Minunko vastuulla naapurin lapsen kokeisiin luku on?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas ärsyttää naapurin yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";22353471]Ja aikuisetkaan ei koskaan unohda mitään? Sinäkään? ;)[/QUOTE]

Kyllä unohtaa, mutta silloin AIKUISET ja vastuuntuntoiset ihmiset myöntävät oman virheensä ja sen että ovat erehtyneet. Aloittaja sen sijaan ei ota mitään vastuuta, vaan syyttää vain naapureita, kun heiltä jotain pyysivät. Siinä se ero.

Tais olla tahallinen unohdus. Jotta ap:ta ärsyttävä matkusteleva yh saisi pienen näpäytyksen.

No just. Niinpä taisin... vaan eipä kuitenkaan.
Naapurin matkusteleva yh olisi aivan hyvin voinut hakea itse sen kirjan koulusta, koska reissuun lähtivät vasta koulupäivän jälkeen. En edes ymmärrä miksei lapsi ollut sinä päivänä koulussa... Tai tämä lapsi olisi edellisenä päivänä voinut ottaa sen kirjan jo mukaansa.

[QUOTE="alkup.";22353512]Tää on meilläkin tapana, mutta niin että myös opettaja on tietoinen asiasta! Silloin opettaja huolehtii ne läksyt esim. erilliselle muistilapulle, jonka lapsi sitten sairaalle kamulle vie. Mä tunnustan olevani niin huono äiti, etten välttämättä aamukiireessä (lähden töihin jo klo7) muista lastani tuollaisesta muistuttaa :ashamed:[/QUOTE]

no luulis,et äiti on ilmottanut lapsen poissaolosta opettajalle?itse lähden töihin 6.00 ja olen yh:kin kaiken hyvän lisäks :D tällä hetkellä pyörii sen sata hoidettavaa asiaa mielessä,enkä koe olevani huono äiti,jos en jotain asiaa muista,joka ei ole niin kauhean tärkeä..

Kyllä unohtaa, mutta silloin AIKUISET ja vastuuntuntoiset ihmiset myöntävät oman virheensä ja sen että ovat erehtyneet. Aloittaja sen sijaan ei ota mitään vastuuta, vaan syyttää vain naapureita, kun heiltä jotain pyysivät. Siinä se ero.

No eikös tuossa ole myönnetty että se kirja unohtui?

Naapuri voisi sitten myöntää sen oman mokansa, eli että olisi kannattanut itse hakea kirja sen sijaan että antaa sen hakemisen vieraan lapsen vastuulle. Viimekädessä se on kuitenkin sen matkustelija ja hänen lapsensa vastuulle että kirja on matkassa.

No voi herranen aika. Kyse on yhdestä kokeesta..ja asiat on luultavasti käyty läpi jo tunnilla.
Jos naapurisi haluaa kiukutella niin sehän on ihan hänen oma valintansa..toisaalta, tuskinpa kauaa jaksaa kiukutella ennen kuin taas tarvitsee apuasi..:xmas:

No eikös tuossa ole myönnetty että se kirja unohtui?

Naapuri voisi sitten myöntää sen oman mokansa, eli että olisi kannattanut itse hakea kirja sen sijaan että antaa sen hakemisen vieraan lapsen vastuulle. Viimekädessä se on kuitenkin sen matkustelija ja hänen lapsensa vastuulle että kirja on matkassa.

No ei tuo aloittajan kirjoitus vaikuta siltä, että hän kovin pahoillaan unohduksesta olisi, vaan melko tympeään sävyyn vain haukkuu naapuriaan. Oikeasti, jos jotain lupaa, se pidetään ja jos unohtaa, niin pyritään minimoimaan vahingot ja ollaan pahoillaan tapahtuneesta... sen sijaan että haukutaan ja syytetään toista osapuolta, niinkuin tässä aloittaja tekee.

