Minusta lama ja sen myötä tulleet irtisanomiset ja lomautukset on ihan oikein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sateenvarjo auki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Jos mä saan koulutettua itseni sairaanhoitajaksi,olen silloin alle 40v ja kyllä uskon että mulle töitä riittää.
Äitini oli 40v valmistuessaan lähäriksi,aiemmin tekemättä päivääkään niitä hommia ja nyt on kohta tehnyt lähärin töitä 10v,olematta päivääkään työtön :flower:
Mun hyvä ystäväni, suurperheen äiti, oli lastensa kanssa kotona yli 20 vuotta. 49 veenä lähti opiskelemaan lähihoitajaksi eikä ole ollut päivääkään työtön valmistumisensa jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mutta aina kun perheellinen lomautetaan tai irtisanotaan, siitä kärsivät jollain tapaa myös perheen lapset, toisissa perheissä enemmän, toisissa vähemmän. sempä takia toivoisinkin että irtisanomiset ja lomautukset pian loppuisivat, mutta taitaa kyllä olla turha toivo...

Niin ja se on sen takia kun raha, raha, raha pyörittää kaikkea. Jos meille sattuisi lomautus / irtisanominen niin olisihan se ikävä juttu mutta alun jälkeen siitä voisi löytyä hyvinkin paljon positiivisia asioita, kuten jäisi enemmän aikaa lapsille. Mutta eihän se nykypäivänä merkkaa enää mitään rahan rinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos mä saan koulutettua itseni sairaanhoitajaksi,olen silloin alle 40v ja kyllä uskon että mulle töitä riittää.
Äitini oli 40v valmistuessaan lähäriksi,aiemmin tekemättä päivääkään niitä hommia ja nyt on kohta tehnyt lähärin töitä 10v,olematta päivääkään työtön :flower:
Mun hyvä ystäväni, suurperheen äiti, oli lastensa kanssa kotona yli 20 vuotta. 49 veenä lähti opiskelemaan lähihoitajaksi eikä ole ollut päivääkään työtön valmistumisensa jälkeen.

Näinpä,että kyllä se opiskelu vanhemmallakin iällä kannattaa,ehdottomasti =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mutta aina kun perheellinen lomautetaan tai irtisanotaan, siitä kärsivät jollain tapaa myös perheen lapset, toisissa perheissä enemmän, toisissa vähemmän. sempä takia toivoisinkin että irtisanomiset ja lomautukset pian loppuisivat, mutta taitaa kyllä olla turha toivo...

Niin ja se on sen takia kun raha, raha, raha pyörittää kaikkea. Jos meille sattuisi lomautus / irtisanominen niin olisihan se ikävä juttu mutta alun jälkeen siitä voisi löytyä hyvinkin paljon positiivisia asioita, kuten jäisi enemmän aikaa lapsille. Mutta eihän se nykypäivänä merkkaa enää mitään rahan rinnalla.

Sä väität että duunarit ei välitä lapsistaan? :D

Sitä aina ihmettelen että jos molemmat olleet pitkään hyväpalkkaisessa työssä 10-20 vuotta niin eikö niillä muka ole yhtään säästöjä. Itse ja mieheni pienemmällä palkalla duunissa ja silti saadaan aina vähän säästöön*pienistä puroista syntyy suuri joki*

Näinpä,että kyllä se opiskelu vanhemmallakin iällä kannattaa,ehdottomasti =)
Mä en ainakaan ole päivääkään katunut, että lähdin 38 veenä vaihtamaan alaa :) Hyvin sain töitä, vaikkei työkokemusta ollut tältä uudelta alalta tippaakaan. Tosin silloin ei eletty lama-aikoja, mutta jos nyt lähtee opiskelemaan, niin valmistumisen aikaan luultavimmin alkaa taas noususuhdanne.

