Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hassua että joku jaksaa ihmetellä että miksi vieraat ei suostu syömään kana-hemapa-riisi-mössöä :D Ei kai se kenenkään mielestä voi olla sopivaa ruokaa juhlaan? Salaatiksihan tuota ei edes voi kutsua, jotain kylmää riisimättöä ehkä.
Jos kuitenkin tiesit että sisko (ja varmasti monet muutkin) ois olleet positiivisesti yllättyneitä jostain hyvästä ruuasta johon ei ois väen väkisin ängetty riisiä/leipää/turhia hiilareita, niin miksi ihmeessä ei semmosta ois voinu tehä? Tuo "salaattikin" ois varmasti maistunut vieraille jos hemapan ja riisin tilalle ois iskeny jotain tuoreita peruskasviksia ja vaikka salaattijuustoa.

Ja jos ne tytöt ei ois sitä kakkua syönyt, niin sekin olisi ollut väärin ("ei ees kakku kelvannu lellityille kakaroille" tms...).

Mun mielestä karppaus on ihme pelleilyä.

Onhan se ihme pelleilyä jos paino on pudonnut vuodessa 25kg,selluliitti kadonnut kokonaan.
Diabetes lääkityksen on saanut lopetettua,sekä verenpaine lääkkeet,ja masennus ja migreeni lakannut oirehtimasta.Onhan se ihme pelleilyä.
Ihmiset vetää ihan onnessaan jotain leipää ja perunaa ja ihmettelee kun ruoan päälle ramasee,turvottaa ja vessassa käydään paskalla kahdesti päivässä,tämähän se vasta ihanteellista onkin.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Mun mielestä on pelleilyä vaatia juhliin jotain omia "herkkuja" kun en tykkää syödä sitä ja tätä.
Saman kastiin menee nämä kasvipöpertäjät ketkä vapaasta tahdostaan on muuttaneet ruokavalionsa viherpiiperoiseksi ja ei sen takia syö mm lihaa.
Ok, jokainen saa syödä mitä syö mutta en minäkään juhlissani kysy muita kuin allergiat,
jos joku laittaa listaa ruoka aineista joista ei tykkää niin voi voi, pysykööt pois juhlista jos ei ruoka kelpaa tai ottakoot eväät.
Mitähän siitäkin tulisi jos 100hekilön juhlia järjestelet ja kyselet kaikilta allergiat ja heidän inhokki ruuat ettei vaan ketään "loukata".
Meillä kuitenkin aivan normi salaatit ja normi ruuat,
jos allergikkoja on,
on tehty niin että heillekin löytyy jotain.

Tosin palstaa kun lukee niin täytyy kai minunkin seuraaviin juhliin ilmoittaa olevani "allerginen" näille ruuille
Kesäkeitto-
maksalaatikko rusinoilla-
maksapihvit-
minestronekeitto-
läskisoosi-
kana riisi vihannes ns.kutsuttu salaatti-
viinit ruokajuomina-
liian makea ruokajuoma-
kulutusmaito-
italiansalaatti-
kermassa tehty rasvainen kala
-

Siinä nyt noin nopeasti mietittynä mille voisin leikisti olla allerginen
kun en vaan pidä näistä ruuista

[QUOTE="lakka";24219588]Ei ole karppaus erityisruokavalio, enkä pidä sellaisena kasvisruokavaliotakaan. Pelkkiä valintoja. SILTI mä kuitenkin juhlissa, johon itse olen tiettyjä ihmisiä kutsunut, pidän huolta siitä, että kaikille löytyy jotain suuhun pantavaa. Mun mielestä tuo on itsestään selvää.

Tulee väkisin mieleen, mikä motiivi on järjestää esimerkiksi rippi-/ylppärijuhlat, johon kutsuu porukkaa ja sitten vaan toteaa, että "en mä sulle mitään syötävää tehnyt, toi sun elämäntapasi on pelkkää pelleilyä, et sä nyt yhteen pihviin/kakkupalaan kuole". Jättäisitte noi pelleilijät sitten kutsumatta, niin ei olisi niin vaikeaa.