No ei tuo aloittajan kirjoitus vaikuta siltä, että hän kovin pahoillaan unohduksesta olisi, vaan melko tympeään sävyyn vain haukkuu naapuriaan. Oikeasti, jos jotain lupaa, se pidetään ja jos unohtaa, niin pyritään minimoimaan vahingot ja ollaan pahoillaan tapahtuneesta... sen sijaan että haukutaan ja syytetään toista osapuolta, niinkuin tässä aloittaja tekee.

mitä ap:n pitäisi sitten tehdä? Uskon että hän on pyytänyt anteeksi tuota unohdusta jolloin asian pitäisi olla kuitatttu.

Käsitin että se naapuri nyt syyttää ap:ta tai ap:n lasta siitä ettei oma lapsensa pysty lukemaan kokeeseen. Ymmärrettävää että tuollaiset syytökset harmittaa, varsinkin jos taustalla on jo valmiiksi muutakin. Mutta toisaalta hyvä opetus varmaan sille matkaanlähtijälle että kannattaa itse huolehtia velvollisuuksistaan jos siihen kerta on mahdollisuus eikä heittää niitä toisen niskaan.

Ehkä koulu olisi ollut vielä auki siinä vaiheessa kun ap:n lapsi kotiutui eli matkallelähtijä olisi itse voinut käydä hakemassa kirjan.

Jos me ollaan lähdössä matkalle niin minä ihan itse tarkistan, että lapsilla on kaikki tarvittavat kirjat mukana. Ja läksyt. Nuoremman koululaisen kanssa käyn vielä ihan itse tapaamassa opettajaa ja tarkistan että läksyt on oikein. En kyllä jättäisi tärkeän koulukirjan muistamista jonkun 9-vuotiaan naapurin lapsen asiaksi! Saati sitten syyttäisi häntä tai hänen vanhempiaan muistamattomuudesta.

Jos me ollaan lähdössä matkalle niin minä ihan itse tarkistan, että lapsilla on kaikki tarvittavat kirjat mukana. Ja läksyt. Nuoremman koululaisen kanssa käyn vielä ihan itse tapaamassa opettajaa ja tarkistan että läksyt on oikein. En kyllä jättäisi tärkeän koulukirjan muistamista jonkun 9-vuotiaan naapurin lapsen asiaksi! Saati sitten syyttäisi häntä tai hänen vanhempiaan muistamattomuudesta.
:attn: Peeshi!!!

Juuri noin minäkin ajattelen!

Käsitin että se naapuri nyt syyttää ap:ta tai ap:n lasta siitä ettei oma lapsensa pysty lukemaan kokeeseen. Ymmärrettävää että tuollaiset syytökset harmittaa, varsinkin jos taustalla on jo valmiiksi muutakin. Mutta toisaalta hyvä opetus varmaan sille matkaanlähtijälle että kannattaa itse huolehtia velvollisuuksistaan jos siihen kerta on mahdollisuus eikä heittää niitä toisen niskaan.
.

Itse ainakin, jos olisin aloittajan tilanteessa, olisin lähtenyt lapsen kanssa koululta hakemaan sitä unohtunutta kirjaa. Mielestäni se olisi ollut hyvä opetus lapselle siitä, että lupaukset tulee pitää. Jos kerran jotain luvataan, se pidetään kanssa. Ei niin, että pidetään sovittu, jos satutaan muistamaan.

Itse ainakin, jos olisin aloittajan tilanteessa, olisin lähtenyt lapsen kanssa koululta hakemaan sitä unohtunutta kirjaa. Mielestäni se olisi ollut hyvä opetus lapselle siitä, että lupaukset tulee pitää. Jos kerran jotain luvataan, se pidetään kanssa. Ei niin, että pidetään sovittu, jos satutaan muistamaan.

Mun mielestä taas kirjan omistaja olisi voinut lähteä hakemaan äitinsä kanssa koululta JO EDELLISENÄ päivänä unohtunutta kirjaa..... Mutta mä en kyllä antaisikaan 9 vuotiaan lapsen vastuulle mitään noin tärkeää.... siis jos kirja oli tärkeä. ;)

Mun mielestä taas kirjan omistaja olisi voinut lähteä hakemaan äitinsä kanssa koululta JO EDELLISENÄ päivänä unohtunutta kirjaa..... Mutta mä en kyllä antaisikaan 9 vuotiaan lapsen vastuulle mitään noin tärkeää.... siis jos kirja oli tärkeä. ;)

Siis miten avuttomia teidän 9-vuotiaat lapset oikein ovat??? Siis oikeasti. Kyllä meidän lapsi (kuten useimmat lapset) tuon ikäisenä osasi ottaa vastuuta asioista siinä määrin, että häneltä nyt hyvinkin olisi voinut pyytää apua siinä, että hän olisi tuonut koulutoverin kirjan kotiin. Ei tuo nyt niin monimutkainen tehtävä ole.

