Minua säälittää sisareni, joka menee tänä kesänä 23-vuotiaana naimisiin...

• Viestiketjun aloittaja haahka
  • Ensimmäinen viesti
¨åp
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:
no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.
jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSI
Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.
sulla ei tieten omaatuntoa lainkaa. ehkä hyvä ku sulla ei oo ku kaks lasta..
Öhh, miten omatunto ja kaksi lasta liittyvät toisiinsa? :D Ja mikä syy sulla on heittäytyä vihamieliseksi. Osuuko mun mielipiteet sua jotenkin arkaan paikkaan?
eiku siis mulla lähinnä huvittaa ku me ajatellaan niin erillä lailla asioista. rakastan yli kaiken sisaruksia ja vanhempia.. ja sitte tietenki pitää vähän sua huudattaaa:D

¨åp
no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.
jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSI
Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.
sulla ei tieten omaatuntoa lainkaa. ehkä hyvä ku sulla ei oo ku kaks lasta..
Öhh, miten omatunto ja kaksi lasta liittyvät toisiinsa? :D Ja mikä syy sulla on heittäytyä vihamieliseksi. Osuuko mun mielipiteet sua jotenkin arkaan paikkaan?
eiku siis mulla lähinnä huvittaa ku me ajatellaan niin erillä lailla asioista. rakastan yli kaiken sisaruksia ja vanhempia.. ja sitte tietenki pitää vähän sua huudattaaa:D
sorry, oon tämmönen hölösuu eikä teeksteissä varmaan päätä eikä häntää

äitivaan

Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.[/quote]

Jankuttaajankuttaa.. Oikeesti ap anna siskos elää omaa elämäänsä iloineen ja murheineen ja sillä siisti! Mikä sua estää tajuamasta sitä että aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä? Tottakai päätöksiin vaikuttaa eletty elämä mutta sillehän ei voi mitään. Jokaisen vain täytyy oppia ihan itse käyttämään omaa harkintakykyään siinä, ovatko esim. vanhemmat jossain asiassa "väärässä".

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan:
Jankuttaajankuttaa.. Oikeesti ap anna siskos elää omaa elämäänsä iloineen ja murheineen ja sillä siisti! Mikä sua estää tajuamasta sitä että aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä? Tottakai päätöksiin vaikuttaa eletty elämä mutta sillehän ei voi mitään. Jokaisen vain täytyy oppia ihan itse käyttämään omaa harkintakykyään siinä, ovatko esim. vanhemmat jossain asiassa "väärässä".
Enhän mä ole yrittänyt mitenkään vaikuttaa siskoni päätöksiin! Kunhan tuulettelen päätäni täällä, kun en viitsi aiheesta siskonikaan kanssa jauhaa. Eikä se olis reiluakaan.

Halikatti
Minusta tuollainen uskonto, jossa et voi olla kyseisen yhteisön jäsen jos haluat haluta (!) päättää itse lapsiluvustasi on vino. On se sentään niin iso asia ihmisen elämässä. Ja ap:llä oli hyvät perustelut sille, miksi hän kritisoi vl:suutta. Eli jos hän nyt olisi vl ja menettäisi mielenterveytensä, saadessaan lapsia vaikkei jaksa niitä hoitaa, niin sekö on jonkun mielestä oikeasti parempi maailma kuin sellainen, jossa hän saa itse tehdä päätöksen olla hankkimatta lapsia lisää? Älkääkä saivarrelko, että entäs jos sattuu vahinko, se on eri juttu.

..
Alkuperäinen kirjoittaja vllä:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja mam:
... pitämällä housut jalassa.
paitsi että sekin lasketaan ehkäisyksi
hahhah, ei me nyt seksiä harrasteta ihan koko aikaa. ja kyllä, kieltäydyn siitä aina kun haluan.
pointti olikin siinä, että jos seksistä pidättäydytään siksi ettei haluta lisää lapsia, on se ehkäisyä, ja näin ollen synti vl-uskon mukaan

vierailija
Kyllä aloittaja on ihan oikeassa huolensa suhteen. Ja on aivan ymmärrettävää,että siskon elämäntilanne ja tulevaisuus mietityttää. Minä luulen, että tää lapsiasia-oppi tulee muuttumaan hiljalleen uskonkäsityksessämme. Siitä on jo merkkejä. Ei niin, että lapsi jatkossakaan olisi jotain muuta kuin Jumalan suurta lahjaa ja aina ihme, kuten mekin jokainen olemme, mutta että fysiikka ja mieli huomioon ottaen saamme käyttää tervettä järkeä, kuinka monta jaksamme ja voimme kasvattaa eettisesti oikein. Minä olen seitsemän äiti ja kahdeksaan olisi hyvä lopettaa. Tämä on raskaan pohdinnan tulos eikä ollenkaan helppoa, vaikka ehkäiseminen helppoa onkin. Kova duuni on siskollasi edessä, ja sinulla on oikeus kertoa hänelle mielipiteesi. Teethän sen sievällä tavalla. Hän tekee itse ratkaisunsa aikanaan, ja mielipiteesi jää hänen mieleensä kyllä. Muistathan kuitenkin myös rakastaa systeriäsi ja olla hänellekin armollinen? Mukavaa kesää ja iloisia häitä teille!

