Missä kuukautiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TouchtheSky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TouchtheSky

Uusi jäsen
11.11.2014
3
0
1
Hei, olen uusi ja hukassa.

Söin Yasmin merkkisiä e-pillereitä 5 vuotta ja jätin ne pois elokuussa. Kuukautiset tulivat normaalisti. Seuraavat kuukautiset, eli ensimmäiset luomut tulivat sitten viikon myöhässä. Alkoivat siis 13.9. Sen jälkeen kuukautisista ei ole tietoa. Testien mukaan en ole raskaana, viimeisimmän tein tänä aamuna. Emme yrittämällä yritä lasta, mutta on tervetullut jos on tullakseen. Ennen pillereitä kuukautiseni olivat säännölliset, vain muutaman päivän heitolla kierto pysyi samana. Elämäntavoissani ei ole muutosta, eikä stressiäkään ole mikä voisi olla syy menkkojen katoamiseen. Enkä ole alipainoinenkaan. Olen tosiaan 23-vuotias ja ensimmäinen lapsi olisi haaveena hiljalleen. Kierto siis näyttäisi olevan nyt 88 kp. Ja alan olla paniikissa.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia pillereiden lopettamisen jälkeen?
Ja kehen puoleen tässä pitäisi nyt kääntyä? Neuvolan vai paikallisen terveyskeskuksen? Olen hukassa, eikä ole ketään keneltä kysyä neuvoa.

Stressiä ei ole mutta alat olla paniikissa? ;)

E-pillereiden jälkeen kierto tasaantuu yksilöllisesti, sinuna odottelisin niitä vielä ihan huoletta ja jos menkkoja ei vaikka parinkaan kuukauden päästä kuulu niin kävisin gynellä. Ja ilmeisesti kuitenkin menkoista stressaat, yritä rentoutua niin kyllä ne sieltä vielä alkavat.

Itse lopetin minipillerit heinäkuussa ja kaksi kuukautta odottelin ihan niitä ensimmäisiäkin menkkoja. Nyt saattaa olla, että kierto jo melko tasainen. Kärsivällisyyttä vaan peliin =)

Viimeksi muokattu:
Sanotaanko etten tähän asti oo stressannu, koska toivoin jo että plussaa tulisi. Tänään on alkanu sellanen paniikinomainen pelko että onko kropassa jotain vialla.
Mutta kun sitä lukee foorumeilta kaikenlaista. Toiset käskee odottaa ja toiset on taas sitä mieltä että heti lääkäriin jos kuukautiset ovat myöhässä 5 päivää.

Toki mulla saattoi olla ovulaatio reilu viikko sitten, luulin ensin alkaviksi kuukautiskivuiksi, mutta mitään ei tapahtunut. Mutta ei mulla ennen ole ovulaatio tuntunut useampana päivänä. Hämmentää hirveesti kun kroppa on vaan niin sekaisin.

Yritä nyt vaan miettiä järjellä, vaikka tiedän, että se on helpommin sanottu kuin tehty =) Olet vasta lopettanut pillerit, tuo on ihan normaalia, että kierto sekoilee ekat kuukaudet omiaan.

Pillerien jälkeen sen oman hormonitoiminnan käynnistyminen ja tasaantuminen voi joskus viedä aikaa, joillain jopa useamman vuoden. Kannattaa varmaan odotella vielä pari kuukautta ja olla stressaamatta asiasta. Jos kuitenkin stressitasot nousee ja homma alkaa epäillyttämään niin suosittelen ehdottomasti menemään lääkäriin ja tutkimaan asiat. Joskus, kun kroppa voi kaivata pientä sysäystä, että se pääsee eteenpäin asiassa. Yleensähän ihan terolutit (keltarauhashormoni) jo auttaa asiassa. Suosittelen, jos vain rahatilanne riittää, käymään yksityisellä gynellä tutkituttamassa tilanne. Terveyskeskuslääkäriltä voi tulla vaan kommentti, että odotellaan nyt hetki. Noh, voi se gynekin niin sanoa, mutta jaksa tivata jos asia oikeasti vaivaa niin eivätköhän hoida ongelmaa...

Ja usko pois, minä todellakin tiedän miltä tuo odottaminen tuntuu. Se on suoraan sanottuna pain in the aaaass!

Terveisin; kp 203
Omalla kohdalla on toki paljon ongelmia (ylipainoa, ennestään epäsäännöllinen kierto, mahdollinen pco ja/tai muu hormonihäiriö jne) jotka voivat olla ja ovatkin varmasti syynä tähän melkein 7 kuukauden odottelemiseen, mutta rajansa nyt kaikella. Noh, ehkä tästä hiljalleen saisi jo apua asiaan. Pari kuukautta sitten en vielä saanut, mutta silloin löytyikin muuta ongelmaa jota piti ensin tutkia...

Yhteistyössä