Missä asioissa olet vanhanaikainen?

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26797916:
Siis olitko/tuletko olemaan neitsyt avioituessasi:O Lähinnä kuulostat hiton estoiselta.

No näin kuule minäkin tein. Menetin neitsyyteni miehelleni vasta mentyämme naimisiin. Eli tässä tuli samalla mun vastaus tähän topicciin. Avioliitto on pyhä asia, kuten myös seksi, mikä kuuluu mielestäni avioliittoon. Mulle oli myös itsestäänselvää, että mies kosii ja olipa hän "pyytänyt kättäni" vanhemmiltani, ennen kuin kosi. :) Aika vanhanaikaisesti (ja romanttisesti :heart: ) siis toimittiin.

Lienee itsestäänselvää, että mielestäni lapset tehdään vasta avioliitossa. Otin myös mieheni sukunimen.

Tuota rahajuttua en ymmärrä ollenkaan., varsinkaan kun verotiedot on julkisia. Minulta saa kysyä palkkaa ja lainoja ja kerron kysymättäkin, jos tulee muun asian mukana tarpeelliseksi. Salailu tekee koko asiasta turhan merkityksellisen, ei minulla mitään piiloteltavaa ole. Jos joku tosi tiukasti pitää raha-asiansa ominaan, niin alan uskoa niissä olevan häikkää. Lapsuudenkodissa rahasta ei meille lapsille puhuttu, esim vanhempien palkat jäivät pimentoon. Toisaalta olen vielä täysi-ikäisenäkin nähnyt vanhempieni vuositulot Kelan opintotukilaskurissa. Julkisia kun ovat verotietojen kautta.

Omaa vanhanaikaisuutta on vaikea määritellä. Ihailen hyviä tapoja ja haluaisin noudattaa niitä, mutta vaikeaahan se yksin on, ei aina jaksa pelkästään antaa.

Minäkään en tajua.
Se jokin "viimeinen yksityisyyden linnake" ja sen myötä "viimeinen muiden arvottamisen linnake ilman oikeaa kohtaamista"?

:(

Yritin listata mutta tuli jokaiseen jokin "mutta jos" joten äh.
Koitin laittaa samoja kun bongasin teiltä hyviä ja niihinkin tuli se "paitsi jos". :D

Hmmmmm...kyllä periaatteessa olen monessakin asiassa, mutta harvoin niin kovin ehdoton kuitenkaan.

Tulipas tästä hankalaa... Ei pitäisi pohtia liikaa vaan vastata vaan mieleen juolahtavat! :D

Tykkään vanhanaikaisesta ruuasta (siis perus suomi-kotiruuasta).

En kuuntele musiikkia tietokoneelta. Meillä ei ole edes toimivaa cd-soitinta (paitsi autossa). Kuunnellaan pääosin Lp-levyjä.

En osta mitään nettikaupoista, tykkään käydä "oikeissa" kaupoissa.

Käytöstavat kunniaan.

Ja tossa sukunimiasiassa oon TOOOODELLLA wanhanaikainen. Jos joskus menen naimisiin niin pidän ehdottomasti oman sukunimeni niinkuin meillä Karjalassa oli tapana ennen 1900-lukua :D Ja kotirouvaksi en heittäänny vaan teen töitä niinkuin siskot ennen muinoinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26797916:
Siis olitko/tuletko olemaan neitsyt avioituessasi:O Lähinnä kuulostat hiton estoiselta.
tähän sen verran että olen tässäkin sen verran vanhanaikainen että minäkään en ole harrastanut seksiä muiden kanssa kuin aviomieheni, tosin teehtiin kaksi lastakin ennen avioitumista. mutta seksi ja rakkaus kuuluu mielestäni samaan pakettiin eikä sitä ole tarkoitus jakaa jokaiselle vastaan tulijalle.
olin itse jo hieman vanhemoi kun menetin neitsyyteni miehelle( tosin samana iltana kun oli tavattu) 26v, mutta tiesin heti kun mieheni näin että hän on se oikea. samaa tunnetta en ollut tuntenut ikinä kenenkään miehen kohdalla vaikka pyörittelinkin heitä kymmeniä kynsissäni nuoruudessani.

