minulla on AdHd. miksi sitä pitäisi salata/hävetä?

  • Viestiketjun aloittaja "Minni"
  • Ensimmäinen viesti
Minni ap
[QUOTE="huoh";30174570]ADHD ei ole sairaus vaan lääketeollisuuden taustavaikutuksella kehitetty diagnoosi kusipäiseen käytökseen.[/QUOTE]

tajuatko, millainen loukkaus tuo on ihmistä kohtaan joka on aina saanut kuulla olevansa laiska, ilkeä jne vaikka miten yrittää? esim. koulussa olin usein jälki-istunnossa, koska EN VAIN VOINUT lopettaa höpisemistä tai olla keikkumatta tuolilla !

töissä käymisestä ei ole tullut yhtään mitään, olen kolmekymmenen vuoden aikana asunut viidessä eri kaupungissa ja ollut kuusi kertaa kihloissa.. välit vanhempiini ovat poikki, koska olen tuottanut liikaa pettymyksiä. olen ikuinen tuuliviiri, nyt pistän toivoni AdHd-skoutsiin ja mahdollisiin lääkkeisiin..
 
"tuuliviiri"
tajuatko, millainen loukkaus tuo on ihmistä kohtaan joka on aina saanut kuulla olevansa laiska, ilkeä jne vaikka miten yrittää? esim. koulussa olin usein jälki-istunnossa, koska EN VAIN VOINUT lopettaa höpisemistä tai olla keikkumatta tuolilla !

töissä käymisestä ei ole tullut yhtään mitään, olen kolmekymmenen vuoden aikana asunut viidessä eri kaupungissa ja ollut kuusi kertaa kihloissa.. välit vanhempiini ovat poikki, koska olen tuottanut liikaa pettymyksiä. olen ikuinen tuuliviiri, nyt pistän toivoni AdHd-skoutsiin ja mahdollisiin lääkkeisiin..
Niin.

Ne vastaavanlaiset ihmiset jotka eivät sorru lääkärien diagnooseihin ja lääkeyhtiöiden miljardibisnes-tuotekoukkuun käyttävät itsestään sellaisia hassuja nimityksiä kuin "räväkkä/vaikea persoona" tai "ei helppo tapaus". "Tuuliviiri" on tainnut jo mennä pois muodista koska se kuulostaa liian negatiiviselta. Minä käytän nimitystä kusipää koska se kertoo kaiken oleellisen.
 
yksaddi
En tiedä miksi pitäisi salata tai hävetä. Mä olen omastani kertonut tarpeellisille tahoille, kuten töihin, jotta mun erilaisuus voidaan mahdollisesti huomioda esim. niin, että saan rauhallisen työtilan tms. En mä kuitenkaan ole diagnoosista muuten kertonut, muuta kuin lähimmille kavereille. Lääkitys auttaa, muttei tee autuaaksi.

Tsemppiä!
 
vieraass
[QUOTE="tuuliviiri";30174686]Niin.

Ne vastaavanlaiset ihmiset jotka eivät sorru lääkärien diagnooseihin ja lääkeyhtiöiden miljardibisnes-tuotekoukkuun käyttävät itsestään sellaisia hassuja nimityksiä kuin "räväkkä/vaikea persoona" tai "ei helppo tapaus". "Tuuliviiri" on tainnut jo mennä pois muodista koska se kuulostaa liian negatiiviselta. Minä käytän nimitystä kusipää koska se kertoo kaiken oleellisen.[/QUOTE]

Itseäsi voit kutsua miksi haluat, mutta 10-vuotias lapseni, oppimisvaikeuksista kärsivä ja juuri ADHD-diagnoosin saanut, ei todellakaan ole mikään kusipää! Ei vanhempien, opettajien tai kavereidensa mielestä.
 
"kieppi"
Minä en ole vaikea ihminen tai kusipää. Olen kohtelias ja ystävällinen. Minulla on siisti omistusasunto, ammatti ja talous kunnossa. Minulla on myös adhd. En tosiaankaan huutele asiasta julkisesti, koska stereotypiat ovat mitä ovat ja ihmiset niihin jumittuneita.
 
Perustelkaapa te jotka haukutte ja olette mieltä että ADHD ei oo olemassa. Kerranki laittakaa perustelut ja faktaa kehiin. Ilman omia mielipiteitänne ja kokemuksianne kaverin kauheasta kakarasta jolla on adhd ja joka saa elää miten lystää. Katotaan kuka perustelee paremmin kun esim lastenneurologi.
 
moikkulii
Adhd on nykyisin ristiriitainen diagnoosi. Osa sairastanee sitä ihan aidosti, mutta kyseistä diagnoosia käytetään myös kuvaamaan yleistä häiriökäyttäytymistä ja häsläämistä. Ihmisethän osin jopa itse "diagnosoivat" itsensä adhd:ksi, kun haluavat puolustella keskittymiskyvyttömyyttään ja levottomuuttaan... vaikka kyse on vain "huonosta" persoonasta, joka ei ole saanut kunnon kotikasvatusta.

