Missä iässä (tyttö)lapset aloittavat yleensä meikkaamisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Omani on 11v ja aivan lapsi vielä monassakin suhteessa. Ja hyvä niin. Tottahan toki on alkanut enenevissä määrin myös tulemaan sellaista pilkahtavaa teinimäisyyttä, mutta mielestäni sinne varsinaiseen "teini-ikään" on vielä hyvin pitkä matka.

Tai niin luulin.

Lapsi toi viime viikolla koulukuvat, joiden yhteydessä oli siis myös luokkakuva. Olin, että "mitä hittoa?!", sillä yhdellä tytöllä oli mielestäni meikkiä. Kysyin asiaa omalta lapseltani ja hän sanoi tuon tytön meikkaavan joka päivä. Luomiväriä ja ripsiväriä kuulemma käyttää ainakin. Myös tytön pukeutuminen oli jo sellaista hieman "isomman tytön pukeutumista"...ei siis missään nimessä huonossa mielessä (ihan normivaatteet ne oli), mutta koko olemus oli selävsti "vanhempi", kuin miltä oma lapseni näyttää.

Joko me nyt ruvetaan tosiaan olemaan siinä tilanteessa, että lapsuus on vaihtumassa nuoruudeksi?! Voi apua! Jotenkin olin niin tuudittautunut siihen, että tässä on lapsuutta vielä muutama vuosi ainakin jälellä. En enää itse muista, että missä iässä olen alkoittanut meikkaamisen, mutta siinä 12-13v iässä ainakin vielä leikittiin kaverin kanssa heppaleikkejä...rakenneltiin esteitä harjanvarsista jne. Eikä tietoakaan vielä meikkaamisesta.

Tuo ko. lapsi siinä kuvassa on kuulemma luokkansa ainoa, joka meikkaa. Mutta kuinka kauan?

Missä iässä nykyään lapset meikkaamista aloittelevat?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
VArmaan siinä 5-6 luokalla alottaa nykyään... ehkä nuoremmatki. Meillä käytiin aikanaan mun nyt 18v:n kanssa isoa vääntöä meikkaamisesta. Useimmat luokkakaverit käytti meikkiä just tossa 5-6luokalla. Itse olen sitä vastaan. Mutta siis useat ton ikäiset meikkaa ja muutaki vähän isompien juttuj..

[QUOTE="viera";29229344]VArmaan siinä 5-6 luokalla alottaa nykyään... ehkä nuoremmatki. Meillä käytiin aikanaan mun nyt 18v:n kanssa isoa vääntöä meikkaamisesta. Useimmat luokkakaverit käytti meikkiä just tossa 5-6luokalla. Itse olen sitä vastaan. Mutta siis useat ton ikäiset meikkaa ja muutaki vähän isompien juttuj..[/QUOTE]

Mä en pidä meikkaamista sinänsä pahana...mutta en niin millään osaa nähdä, että tuo lapsi nyt kävisi ripsarit naamaan vetäisemässä. Siis aivan naurettava ajatuskin :D

Tottahan toki lapset ja nuoret kehittyvät eri tahtiin ja sen tiesin. Mutta jotenkin tämä nyt silti paukahti aivan puskista. Me ollaan jo NYT siinä tilanteessa, että meikkaaminen saattaa olla lähikuukausina asia, josta käydään keskustelua. Apua! Edelleen :D

Mun tytöt on alkaneet meikata yläkoululaisina tai lukiolaisina. Nuorin tytöistä on nyt 5. luokalla eikä meikkaa, paitsi joskus koulun diskoon laittaa vähän ripsiväriä ja huulikiiltoa.

Nykynuorista tiedä, mutta itse ostin ensimmäisen luomivärin joskus kuudennella luokalla. Paikallisesta kempparista taivaallisen ihana kullanvärinen Mary Quantin helmiäisluomiväri. Muistan sen vieläkin, oli niin hieni. Seiskalla meikkaaminen sitten lähti käsistä ja sinistä luomiväriä ja kajalia käytiin lisäämässä aina välkällä. Onneksi tuokin vaihe meni ohi.

