Minun synnytys (tätä joku pyyteli)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yainaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Yainaba

Aktiivinen jäsen
11.05.2005
2 743
0
36
Yritän nyt saada sitten kaiken oleellisen tänne. =)

Torsataiaamuinen (13.10) neuvolakäynti kaikkine kipuineen siis sai terkkarin lähettämään minyt sairaalakäynnille, ja sairaalassa käyränoton ja tutkimusten jälkeen kaksi hoitajaa ja yksi lääkäri olisivat ottaneet minut sisään, ja puhkaisseet kalvot. Kohdunsuu oli jo kolmelle sormelle väljästi auki, kanavaa puoli senttiä. Supistelu vaan oli aika epäsäännöllistä.

Sitten paikalle saapui erikoislääkäri, mittaamaan vauvan päätä, kun se kuulemma oli jotenkin liian pieni viikoille. Ja erikoislääkäri olikin sitten eri mieltä kaikesta. Hän olisi ottanut minut vuodeosastolle Nukkumaan! Olisi piikitetty rauhottavaa ja kipulääkettä. :o No enhän minä sellaiseen suostu. Itkien ja kiukkuisena lähdettiin kotiin.

Kotona supistelu muuttui säännölliseksi, 4min välein, mutta ei ollut kivuliasta. Kahden tunnin kuluttua alkoi tuntua että lapsivettä tihuttaa. Kävin nukkumaan tunniksi, ja heräsin kun vettä tuli ihan urakalla. Sitten tuli lähtö. Supistelua ei onneksi silloin ollut.

Pääsin sisälle sairaalaan, ja supisteli harvakseltaan. Kätilö ehdotti nukahtamislääkettä ja minä tiuskaisin että "kuule, minä tulin synnyttämään, en nukkumaan, enk nuku ennenkuin vauva on syntynyt"
Lähdettiin miehen kanssa lenkille sairaalan hiljaisille käytäville. Kello oli silloin 22:45. Varttia myöhemmin tultiin takaisin, kun reidet alkoi krampata rappusten kävelystä.
Supistelu muuttui säännöllisemmäksi ja sain puolenyön aikaan antibioottitipan käteen vartiksi, kun minulta oli löytynyt jokin vuvalle vaarallista infektiota aiheuttava bakteeri.Kuulemma joku tosi yleinen.

Pääsin sitten vesiammeeseen, ja mies ruuttasi inkiväärin tuoksuista kylpyöljyä veteen ihan kunnon tujauksen...purkissa kun luki että edistää synnytystä ja lievästi huumaava.
Ilokaasunaamari naamalla köllin altaassa, ja kaikki eteni harvinaisen rauhallisesti. Kaksi tuntia sain olla "uimassa", sitten piti tönkää kohdunsuuta ja laittaa vauvalle käyränappi päähän.

Altaasta poistulo sai aikaan kovemmat supparit, ja pian haettiin se ,AH, niin ihana erikoislääkäri paikalle antamaan kohdunsuun puudutus. Silloin sai kyllä lääkäri kuulla kunniansa, ja vielä pientä "vit*uiluakin" sieltä kaasunaamarin pöhnästä. Vaan puudutuksen teki hyvin, ja päästiin vauhtiin.

Kieltäydyin tapani mukaan ponnistamasta. Kätilö laittoi tipan käteen kymmenelle yksikölle...ja vauva tuli ulos neljssä minuutissa. Ponnistin lopulta vain kerran itse(olin kontallani lattialla), kun tuntui että taju lähtee. Vauva oli kasvot eteenpäin ja ylöspäin, eli mahdollisimman hankalassa asennossa.