Enpä oikeastaan keksi mitään. Teitittelystäkin olen pitkälle luopunut, sillä töissä (vanhainkodissa/palvelutalossa) teitittely on aika turhaa - vanhukset ihmettelevät miksi pitää olla niin muodollinen. Samalla se on jäänyt töiden ulkopuolellakin, vain hyvin harvoin teitittelen.

Avioliitot, kihlaukset, au-lapset, uusperheet - jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

Jostain kumman syystä nimenomaan naiset tuntuvat olevan vanhanaikaisia juuri siinä, että haluavat olla kotiäitejä 50-luvun tyyliin (paitsi joidenkin mielestä myös kotityöt kuuluvat miehelle töidensä lisäksi).

Mutta ovatko nämä kotiäidit valmiita tekemään yhtä kovasti töitä siellä kotona kuten 50-luvulla? Pesemään pyykit käsin, valmistamaan ruoan alkaen siitä että ensin tapetaan kana ja kynitään jne., poimimaan marjat, kasvattamaan kasvimaan, hilloamaan, säilömään, pesemään pyykit käsin...?

Taidetaan vain haluta rusinat pullasta, olemaan toisen elätettävänä ja pääsemään ilman työelämän paineita, mitään vaatimuksia ja vastuuta...

[QUOTE="Vieras";26801895]Jostain kumman syystä nimenomaan naiset tuntuvat olevan vanhanaikaisia juuri siinä, että haluavat olla kotiäitejä 50-luvun tyyliin (paitsi joidenkin mielestä myös kotityöt kuuluvat miehelle töidensä lisäksi).

Mutta ovatko nämä kotiäidit valmiita tekemään yhtä kovasti töitä siellä kotona kuten 50-luvulla? Pesemään pyykit käsin, valmistamaan ruoan alkaen siitä että ensin tapetaan kana ja kynitään jne., poimimaan marjat, kasvattamaan kasvimaan, hilloamaan, säilömään, pesemään pyykit käsin...?

Taidetaan vain haluta rusinat pullasta, olemaan toisen elätettävänä ja pääsemään ilman työelämän paineita, mitään vaatimuksia ja vastuuta...[/QUOTE]

Pyykkejä en pee käsin, mutta muuten noita kaikkia teen kyllä :D

[QUOTE="Vieras";26801895]Jostain kumman syystä nimenomaan naiset tuntuvat olevan vanhanaikaisia juuri siinä, että haluavat olla kotiäitejä 50-luvun tyyliin (paitsi joidenkin mielestä myös kotityöt kuuluvat miehelle töidensä lisäksi).

Taidetaan vain haluta rusinat pullasta, olemaan toisen elätettävänä ja pääsemään ilman työelämän paineita, mitään vaatimuksia ja vastuuta...[/QUOTE]

Melkoinen yleistys. Kyllä suurin osa tuntemistani naisista ei todellakaan halua 50-luvulta mitään muuta kuin ehkä musiikkia ja mekkoja. Joka tapauksessa en ymmärrä miksi sitten niiden joidenkin 50-luvun perheidyllistä pitävien pitäisi tehdä kaikki mahdollisimman vaikean kautta: pestä pyykit käsit, hillota, teurastaa elukatkin. Kun se ei nyt nykypäivänä vaan ole millään tapaa pakollista tai vaivan arvoista. Ei ne hommat siellä kotona kesken lopu nykyajan mukavuuksienkaan aikana, jos nyt kuitenkin tekee jotain muuta kuin välttämättömimmän (ja kyllä se suurimman osan päivästä vie se välttämätönkin jos kotona on lauma muksuja).

Melkoinen yleistys. Kyllä suurin osa tuntemistani naisista ei todellakaan halua 50-luvulta mitään muuta kuin ehkä musiikkia ja mekkoja. Joka tapauksessa en ymmärrä miksi sitten niiden joidenkin 50-luvun perheidyllistä pitävien pitäisi tehdä kaikki mahdollisimman vaikean kautta: pestä pyykit käsit, hillota, teurastaa elukatkin. Kun se ei nyt nykypäivänä vaan ole millään tapaa pakollista tai vaivan arvoista. Ei ne hommat siellä kotona kesken lopu nykyajan mukavuuksienkaan aikana, jos nyt kuitenkin tekee jotain muuta kuin välttämättömimmän (ja kyllä se suurimman osan päivästä vie se välttämätönkin jos kotona on lauma muksuja).

