Missä iässä vielä tappelitte fyysisesti sisarustenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mun 16v veli onkin vielä aika lapsi. Meillä välit ovat olleet kireimmillään nuorena eikä lapsena. Kaikkea ei tarvitse ottaa niin vakavasti, erottakaa hyvät ihmiset toisistaan oikea väkivalta (oikea lyöminen, kunnon satuttaminen jne. ) ja puoliksi leikkimielinen välien selvittely (tukistus, töniminen, kevyet läppäisyt, paini ym. ). Ehkä me olemme hiukan lapsellisia tässä asiassa, mutta omapa on asiamme. Koskaan ei ole veri lentänyt tai muutenkaan niin pahasti satutettu, että tulisi jälkiä, kyyneleitä tms.

Ööööö... Jos sä joudut purra veljeäs, että se päästää irti sun tukasta, se on mun mielestä. kivun tuottamista toiselle. Mitä kukakin väkivallalla ymmärtää...se on jokaisen oma mielipide.

Kivun tuottamista kyllä, mutta tukistus ja puraisu eivät ole mun silmissä vielä oikeaa väkivaltaa..eikä se mikään kiva juttu ollutkaan, sanoin siitä kyllä veljelleni. Silloin hän tukisti tavallista kovempaa ja mun tukka oli märkä joten se sattui enemmän...vaarallista se ei silti ollut eikä mulle mitään traumoja jäänyt. En usko, että vähään aikaan toistuu noin paha riita.

Sun mielestä TYTSI tukistus ja puraisu ei ole oikeaa väkivaltaa... kuitenkin pidit jo luunappia väkivaltana, kun puhuttiin vanhempien tavoista kurittaa lapsia!!

ööö oisinko ollu 15v ja se oli ihan hirveetä heh ja tavarat lensi mut ei niin pahasti mitä hieman nuorempana...sillon oli paaaallljooooon pahempaa
nyt oikee läheisii (sisko on 2v vanhempi) ja tappelut oli myös sanallisiin
ja sama juttu oli vanhemman pikkuveljen kanssa tosin nyt väli ihan toiset

En muista tapelleeni fyysisesti kuin minusta seuraavan sisareni kanssa.
Vanhempien kanssa en muista tapelleeni paljoa sanallisestikaan.
Muistan yhden fyysiseksi tappeluksi kääntyneen tappelun ajalta, kuin itse olin varmaan 8v.
Alle kouluikäisenä olen kyllä nipistellyt ja tukistellut isosiskoani enemmänkin.

Sanallisesti tappelimme melkein niin kauan kuin asuimme lapsuudenkodissamme. Käyttäen etenkin sellaista ikävää ivataktiikkaa.

Omat lapseni ovat 7 , 5 ja 3v. Ja 3v . käyttää hyvin fyysisiä otteita.
Ja osin isommatkin. Ja 7v osaa jo aika ikävästi verbaalisesti satuttaa. :|

Mikäli siis olette tapelleet fyysisesti? Entä minkä ikäisiä lapsia teillä on ja tappelevatko he fyysisesti sisarustensa kanssa?

Tuli mieleen yhdestä ketjusta vaan :saint: En ole tiennyt, että joillekin sisarusten väliset rajutkin yhteenotot ovat jotenkin vierasta/kauhistus :xmas:

kirjoittaa tästäkin aiheesta aineen, jota voit sitten näyttää kakslussalla. Kandee laittaa myös suomi24: sen nuoret äidit ja isät palstalle jonku aine. Niin ja vauva lehteä unohtamatta tietty iltalehden lukijatkin vois olla kiinnostuneita niistä aineista. Otsikkona voisi olla MINÄ MINUN ELÄMÄ JA MINÄ.

ihan yksiselitteisesti perheväkivaltaa. kun aviomies tukistaa vaimoa, vaimo voi tehdä rikosilmoituksen ja mies tuomitaan perheväkivallasta. tässä vastikään oli tääl palstalla aloitus, jossa sisko oli tehnyt rikosilmoituksen veljeään vastaan kun veli oli lyönyt (raskaana olevaa) siskoaan. veli tulee saamaan pahoinpitelysyytteen.

epäilen, että perheessänne on enemmänkin perheväkivaltaa, muuten et pitäisi kaikkea tota välillänne tapahtuvaa väkivaltaa normaalina. toinen vaihtoehto tietenkin on jonkinasteinen eroottinen s/m-systeemi. mutta että sisaruksilla sellasta...... :o

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Mitä tarkoitetaan termeillä "lyödä kevyesti" ja "potkaista kevyesti"??? :o

Silleen, että se tuntuu, mutta ei varsinaisesti satu...esim. minä en osaa lyödä kunnolla, veljeni usein vain nauraa, jos yritän. Kevyt lyönti/potkaisu on siis sellainen, että sitä ei tee suurella voimalla.