Ja ei, mä en ole itse karppi, mutta esimerkiksi jokaisille lasten synttäreille väännän sopivaa ruokaa niin keliaakikolle, karpille, diabeetikolle, laktoosi-intolerantikolle kuin kala-allergikollekin. Jos mä kutsun heistä jonkun kylään/juhliin (ja tiedän etukäteen ruokavalioistaan), niin kyllä mun mielestäni kuuluu ihan peruskäytöstapoihin loihtia kahvipöytään sellaisia tarjottavia, että kaikki voivat syödä edes jotain.[/QUOTE]

kyllä kuule kummi kutsutaanpaikalle ja edelleenkin SISKO LUPASI OTTAA OMAT EVÄÄT, joten silloin myös oletin, että hänellä on ne eväät matkassa.
Nämä olivat MEidän juhlat ja Meidän näköiset. Ei siskon.

• Tykkää
sehän on "kiva" närkkiä poropiirakasta ne lihanpalat ym anna mun kaikki kestää..:)
Siis tosi vaikeetahan se on esim laittaa itsepalvelu pöytä. Siinä ois voinu olla lohta, leikkeleitä, tomaatti, kurkku, salaatti ym.. siis niiden voileipien osalta tämmöinen itsepalvelu osuus..
ja sit joku salaatti..mä en oikeesti ymmärrä muutenkaan miks salaattiin pitää tunkea riisiä ??

EDELLEENKIN SISKO LUPAS OTTAA OMAT EVÄÄT. Oliisn tehnyt myös karppiruokaa, esim marjoja ja hedelmiä. leikkelettä, vihersalaattia, jos olis pyytänyt. JA olishna sisko saanut vaika jääkaappista sitä graaviloht leikelettä ym jos ois pyytänyt. älkkiä mä sille oliisn jotakin laittanut. en tosiaankaan tiedä oliko hänellä eväitä mujkana

• Tykkää
[QUOTE="Ansu";24219413]Joillekkin karppaus on todellakin ERITYISRUOKAVALIO. Mulla esim. on ruokavaliolla hoidettava 2 tyypin diabetes ja se ruokavalio on karppausta! ruokavaliota takana 6 vuotta eikä piikeille/tableteille oo vielä tarvinnu alkaa. diabeteshoitaja kannustaa jatkamaan samaa rataa....[/QUOTE]

tässä tilanteessa se on eri asia ja toki sisko olis jotkain saanut jos olis vaikka kyysnyt että onko jääkaapissa hänelle jotkein sopivaa, oliisn vaikka äkkiä tehnyt hänelle lohesta , kurkusta , tomaatista ja keräkalista vaikka nopsan salaatin. HÄN SANOI TUOVANSA OMAAT EVÄÄT, jorn silloin ei mun mielestä voi vaatia että oliisn varutunut, jos vauvaperhekin sanoo tovansa omat eväät, eivät he voi vaatia että tarjoan heille vauvanruokaa

• Tykkää
Hassua että joku jaksaa ihmetellä että miksi vieraat ei suostu syömään kana-hemapa-riisi-mössöä :D Ei kai se kenenkään mielestä voi olla sopivaa ruokaa juhlaan? Salaatiksihan tuota ei edes voi kutsua, jotain kylmää riisimättöä ehkä.
Jos kuitenkin tiesit että sisko (ja varmasti monet muutkin) ois olleet positiivisesti yllättyneitä jostain hyvästä ruuasta johon ei ois väen väkisin ängetty riisiä/leipää/turhia hiilareita, niin miksi ihmeessä ei semmosta ois voinu tehä? Tuo "salaattikin" ois varmasti maistunut vieraille jos hemapan ja riisin tilalle ois iskeny jotain tuoreita peruskasviksia ja vaikka salaattijuustoa.

Ja jos ne tytöt ei ois sitä kakkua syönyt, niin sekin olisi ollut väärin ("ei ees kakku kelvannu lellityille kakaroille" tms...).

kellään muulla ei olllut juhlista MITÄÄN sanomista! Siskokaan ei sit osannut sanoa että ei ottanutkaan niiät eväitä mukaan että onko esim jäänyt jääkaappiin vaikka sitä graavilohta tia leikkeleitä.

