Missä iässä lapsenne ovat halunneet alkaa harjoitella yksin oloa? Ja PALJON kysymyksiä ekaluokkalaisen elämästä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Ja missä iässä te olette antaneet siihen mahdollisuuden?
Entä kaupassa käynti? Sikäli mikäli kauppa on ihan kodin lähellä.
Millaisilla jutuilla olete yksinolo harjoitukset aloittaneet? Miten sujui? Ja missä määrin ja kuinka pian aloitte lisäämän aikaa?

Meillä tyttö täyttää keväällä 7-vuotta. Ja on halunnut harjoitella yksin oloa jo kesällä.
On saanut kolme kertaa käydä kaupassa joka on ihan meidän kodin lähellä. Ja on ollut mahdottoman ylpeä itsestään kun tulee takaisin.

Lapsi on oikein kinuamalla kinunnut koska saa opetella olemaan yksin, edes ihan vähän aikaa :D hinkua siis olisi.
Tähän saakka on saanut olla yksin sisällä jos olemme olleet vaikkapa pihahommissa tai kipaisseet siinä samassa lähikaupassa.
Ja nyt perjantaina sai eskarista mennä siksi aikaa kotiin kun minä hain nuoremman päiväkodista. Aikaa meni n. 10-15min. Oli yhtä hymyä tuon jälkeen.

Nyt minua on alkanut myös mietityttämään ensi kevät, kun alkaa koulu.
Nyt on ollut vielä helppo kun eskarissa jatkaa vielä päivähoitoa eskarin jälkeen.
Mutta mites kun ekaluokka koittaa? Mitä mahdollisuuksia sitten on? Milloin iltapäiväkerhoihin pitää hakea/ilmottautua? Pääseekö kaikki? Ja mitäs jos jotkut ei pääse? Onko joidenkin ekaluokkalaiset yksin kotona koulun jälkeen?
Mites koulumatkat? Kulkiko heti yksin?
Kuinka olet opettanut lapselle ettei vieraille saa puhua? Tai kenenkään matkaan lähteä. Voitko luottaa siihen että oppi mennyt perille? Pelkäätkö että joskus joku nappaa lapsesi koulumatkalla?

Mulle iski nyt jotenkin kauhuna vasten kasvoja että kohta se oma lapsi kulkee tuolla yksin kaikkien "vaarojen" armoilla. En ole aina siinä. Miksi kukaan ei kertonut mulle koskaan että kauheinta on se kun lapset kasvaa ja alka kulkea omillaan?
Vaikka vauva ja taaperoiöt olleet myös haastavia niin tämähän se vasta kauheaa onkin! Ei tiedä itkeäkkö vaiko nauraa :D
Mitäs jos vaan voisin työntää tuon lapsen takas mahaan?!?!!

Otan mielenkiinnolla vastaan kaikkien kokemukset!

Meillä on ollut kaksi aivan erilaista ekaluokkalaista. Vanhempi ei juurikaan halunnut olla yksin kotona ja meni koulun alettuakin sekä aamu- että iltapäiväkerhoon. Nuorempi taas on halunnut harjoitella yksinoloa jo eskariaikana. Taisi olla isosiskon kanssa kahdestaan hetkiä jo ennen eskariakin.

Nyt kun ekaluokka alkoi, niin täällä olisi ollut mahdollisuus (ja taitaa olla jokapaikassa) iltapiväkerhoon. Luokka on kuitenkin jaettu kahtia ja tyttömme on iltapäiväryhmässä, joka menee kouluun vasta klo 10.35. Näin ollen koulu loppuu vasta 14.35 ja itse tulen töistä noin 15.15. Aamut hän on yksin kotona. Ja on hienosti ollut alusta asti. Kulkee myös kouluun yksin tai jonkun kaverinsa kanssa.

Pakko vaan uskaltaa päästää yksin suureen maailmaan. Puhelin toki on aina mukana reissuissa ja hienosti on ollut meidän luottamuksen arvoinen ja osannut ilmoittaa menemisistään.

Meillä on ollut kaksi aivan erilaista ekaluokkalaista. Vanhempi ei juurikaan halunnut olla yksin kotona ja meni koulun alettuakin sekä aamu- että iltapäiväkerhoon. Nuorempi taas on halunnut harjoitella yksinoloa jo eskariaikana. Taisi olla isosiskon kanssa kahdestaan hetkiä jo ennen eskariakin.