Ja kaikille vielä tiedoksi, en hyväksy edes minun ja veljeni fyysistä tappelua!! Vaikka sitä teemmekin joskus.

Mä en kommentoi muuta, kuin että kannattaa varmaan lopettaa nuo "kevyet lyönnit/potkut" ja leikkitappelutkin viimestään siinä vaiheessa kun saa lapsia. Vaikka olis kuinka leikkiä ja muuta, niin lapsi ei sitä välttämättä tajua, ottaa vaan mallia. Monesti lapsilla on rajut otteet, kun eivät vielä osaa hallita voimiaan, eivätkä välttämättä myöskään ymmärrä että lyöminen ja potkiminen voivat sattua siihen uhriosapuoleen tosi pahasti.. Vaikka tarkoitus olisikin "leikisti vaan".

Aika uskomattomalle tuo kieltämättä kuulostaa. Itse en muista ikinä (varmaan sitä joskus tosi pienenä on sattunu) tapelleeni sisarusteni kanssa fyysisesti enkä ole ikinä hyväksynyt sitä omilla lapsillanikaan. Toista ei vaan lyödä/purra/potkaista, piste! Näin olen lapsillenikin opettanut. Joskus paljon pienempinä sitä joskus suutuksissaan yrittivät, eivät enää - ikää nyt 9v ja 7v - vaikka joskus riitoja tuleekin, se on sitten sanallista tai omaan huoneeseen mököttämään menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja No huh:
Aika uskomattomalle tuo kieltämättä kuulostaa. Itse en muista ikinä (varmaan sitä joskus tosi pienenä on sattunu) tapelleeni sisarusteni kanssa fyysisesti enkä ole ikinä hyväksynyt sitä omilla lapsillanikaan. Toista ei vaan lyödä/purra/potkaista, piste! Näin olen lapsillenikin opettanut. Joskus paljon pienempinä sitä joskus suutuksissaan yrittivät, eivät enää - ikää nyt 9v ja 7v - vaikka joskus riitoja tuleekin, se on sitten sanallista tai omaan huoneeseen mököttämään menoa.

mä olen aivan satavarma, et normaalissa perheessä tollasta väkivaltaisuutta ei sallittaisi.

Veljeni kanssa (6v minua nuorempi) en ole tapellut koskaan fyysisesti, enkä muista tapelleeni edes henkisellä tasolla.

Siskoni (1.5v minua vanhempi) ollaan riidelty muistaakseni viimeksi joskus 12vuotiaina.. mutta fyysisesti 7-8 vuotiaana.

no huh...nyt alan ymmärtää miksei tätä tytsiä täällä jakseta. Mun puolesta painikoot veljensä kanssa, oli lapsellista tai ei, mutta tuo selittely on kyllä todella hupaisaa.."ei me enää moneen kuukauteen olla sitä tehty.." anna jo olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mä olen aivan satavarma, et normaalissa perheessä tollasta väkivaltaisuutta ei sallittaisi.

Siis mitä väkivaltaisuutta - että ovat jostakin asiasta eri mieltä, suuttuvat ja menevät omaan huoneeseen mököttämään? Kyllä meillä saa tunteita olla ja ilmaista, kunhan miettii miten. Sekö on mielestäsi väkivaltaisuutta, vai mihin oikein viittaat?

Mitä siis ehdotatte minulle ja veljelleni? Elinkautista vai sakkoja? Kuulostaa jo oikeasti siltä, että luulette meidän olevan jotenkin mielenvikaisia, väkivaltaisia raivohulluja, jotka voivat hyökätä viattoman kaduntallaajan kimppuun milloin vaan :whistle: Joku jopa pelkää, että minusta tulee tämän perusteella lapsien ja puolison hakkaaja :o Jotain rajaa jo teidänkin jutuille! Taidatte itse olla pumpulissa kasvaneita, jos tämä juttu menee yli käsityskykynne...minun ja veljeni väliset tukistukset, painiottelut tai kevyet läpsäykset/potkaisut eivät liene pahin ongelma yhteiskunnassamme :whistle:

Noo en ehdottaisi kyllä kumpaakaan, mutta nuorisopolilla voisitte/voisit käydä juttelemassa. Käynnit ovat ilmaisia ja uskoisin että jos haluatte salata käynnit vanhemmilta niin sekin onnistuu kun olette kuitenkin noin vanhoja jo kumpainenkin. :hug:

no huh...nyt alan ymmärtää miksei tätä tytsiä täällä jakseta. Mun puolesta painikoot veljensä kanssa, oli lapsellista tai ei, mutta tuo selittely on kyllä todella hupaisaa.."ei me enää moneen kuukauteen olla sitä tehty.." anna jo olla.

juu, pitäiskö meidän mammojen alkaa tukemaan tytsiä tosta "tuon tekemisestä" eroon pääsyyn ja avata kerran viikossa keskustelu aiheella "tytsi, oletko tehnyt veljesi kanssa sitä?"

Minä en tiedä yhtään perhettä, jossa sallittaisiin.

Minä taisin tosiaan missata jotakin mitä kirjoitin;)? Mutta Tytsi, ihan vakavasti, sinun kannattaa miettiä tuota suhtautumistasi veljeesi. Jos sinulla on joskus lapsia, húomaat että ne vasta osaavatkin vääntää sitä "ärsytysnappia" ja ovat sinulle läheisiä ja tärkeimpiä, ei kai nuo voi olla perustelu että menetät malttisi ja se on ymmärrettävää?? Eikä minusta kyllä täysikäinen näinen normaalisti harrasta edes leikkipainia pikkuveljen kanssa - yksinkertaisesti siitä syystä, että on kasvanut jo moisesta tavasta "ilmaista itseään" yli...

On muuten aika yleistä vähätellä omaa väkivaltaista käytöstään. Harvempi kertoo rinta rottingilla, että kiskoin sitten toista tukasta ja varmasti sattui, tai että otin lasta niskavilloista ja totta helvetissä teki kipeää.

Silloin, jos ei oikein pysty edes puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, taitaa kuitenkin tuntea syyllisyyttä tavastaan toimia. Tai ei ainakaan ota itsestään vastuuta. Vastuunkantamiseen kuuluu sekin, ettei käännä asiaa niin, että "se oli vain pieni läppäisy" tms.

hyvät periaatteet välillä unohtuu, kun raivo iskee :whistle: Siinäkin on joku raja, miten paljon toisella on oikeus ärsyttää ja "kerjätä verta nenästään". Kaikilla meillä on omat paheemme ja pimeät puolemme, meillä tämä. Kumpikaan ei (ainakaan tällä hetkellä ) asiasta kärsi, joten olkaa vain rauhassa =)

Tää sun olis ihan hyvä pitää mielessä vastaisuudessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
On muuten aika yleistä vähätellä omaa väkivaltaista käytöstään. Harvempi kertoo rinta rottingilla, että kiskoin sitten toista tukasta ja varmasti sattui, tai että otin lasta niskavilloista ja totta helvetissä teki kipeää.

Silloin, jos ei oikein pysty edes puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, taitaa kuitenkin tuntea syyllisyyttä tavastaan toimia. Tai ei ainakaan ota itsestään vastuuta. Vastuunkantamiseen kuuluu sekin, ettei käännä asiaa niin, että "se oli vain pieni läppäisy" tms.

En todellakaan ole ylpeä tappeluistamme, lapsellista käytöstä se on. En hyväksy sitä silloin, kun vain toinen meistä esim. vetää tukasta ja toinen haluaisi lopettaa. Mutta joskus on oikeasti sellaisiakin hetkiä ollut, kun molemmat ovat kiukkuisia ja haluavat tapella, silloinkaan ei mennä ylilyönteihin..puhdistaa ilmaa ja jälkeenpäin nauretaan koko jutulle. En suosittele tällaista käytöstä kellekään, toivottavasti loppuu meiltäkin...hyvät periaatteet välillä unohtuu, kun raivo iskee :whistle: Siinäkin on joku raja, miten paljon toisella on oikeus ärsyttää ja "kerjätä verta nenästään". Kaikilla meillä on omat paheemme ja pimeät puolemme, meillä tämä. Kumpikaan ei (ainakaan tällä hetkellä ) asiasta kärsi, joten olkaa vain rauhassa =)

Luitko ehdotukseni nuorisopolista?
Se voisi olla oikeasti todella hyvä juttu.
Siellä pääsisi puhumaan kaikesta, en tarkoita että siellä pelkästään näistä sinun ja veljesi tappeluista pitäisi jauhaa.

Yhteistyössä