Tämä kommentti katoaa tänne muiden kommenttien sekaan, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
Minulla on ystävä, jolla on vähän samanlainen ongelma, joskaan hän ei koe sitä ongelmaksi. On hänelläkin muutama hyvä ystävä (minä yksi muutamasta), mutta tämä ystäväni, olkoot vaikka rouva M., ei näe kauheasti vaivaa ihmisten eteen. En sano, että pitäisi prässätä housunsa, mutta esim., kun tiemme erkanivat, emmekä enää olleet samassa työpaikassa, yhteydenpito loppui totaalisesti. Itse sitten aktivoiduin ja otin yhteyttä, vaikka luulin, ettei hän edes tahdo olla yhteyksissä. Vasta siinä vaiheessa hän osoitti, että ihan oikeasti tykkää minusta ja tahtoo olla ystävä.
Pointti on tämä: Rouva M. luuli, etten pidä hänestä tarpeeksi pitääkseni yhteyttä. Minä luulin Rouva M.:n (heh heh... Rouva Ämmä.. olipa hyvä valinta nimeksi

) ajattelevan samalla tavalla, koska hän ei pitänyt yhteyttä.
Onko siis mahdollista, että ainakin joissakin tapauksissa teet olettamuksia, jotka eivät pidä paikkaansa?
Tämä Rouva M. poikkeaa myös siinä mielessä muista ystävistäni, että hän antaa itsestään resuisen kuvan, eikä pistä parastaan, vaikuttaa ehkä ulkoisesti hiukan yksinkertaiseltakin, vaikka ei sitä ole. Hän on niitä ihmisiä, joista työkaverit supattivat "oletteko huomanneet, kuinka Rouva M. haisi tänä aamuna hieltä?" jne. Hän siis omalla huolettomalla ulkoasullaan ja ulosannillaan aiheuttaa sen, etteivät ihmiset näe hänen hienouttaan ihmisenä. Itse hän ei koskaan tunnu huomaavan näitä asioita, edes sitä hien hajua.
Keskustelutilanteissa Rouva M. on enemmän kuuntelija kuin puhuja. Hän on hiljaa ja vaikuttaa melkeinpä vetäytyvältä, minkä takia jää helposti syrjään ja muiden jalkoihin, mutta haluaa kyllä tulla kuulluksi. Muille vaan tulee tuosta vetäytymisestä sellainen kuva, ettei Rouva M:llä ole mitään sanottavaa. Kun häneltä kyselee asioita, saa kuitenkin usein mielenkiintoisia vastauksia.
Rouva M. on oikeasti mukava, kiehtova, miellyttävä ihminen, mutta ihmiset eivät pääse todistamaan hänen mukavuuttaan, koska hän tuntuu elävän ihan eri universumissa kuin me muut. Ulkoinen habitus siis on Rouva M:n disliken syy.
Aloittajalle kysymys: voisiko tapauksessasi olla kyse jostain tällaisesta?