Nyt kun ekaluokka alkoi, niin täällä olisi ollut mahdollisuus (ja taitaa olla jokapaikassa) iltapiväkerhoon. Luokka on kuitenkin jaettu kahtia ja tyttömme on iltapäiväryhmässä, joka menee kouluun vasta klo 10.35. Näin ollen koulu loppuu vasta 14.35 ja itse tulen töistä noin 15.15. Aamut hän on yksin kotona. Ja on hienosti ollut alusta asti. Kulkee myös kouluun yksin tai jonkun kaverinsa kanssa.

Pakko vaan uskaltaa päästää yksin suureen maailmaan. Puhelin toki on aina mukana reissuissa ja hienosti on ollut meidän luottamuksen arvoinen ja osannut ilmoittaa menemisistään.

Jyskyttääkö teillä vanhemmilla sen koulu -ja työpäivän ajan mielessä koko ajan että onko kaikli hyvin. Onko päässyt turvallisesti kouluun tai koulusta kotiin? Jne.

6v iässä on meillä aloitettu yksinoloharjoitukset. Olen pikapissattanut koirat, eli noin 5 minuutilla on ensin aloitettu ja siitä hiljalleen pidennetty. Yli 15 min ei meillä 6v ole kotona yksin ollut. 7v on saanut olla maksimissaan tunnin, mutta olen soittanut siinä puolen tunnin kohdalla ja tarkistanut, että kaikki on ok.

Koulumatkat kuljin alkuun lapsen kanssa, mutta muutamassa viikossa lapsi halusi ruveta kulkemaan matkan itse. Matkaa koululle oli noin 1km ja matka oli ns. turvallinen.

Ip asioihin en osaa vastata, koska meillä ei ollut moiseen tarvetta, koska olen kotona pienempien lasten kanssa, enkä työelämässä.

Olen niistä vieraille puhumisista vaan kertonut, että on ihmisiä jotka haluavat tehdä lapsille pahaa ja siksi vieraille ei puhuta, eikä varsinkaan heidän mukaansa lähdetä. Voin luottaa siihen, että oppi on mennyt perille, sillä lapsi on todella tarkka tällaisissa asioissa. Muutaman kerran on koulumatkalla käynyt niin, että joku aikuinen on lapselle jutellut (siis tyyliin joku mummeli on sanonut lapselle "hei") ja lapsi on kotiin tultuaan kertonut, että hän vaan käveli reippaasti ohi, sanomatta mitään.

Nyt, kun ikää on jo hieman enemmän, ollaan asiasta keskusteltu vähän toisella tapaa ja mummojakin saa jo nykyään moikata :)

Kyllä, pelkään sitä, että joku nappaa lapseni koulumatkalla. Tiedän, ettei pelko ole järin realistinen, tai siis ainakaan kovinkaan todennäköinen. Mutta pelkään silti. Pelkään myös sitä, että joku nappaa vauvamme takapihalta vaunuistaan, joten en osaa olla rentona kun vauva nukkuu ulkona. Vaikka vauvalla on itkuhälytin, joka havaitsee pienimmätkin äänet ja koiratkin kyllä reagoivat siihen, jos joku tulee pihallemme. Ja tietenkin mulla on lähes poikkeuksetta vielä näköyhteys vaunuihin.

Enää en ihan samassa määrin pelkää sitä lapsen "nappaamista", kuin mitä pekäsin silloin, kun lapsi oli eka-tokaluokkalainen. Mutta jos lapsi viipyy liian pitkään koulumatkallaan, niin kyllä mieleeni yksi jos toinenkin paha ajatus hiipii.

Joku joskus väitti, että mitä isompi lapsi, sitä suuremmat huolet ja murheet. En uskonut. Nyt uskon.

Soitan aina tytölle, kun pitää lähteä kouluun. Tuntee toki kellon ja usein soittaakin minuuttia ennen kuin olen luvannut soittaa :) mutta haluan vielä muistuttaa oven lukitsemisesta yms. Ja opettaja on luvannut kysellä heti ensimmäisen tunnin alettua, jos joku ei ole tullut kouluun ja vanhemmat eivät ole ilmoittaneet poissaolosta. Luotan siis siihen, että jos opettaja ei soittele, niin tyttö on päässyt kouluun. Matkaan on siis kilometri ja kulkee nyt vielä pyörällä. Kotiin tultuaankin ekaluokkalainen ehtii soittaa mulle, vaikka olen juuri töistä tulossa. Ja isosisko on tässä vaiheessa jo kotona, joten hän osaa sitten ihmetellä jos toinen ei tule normaaliaikaan kotiin.