Samantien kun olin saanut lapsen ulos, kierähdin toisin päin, karjaisin kätilölle "anna tänne se vauva ja heti, äläkä koske siihen istukkaan"
Sain vauvan syliin, pyysin sille vielä peiton ja ponnistin istukan ulos. Sain sitten vielä ronkkia ja tutkia sitä istukkaa ja kalvoja. (arvelin ettei enää tule tilaisuutta, joten pätin tutustua siihen mötikkään)

Annoin sitten vauvan mittailtavaksi, kun kipulääkkeetalkoi vaikuttaa ja ilokaasusta uskalsi luopua.Jälkisupistelu oli kovaa. Hipsin tunniksi suihkuun, ja isi jäi tyttärensä kanssa tuijottelemaan toisiaan. :D

Vauva sitten syntyi Perjantaina 14.10 klo 04:14
Ja suureksi hämmästykseksemme hänellä on pörröinen musta tukka...sitä tässä on ihailtu ja ihmetelty. Isi hokee kymmeniä kertoja päivässä lausetta "voi että se osaakin olla niin pieni"

onnittelut meiltäkin! :flower: hih kuulosti omalta kertomukselta kun ärjyy henkilökunnalle :laugh: mut ainaki meidän sairaalas kötilö sano et anna mennä vaan, hyö on tottuneita... meilä kun meinas lääkärin tulo kestää et saa puudutteen(kesti vartinverran) siinä kerkes kaikki kuulla kunniansa.. Kun rupes paikat aukee vähän liian nopeesti, reilu 2cm varttiin..

"Kieltäydyin tapani mukaan ponnistamasta. Kätilö laittoi tipan käteen kymmenelle yksikölle...ja vauva tuli ulos neljssä minuutissa."

Onko tämä muka mahdollista? :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.10.2005 klo 00:24 duhunu - pikana kirjoitti:
"Kieltäydyin tapani mukaan ponnistamasta. Kätilö laittoi tipan käteen kymmenelle yksikölle...ja vauva tuli ulos neljssä minuutissa."

Onko tämä muka mahdollista? :o

On! ensimmäisessä synnytyksessä olin ihan puuduksissa ja vauva lähti tulemaan kun lihakset veti ihan kramppiin. Harjoittelija sanoi etten saa ponnistaa, kun kätilö ei ollut paikalla. Lihakset veti silti väkisin kramppiin ja vauva teki tuloaan. Kun käyilö saatiin paikalle, ponnistin kerran ja vauva oli ulkona.

Toista synnyttäessä minun käskettiin ponnistaa kun kohdunsuu oli 9½cm auki ja pieni reuna jäljellä. Ponnistin kerran ja repesin pahasti ylöspäin. Vauva tuli seuraavalla työnnöllä, mutta minullatosi kovat kivut.

Sen jälkeen en ole suostunut ponnistamaan , vaan olen odottanut, että lihakset "kramppaa" lapsen ulos. Se ihan viimeinen, ulostuloponnistus on ollut ainoa, minkä ponnistan.

En tiedä johtuuko tuo siitä, että minulla on ylikuntoiset lantiopohjalihakset, mutta parhaiten vauvat on tulleet ulos, kun olen yrittänyt olla ihan rentona ja elimistö itse työskentelee. Repeämiä ei ole sen koommin tullut, ja ponnistusvaiheet on olleet 1-5minuuttia kestoltaan.

jep, on mahdollista. kuulemma perempi jos äiti antaa kropan tehdä töitä eikä itse ponnista aivan älyttömästi, tulee harvemmin repeämiä yms.. mulla paikat ponnisti ihan ite vaik kätilö oli kieltäny ponnistamasta kun huoneesta läks ettii tulevaa isiä, mut kun tulee pakko ni etpä siinä paljon vastaan pistä. korjatkaa jos olen väärässä!

Onnea paljon koko perheelle! :flower:

Myös mun mielestä tuo "ponnistusjuttu" kuulostaa ihan loogiselta. Itselläni on päinvastainen kokemus. Supistukset loppuivat eikä edes tipasta ollut apua. Vauva ei tullut ulos vaikka kuinka itse yritin ponnistaa. Kroppa sen suurimman työn tekee.

Mulle kätilö ihan sanoikin että moni tekee sen virheen että alkaa liian aikasin ponnistamaan ja kehotti mua esikon synnytyksessä vaan odottamaan niin kauan että on TODELLA pakottava tarve ponnistaa...

Yhteistyössä