Minun mielestäni se matkalle lähtevä äiti on ottanut tietoisen riskin laittaessaan vastuun kirjan hakemisesta naapurin lapsen herteille, kerrankos lapsilta nyt asioita unohtuu. Varsinkin kun itsellä on kerta ollut mahdollisuus hakea kirja niin ihan turha kiukutella kenellekään.

Ihan turhaan ap mitään huolii. Asennevammastahan tuo jo viestii, kun ei ole koulussa koko päivänä, vaikka lähtö ei ole päivän aikana. Edes opettajalla ei ole velvollisuutta hoitaa lomalaiselle läksyjä tai tehtäviä loman ajalta. Vanhemmat, jotka matkaavat perheen kanssa kouluaikana, arvottavat asiat ihan itse.

Aina syy on jossain muussa, jos ei opettajassa niin sitten vaikka naapurissa. Kovin surullista lapsen kannalta, mutta meitä on moneen junaan.

Niin no lapset on lapsia. Ei lasta voi syyttää siitä, että on unohtanut. Ehkä minä olisin naapurina soittanut opettajalle ja pyytänyt vielä opettajalta, että varmistaa naapurin lapsen laittavan oman lapseni kirjan reppuunsa :)

Tosin taas: mites tähän liittyi toi yksinhuoltajuus?

Taitaa ap. olla kateellinen "ärsyttävälle naapurin yh:lle" joka vielä reissuunkin pääsi...

[QUOTE="Sanna";22353965]Taitaa ap. olla kateellinen "ärsyttävälle naapurin yh:lle" joka vielä reissuunkin pääsi...[/QUOTE]

Jotain asennevammaa aloittajalla selkeästi on tuota naapuria kohtaan, ei hänellä muuten olisi ollut tarvetta erikseen tuota yksinhuoltajuutta korostaa. Itse olen (ainakin toistaiseksi :) onnellisesti) naimissa, mutta en ymmärrä, miten niin monilla ihmisillä on tarve parjata noita yksinhuoltajia. Luulisi päinvastoin, että aloittajakin olisi valmis auttamaan enemmän naapuriaan, joka kuitenkin joutuu yksin huolehtimaan lapsestaan, sen sijaan että haukkuisi tätä.

Vähän erikoista vastuunottoa jos ap:n täytyisi lapsensa kanssa lähteä erikseen hakemaan koulunjälkeen kirjaa naapurinlapselle joka on kokopäivän ollut äitinsä kanssa kotona viitsimättä edes mennä kouluun... Mutta siis toki vastuu niistä kokeisiinlukemisesta on lapsella itsellään ja tämän äidillä, eli oma moka kun yritti luistaa velvollisuuksistaan ja siirtää ne vieraan lapsen harteille.