Taisi tarkoittaa, että ovat nimenomaan siinä vanhanaikaisia, että miehen pitää elättää ja itse saada olla kotona, ei niinkään se 50-luku. Toki joku taisi mainita sen 50-luvun.
Olihan se silloin vähän erilaista. Maaseudulla äidit kävivät navetassakin lapset kainalossa. Eikä heillä olisi ollut aikaa roikkua Kaksplussassa hetkeäkään, vaan töitä oli tehtävä heti synnäriltä päästyä.

Miksikähän naiset eivät ole vanhanaikaisia esim. siinä, että naisten ei pidä juoda lainkaan alkoholia tai käydä ilman miestä baarissa tai että naisen ei pidä kiroilla jne.

[QUOTE="Vieras";26801967]
Miksikähän naiset eivät ole vanhanaikaisia esim. siinä, että naisten ei pidä juoda lainkaan alkoholia tai käydä ilman miestä baarissa tai että naisen ei pidä kiroilla jne.[/QUOTE]

Minä olen. En kylläkään käy ollenkaan baarissa, enkä tosiaan juo alkoholia.

Mutta tuossa elättämisasiassa sitten taas en ole tippaakaan vanhanaikainen ;)

[QUOTE="Vieras";26801967]Taisi tarkoittaa, että ovat nimenomaan siinä vanhanaikaisia, että miehen pitää elättää ja itse saada olla kotona, ei niinkään se 50-luku. Toki joku taisi mainita sen 50-luvun.
Olihan se silloin vähän erilaista. Maaseudulla äidit kävivät navetassakin lapset kainalossa. Eikä heillä olisi ollut aikaa roikkua Kaksplussassa hetkeäkään, vaan töitä oli tehtävä heti synnäriltä päästyä.

Miksikähän naiset eivät ole vanhanaikaisia esim. siinä, että naisten ei pidä juoda lainkaan alkoholia tai käydä ilman miestä baarissa tai että naisen ei pidä kiroilla jne.[/QUOTE]
No kyllä tuollaiset asiat aika paljon kulkee käsi kädessä. Jos haluaa olla perheenäiti niin yleensä eivät sitten läträä viinalla tai kiroile. Minusta tämä on aivan selkeä trendi, sekä tosielämässä että tällä palstalla.

Sinä taas yrität maalata jotain kuvaa naisista yhteisenä klönttinä, joka ei halua tehdä töitä, pyydystävät rikkaan miehen ja löhöävät kotona. Tuo on sellainen marginaaliryhmä nimeltään laiskaperseet, joita on miehissäkin. Ja sillä ei ole mitään tekemistä vanhanaikaisuuden kanssa.

No kyllä tuollaiset asiat aika paljon kulkee käsi kädessä. Jos haluaa olla perheenäiti niin yleensä eivät sitten läträä viinalla tai kiroile. Minusta tämä on aivan selkeä trendi, sekä tosielämässä että tällä palstalla.

Sinä taas yrität maalata jotain kuvaa naisista yhteisenä klönttinä, joka ei halua tehdä töitä, pyydystävät rikkaan miehen ja löhöävät kotona. Tuo on sellainen marginaaliryhmä nimeltään laiskaperseet, joita on miehissäkin. Ja sillä ei ole mitään tekemistä vanhanaikaisuuden kanssa.

No, miksi jokatoisessa viestissä tässä ketjussa mainitaan se, että miehen pitää tuoda leipä pöytään ja itse saada olla kotirouvana? Miksi juuri se on ylivoimaisesti eniten (avioliiton lisäksi) se asia, jossa halutaan olla vanhanaikaisia?

[QUOTE="Vieras";26802025]No, miksi jokatoisessa viestissä tässä ketjussa mainitaan se, että miehen pitää tuoda leipä pöytään ja itse saada olla kotirouvana? Miksi juuri se on ylivoimaisesti eniten (avioliiton lisäksi) se asia, jossa halutaan olla vanhanaikaisia?[/QUOTE]