• Tykkää
Reactions: chef
Tyttö jostain 8v:sta eteenpäin niin tottunut pitämään kisameikkiä että nykyään 11v:nä luontevasti laittaa ripsaria ja huulikiiltoa kun on jotain erityistä, kuten esim. koulukuva. Säännöllisesti ei vielä meikkaa, mutta varmaan odotettavissa vuoden sisään säännöllisempi ripsarin käyttö (jota joulupukki nyt ennakoi). Annan laittaa ripsaria jottei salaa vedä mitään sotanaamioita päälleen vaan pysyy kohtuudessa. On tietty käyty läpi ja ostettu aineet naamanpuhdistukseen ja rasvaamiseenkin.

• Tykkää
Nykynuorista tiedä, mutta itse ostin ensimmäisen luomivärin joskus kuudennella luokalla. Paikallisesta kempparista taivaallisen ihana kullanvärinen Mary Quantin helmiäisluomiväri. Muistan sen vieläkin, oli niin hieni. Seiskalla meikkaaminen sitten lähti käsistä ja sinistä luomiväriä ja kajalia käytiin lisäämässä aina välkällä. Onneksi tuokin vaihe meni ohi.

Mullakin on "sininen muisto" seiskaluokalta. Äiti ei antanut värjätä hiuksia mustiksi, joten värjäsin ne sitten sinimustiksi. Ja näky oli karmea, koska kyllä se lähinnä sininen oli :D :D Itse tykkäsin kovasti, mutta taisin olla ainoa :D :D

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Kerran seiskalla yksi äiti kyyditsi meidät kolme tyttökaveria kouluun. Oltiin asianmukaisesti meikattu ja mielestämme tosi nättejä. Hän vilkuili meitä takapenkkiläisiä moneen kertaan. Sarkastinen kysymys " Ootteko ihan itse meikannu?" avautui vasta myöhemmin :-)
Ei maar, antaa tyttöjen kokeilla, kyllä se menee ohi. Lukioiässä keksin leikata itse hiukseni lyhyiksi ja värjäsin myös oikein tummaksi. Äiti on kyllä joskus sanonut, että olin kuin petolinnun pe..se. Onneksi siitäkin kasvettiin ohi.

Minä en ole antanut alakoululaisen meikata, isommat eivät meikanneet alakoulussa, nuorimmaisen kanssa jo vähän löystyin ja annoin kuudennen keväällä meikata silloin tällöin. Nyt seiskaluokalla saa meikata ja meikkaakin varmaan joka päivä. Yhden lapsen luokkakaveri meikkasi jo neljännellä ihan vahvat meikit, niin että terveydenhoitaja oli tarkastuksessa pyytänyt tytön pesemään meikit pois. No, seuraavana päivänä meikit oli taas paikallaan ;)

syntymän jälkeen tottua siihen, että heitä meikataan. Meillä ainakin minä meikkaan tytöt siihen asti kunnes meikit alkavat pysymään kunnolla tyttöjen käsissä noin 1-vuotiaana. Tietenkin meikkaan heidät aina siten, että he näkevät itse peilistä, kun meikkaan heitä, että he osaavat alusta lähtien meikata itsekin oikein.

Viidennellä ja kuudennella sain meikkejä, huulikiiltoja, äidin vanhoja luomivärejä jne., mutta meikata sai vain erityisiin tilanteisiin, kuten koulun diskoon. Toki kaverin kanssa vähän salaa meikkailtiin, kokeiltiin mm. kaverin tummansinistä huulipunaa ja minun tummanvihreääni. :laugh:

Säännöllisesti aloin meikata yläasteelle mennessä.

Meillä 11v myös.

Ei tytön luokalla kukaan vakituiseen meikkaa, välillä huulikiiltoa olen muutamalla nähyt.
Aika kivassa (kiltissä) tyttöporukassa tyttö pyörii.

Meillä edetään varmaan aika hitaasti, mutta tyttöhän on jo tosiaan esiteini!
Tyttö saa itse valita vaatteensa ja vielä ne on aika lailla "pienen tytön" vaatteita, mutta mitkään hellokittyt ei enää mene.
Kiinnostusta meikkejä kohtaan on, ja niitä on runsaasti. Meikkailee yksin ja kavereiden kanssa kotona, mutta ei ilkeä mennä kouluun tai muuallekaan ulos meikeissä.

