minulla O- veri ja en saanut piikkiä ekan synnytyksen jälkeen...nyt taas raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmikkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmikkö

Vieras
Minulla siis veriryhmä O ja veressä se joku rhesusjuttu jonka takia raskauden aikana otetaan ylim verikokeita ja synnytyksen jälkeen pitäisi saada se piikki seuraavia raskauksia varten. No olin sitä mieltä etten piikkiä koskaan saanut ja nyt kun synnytyksestä 6v aikaa niin kattoivat papereista että juu, et tosiaankaan saanut piikkiä. En ole ihan varma lapseni veriryhmästä mutt muistelisin ettö hänellä sama veriryhmä kun mulla.

Olen nyt raskaana. Onkohan odotettavissa ongelmia kun tuota piikkiä en koskaan saanut...!?!?

Ei sitä piikkiä saa, jos syntynyt vauva on rh negatiivinen itsekin. Raskauden aikana katsotaan rh vasta-aineet ainakin 3 kertaa verestä, joten nou hätä. Mulla esikoinen oli rh nega, en saanut piikkiä, toka plussa ja kolmas samoin, sain piikin heistä.

Ei sitä piikkiä saa, jos syntynyt vauva on rh negatiivinen itsekin. Raskauden aikana katsotaan rh vasta-aineet ainakin 3 kertaa verestä, joten nou hätä. Mulla esikoinen oli rh nega, en saanut piikkiä, toka plussa ja kolmas samoin, sain piikin heistä.

okei! Mutta olen ymmärtänyt että tuo piikki tuikattais heti synnytyksen jälkeen? Mitenkä silloin jo voi olla tieto lapsen veriryhmästä vai otetaanko vauvasta heti jokin veriryhmäkoe tms?

Tämä. Jos siis lapsellasi on sama veriryhmä kuin sulla, niin nouhätä. Ongelmahan on siinä, että jos lasi olis ollut rh-positiivinen, seuraava rh-positiivinen raskaus aiheuttaisi vasta-aineiden aktivoitumisen, jolloin sikiön punasoluja alkaa tuhoutua. Mut tosiaan kun sulla on tuo negatiivinen veriryhmä, niin kyllähän ne on sen sillon siellä sairaalassa hyvin tutkineet ja tutkivat uudelleen taas tässä raskaudessa (ainakin luulisin näin, koska muistaakseni veriryhmän määrityksen se tulos on voimassa vaan tietyn aikaa? Ja koska edelleen on mahdollista että uudella lapsella on reesustekijä).

Kyllä se piikki tuikataan heti ennen kuin tiedetään lapsen veriryhmää. Mulle tuikattiin ensimmäinen jo silloin, kun tuli keskenmeno ekasta raskaudesta. Pidin tosin itse siitä huolen kun asiasta tiesin. Otappas neuvolassa puheeksi, että tietävät seurata tilannetta ja antaa seuraavan synnytyksen jälkeen se piikki. Ihmeellistä huolimattomuutta kyllä.

Kuten edellisetkin todenneet, piikkiä ei saa jos myös lapsesi on rhesus-negatiivinen. Itse olen miinusta ja molemmat lapset plussaa. Piikin olen saanut noin vuorokauden kuluttua synnytyksestä, kun veriryhmä oli ehditty testata.

[QUOTE="aloittaja";29304921]okei! Mutta olen ymmärtänyt että tuo piikki tuikattais heti synnytyksen jälkeen? Mitenkä silloin jo voi olla tieto lapsen veriryhmästä vai otetaanko vauvasta heti jokin veriryhmäkoe tms?[/QUOTE]

Mulla kaks lasta ja kummankin syntymän jälkeen oon saanu sen piikin mutta ei sitä samana päivänä laitettu, oisko ollu synnytystä seuraavana päivänä. Ei sillä siis kiire ole. En oo huomannut missä vaiheessa vauvasta on verikoe otettu vai otetaanko se napanuorasta mutta kyllä se sairaalassa ihan varmasti hoidetaan.
Piikkiä et siis saa jos vauva on rh+ mutta veriryhmä tutkitaan aina vauvalta kuitenkin.

Mulla kaks lasta ja kummankin syntymän jälkeen oon saanu sen piikin mutta ei sitä samana päivänä laitettu, oisko ollu synnytystä seuraavana päivänä. Ei sillä siis kiire ole. En oo huomannut missä vaiheessa vauvasta on verikoe otettu vai otetaanko se napanuorasta mutta kyllä se sairaalassa ihan varmasti hoidetaan.
Piikkiä et siis saa jos vauva on rh+ mutta veriryhmä tutkitaan aina vauvalta kuitenkin.

Voi elämä, kirjoitin siis just väärinpäin. Eli piikin saat jos vauva on rh+, jos nega niin ei laiteta.

neuvolassa otinkin puheeksi epäilyni etten ole piikkiä saanut. Terkka tarkasti sen papereista ja selvis että en tosiaankaan ole saanut. Mustä saisin selville tuon 6v:n veriryhmän varmasti?

On se esikoisen veriryhmä sairaalassa testattu synnytyksen jälkeen, eiköhän se hänen sairaalapapereistaan löydy jos sulla on ne tallessa. Varmasti olisit piikin saanut jos hän olisi rh+. Älä huoli, onnea odotukseen! :)

Lisään nyt vielä, että mun lapset on molemmat rh+ (kuten mieskin) ja sen vuoksi oon saanut piikin. Ei sitä kaikille rh- äideille laiteta automaattisesti, koska on tarpeeton jos vauvakin on ollut rh-.

On se esikoisen veriryhmä sairaalassa testattu synnytyksen jälkeen, eiköhän se hänen sairaalapapereistaan löydy jos sulla on ne tallessa. Varmasti olisit piikin saanut jos hän olisi rh+. Älä huoli, onnea odotukseen! :)

Sairaalan papereista tosiaan selviää tämä. Ja siis se annetaan 72h kuluessa synnytyksestä, mikäli äiti on aikaisemmin immunisoitumaton, eli ei ole aikaisemman raskauden/verenluovutuksen tms. seurauksena kehittänyt vasta-aineita.

Alle puolivuotiaiden veriryhmä on väliaikainen. Todennäköisesti ihan paikkaansa pitävä, mutta jos se kuusivuotias nyt joutuisi leikkaukseen, hänestä määritetään se uudelleen. Väliaikaisuus johtuu siitä, että alle puolivuotiailta veriryhmää ei määritetä kuin pelkästään punasoluista. Plasma/seerumipuoli (mikä siis yli puolivuotiailta määritetään) jää vielä selvittämättä. Ja veriryhmä on periaatteessa virallinen vasta sitten, kun se voidaan määrittää sekä soluilla että plasmalla/seerumilla.

Yhteistyössä