raisa
Jankuttaajankuttaa.. Oikeesti ap anna siskos elää omaa elämäänsä iloineen ja murheineen ja sillä siisti! Mikä sua estää tajuamasta sitä että aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä? Tottakai päätöksiin vaikuttaa eletty elämä mutta sillehän ei voi mitään. Jokaisen vain täytyy oppia ihan itse käyttämään omaa harkintakykyään siinä, ovatko esim. vanhemmat jossain asiassa "väärässä".[/quote]

sisi musta on hienoa, että AP käy tän keskustelun täällä (johon saa suht paljon ihme luokattomia vastauksia) eikä mene siskolleen puhumaan - silloin todennäköisesti hän pahoittaisi vain toisen mielen mikä olisi täysin tarpeetonta. ei AP ole mielestäni mitenkään yrittänyt esiintyä ylivoipaisena siskoonsa nähden jne. hyvää jussia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kyllä aloittaja on ihan oikeassa huolensa suhteen. Ja on aivan ymmärrettävää,että siskon elämäntilanne ja tulevaisuus mietityttää. Minä luulen, että tää lapsiasia-oppi tulee muuttumaan hiljalleen uskonkäsityksessämme. Siitä on jo merkkejä. Ei niin, että lapsi jatkossakaan olisi jotain muuta kuin Jumalan suurta lahjaa ja aina ihme, kuten mekin jokainen olemme, mutta että fysiikka ja mieli huomioon ottaen saamme käyttää tervettä järkeä, kuinka monta jaksamme ja voimme kasvattaa eettisesti oikein. Minä olen seitsemän äiti ja kahdeksaan olisi hyvä lopettaa. Tämä on raskaan pohdinnan tulos eikä ollenkaan helppoa, vaikka ehkäiseminen helppoa onkin. Kova duuni on siskollasi edessä, ja sinulla on oikeus kertoa hänelle mielipiteesi. Teethän sen sievällä tavalla. Hän tekee itse ratkaisunsa aikanaan, ja mielipiteesi jää hänen mieleensä kyllä. Muistathan kuitenkin myös rakastaa systeriäsi ja olla hänellekin armollinen? Mukavaa kesää ja iloisia häitä teille!
Kiitos! Ihana kirjoitus. :flower: En aio sanoa siskolleni näistä asioista halaistua sanaa, koska hän tietää mielipiteeni muutenkin, niistä on muissa yhteyksissä puhuttu aikaisemmin niin paljon.

Minäkin uskon ja toivon, että linja vähän inhimillistyisi. Niin paljon tragedioita on tästä asiasta kehittynyt.

raisa
Alkuperäinen kirjoittaja raisa:
MUN viesti oli tämä - en osaa käyttää :

siis musta on hienoa, että AP käy tän keskustelun täällä (johon saa suht paljon ihme luokattomia vastauksia) eikä mene siskolleen puhumaan - silloin todennäköisesti hän pahoittaisi vain toisen mielen mikä olisi täysin tarpeetonta. ei AP ole mielestäni mitenkään yrittänyt esiintyä ylivoipaisena siskoonsa nähden jne. hyvää jussia.

äitivaan
Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
Minusta tuollainen uskonto, jossa et voi olla kyseisen yhteisön jäsen jos haluat haluta (!) päättää itse lapsiluvustasi on vino. On se sentään niin iso asia ihmisen elämässä. Ja ap:llä oli hyvät perustelut sille, miksi hän kritisoi vl:suutta. Eli jos hän nyt olisi vl ja menettäisi mielenterveytensä, saadessaan lapsia vaikkei jaksa niitä hoitaa, niin sekö on jonkun mielestä oikeasti parempi maailma kuin sellainen, jossa hän saa itse tehdä päätöksen olla hankkimatta lapsia lisää? Älkääkä saivarrelko, että entäs jos sattuu vahinko, se on eri juttu.
No eikö yhteisössä kuin yhteisössä ole omat periaatteensa ja "sääntönsä", joiden mukaan mennään? Niiden perusteellahan ihmiset valitsevat mihin yhteisöihin haluavat kuulua ja millaisia ajatuksia kannattavat?

