Alkuperäinen kirjoittaja juupa:En ole katkera! Voinhan itsekin tehdä niin paljon lapsia kuin haluan - en vain halua enempää kuin nämä kaksi. Minusta se on yksinkertaisesti väärin, että ei saa itse päättää, haluaako enempää vai ei. Tai siis ei saa haluta päättää, haluaako lapsia vai ei!Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mistä oot niin katkera?? Tunnen monia vl-äitejä joille ei ole "suotu" yhden yhtä lasta. Ja tottakai niitäkin joilla on se kymmenen. Mikään ei ole itsestään selvää!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Nimenomaan, sellaista se elämä on! Mutta vl-piireissä ei sallita sitä, että ei pärjää, koska kaikkien on pakko haluta kaikki lapset, joita Jumala suo. Ja sehän on tunnetusti suonut...Alkuperäinen kirjoittaja ap:Eiköhän sitä oo yhden/usean lapsen äideissä sekä koulutetuissa/ei-koulutetuissa niitä jotka pärjää ja niitä jotka ei, semmosta se elämä vaan on..Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan:[Ok, eli jonkin verran kokemusta jo lapsiperhearjesta, etkä ole mikään teinikään enää. Jotkut pärjäävät, ei siinä mitään. Mutta jotkut eivät, ja niistä kannan huolta. Oletko ehtinyt opiskella itsellesi ammattia / onko sinulla ammatillista kunnianhimoa?
Minä vai? En mitään niin raamatullista.Alkuperäinen kirjoittaja ü:hmm ootko maria
ei oo normi tuntemus ihan kenen tahansa kohalla.. ainakaa mun. kiitollinen olen joka asiasta. hyvän kasvatuksen olen saanut.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Olen katkera joistakin asioista, joita siihen liittyy. Joistakin asioista olen onnellinen. Lienee ihan normaali tuntemus ihan kenen tahansa kohdalla.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:no, oletko katkera, että olet syntynytvl-perheeseen?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siinä vaan joutuu käymään hirveän henkisen ruljanssin läpi, kun miettii näitä "uskon omakohtaisuus"-asioita. Nimim. Kokemusta on. Hirveää syyllisyydentunnetta, jopa syyttelyä, ja miksi: siksi, että ei halua jatkaa vl-porukassa, johon syntymistä ei ole voinut valita.Alkuperäinen kirjoittaja vl:no tottakai lapsi saa vl-kasvatuksen, jos syntyy vl-perheeseen. samoin on jos syntyy muslimi- perheeseen, saa muslimi-kasvatuksen. Kun usko tulee omakohtaseksi, niin silloin nuori itse päättää, onko mukana vai ei.
ei voi,valitettavasti,niiden elämäntehtävä on tehdä lapsia,raamatussa opetetaan niinAlkuperäinen kirjoittaja mam:... pitämällä housut jalassa.
Minä en ole kiitollinen siitä, että äitini kielsi minua kritisoimasta vl-uskoa. Hän käytännössä kielsi oikeuteni sanan- ja mielipiteenvapauteen. Sanoin hänelle, että haluan itse päättää, montako lasta hankin, ja kritisoin myös yleisemminkin naisten asemaa vl-yhteisössä. Hän sanoi, että "sinä et tällaisia puhu minun kodissani". Oli se minunkin kotini.ei oo normi tuntemus ihan kenen tahansa kohalla.. ainakaa mun. kiitollinen olen joka asiasta. hyvän kasvatuksen olen saanut.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Olen katkera joistakin asioista, joita siihen liittyy. Joistakin asioista olen onnellinen. Lienee ihan normaali tuntemus ihan kenen tahansa kohdalla.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:no, oletko katkera, että olet syntynytvl-perheeseen?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siinä vaan joutuu käymään hirveän henkisen ruljanssin läpi, kun miettii näitä "uskon omakohtaisuus"-asioita. Nimim. Kokemusta on. Hirveää syyllisyydentunnetta, jopa syyttelyä, ja miksi: siksi, että ei halua jatkaa vl-porukassa, johon syntymistä ei ole voinut valita.Alkuperäinen kirjoittaja vl:no tottakai lapsi saa vl-kasvatuksen, jos syntyy vl-perheeseen. samoin on jos syntyy muslimi- perheeseen, saa muslimi-kasvatuksen. Kun usko tulee omakohtaseksi, niin silloin nuori itse päättää, onko mukana vai ei.
:::eihän se väärin ole jos vakaumukseen kuuluu että ei ehkäisyä. miten sitä vois olla lestadiolainen jos käyttäis? vähän samalla logiikalla voit tuota ajatella ku esim juopottelua, ne jotka juo ei oo uskovaisia. luulis että sun järkeen menis ku kerran oot ollukki uskovainen..[/quote]Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja juupa:En ole katkera! Voinhan itsekin tehdä niin paljon lapsia kuin haluan - en vain halua enempää kuin nämä kaksi. Minusta se on yksinkertaisesti väärin, että ei saa itse päättää, haluaako enempää vai ei. Tai siis ei saa haluta päättää, haluaako lapsia vai ei!Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mistä oot niin katkera?? Tunnen monia vl-äitejä joille ei ole "suotu" yhden yhtä lasta. Ja tottakai niitäkin joilla on se kymmenen. Mikään ei ole itsestään selvää!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Nimenomaan, sellaista se elämä on! Mutta vl-piireissä ei sallita sitä, että ei pärjää, koska kaikkien on pakko haluta kaikki lapset, joita Jumala suo. Ja sehän on tunnetusti suonut...Alkuperäinen kirjoittaja ap:Eiköhän sitä oo yhden/usean lapsen äideissä sekä koulutetuissa/ei-koulutetuissa niitä jotka pärjää ja niitä jotka ei, semmosta se elämä vaan on..Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan:[Ok, eli jonkin verran kokemusta jo lapsiperhearjesta, etkä ole mikään teinikään enää. Jotkut pärjäävät, ei siinä mitään. Mutta jotkut eivät, ja niistä kannan huolta. Oletko ehtinyt opiskella itsellesi ammattia / onko sinulla ammatillista kunnianhimoa?