Mutta eiväthän nämä naiset missään ryyppää ja rellestä, vaan ovat juuri tätä palstan "reipas kotiäiti" -sakkia. Mitkähän asiat ne sinulle sitten kelpaisivat? Jos ihminen yhtäkkiä ajattelee joitakin vanhanaikaisia asioita, niin ei kai niitä tule kuin muutama mieleen, ja varsinkin ne, joista on ehkä itse saanut kritiikkiä. Kotiäitiys on yksi tällainen. Enkä muuten huomannut että täällä joka toinen nainen olisi jäämässä kotiin loppuiäksi, vaikka aika moni kyllä halusikin että mies myös elättää perhettä tai pienet lapset hoidetaan kotona.

minulle sopii hyvin, että mies käy töissä ja itse olen lasten kanssa kotona. en tosin leivo pullaa, enkä siivoa hullun lailla.
minä myös rrrkastan käsinkirjoitettuja kirjeitä, enkä ymmärrä kirjojen lukemista netissä

Viimeksi muokattu:
voih,plääh.mä oon nykyaikanen vaikka pidän siitä että vanhuksilla/lapsilla hyvä olla.saunassa ollaan alasti j.n.eruokapöytä tavat pitää olla myös lapsilla.en vaan oo tiukkis ton avioliitto homman kanssa,kaikkee voi sattua ja tapahtua.mä suon mulle onnen uudessa parisuhteessa jos ei eka toiminu.en odota et edellinen äijä kuolee...taitaa olla aika nuorta ja kokematonta kirjottelijaa täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;26802417:
voih,plääh.mä oon nykyaikanen vaikka pidän siitä että vanhuksilla/lapsilla hyvä olla.saunassa ollaan alasti j.n.eruokapöytä tavat pitää olla myös lapsilla.en vaan oo tiukkis ton avioliitto homman kanssa,kaikkee voi sattua ja tapahtua.mä suon mulle onnen uudessa parisuhteessa jos ei eka toiminu.en odota et edellinen äijä kuolee...taitaa olla aika nuorta ja kokematonta kirjottelijaa täällä.

Mä olen kyllä ite jo kolmikymppinen ja pitkässä liitossa :)
Joillain vain on ne tietyt arvot ja periaatteet ja mulla ainakin ne on tällaiset ollu aina ja tulee olemaan jatkossakin.

Mä olen kyllä ite jo kolmikymppinen ja pitkässä liitossa :)
Joillain vain on ne tietyt arvot ja periaatteet ja mulla ainakin ne on tällaiset ollu aina ja tulee olemaan jatkossakin.

joo,mäki oon koht 30v mut voipi olla et mun elämän kokemus ja opetus on laajempi,eli sää oot lapsentossuis viel siihen verrattuna miten karu elämä voi olla.en nyt sua hauku,mutta suurin osa näistä "parhaimmistoista" elää ruusunpunasten lasien takaa.mitään ei voi satuttaa ja elämä ei voi ottaa uutta suuntaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;26802473:
joo,mäki oon koht 30v mut voipi olla et mun elämän kokemus ja opetus on laajempi,eli sää oot lapsentossuis viel siihen verrattuna miten karu elämä voi olla.en nyt sua hauku,mutta suurin osa näistä "parhaimmistoista" elää ruusunpunasten lasien takaa.mitään ei voi satuttaa ja elämä ei voi ottaa uutta suuntaa :D
No jos elämänkokemuksella tarkoitetaan sitä, että lapsuus ja nuoruus on mennyt huonosti ja aikuisena on mennyt huonosti ja suhteet on olleet pereestä niin sitten mulla ei ole "elämänkokemusta". Ja hyvä niin.

Hmm. Tuolla tavalla en taida olla vanhanaikainen, että kaipailisin tuollaisia 1900-luvun juttuja, mitä tässä ketjussa on mainittu (50-lukuinen parisuhteen malli, avioliittotavat, ydinperhe ja sukunimien kanssa puljaaminen yms).

Aiemmin mainituista tunnistin itseeni sopiviksi vain tuon alasti saunassa -jutun sekä sen, että vanhemmista pidetään huoli eikä jätetä yhteiskunnan hoidettaviksi kasvottomaan laitokseen. Sellainen laaja perhekäsitys ehkä on merkittävin vanhanaikaisuus minussa. Tarkoituksena ja tavoitteena on päästä elämään laajassa perheyhteisössä, jossa sedät, tädit ja isovanhemmat osallistuvat yhdessä koko lapsiköörin kasvattamiseen ja pitää muutenkin yhtä.

Yhteistyössä