Missä asennossa suositellaan nukuttamaan pieni vauva ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljän äiti82

Vieras
Meidän neljäs lapsi on 3 viion ikäinen ja olen nukuttanut häntä kyljellään(nukkuu meidän sängyssä)mutta mietin että suositellaanko nukttamaan nykyään selällään vai kyljellään?

en tiiä suosituksista mutta meillä reilu 3 viikkonen nukkuu kylellään. tosin vaikka hän olis selällään niin pään kääntää itse kallelleen joten kai se on mukavampi hälle olla kylellään

No kun minäkin olen kuvitellut että ihan kuin olisin jostain lukenut että nyky suositus olisi selällään.Rupesin vaan miettimään kun katselin vauvan päätä ja takaraivolta pää näyttää jotenkin hirveän pullealta niin mietin jo että onko vauva nukkunut väärässä asennossa..ja toinen kysymys kun poitsulta irtosi napatynkä reilu viikko sitten ja npa oli tosi siisti yngän irtoamisen jälkeen eikä punoittanut tai vuotanut mutta eilisestä asti lähes joka vaipanvaihdon yhteydessä tavan olen puhdistanut ja se erittää verensekaista eritettä.Huomenna soitan neuvolaan mutta tietääkö joku onko tämä vaarallista ja miksiköhän alkoi vuotaa?

juu, suositus taitaa olla että selällään, mutta siinä ei taida oikeasti olla niin merkittävää eroa nukuttaako selällään vai kyljellään.

Kyljellään nukkuvista osa vauvoista pääsee, varsinkin pehmeässä perhepedissä, keinahtamaan vatsalleen. Moni taas pelkää, että vauva tukehtuu pukluun ja nukuttaa sen vuoksi kyljelleen. No... pääasia ettei vatsalleen.

Minä just mietin että joko olen pilannut vauvan pään kun hän nukkuu meidän vierssä ja yritän muistaa kääntää vauvaa yön aikana välillä eri kyljelle mutta monesti hän on nukunt samalla kyljellään koko yön?

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82:
No kun minäkin olen kuvitellut että ihan kuin olisin jostain lukenut että nyky suositus olisi selällään.Rupesin vaan miettimään kun katselin vauvan päätä ja takaraivolta pää näyttää jotenkin hirveän pullealta niin mietin jo että onko vauva nukkunut väärässä asennossa..ja toinen kysymys kun poitsulta irtosi napatynkä reilu viikko sitten ja npa oli tosi siisti yngän irtoamisen jälkeen eikä punoittanut tai vuotanut mutta eilisestä asti lähes joka vaipanvaihdon yhteydessä tavan olen puhdistanut ja se erittää verensekaista eritettä.Huomenna soitan neuvolaan mutta tietääkö joku onko tämä vaarallista ja miksiköhän alkoi vuotaa?

meillä vuosi myös napa veristä eritettä ja neuvolatäti ei siitä mitään sanonut ja nyt 3viikkoa ja 3 päivää ikää ja napa on siisti, ei eritä mitään (tynkä irtosi 6vrk iässä)

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti82:

Ihan normaalia. Siihen jää aina pieni "rupi", kun tynkä irtoaa ja ruven irrottua voi tihkutella verta. Puhdistele vain niin kauan, kuin jotain töhkää irtoaa.

Yhteistyössä