Joo raha ehkä pyörittää kaikkea, mutta se ei silti tarkoita sitä että joka huushollissa sitä rahaa käytettäs pilvin pimein turhuuteen ja huolimattomasti. Joissain talouksissa lomautus vaikuttaa ihan jokapäiväisen leivän saantiin, ja kukakohan siitä silloin kärsii jos ei lapset. Rahaa vaan on pakko olla, jotta pysyy katto pään päällä ja leipä pöydässä. Ja joka huushollissa ei oo varaa ollu säästää pahan päivän varalle, jos jo muutenkin eletään pienellä palkalla ja minituloilla. ja kun työhalukkuutta ja motiivia löytys, niin on väärin ettei niitä töitä sillon saa tehdä. Niinhän täälläkin sanotaan, jos sanoo et on köyhä ja rahat ei riitä pakolliseen elämiseen. Sanotaan, että MENE TÖIHIN!! Nykypäivänä sinne ei aina niin vaan mennäkään, eikä se pidä nykypäivänä enää paikkaansa että tekevälle aina töitä löytyy...

Ymmärrä miten haluat, mutta ihan tuota en kyllä tarkoittanut.

No juurihan sä tässä mollaat duunareita,kun he ovat niin rahanahneita paskoja ja tää on ihan oikein heille. :/
Että hyvää päivää vaan sullekin,mä en ainakaan kehtaisi heitä haukkua,kun täältäkin paikkakunnalta on hävinnyt ja häviää satoja työpaikkoja.

Ymmärrä miten haluat, mutta ihan tuota en kyllä tarkoittanut.

No juurihan sä tässä mollaat duunareita,kun he ovat niin rahanahneita paskoja ja tää on ihan oikein heille. :/
Että hyvää päivää vaan sullekin,mä en ainakaan kehtaisi heitä haukkua,kun täältäkin paikkakunnalta on hävinnyt ja häviää satoja työpaikkoja.

Duunareita? Missä olen maininnut duunarin? Mä en usko, että sä pointtia tajuaisit vaikka kuinka koittaisin selittää joten annan olla. Ja minäpä kehtaan, tekee hyvää osalle että joutuu vähän punnitsemaan sitä mikä elämässä on tärkeää ja sitä kun ei saakkaan kaikkea heti nyt!

Alkuperäinen kirjoittaja raharaharaha:
Mutta rikkaat ne harvoin kärsivät. Vaikka ison pörssifirman tj sais asiat ihan paskaan kuntoon, hän saa optioita ja miljoonabonareita. Jos firma menestyy, potkitaan siltikin väkeä pellolle voiton maksimoimiseksi ja osakekurssit nousevat. Mutta sitähän te kokoomusta äänestävät haluatte. Money talks.

Ei mitään väliä, vaikka kohta Suomi ei olekaan omavarainen ruoantuotannon suhteen. Ruokosokeri on halvempaa, lopetetaan turha sokerijuurikkaan viljely ja ollaan toisten varassa. Liian kylmä viljellä viljaa, pellot kesannolle. Kallista työvoimaa, paskanko väliä vaikka laatu ja tehokkuus on parempi kuin vinkuintiassa. Työvoima pellolle ja olkoot työttöminä. Tj saa hyvästä ideasta kymmenen miljoonaa.

Olisiko taas kerran väärä katkeruus (vasemmistopuolueet ovat katkerien ihmisten puolueita, kuten joku totesi.) ja aika pieni tietomäärä kirjoituksesi takana. Ei yksi Fortum tee kuvaamasi kaltaista toimintaa bonuksineen ja optioineen yleiseksi. 98% yrityksistä toimii toisin. Näillä muutamalla vain media herkuttelee ja sitten tietämättömät kansalaiset yleistävät.

Mitä taas tulee elintarvikkeisiin, en ymmärrä koko purkausta. Jokainen vasemmistolainenkin tukee elintarviketuotantoa verorahoillaan ja jos ei tukisi. maksaisivat suomalaiset elintarvikeet vielä paljon enemmän, niin duunarille kuin porvarillekin.

Ajatusmaailmasi on kuin Pohjois-Koreasta, eli emme olisi riippuvaisia maailmanmarkkinahinnoista, viennistä tai työn hinnasta Suomessa.

Sattuko kukaan katsomaan aamulla uutisista, mitä ne kerto Kilpisjärvestä? Mä kuulin vain ohimennen, että kyseisessä kunnassa ei tällä hetkellä ole yhtään työtöntä, koska kunnassa on ollut "joku projekti", jonka avulla kaikki kunnan työkykyiset on työllistetty.