vaimo
Vaikka jokainen lapsi on lahja ja Jumala on sanonut, että lisääntykää ja täyttäkää maa...niin jos me jokainen tekisimme niin monta lasta kuin vain saisimme niin tämä maa olisi jo täyttynyt yli äyräidensä. Eli ehkä sen takia ehkäisy on keksitty. Onhan Jumala antanut meille myös ne lahjat, joilla kehitämme tätä maailmaa.

mutsi
Toi vierailija on oikeessa. Tää ehkäisyasia muuttuu vielä parin sukupolven aikana. Suurperheet ovat oikeasti aivan loistavia kasvualustoja, kun kaikki menee ok, mutta mätäpesiä, kun homma alkaa mennä päin seiniä ja asioita ei hoideta. Kyllä vl:t itse tietävät että tämä on iiiso paradoksi. Mutta näin me kaikki uskomme parempaan tulevaan, ja muistetaan kohdella vl-äitejäkin yksilöinä!!!

Vanhlest
Koot kot kot, kaakati kaakati kaa!!!! Voi että osaa mennä hermot suomalaisten ahdasmielisten ihmisten kanssa. Antakaa kukkien kukkia ja ihmisten elää ja kukkikaa itekki ja eläkää itekki. HuoH sanon minä. Terveisin vl-äiti joka ehkäisee oman väsymyksen takia hyvällä omalla tunnolla, Jumalani on sama ihana Jumalani joka se oli silloinkin kun olen alkanut odottaa jokaista olemassaolevaa lastamme ja synnyttänyt heidät. Hoidan heitä nyt suurella ilolla ja tunnen kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, sillä Hän antoi minun ja mieheni elämään neljä aivan ihanaa lasta. Myöhemmin saakoon antaa lisää, jos niin tahtoo. Annan elämän näyttää ja Jumalan johdattaa polkuani. Uskon että ap:n siskokin luottaa suuresti Jumalaan. Onko se ap:lta jotenkin pois? Suosittelen lämpimästi ammattiauttajalle menemistä, siellä saa tuntojaan purkaa puolueettomasti. Niin pieniä elämän murheita kuin tällaisia järkyttävämpiäkin kokemuksia, kuten oma sisko on menossa avioon oman rakkaansa kanssa. Luulen että kun sinulla ei ihan pientä murhetta ole, vaan ko.isompi asia, voisit päästä suoraan lääkärin lähetteellä esim. Hyvää yötä, hyvää juhannusta, ja voikaa kaikki hyvin! Ilman Jumalaa tai Jumalan kanssa. Aviossa oleville tai avoliitossa eläville. Vanhemmille ja nuoremmille. JNE JNE kaikille TASAPUOLISESTI!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhlest:
Koot kot kot, kaakati kaakati kaa!!!! Voi että osaa mennä hermot suomalaisten ahdasmielisten ihmisten kanssa. Antakaa kukkien kukkia ja ihmisten elää ja kukkikaa itekki ja eläkää itekki. HuoH sanon minä. Terveisin vl-äiti joka ehkäisee oman väsymyksen takia hyvällä omalla tunnolla, Jumalani on sama ihana Jumalani joka se oli silloinkin kun olen alkanut odottaa jokaista olemassaolevaa lastamme ja synnyttänyt heidät. Hoidan heitä nyt suurella ilolla ja tunnen kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, sillä Hän antoi minun ja mieheni elämään neljä aivan ihanaa lasta. Myöhemmin saakoon antaa lisää, jos niin tahtoo. Annan elämän näyttää ja Jumalan johdattaa polkuani. Uskon että ap:n siskokin luottaa suuresti Jumalaan. Onko se ap:lta jotenkin pois? Suosittelen lämpimästi ammattiauttajalle menemistä, siellä saa tuntojaan purkaa puolueettomasti. Niin pieniä elämän murheita kuin tällaisia järkyttävämpiäkin kokemuksia, kuten oma sisko on menossa avioon oman rakkaansa kanssa. Luulen että kun sinulla ei ihan pientä murhetta ole, vaan ko.isompi asia, voisit päästä suoraan lääkärin lähetteellä esim. Hyvää yötä, hyvää juhannusta, ja voikaa kaikki hyvin! Ilman Jumalaa tai Jumalan kanssa. Aviossa oleville tai avoliitossa eläville. Vanhemmille ja nuoremmille. JNE JNE kaikille TASAPUOLISESTI!
Jos minulla on syytä mielestäsi mennä ammattiauttajalle, sinulla on syytä mennä koulunpenkille, ja nimenomaan äidinkielen tunnille. Kappalejaolla selkeyttäisit sanomaasi huomattavasti!

vieras
Miksi ap:n tarttis mennä ammattiauttajalle???? Ihan ihme veto! Ei ole takuulla ainoa, joka siellä häissä tulevaa suurperheen äitiä mielessään säälii! Ei se ole mikään ammattiauttajajuttu, vaan HUOLTA ITSELLE RAKKAASTA IHMISESTÄ! Muuten ok kirjoitus.