Minusta se on yksinkertaisesti väärin, että ei saa itse päättää, haluaako enempää vai ei. Tai siis ei saa haluta päättää, haluaako lapsia vai ei!
En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
Kritisoida saa, jos siihen on syytä. Ja sinä voisit opetella asiallisen kielenkäytön, jos mielit, että keskustelu jatkuu.Alkuperäinen kirjoittaja ju:kritisoi sinä vaan persettäs jos et vanhempia voi kunnioittaa. sulla pitää varmaan sanoo äitilles miten huono äiti se on ollu!!
paitsi että sekin lasketaan ehkäisyksiAlkuperäinen kirjoittaja mam:... pitämällä housut jalassa.
Sokea kunnioitus se vasta sairasta on! Kunnioitan vanhempiani, mutta tiedostan myös, että hekin ovat ihmisiä ja heissäkin on puutteita.Alkuperäinen kirjoittaja ju:kritisoi sinä vaan persettäs jos et vanhempia voi kunnioittaa. sulla pitää varmaan sanoo äitilles miten huono äiti se on ollu!!
Joo, kuten aiemmin totesin, ei nuorena naimisiin menemisessä mitään vikaa ole - jos saa vaikuttaa lapsilukuun.Alkuperäinen kirjoittaja dis:Menin naimisiin 21-vuotiaana ihan omasta halustani ja myöhemmin ajateltuna olisin voinut mennä jo aiemmin. En ole vl tai muukaan.
jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
saahan ne taukki vaikuttaa, mutta ku niitten vakaumukseen kuuluu tämä ei ehkäisyä. jos he eivät uskoisi näin että lapsi on jumalan lahja niin hehän käyttäisivät ehkäisyä..Alkuperäinen kirjoittaja ap:Joo, kuten aiemmin totesin, ei nuorena naimisiin menemisessä mitään vikaa ole - jos saa vaikuttaa lapsilukuun.Alkuperäinen kirjoittaja dis:Menin naimisiin 21-vuotiaana ihan omasta halustani ja myöhemmin ajateltuna olisin voinut mennä jo aiemmin. En ole vl tai muukaan.
Kielenkäytöstä päätellen et ole itse vl? Vai pystyi8sitkö vilpittömästi puhua noin puhujaveljien kanssa ry:llä?Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
hahhah, ei me nyt seksiä harrasteta ihan koko aikaa. ja kyllä, kieltäydyn siitä aina kun haluan.Alkuperäinen kirjoittaja ..:paitsi että sekin lasketaan ehkäisyksiAlkuperäinen kirjoittaja mam:... pitämällä housut jalassa.
sulla ei tieten omaatuntoa lainkaa. ehkä hyvä ku sulla ei oo ku kaks lasta..Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
Öhh, miten omatunto ja kaksi lasta liittyvät toisiinsa? Ja mikä syy sulla on heittäytyä vihamieliseksi. Osuuko mun mielipiteet sua jotenkin arkaan paikkaan?Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:sulla ei tieten omaatuntoa lainkaa. ehkä hyvä ku sulla ei oo ku kaks lasta..Alkuperäinen kirjoittaja ap:Mitä teen siskolleni? Käsittääkseni siskoni ei ole täällä mukana keskustelemassa, eikä kukaan teistä tunne minua eikä häntä. Mielestäni tämä ei vahingoita häntä mitenkään. Minulla on mielipiteeni, eikä ne siitä mihinkään muutu, keskustelinpa niistä täällä tai en.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kielenkäytöstä päätellen et ole itse vl? Vai pystyi8sitkö vilpittömästi puhua noin puhujaveljien kanssa ry:llä?Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
Elämä jatkuu vähemmälläkin lapsimäärällä, itse asiassa väestön uusiutumiseen tarvitaan keskimäärin 2,1 lasta per nainen.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Kielenkäytöstä päätellen et ole itse vl? Vai pystyi8sitkö vilpittömästi puhua noin puhujaveljien kanssa ry:llä?Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:jos et vilpittömästi pysty sitä tekeen niin älä tee ollenkaan. muistutat valitettavan hyvin siskoani, mutta hän kyllä tietää ja minä tiedän hänen mielipiteensä. onko se sun asia mitä toinen ihminen haluaa, jos et kerran halua äitisikään arvostelevan sinun lapsimäärääsi miksi teet tämän siskollesi..SIKA IHMISEKSIAlkuperäinen kirjoittaja ap:En kutsuisi paskanpuhumiseksi sitä, että uppo-oudoille ihmisille kerron mielipiteitäni. En ehkä aivan vilpittömästi pystyisi onnitella siskoani hänen viidennestä lapsestaan, jos rehellisiä ollaan.Alkuperäinen kirjoittaja ¨åp:no pystytkö vilpittömästi onnitteleen siskoas jos se saa esim 5 lapsen. kannattaa oikeesti sunki miettiä elämältäs haluakko olla siskos tukena vai puhua selän takana Paskaa. ite en ainakaa kykenis moiseen
totta, en ole lestadiolainen, mutta vanhempani kyllä, he sanoivat ennen ku naimisiin menen, toivovat että ei tulisi lapsia vasta ku on naimisiin menty..nyt yks lapsi, ja lisää haluan jos vain luoja tämän ilon meille suo.. kerran täällä eletään, elämän tarkoitus on ainakin minulle JATKUVUUS, että ihmisiä kuolee ja syntyy.