Kovasti hinkui sellaisia tennareita mitkä oli kiilakorolla. Kerran tais käyttää niitä jossakin synttäreillä, kouluun ne oli liian oudot.:D

Oikein jänskättää että missäköhän vaiheessa muutos tapahtuu. *tohkeissaan/kauhuissaan*:D

• Tykkää
Meillä 11v myös.

Ei tytön luokalla kukaan vakituiseen meikkaa, välillä huulikiiltoa olen muutamalla nähyt.
Aika kivassa (kiltissä) tyttöporukassa tyttö pyörii.

Meillä edetään varmaan aika hitaasti, mutta tyttöhän on jo tosiaan esiteini!
Tyttö saa itse valita vaatteensa ja vielä ne on aika lailla "pienen tytön" vaatteita, mutta mitkään hellokittyt ei enää mene.
Kiinnostusta meikkejä kohtaan on, ja niitä on runsaasti. Meikkailee yksin ja kavereiden kanssa kotona, mutta ei ilkeä mennä kouluun tai muuallekaan ulos meikeissä.

Kovasti hinkui sellaisia tennareita mitkä oli kiilakorolla. Kerran tais käyttää niitä jossakin synttäreillä, kouluun ne oli liian oudot.:D

Oikein jänskättää että missäköhän vaiheessa muutos tapahtuu. *tohkeissaan/kauhuissaan*:D

Mun tyttö kauhistelee ulkohousut jalassa luokan farkuissa värjötteleviä pissiksiä kun ne on niin rasittavia kun niiden kanssa ei vo touhuta enää mitään kun seisoskelevat vain pihalla välkillä.

Viidennellä ja kuudennella sain meikkejä, huulikiiltoja, äidin vanhoja luomivärejä jne., mutta meikata sai vain erityisiin tilanteisiin, kuten koulun diskoon. Toki kaverin kanssa vähän salaa meikkailtiin, kokeiltiin mm. kaverin tummansinistä huulipunaa ja minun tummanvihreääni. :laugh:

Säännöllisesti aloin meikata yläasteelle mennessä.

Mä taisin aloittaa meikkaamisen kunnolla vasta kauppiksessa. Ostin mun ekan pleiserinkin siihen aikaan, olikohan Seppälästä.:D Voi ristus.:laugh:

• Tykkää
Mun tyttö kauhistelee ulkohousut jalassa luokan farkuissa värjötteleviä pissiksiä kun ne on niin rasittavia kun niiden kanssa ei vo touhuta enää mitään kun seisoskelevat vain pihalla välkillä.

Mun piti lisätä että meillä on edelleen ulko välikausihousut käytössä ja samoin toppahousut.:D

Kyllä noi vielä meuhkaa lumikasassa.:)

Voi tosin olla että toisilla luokilla on näitä farkkutyttöjä, mutta tytön luokalla ei ole.:O

Piti oikein vielä varmistaa tytöltä.:D:ashamed:

Meidän tytär alkoi käyttää ripsaria ja huulikiiltoa tuossa seiskaluokan syksyllä varmaan. Siitä sitten vähitellen alkoi hiusten laitto ja vaatteisiin huomion kiinnittäminen, mutta mitään sellaista shokeerausvaihetta ei ole (ainakaan vielä) tullut, vaan ihan kohtuullisen hillittynä on pysyneet niin meikit, kampaukset kuin vaatetuskin. (Ikää nyt 18 v, että vielähän tuo ehtii... :D )

Mun tokaluokkalaisen luokassa ei kyllä kukaan meikkaa, ja vitosluokkalaisen luokassa tasan yksi päivittäin. Onneksi näitä puhtaita tyttöjä kasvaa täällä "maalla" muitakin. :)

Ja me täällä syntien syövereissä; Hellltsingissä.:D

On sattunut suuri onni koulun ja luokan suhteen.:)
Kyllä kaveriporukkakin vaikuttaa varmasti moneen asiaan.

Yhteistyössä