Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tuli tämä asia mieleen kun luin ketjua jossa ihmeteltiin lapsettomia häitä, yksi äiti sanoi että heiltä voisi mennä vaan jompikumpi aikuinen siinä tapauksessa häihin. Lapsille ei ole siis kodin ulkopuolella minkäänlaista aikuista joka voisi ottaa hoitoon. :O
Entä jos se hoitaja on jonain päivänä ihan PAKKO löytyä, soitatteko sillon sossuun että hätätila päällä?

Mulle oli itsestäänselvää jo raskaana ollessa, että rakennan turvaverkon lapselle, hänellä on siis suvussa ja lähipiirissä muitakin huolehtivia aikuisia kuin minä tai isä.
Mä en ois tehnyt lasta ollenkaan, jos oisin noin huteralla pohjalla ja yksin perheenä.

aijaa. no kiva, voit tuntea itsesi varmaan hyväksi ihmiseksi sitten? no entäs jos läheisesi kuolevat? tai sairastuvat eivätkä kykenä hoitamaan lastasi? sitten tietysti annat tuntemattomille heti hoitoon?

[QUOTE="aapee";23395715]Tuli tämä asia mieleen kun luin ketjua jossa ihmeteltiin lapsettomia häitä, yksi äiti sanoi että heiltä voisi mennä vaan jompikumpi aikuinen siinä tapauksessa häihin. Lapsille ei ole siis kodin ulkopuolella minkäänlaista aikuista joka voisi ottaa hoitoon. :O
Entä jos se hoitaja on jonain päivänä ihan PAKKO löytyä, soitatteko sillon sossuun että hätätila päällä?

Mulle oli itsestäänselvää jo raskaana ollessa, että rakennan turvaverkon lapselle, hänellä on siis suvussa ja lähipiirissä muitakin huolehtivia aikuisia kuin minä tai isä.
Mä en ois tehnyt lasta ollenkaan, jos oisin noin huteralla pohjalla ja yksin perheenä
.[/QUOTE]

Samaa mieltä.

[QUOTE="aapee";23395715]Tuli tämä asia mieleen kun luin ketjua jossa ihmeteltiin lapsettomia häitä, yksi äiti sanoi että heiltä voisi mennä vaan jompikumpi aikuinen siinä tapauksessa häihin. Lapsille ei ole siis kodin ulkopuolella minkäänlaista aikuista joka voisi ottaa hoitoon. :O

Mä en ois tehnyt lasta ollenkaan, jos oisin noin huteralla pohjalla ja yksin perheenä.[/QUOTE]

Sinulle ehkä tulee järkytyksenä tieto, että kaikki eivät asu vanhempiensa naapurissa tai edes 20 km päässä suvustaan...

Osa joutuu muuttamaan opiskelijen ja töiden takia satojen kilometrien päähän lapsuudenkodistaan.

Vastuutonta on tehdä lapset ja dumppata heidät aina viikonlopuiksi pois kotoa, että voidaan "rentoutua"...

No voihan se olla että vauvaa alulle tehdessä on ollu turvaverkkoa tai joku kodin ulkopuolinen hoitaja, mutta kun elämässä tapahtuu kaikenlaista niin yhtäkkiä voi olla ettei ookaan. Mistä säkään ap tiedät onko se 100% varmaa että vielä 3v päästä sulla on turvaverkko kunnossa?

[QUOTE="vieras";23395742]Sinulle ehkä tulee järkytyksenä tieto, että kaikki eivät asu vanhempiensa naapurissa tai edes 20 km päässä suvustaan...

Osa joutuu muuttamaan opiskelijen ja töiden takia satojen kilometrien päähän lapsuudenkodistaan.

Vastuutonta on tehdä lapset ja dumppata heidät aina viikonlopuiksi pois kotoa, että voidaan "rentoutua"...[/QUOTE]

Niin ja se että on turvaverkko kunnossa tarkoittaa automaattisesti tätä..:D

[QUOTE="vieras";23395742]Sinulle ehkä tulee järkytyksenä tieto, että kaikki eivät asu vanhempiensa naapurissa tai edes 20 km päässä suvustaan...

Vastuutonta on tehdä lapset ja dumppata heidät aina viikonlopuiksi pois kotoa, että voidaan "rentoutua"...[/QUOTE]

Jos läheiset on kaukana, niin olis korkea aika etsiä uudelta paikkakunnalta ihmisiä joiden kanssa voi olla tekemisissä tai jotka ovat valmiita hoitamaan lapsia tarpeentullen. Turvaverkon voi rakentaa missä vaan, jos tahtoa löytyy.

Anteeksi mutta tuo kuulosti kyllä harvinaisen typerältä. Miten sinä oikein meinasit rakentaa sitä sukuasi :D
Lisätä isovanhempia jo mahdollisesti kuolleiden tilalle ja käskeä ehkä jo eläkkeellä olevia vanhempiasi äkkiä vielä lisääntymään, jos olet ainoa lapsi?

[QUOTE="jjj";23395744]No voihan se olla että vauvaa alulle tehdessä on ollu turvaverkkoa tai joku kodin ulkopuolinen hoitaja, mutta kun elämässä tapahtuu kaikenlaista niin yhtäkkiä voi olla ettei ookaan. Mistä säkään ap tiedät onko se 100% varmaa että vielä 3v päästä sulla on turvaverkko kunnossa?[/QUOTE]

Meillä ainakin on isovanhempia, tätejä, setiä, kummeja, ystäviä yms. kyllä niin paljon että turvaverkkoa on aina.