Joo raha ehkä pyörittää kaikkea, mutta se ei silti tarkoita sitä että joka huushollissa sitä rahaa käytettäs pilvin pimein turhuuteen ja huolimattomasti. Joissain talouksissa lomautus vaikuttaa ihan jokapäiväisen leivän saantiin, ja kukakohan siitä silloin kärsii jos ei lapset. Rahaa vaan on pakko olla, jotta pysyy katto pään päällä ja leipä pöydässä. Ja joka huushollissa ei oo varaa ollu säästää pahan päivän varalle, jos jo muutenkin eletään pienellä palkalla ja minituloilla. ja kun työhalukkuutta ja motiivia löytys, niin on väärin ettei niitä töitä sillon saa tehdä. Niinhän täälläkin sanotaan, jos sanoo et on köyhä ja rahat ei riitä pakolliseen elämiseen. Sanotaan, että MENE TÖIHIN!! Nykypäivänä sinne ei aina niin vaan mennäkään, eikä se pidä nykypäivänä enää paikkaansa että tekevälle aina töitä löytyy...

No mutta eihän tämä olekaan se ihmisryhmä mistä minä puhun ELLEI sitten taustalla ole sitä, että on itse tahallaan ylivelkaannuttu hankimmalla kaikkea mitä nyt vaan on sattunut mieli tekemäänkään. Jos on pieni palkka ja minimitulot niin kotiin jäännin myötä jää ainakin päivähoitomaksut ja työmatkakulut pois. Ruoankin voi tehdä itse jne.

Kun jollain tulot pienenevät, menotkin pienenevät. Josta seuraa, että jonkun toisen tulot kutistuvat ja hän joutuu leikkaamaan menojaan. Josta seuraa, että joku kolmaskin kärsii ensimmäisen rahattomuudesta...

Ja niin ne pyörät pysähtyvät.

Älä ruoki lamaa, RUOKI MINUA!! |O

Sattuko kukaan katsomaan aamulla uutisista, mitä ne kerto Kilpisjärvestä? Mä kuulin vain ohimennen, että kyseisessä kunnassa ei tällä hetkellä ole yhtään työtöntä, koska kunnassa on ollut "joku projekti", jonka avulla kaikki kunnan työkykyiset on työllistetty.

En katsonut,vähän närästää kun tuota projektia ei tänne tullut vaikka vähän lupailtiin.
Toki oli ilosta kuulla että summalaisista erotetuista (yli 500kpl) hyvin moni on saanut töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Kun jollain tulot pienenevät, menotkin pienenevät. Josta seuraa, että jonkun toisen tulot kutistuvat ja hän joutuu leikkaamaan menojaan. Josta seuraa, että joku kolmaskin kärsii ensimmäisen rahattomuudesta...

Jep, sehän se oikein onkin. On pakko pienentää menoja, joka on tälle maapallollekin hyvästä eikä saakaan enää mitä haluaa. Pienelläkin rahalla kun voi elää, mutta eihän se tietenkään kivaa ole kun ei voikaan asua isossa omakotitalossa, pitää kahta uutta autoa, moottorikelkkaa ja moottoripyörää eikä ole rahaa edes reimatecciin. Voi kyynel, kyllä lapset kärsii. Näitä minä tarkoitan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Älä ruoki lamaa, RUOKI MINUA!! |O
Noinhan se menee :) Mä olen taantuman alettua pyrkinyt entistä enemmän katsomaan, että ostaisin kotimaista. Vaikka se hinnassa vähän kirpaiseekin. Jätän vaan ne ei-kotimaiset hankinnat sitten vähemmälle. Pyrin myös suosimaan pienten yritysten tuotteita.

