Minun vaikea viedä lasta mummolaan yökylään, olenkohan ainoa...kohta 4v lapsi ollut vain neljä kertaa yökylässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiuku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiuku"

Vieras
Lapsi on siis arkisin päiväkodissa hoidossa ja sinne hyvin mielellään menee ja kaikki sujuu siellä hyvin. Minun äitini on hoitanut tyttöä aina silloin tällöin, ehkä kerran kuussa, monesti harvemmin kyllä, mutta siis päivisin. Tullut useimmiten meille hoitamaan päivällä, tai illalla ja ollaan käyty vaikka elokuvissa miehen kanssa ja yöksi kotiin. Lapsi ollut yökylässä koko aikana siis yhteensä vasta 4 kertaa!! ehkä mummon kanssa kahden olisi mieluummin, mutta vieläkin pikkusen arastelee pappaa jota harvemmin siis näkee. Mummun mies ei ole siis minun isäni... mut kuitenkin. Minun on vaikea viedä tyttöä sinne hoitoon, koska hän itse ei kovin halukas sinne ole menemään. Ollut aina luonteeltaan vähän arka.

Mitenkä sitä voisi rentoutua sitten kun joskus lapsen hoitoon vie? Onko muilla tällaista, että on vaikea viedä lasta yökylään ihan sitten vaikka sinne mummulaan?

Hei!
Me on pyritty siihen, että "tutkaillaan" lasta, joku toinen menee rohkeammin ja halukkaammin kylään/yökylään ja toinen ei. Meidän 4v ei ole ollut kun kerran elämässään yökylässä, mutta nyt on selvästi saanut rohkeutta lisää ja on halunnut mennä kavereille yksin kylään ja jutteli juuri eilen että menis kaverille yökylään (kaveri oli jo meillä).
Eli tekisin niin kuin lapselle sopii =) Teillä 4v on vielä päivät hoidossa niin ymmärränkin että viihtyy kotona viikonloput. (meillä lapsi on vain seurakunnan päiväkehossa kun olen nuoremman kanssa kotona)

Meillä isommat 3 lasta on myös olleen hiukan eri ikäisinä yökylässä, esikoinen on ollut arempi ja toisena ja 3 syntyneet rohkeampia, (he ovat tietty aluksi päässeet esikoisen mukana yökylään). Kaikki kuitenkin ovat yökylään menneet, ennemmin tai myöhemmin =)

Meidän 5v poika ei ole koskaan ollut vielä yötä poissa kotoa ilman vanhempia, ei mummoloissa eikä isolla siskollaan. Muuten on hoidossa kodin ulkopuolella ja välillä mummoloissakin.
Toinen ei vaan ole halunnut ja meille se on toki ok! Kyllä ne yötsyttelyt vielä alkaa..

Meillä oli 5v ekan kerran yökylässä mummolassa. Silloin sai mennä, koska itse halusi. Joskus aikaisemmin mummo oli kysellyt haluaako jäädä yöksi, mutta ei silloin halunnut.
Juuri 5v täyttettyään kysyi kerran saako mennä mummolle yöksi ja meni seuraavana viikonloppuna. Ja me kuitenkin nähdään mummoa viikottain, mutta lapsi ei aikaisemmin halunnut mennä yökylään. Tai ei me kyllä juuri koskaan edes kysytty, mummo tais kysyä pari kertaa.

Tarviiko lapsen mennä sinne, jos ei ole halukas? Voihan mummo tulla vaikka teille yöksi, jos teillä on jotain omia menoja tms.

Meillä 7v ja 5v lapset. Nuorempi haluais useemmin yökylään mummolle, vanhemmalle meinaa ikävä iskee ennen nukkumaan menoa ja harvemmin siis olis menossa yöksi vaikka sitten jää sinne mielellään.
Ovat yökylässä 3-4kertaa vuodessa

Meijän muksut oli pienenä (allekouluikäisinä) tosi harvoin yökylässä, mut nyt ovat kyllä keskimäärin 2xkk tosin harvoin vieläkin mummolassa nyt kyläilevät kavereillaan ja välistä kaveri meillä

Mulla 5½v. poika, oikea kyläluuta :D
Joka toisen viikonlopun isällään, ja useasti mun viikonlopuilla poika haluaa mummun ja vaarin luokse, asuvat viereisessä kerrostalossa.

Missään muualla ei ole öitä ollu. Mun vuorotyön takia poika joskus arkenakin mummulla yötä.
Tämä lapsi ei ole koskaan jäänyt lahkeeseen roikkumaan.
Voipi olla että tuleva lapsi onkin toista maata ja on täysin vanhemmissa kiinni.

Meidän 3-vuotias ei ole kertaakaan ollut yökylässä, enkä usko että hetkeen tulee olemaankaan. Meillä kyse siitä, että emme itse halua olla lapsesta erossa, vaan teemme asiat lähes aina yhdessä perheenä. :)

onko se siis enemmän sun ahdistusta vai sitä ettei lapsi halua?
kuuntele noita tunteita, eihän sitä oo sinne pakko viedä jos ei lapsi halua. ja jos itseäsi jokin pelottaa asiaassa niin kuuntele itseäsi. ei oo pakko.

meidän lapset on ollut jo useita öitä, 4-vuotiaskin lukuisia, siellä mummolassa, koska tykkää.

jos kyseessä on oma vaikeutesi jättää lasta, niin voihan lapsi sen vaistota jotenkin ettei se ole turvallista.

onko se siis enemmän sun ahdistusta vai sitä ettei lapsi halua?
kuuntele noita tunteita, eihän sitä oo sinne pakko viedä jos ei lapsi halua. ja jos itseäsi jokin pelottaa asiaassa niin kuuntele itseäsi. ei oo pakko.

meidän lapset on ollut jo useita öitä, 4-vuotiaskin lukuisia, siellä mummolassa, koska tykkää.

jos kyseessä on oma vaikeutesi jättää lasta, niin voihan lapsi sen vaistota jotenkin ettei se ole turvallista.

jatkan vielä...
oikeastaan kun mietin niin alun alkaen minäkin olisin halunnut olla lapseni kanssa niin etten päästä häntä liian aikaisin yökylään ym, mutta en osannut kuunnella tuota tunnetta vaan menin äitini halujen perässä. sellanen et pitäisi jotenkin olla kuuntelematta sitä omaa tunnetta ja antaa lapsi maailmalle ennen aikojaan... en osaa selittää.

Yhteistyössä