[/QUOTE]

En ole koskaan tajunnut, miksi tukiverkko olisi yhtä kuin vanhemmat ja sukulaiset.

Eikö teillä hyvät ihmiset ole ystäviä, eikö lapsillanne ole ystäviä, eikö teillä ole naapureita....? Ettekö ole mukavia ihmisiä jotka auttavat muita, ja saavat itsekin apua, vai ettekö osaa pyytää apua kun sitä tarvitsette?

Ap ei ole kylläkään itse "rakentanut" mitään vaan on sattunut hyvä tuuri suvun ja muiden kanssa jos ovat auliita aina huolehtimaan myös toisten lapsista. Hauskasti vaan kuvittelee itse kehränneensä verkon... Sori mutta sukuaan ei voi valita ja aina ei käy noin hyvä flaksi..........

[QUOTE="juu";23395764]Anteeksi mutta tuo kuulosti kyllä harvinaisen typerältä. Miten sinä oikein meinasit rakentaa sitä sukuasi :D
Lisätä isovanhempia jo mahdollisesti kuolleiden tilalle ja käskeä ehkä jo eläkkeellä olevia vanhempiasi äkkiä vielä lisääntymään, jos olet ainoa lapsi?[/QUOTE]

Lähisukulaisten ei tarvitse olla ainoa turvaverkko.

No ap:llä näytti olevan akuutti hätä usein tai sitten tarve "rentoutua"... jos lapset olisi pitänyt jättää tekemättä ilman turvaverkkoa.

Turvaverkkoa kyllä tarvitaan, niillä joilla ei ole sitä, tarvitsevat sellaisen. Minusta taaksepäin katsominen ja syyttely on turvaa. Tulevaisuutta ei voi ennustaa täysin. Pitäisi miettiä mistä sellaiset turvaverkon saisivat jotka eivät sitä pysty tai jaksa hankkimaan, ilman syyttelyä. Syyttelystä ei ole mitään hyötyä. Yhtä hyvin sinä voisit olla se vastuuton, joka ilman turvaverkkoa joutuisi pärjäämään syystä tai toisesta.

No meille kävisi luultavasit noin.

Meidän molempien suku asuu satojen kilometrien päässä, ja just erisuunnissa.

Eli jos tulisi suvusta häihin kutsu eikä lapsia passaisi ottaa mukaan jäisi toinen lasten kanssa kotiin.

Koska, sieltä päin suomea olisivat luultavasti kaikki lapsenvahdit myös siellää häissä. Ja toistaiseksi meidän lapset vielä niin pieniä että täällä kotona ei jätettäisi heitä moneksi päivää hoitoon. Nuorinta ei voisi edes yöksi vielä jättää.

Kyse ei ole siitä ettemmekö saisi apua tarvittaessa tai ettei meillä olisi minkäänlaista turvaverkostoa. Vaan arvojärjestyksestä ja siitä mitä pitää itse tärkeämpänä.

Eipä kyllä tullut tuollaiset asiat mieleen ennen lasten tuloa. Kuten ei tullut raha-asiat tai muutkaan huolet. Ei ihminen oikeasti voi suunnitella kaikkea eikä varsinkaan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Muutenkin ihan turhaa syyllistämistä ap:lta.

[QUOTE="aapee";23395763]Jos läheiset on kaukana, niin olis korkea aika etsiä uudelta paikkakunnalta ihmisiä joiden kanssa voi olla tekemisissä tai jotka ovat valmiita hoitamaan lapsia tarpeentullen. Turvaverkon voi rakentaa missä vaan, jos tahtoa löytyy.[/QUOTE]

No tottakai voi, mutta on tuo nyt aika mustavalkoista ajattelua... taidat olla vielä aika nuori, veikkaisin.
Mitä jos olet vasta vähän aikaa sitten muuttanut paikkakunnalle, tai kuten esim. meillä oli esikoisen kanssa, olimme vajaa puoli vuotta aikaisemmin muuttaneet vieraaseen maahan.

Mun mielestä taas on vastuutonta tehdä lapsia, jos jo raskausaikana tarvitsee rakentaaa turvaverkko, joka on täynnä hoitajia, jotta itse pääsee mahdollisimman usein ja helposti pois lapsen luota. :(

Joo, en mäkään ihan tuota tarkottanut, mutta toki lapset on kiva joskus jonnekin dumpata ihan huvinkin vuoks. :D
Mutta voi niitä pahoja tilanteitakin tulla ihan koska vaan, että hoitajan on löydyttävä ja heti. Siksi en ymmärrä, mihin nämä lapset laitetaan, joilla on vain vanhemmat jotka huolehtii.

Ne jotka lapsia tekevät ymmärtävät varmaan myös että lapsen pääasialliset hoitajat ovat se äiti ja isä. Kenelläkään muulla ei ole velvollisuutta hoitaa muiden lapsia vaikka kuuluisivatkin tukiverkostoon tai viettäisivät muuten lasten kanssa aikaa.
Muuttuvat tilanteet kannattaa tässäkin ottaa huomioon ja miettiä riittävätkö vanhempien voimavarat "hoitaa" omia lapsiansa koko ajan jos niitä muita hoitajia ei yksinkertaisesti ole saatavilla.
Itse ajattelen niin että meillä vanhempina on se jatkuva pääasiallinen hoitovastuu ja se on vain extraa jos lapsella on tarvittaessa joku muu vastuullinen aikuinen hoitamassa.

Yhteistyössä