Minä olen yksi "pahimmista" tuulettajista sen suhteen että mielestäni lapsella on oikeus muihinkin läheisiin aikuissuhteisiin kuin vain vanhempiinsa.
Kiemurtelen tuolillani aina joskus kun luen jonkun julistusta jotta "mummoja, kummeja, paappoja, enoja " jne olisi mutta "kyllä itse pitää omat lapset hoitaa ja ylipäätään lapsi ei kyllä tarvitse muita kuin äitiään." Tyhmyys tympii ja lapsen hyväksikäyttö aikuisen traumanhoitoleluna säälittää.
SILTI ei tulisi mieleenikään julistaa että "Jos ei ole niin ja niin isoa turvaverkkoa, ei pidä lapsia tekemän."
Ihmiset, elämäntilanteet, tarinat jne vaihtelevat ja vaikka epäilemättä on eduksi jos lapsella monta läheistä ihmissuhdetta niin se ei ole mikään absoluuttinen välttämättömyys. On eduksi sekin jos äiti imettää, molemmat vanhemmat ovat onnellisia työssään, jos asuinalue on esteettisesti puhutteleva, jos lapsi saa laulaa, piirtää, hiihtää mitälie lapsuudessaan. Mikään noista ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen kynnyskysymys, jolla määritellään jonkun oikeus tai oikeudettomuus "hankkia" lapsia.