Vanhlest
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhlest:
Jos minulla on syytä mielestäsi mennä ammattiauttajalle, sinulla on syytä mennä koulunpenkille, ja nimenomaan äidinkielen tunnille. Kappalejaolla selkeyttäisit sanomaasi huomattavasti!
Huomasin kyllä itsekin, että kappale vähän venähti. Anteeksi, en voinut tietää että se pahastutti niin paljon... Mutta mietin, että eihän minun tarvitse kertoa kirjoittaneeni aikoinaan Laudaturin äidinkielestä :D Sittenhän vasta olisittekin pitäneet minua tyhmänä.

täh?! :D
Ymmärsin kaiken muun paitsi tuon, että iän puolesta huono.
Minusta taas on outoa että yli 30vuotiaana mennään vielä naimisiin. (ellei vasta sillon toisiaan ole löytänyt)

Musta toi on paras naimaikä mikä onkaan! Tai sanotaanko 20-30v :) Nuori kaunis ja freesi morsian!

Vanhlest
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ap:n tarttis mennä ammattiauttajalle???? Ihan ihme veto! Ei ole takuulla ainoa, joka siellä häissä tulevaa suurperheen äitiä mielessään säälii! Ei se ole mikään ammattiauttajajuttu, vaan HUOLTA ITSELLE RAKKAASTA IHMISESTÄ! Muuten ok kirjoitus.
No sen oli tarkoituskin olla ihan ihme veto :LOL: Rivien välistä olisi tarkoitus pystyä lukemaan, että mielestäni ap:n huoli siskonsa tulevaisuudesta on ihan ihme veto. Ja muutenkin suomalaisten "huoli" toisten ihmisten elämästä. Niinkuin jo sanoin, antakaa kukkien kukkia ja kukkikaa itsekin :D Loppupeleissä pienenpieni ihminen pystyy AIKA vähän vaikuttamaan elämäänsä. Siis tietty paljon pitää tehdä valintoja, sitä en kiistä, mutta oli se sitten Jumala tai jonkun mielestä kohtalo tai mikä kenenkin mielestä -"puuttuu" aika paljon elämäämme.

Mitä tulee uskovaisten lapsiasiaan, toiset on hedelmällisempiä ja jaksaa ottaa lapsia vastaan. Toiset olisi hedelmällisiä, mutteivät esim. terveydellisistä syistä pysty ottamaan lapsia vastaan. Toiset eivät saa lapsia, vaikka haluaisivat. Toiset eivät saa lapsia, eivät välttämättä kovin hirveästi odottakkaan saavansa ts.ovat asian kanssa sujut. Toiset eivät saa, mutta lapsettomuushoitojen jälkeen saavatkin. Toiset saavat yhden, kaksi tai kolme. Toiset saavat niin paljon, että ajattelevat, että "nyt saa tää touhu riittää" ja ehkäpä jättävät koko uskon. Muutamista mainituista esimerkeistä KAIKKI kuitenkin samanarvoisia ihmisiä <3

Se on heidän oma valinta, ollakko vl vai ei, ja ehkäiseekö vai ei. Oishan se tietenki hyvä, että jokainen miettis ennen naimisiinmenoa ne asiat läpipuhki, että haluaako ihan todella sitä, uskooko siihen sydämestään oikeesti, vai onko se pelkästään kasvatuksen tulos.

Lila
Luin tämän pitkän ketjun ja olen sitä mieltä, että ap puhuu täyttä asiaa. Mieleeni on jäänyt eräs perhe, jonka äiti ja lapsi kuolivat synnytykseen, lapsi oli perheen kymmenes. Mies oli sanonut, että jumala otti vaimon pois, kun ei enää lapsia pystynyt saamaan. Otti uuden vaimon ja neljässä vuodessa jo neljäs lapsi syntyi. Muutimme pois paikkakunnalta, joten en tiedä paljonko lapsia siunaantui kaikkiaan.

Yhteistyössä