6v iässä on meillä aloitettu yksinoloharjoitukset. Olen pikapissattanut koirat, eli noin 5 minuutilla on ensin aloitettu ja siitä hiljalleen pidennetty. Yli 15 min ei meillä 6v ole kotona yksin ollut. 7v on saanut olla maksimissaan tunnin, mutta olen soittanut siinä puolen tunnin kohdalla ja tarkistanut, että kaikki on ok.

Koulumatkat kuljin alkuun lapsen kanssa, mutta muutamassa viikossa lapsi halusi ruveta kulkemaan matkan itse. Matkaa koululle oli noin 1km ja matka oli ns. turvallinen.

Ip asioihin en osaa vastata, koska meillä ei ollut moiseen tarvetta, koska olen kotona pienempien lasten kanssa, enkä työelämässä.

Olen niistä vieraille puhumisista vaan kertonut, että on ihmisiä jotka haluavat tehdä lapsille pahaa ja siksi vieraille ei puhuta, eikä varsinkaan heidän mukaansa lähdetä. Voin luottaa siihen, että oppi on mennyt perille, sillä lapsi on todella tarkka tällaisissa asioissa. Muutaman kerran on koulumatkalla käynyt niin, että joku aikuinen on lapselle jutellut (siis tyyliin joku mummeli on sanonut lapselle "hei") ja lapsi on kotiin tultuaan kertonut, että hän vaan käveli reippaasti ohi, sanomatta mitään.

Nyt, kun ikää on jo hieman enemmän, ollaan asiasta keskusteltu vähän toisella tapaa ja mummojakin saa jo nykyään moikata :)

Kyllä, pelkään sitä, että joku nappaa lapseni koulumatkalla. Tiedän, ettei pelko ole järin realistinen, tai siis ainakaan kovinkaan todennäköinen. Mutta pelkään silti. Pelkään myös sitä, että joku nappaa vauvamme takapihalta vaunuistaan, joten en osaa olla rentona kun vauva nukkuu ulkona. Vaikka vauvalla on itkuhälytin, joka havaitsee pienimmätkin äänet ja koiratkin kyllä reagoivat siihen, jos joku tulee pihallemme. Ja tietenkin mulla on lähes poikkeuksetta vielä näköyhteys vaunuihin.

Enää en ihan samassa määrin pelkää sitä lapsen "nappaamista", kuin mitä pekäsin silloin, kun lapsi oli eka-tokaluokkalainen. Mutta jos lapsi viipyy liian pitkään koulumatkallaan, niin kyllä mieleeni yksi jos toinenkin paha ajatus hiipii.

Joku joskus väitti, että mitä isompi lapsi, sitä suuremmat huolet ja murheet. En uskonut. Nyt uskon.

Minä olin samanlainen tuon vauvan ulkona nukkumisen suhteen. Vaikka vauva nukkui ihan keittiön ikkunan alla niin silti piti laittaa aina vielä koirakkn ulos vahtii ettei vaan kukaan tule. Kun kuitenkin tuo aika piti käyttää hyödykso kun vauva nukkui.

Kauheinta tässä lapsen kasvamisessa on juuri se että pelkää mitä tapahtuu kun ei itse pysty olemaan siinä vahtimassa. Kuinka saa lapsensa opetettua niin että osaa liikkua yksin tuolla. Tai just jos viipyy vähän liian pitkään koulumatkalla, mikä kauhu siinä iskee kun miettii yhtä sun toista.
Jestas! Voisikos tämän lapsia asian vielä perua :laugh:

Meillä 5v alko uskaltaa kotvasen olla kun kävin vaikka kellarikopilla tai viemässä roskat tms sellaset 15min kerrallaan. Osasi avata oven ja tiesi aina minne menen joten ois päässy perään halutessaan. Nyt eskarivuonna ollaan aateltu että jos haluaa niin saa käyä tuossa lähikaupassa tai odottaa kotona kun minä tai isänsä kipasee. Kouluvuonna se on viimestään hyvä osata olla edes jonkilaisia aikoja ja kulkea itekseenkin tossa lähialueella. Minnekän kadun yli tuo 6v ei saa mennä yksin. Osaa käyttää puhelintaan ja soittaa perään jos tulee asiaa. Maalla saattaa olla vaunussa leikkimässä ja me esim kodalla jonkun matkan päässä, silleen kuiteen että vaunu näkyy ja huuto kuuluu. Pihalla sai ruveta olemaan yksin 5v. Tarkasti rajatulla alueella jossa on pysynytkin tähän asti.