Vähän erikoista vastuunottoa jos ap:n täytyisi lapsensa kanssa lähteä erikseen hakemaan koulunjälkeen kirjaa naapurinlapselle joka on kokopäivän ollut äitinsä kanssa kotona viitsimättä edes mennä kouluun... Mutta siis toki vastuu niistä kokeisiinlukemisesta on lapsella itsellään ja tämän äidillä, eli oma moka kun yritti luistaa velvollisuuksistaan ja siirtää ne vieraan lapsen harteille.
Mielestäni tuo juuri opettaa lapselle, että jos jotain luvataan, niin lupaus täytyy pitää. Ja jos unohtaa jotain, niin on velvollinen korjaamaan vahingot. Mikä tuossa nyt on mielestäsi niin outoa???
Siksi toisekseen, sinäkään et tiedä, miksi se lapsi siellä kotona oli koko päivän. Ehkä oli kipeä, ehkä oli tarkoitus lähteä aiemmin yms... Mielestäni se, että pyytää naapurilta apua kirjan hakemiseen, ei ole mikään yritys luistaa kokeisiinluvusta, vaan ehkä tässä tapauksessa ainoastaan hyväuskoisuutta, kun luotti naapurin apuun, vaikka ei olisi kannattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä outoa?;22354091:
Mielestäni tuo juuri opettaa lapselle, että jos jotain luvataan, niin lupaus täytyy pitää. Ja jos unohtaa jotain, niin on velvollinen korjaamaan vahingot. Mikä tuossa nyt on mielestäsi niin outoa???
Siksi toisekseen, sinäkään et tiedä, miksi se lapsi siellä kotona oli koko päivän. Ehkä oli kipeä, ehkä oli tarkoitus lähteä aiemmin yms... Mielestäni se, että pyytää naapurilta apua kirjan hakemiseen, ei ole mikään yritys luistaa kokeisiinluvusta, vaan ehkä tässä tapauksessa ainoastaan hyväuskoisuutta, kun luotti naapurin apuun, vaikka ei olisi kannattanut.

No, en usko että on ollut tarkoitus lähteä reissuun paljoa ennen koulupäivän loppumista jos kerta sen naapurinlapsen olisi pitänyt keretä vielä tuoda koulun jälkeen se kirja kaverilleen. Mielestäni se vastuu siitä kirjan mukaansaamisesta on nimenomaan näillä matkaajilla itsellään. Eli sen matkustajatytön olisi kuulunut tietoisena siitä ettei ole seuraavana päivänä menossa kouluun muistaa ottaa se kirja mukaan jo edellisenä päivänä. Jos se on silloin päässyt unohtumaan niin varmasti hänellä tai äidillään on ollut mahdollisuus seuraavan päivän aikana kipaista hakemassa se kirja. Jos tästä huolimatta se tehtävä nakitetaan naapurinlapselle niin kyllä se oma vastuu alkaa olemaan niin hukassa ettei todella luulisi olevan pokkaa syytellä auttamaan lupautunutta 9v:tä kirjan unohtumisesta.

En tiedä miten ja missä vaiheessa ap tai lapsensa kertoivat asianosaisille tuosta unohduksesta, mutta jos siis siitä on heti kotiintultua ja asia muitettua kerrottu ja pahoiteltu unohdusta niin mielestäni he ovat täyttäneet velvollisuutensa ja todennäköisesti vielä antaneet matkalaisille tilaisuuden korjata mokan. Jos taas nämä eivät ole siinä vaiheessa viitsineet enää lähteä kirjaa hakemaan niin se on heidän asiansa.

Minusta siis se asian välitön informointi ja anteeksipyytäminen ovat ihan sopiva "rangaistus" tälle 9v:lle kaverin kirjan unohtamisesta. Jos itselläni olisi useampi lapsi ja muutakin tekemistä iltapäiväksi niin en kyllä ap:n tilanteessa enää olisi lähtenyt itsekään kirjaa noutamaan, vaan tosissaan mahdollisimman pian kertonut asiasta että naapurit kerkeävät itse hoitaa sen kuntoon. Tai ehkä olisin jo alunperin kieltäytynyt koko kirjanhakuhommasta, ainakaan vastaisuudessa en tuota perhettä lähtisi auttamaan jos ei ihan pakkotilanteesta olisi kysymys.

Et oo tosissas?! :O :laugh:
Mä ainakin olen päivät töissä, en todellakaan lähde kesken työpäivän jonkun koulukirjaa hakemaan -en edes oman lapseni.

Jos on aikaa lojua kotona ennen matkalle lähtöä, on aikaa käydä hakemassa puuttuva kirjakin.

Nih, ja kuten todettu...kyse ei ole maailmanlopusta...vai onko????:xmas:

Muistan tässä eräänkin tenavan kiukutelleen esikoiselleni koska oli itse unohtanut koulukirjansa (aineesta josta oli koe seuraavana päivänä ) kouluun einkä antanut tyttärelleni lupaa lainata hänelle omaansa koska kertaukset olivat vielä kesken...eli turha kiukutella muille omasta mokastaan tai vastuuntunnottomuudestaan.

Yhteistyössä