[QUOTE="vieras";24220826]Onhan se ihme pelleilyä jos paino on pudonnut vuodessa 25kg,selluliitti kadonnut kokonaan.
Diabetes lääkityksen on saanut lopetettua,sekä verenpaine lääkkeet,ja masennus ja migreeni lakannut oirehtimasta.Onhan se ihme pelleilyä.
Ihmiset vetää ihan onnessaan jotain leipää ja perunaa ja ihmettelee kun ruoan päälle ramasee,turvottaa ja vessassa käydään paskalla kahdesti päivässä,tämähän se vasta ihanteellista onkin.[/QUOTE]

Jos mä oon syyönyt rasvaista ruokaa on mulla hirveän paha olo ja menen vaikka uimaan, tuntuu että koko ajan on joku este mahassa ja ruoka ei alskeudu, mutta jos olen syönyt pastaa niin urheilukin tuntuiu mielekkäämmältä ja sujuu kuin tanssi vain.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24221118:
Mä vähän veikkaan et jos olisit tehnyt jotain tarjottavaa siskolles, olis se sit mitä tahansa, niin olis siltikin valittanut.. vai olenko väärässä?

joillekkin vaan ei kelpaa mikään.

Kyse on rolliksen siskosta joten
ei omena kauas puusta putoa ;)

Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää tehdä jokaiseen erityisruokavalioon sopivaa ruokaa, jotta kaikki saisivat vatsansa täyteen. Itsekin olen erityisruokavaliolla, joten tiedän miten paljon merkitsee jos juhlissa on jotain mitä syödä. Vaikka syönkin aina hyvin ennen juhliin lähtöä ja otan vielä evästä mukaan niin se ele on mukava. Onhan se vähän orpoa syödä juhlissa jotain omaa pilttipurkkia tai vaihtoehtoisesti lipittää pelkkää teetä. Niin vaikeaan erityisruokavalioon en vielä ole törmännyt, etteikö pöytään ole saatu jotain hänelle sopivaa. Sen ruuan voi vielä merkata lapulla, jos pelkää sen loppuvan ennen kuin kyseinen erityisruokavaliota noudattava henkilö on ehtinyt sitä ottaa.

Otsikkoon liittyen vielä. Kyllähän karppaus on erityisruokavalio. Näin määrittelee jopa Wikipedia: Erityisruokavaliossa rajoitetaan yhden tai useamman ruoka-aineen käyttö terveydellisistä, eettisistä tai elämänkatsomuksellisista syistä. Syy erityisruokavaliolle voi olla lääketieteellinen (allergiasta tai sairaudesta johtuva), uskonnollinen tai eettinen. Fineli määrittelee erityisruokavalioiksi gluteenittoman, kolesterolittoman, lakto-ovo-vegetaarisen, laktoosittoman, laktovegetaarisen, maidottoman, munattoman, rasvattoman, runsaskuituisen, vegaanisen, vähäkolesterolisen ja vähärasvaisen ruokavalion. Finfood luettelee erityisruokavalioiksi muun muassa ruoka-aineallergiat ja yliherkkyydet, laktoosi-intoleranssin, keliakian, kasvisruokavaliot, urheilijan ravitsemuksen ja diabeetikon ruokavalion.

Mikään noista erityisruokavalioista ei ole mahdoton toteuttaa mutta viitseliäisyyttä se vaatii ja halua. Yksi erityisruokavaliokakku, kasvissalaatti/piirakka riittävät useimmiten. Ihmisillä on ihme käsityksiä erityisruokavaliosta, jonka kyllä huomaa. Kasvisruokiin laitetaan niin paljon kermaa ja juustoa, että kahdesta haarukallisesta tulee ähky, koska kasvisruoka ei vie nälkää ja karppaus on yhtä kuin vihreä salaatti + liha.

• Tykkää
Kirjoitustesi perusteella teidän perheen välit eivät taida olla kovin lämpimät. Itse en ikinä kehtaisi olla tarjoamatta (pyytämättä!) sisarilleni heille sopivaa/mieluista syötävää, etenkin jos sitä olisi jääkaapissa valmiina kuten äsken kirjoitit. Vaikka kuinka olisi sanonut ottavansa omat eväät.

Toki FB:ssä ruikuttaminenkin on lapsellista, sitä en kiellä.

Kohteliaisuus on hakusessa molemmilla teillä.

Enempää kuin yhden sivun lukeneena, sanon oman mielipiteeni. En pidä karppaamista erityisruokavaliona! Voin viedä omat eväät tai olla ottamatta pöydästä mitään. Muttta se on oma valinta mitä suuhuni laitan, ja seuraukset siitä kannan.
Samoin mulla on yliherkkyyksiä esm raaka tomaatti. Nekin on sillai, et itse ne katson mitä syön ja niitäkään en velvoita muiden huomioimaan tarjottavissaan.