En katsonut,vähän närästää kun tuota projektia ei tänne tullut vaikka vähän lupailtiin.
Toki oli ilosta kuulla että summalaisista erotetuista (yli 500kpl) hyvin moni on saanut töitä.
Hienoa, että summalaiset ovat saaneet töitä :) Noi projektit - jos kerran niistä on saatu hyviä kokemuksia - olisi syytä ottaa käyttöön laajemminkin. Laitettaisiin mieluummin työllistämistukirahoja niihin kuin pilipalikurssitettaisiin ihmisiä työkkärin toimesta. Toki työkkärillä on ihan hyviäkin kursseja, mutta ne turhat voisi jättää kokonaan pois.

Projektit ovat mielenkiintoisia ratkaisuja. Ne antavat työpaikan ja vähän paremman toimeentulon ihmisille. Jotkut (veronmaksajat) maksavat kuitenkin sellaisesta työstä, joka ei ole muulla tavoin ollut kannattavaa.
Tällainen on useimmiten sitä' "tempputyöllistämistä". Hyvä kuitenkin siinä mielessä, että tekemätöntä työtä aina riittää, vaikka ei työpaikkoja, joissa voitaisiin palkkaa maksaa. Tämähän on se Kiinan palkkatason ja Suomen palkkatason ristiriita.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Joo, paljon fiksumpaa on elää sossun rahoilla. Tulot pysyy tasaisena eikä niin helposti elä "yli varojensa". ;)

Ei tämäkään tietenkään hyväksi ole. Onneksi sossullakin on omat rajansa niin ei ihan helposti nämä "köyhät" irtisanotut pääse niistä rahoista iloitsemaan :)
Muuten kyllä ihmettelen sitä kuinka vaikeaa osalla on pysyä aiheessa. Kateuskorttia vielä odotellessa!

Keittiönoidan viestistä tuli vielä mieleen, että onhan se hienoa että kotimaista kannatetaan, mutta kyllä se näillä nousukkailla on kertakäyttökulttuuria jota suosivat. Se osa joka suosii kotimaista, luomua jne suosii sitä vaikka tulot vähän tippuisivatkin.

Joo, paljon fiksumpaa on elää sossun rahoilla. Tulot pysyy tasaisena eikä niin helposti elä "yli varojensa". ;)

Tää oli aika osuvasti sanottu :laugh: :D

Niin, sinnehän sinäkin raukka vielä joudut. Nousukkaasta pääsyit aika nopeasti taas alas luuseriksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sateenvarjo auki:
osalle porukasta. Taas on tyypeillä iskenyt vauhtisokeus ja on pitänyt saada sitä sun tätä ja nyt itketään kun ei olekaan enää töitä. Viime kuningaskuluttajassa oli esimerkiksi juttu "kurjassa" tilanteessa olevasta perheestä, joista molemmat oli lomautettu. Ihan avoimesti kertoivat itse, että aiempi vuosi oli mennyt lujaa, oli ostettu miettimättä kaiken näköistä ja nyt rahat tiukilla. Silti tekivät mm. keittiöremontin, kun se oli jo päätetty että tehdään. Oli pari hevosta eivätkä niistä suostuneet luopumaan, vaikka niistäkin oli iso meno. Tästä tulee paskaa niskaan, mutta ihan oikein kun ihmiset joutuu miettimään uudelleen kuluttamistaan eikä kaikkea saakaan heti-nyt

olen melkein kanssasi samaa mieltä että liika on liikaa, mutta täytyy kuitenkin ottaa huomioon sekin asia että asunnot ovat tänä päivänä todella kalliita, 200tonnilla ei kummoista nelihenkisen perheen asuntoa saa. ehkä rivarikolmion tai kerrostaloneliön, ja monessa paikassa vuokratki ovat aivan järjetöntä luokkaa, esimerkiksi kerrostalo kolmio 800e kuussa :O
Ja monet ihmoiset tosiaan ovat tosissaan tehneet töitä omaisuutensa eteen monet vuodet. yllättäviin tilanteisiin ei voi varautua kovinkaan kumoisesti.

Tää oli aika osuvasti sanottu :laugh: :D

Ja täytyy vielä tunnustaa, että sinä ja miehesi olette NIIN osuva esimerkki tästä ihmisryhmästä. Ja rehellisyyden nimissä, olen erittäin vahingoniloinen teidän tilanteen vuoksi :D

Yhteistyössä