Adhd on myös ärsyttävä siksi, että sitä sairastavat tai muka sairastavat haluavat toitottaa sitä ääneen. Jos jollakulla on värisokeus, ei siitäkään huudeta koko ajan ympärille. Adhd vain haluaa jotenkin puolustella sitä, että ei jaksa katsoa sukulaisten esittelemiä valokuvia, vaan mieluummin juovat boolimaljan puolilleen, huutelevat rivouksia sukulaisille ja tanssivat alasti macarenaa pöydällä.

Adhd-henkilö ikään kuin puolustelee huonon käytöksensä "sairauden" piikkiin. Vähän sama kuin juoppo setäsi sanoisi "olen alkoholisi ja siksi mun pitää vetää taas sukujuhlissa pää täyteen". Ja kun tuon on sanonut ikään kuin ääneen, niin muiden tulee se hyväksyä... onhan kyseessä sentään sairaus.
 
"kieppi"
Mainitsen tähän myös sen, että stereotyyppisesti ajattelevien nenttien lisäksi en pidä myöskään adhd-ihmisistä, jotka perustelevat huonon käytöksensä adhd:lla. Pyydän silti, että lähipiirini, joka tietää minulla olevan adhd, ei oleta minun jaksavan istua paikoillaan pitkiä aikoja tai jaksavan olla pitkään meluisissa tilaisuuksissa. Poistun välillä ulos matalalla profiililla ja hiljaa. Koska näin tekevät myös tupakoitsijat, en koe olevani mitenkään epäkohtelias.
 
Adhd on nykyisin ristiriitainen diagnoosi. Osa sairastanee sitä ihan aidosti, mutta kyseistä diagnoosia käytetään myös kuvaamaan yleistä häiriökäyttäytymistä ja häsläämistä. Ihmisethän osin jopa itse "diagnosoivat" itsensä adhd:ksi, kun haluavat puolustella keskittymiskyvyttömyyttään ja levottomuuttaan... vaikka kyse on vain "huonosta" persoonasta, joka ei ole saanut kunnon kotikasvatusta.

Adhd on myös ärsyttävä siksi, että sitä sairastavat tai muka sairastavat haluavat toitottaa sitä ääneen. Jos jollakulla on värisokeus, ei siitäkään huudeta koko ajan ympärille. Adhd vain haluaa jotenkin puolustella sitä, että ei jaksa katsoa sukulaisten esittelemiä valokuvia, vaan mieluummin juovat boolimaljan puolilleen, huutelevat rivouksia sukulaisille ja tanssivat alasti macarenaa pöydällä.

Adhd-henkilö ikään kuin puolustelee huonon käytöksensä "sairauden" piikkiin. Vähän sama kuin juoppo setäsi sanoisi "olen alkoholisi ja siksi mun pitää vetää taas sukujuhlissa pää täyteen". Ja kun tuon on sanonut ikään kuin ääneen, niin muiden tulee se hyväksyä... onhan kyseessä sentään sairaus.
Ei se ole sairaus vaan aivojen häiriötila. Montako tällaista tunnet jotka tanssivat pöydällä ja huutelevat rivouksia? Vai onko tämä taas se mutu? Poikani kohdalla siinä ei ole mitään puolusteltavaa. Hän ei elä pellossa eikä ole kuritta, mutta tiedätkö millaista on lapsella joka ei kykene pysähtymään ja kroppa käy KOKOajan? Se vaikuttaa keskittymiseen ja kaikkeen. Luuletkko että se on lapsesta kiva itkeä sitä että hän ei kykene nukahtamaan ja olemaan rauhassa esim päiväkodin jutuissa??? Todella kiva sitte ko luokitellaan kusipääksi.
 
vierass
Perustelkaapa te jotka haukutte ja olette mieltä että ADHD ei oo olemassa. Kerranki laittakaa perustelut ja faktaa kehiin. Ilman omia mielipiteitänne ja kokemuksianne kaverin kauheasta kakarasta jolla on adhd ja joka saa elää miten lystää. Katotaan kuka perustelee paremmin kun esim lastenneurologi.
Usein se mielipide perustuu siihen omaan kokemukseen. ADHD on vähän kuin masennus. On aitoja tapauksia ja sairaita. On myös niitä jotka ratsastavat sairaudella ja pilaavat sen maineen vakavasti otettavana sairautena.

Ei minusta mitään sairautta pidä hävetä. Mutta itse en ehkä huutelisi sitä jokaiselle vastaantulijalle jos saisin ADHD diagnoosin. En kertoisi kaikille vaikkapa HIV tartunnastakaan jos sellainen todettaisiin. Ovat minusta ihmisen yksityisasioita.
 

Yhteistyössä