Tuli mieleen kun oltiin yksissä juhlissa ja siellä sitten osa porukasta oli kasvissyöjiä. Tarjolla oli kinkkuvoileipäkakkua ja näille kasvissyöjille oli kreikkalaista salaattia. Yksi vieras jaksoi jatkuvasti valittaa kun kasvissyöjille ei ollut voileipäkakkua. Muut kasvissyöjävieraat oli sellaisia jotka tykkäs enemmänkin syödä salaatteja kuin esim. lämmintä ruokaa. Mutta tää yks jaksoi vaan valittaa. Tuntui pahalta emännän puolesta.

[QUOTE="vieras";24221322]Tuli mieleen kun oltiin yksissä juhlissa ja siellä sitten osa porukasta oli kasvissyöjiä. Tarjolla oli kinkkuvoileipäkakkua ja näille kasvissyöjille oli kreikkalaista salaattia. Yksi vieras jaksoi jatkuvasti valittaa kun kasvissyöjille ei ollut voileipäkakkua. Muut kasvissyöjävieraat oli sellaisia jotka tykkäs enemmänkin syödä salaatteja kuin esim. lämmintä ruokaa. Mutta tää yks jaksoi vaan valittaa. Tuntui pahalta emännän puolesta.[/QUOTE]

Tunnetaankohan me sama tapaus ;)
Tiedän kyseisen ihmisen kanssa kenelle ei kelpaa salaatti vaan pitää olla kaikki samat kuin muillekin, ei riitä että on jotain 3eri sorttia jos näille normaaleillekin on 3 eri sorttia vaan valittaa kovaan ääneen kuinka KAIKKI pitäsi tehdä niin että HÄN saa syödä.
Seuraavia juhlia odotellessa taidan sanoa napauttaa tuolle valittajalle että minusta on väärin kun minut pakotetaan valikoimaan muutamista ruuista ja laitetaan tuota kaninruokaa tarjolle eikä ajatella kunnon raavaita ihmisiä jotka syö lihaa.

Kyllä mä otan huomioon vieraiden ruokarajoitteet, viimeeksi tein karppinen leivästä voileipäkakun ja makeaksi vaihtoehdoksi mutakakun.
Ja kyllä ainakin PSHP huomioi vähähiilarisen ruokavalion.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24220826]Onhan se ihme pelleilyä jos paino on pudonnut vuodessa 25kg,selluliitti kadonnut kokonaan.
Ihmiset vetää ihan onnessaan jotain leipää ja perunaa ja ihmettelee kun ruoan päälle ramasee,turvottaa ja vessassa käydään paskalla kahdesti päivässä,tämähän se vasta ihanteellista onkin.[/QUOTE]

Hyvähyvä.

Onhan se hienoa, että joku laihtuu karppaamalla. Mutta onko sitä ennen pitänyt mättää hiilareita niin paljon, että on huono ja turvonnut olo? Kyllä ilman karppaamistakin voi syödä niin, että on kevyt ja mukava olo.

Mä olen kyllä samaa mieltä, karppaus ei ole erityisruokavalio.
Mut koska meillä on lähipiirissä muita ihan oikeita ruokavalioita, siis pakon sanelemia, olen alkanut tehdä juhlatarjoilut sillä periaatteella, et kokoa oma settisi.
Ei enää voileipäkakkuja (keliakia-verio ei ihan ole yhtä hyvä kuitenkaan), salaatteja saa koota oman maun mukaan, eli pilkon ainekset ja laitan ne erikseen tarjolle. perussaalaatin voin tehdä ja siihen saa sitten jokainen lisätä mitä tarjolla olevista haluaa.
Kova hitti on kaikki dippailuvihannekset ja coctail-tikku hässäkät, olkootkin niin kasari, mut tevät kauppansa vähän liiankin hyvin :)
Piirakatkin tehdään yleensä niin, et on sekä kala et jotain muuta, ja jompikumpi on sitten munaton, maidoton ja gluteeniton, tai sit on erikseen viel sellanen.
Ja sit tietty viel jotain viinrypäileita ja minitomaatteja niille jotka skippaavat kakut ja muut makeat.
Ollaan kyl usein saatu kehuja tästä, et jokaiselle löytyy jotain ja onhan tää buffettiversio helpomi toteuttaa kun se et tekis joakiselle erityisruokavaliolle omansa. Nyt löytyy jokaiselle ainakin jotain ja osa voi vetää ihan kaikkea :)

Yhteistyössä