Missä iässä lapsenne ovat kiinnostuneet itse opettelemaan lusikalla syömistä ja lasista juomista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä nokkamukista juo yhdellä kädellä kyllä itse. Lusikalla syömisestä ei tule mitään. Pitää lusikkaa oikeassa kädessä ja tunkee vasemman käden mössöön... lasista juo kun vanhempi pitää siitä kiinni.

Oletteko harjoitelleet korvallisella mukilla ensin vai ihan tavan lasilla?

kiitos

1 v 2 kk saa jo lusikalla hyvin ruokaa suuhun ja haluaa syödä itse eli ei saa syöttää. mukistakin pitää kaksin käsin kiinni, mutta tahtoo hörppiä liikaa joten nokkamukista juo vielä.

Neiti 1v5kk juo lasista 1/4 täynnä, opetteli ensin nokkamukilla. Lusikalla syö ja kummasti esim.murot maidon kans sattuu suuhun mutta puuro ei aina välttämättä. ;-) Eli kun haluaa niin osaa...

Meidän keskimmäinen oli kiinnostunut heti alle puolivuotiaana, kun ensimmäisiä kiinteitä sai. Sai samantien oman lusikan käteen, kun roikkui aina muuten syöttäjän lusikassa. Söi täysin itsenäisesti vuoden täyttäessään. Ensimmäisenä mukina käytettiin pientä tuttipullo juomanokan kanssa, sen lisäksi oli toinen yhtä kapea muki, josta sai mukavasti otteen.

Niin joo meillä siis 1v lapsi. Nokkamuki meilläkin ollut käytössä siis jo puolivuotiaasta ja siitä juonut jo tovin itse, mutta lasista ei hoksaa ottaa kiinni ja hermostuu jos yritän avittaa ohjaamalla käsiä lasiin kiinni, sama juttu lusikalla syömisen kanssa.

Meidän juniori söi 1v:nä itse,en saanut syöttää ja hänet opetin juomaan tavallisesta mukista vauvasta asti,joten ihan itse sai juoda varmaan suurinpiirtein samaan aikaan.Neitokainen ei ollut yhtä kiinnostunut itse syömisestä,oli 1,5-vuotias varmaan kun alkoi vähän itse haluamaan.

reilu puolvuotiaana nokkamuksta juomisesta ja alle vuoden ikäisenä syömisestäkin. noin 1v 2kk on syönyt suunnilleen kaiken itse (ja ei oikein antanut auttaa!) ja samoihin aikoihin siirryttiin tavalliseen mukiinkin. Niin ja ensin joi korvallisesta mukista ja sitten aika pian lasistakin.

POika kiinnostu itse syömisestä jo joskus 7-8kk kieppeillä, jos en väärin muista. Ei kuitenkaan sillon enemmälti harjoteltu, vaan oli sellanen vaihe. Nyt sitten vuosikkaaks tultuaan alkoi taas opetella, kun viimein hoksasin miks syöttäminen on sellasta taistelua... Haluu siis ite osallistua. Antaa kyllä syöttääkin, mut pitää antaa leipä käteen. Yleensä syötän, mut annan pojan harjotella samalla, vaikka sotkeekin ihan hirveesti. Sormiruokailu sujuu ja välineistä toimivampi on haarukka.

Juomisen osalta poika on edistyneempi. Pulloa piti ja kallisti itse jo alle puol vuotiaana, lasista oppi juomaan hörpytettynä 7kk iässä. Nyt vuosikkaana halus kokeilla itse lasista juontia ja hyvin sujuu jalallisella snapsilla. Isommasta lasista ei oikein, kun ei malta riittävän rauhallisesti juoda. Kahvoja ei o koskaan tarvinnu pulloon eikä mukiin, mut osaa niittenkin kanssa juoda... Joskaan ei niistä tykkää.

*Muoks* Nokkamukien päälle poika ei o koskaan ymmärtäny, mut nokallisesta pullosta juo maitonsa. On siis sellanen, mistä imetään. Normaaliin tuttiosaan sai trauman maitoproteiiniallergian myötä.

Meillä ovat kiinnostuneet itse syömisestä noin puolen vuoden jälkeen ja sitten olen antanut ottaa lusikan käteen n. 10 kk iässä ovat lusikoineet kaikki ruuat itse. Tavallisesta mukista ovat oppineet juomaan samassa syssyssä, niin että olen auttanut, reilun vuoden ikäisinä ovat juoneet nätisti ihan tavallisesta lasista tai kupista.

Yhteistyössä