Minua on alkanut vi¤¤ttaa kaverin lässytys töistä ja siksi on pakko kysyä tietääkö joku ravintolahommista...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli kun aina viuraa miten pitää kymmentuntiaiskin päiviä painaa ja hyvä jos kahvikupin ehtiisen aikana seisten juomaan. kun on yksin töissä, ei voi lähteä minnekään syömään tai juomaan jnejne...

EIKÖ RAVINTOLAALAN TESSISSÄ OLE MÄÄRITELTY TAUKOJA? Eikö sillä alalla ole työnantajan velvollisuus huolehtia, että työntekijöitä on niin töissä, että jokainen saa pitää taukonsa juuri sellaisina kun kuuluu?

...
onhan ne lait yms lässynlää, mut ei se oikeesti mene niin et saat pitää aina rauhassa kaikki taukos.. välillä ei kerkee pitää kaikkia, tai eka tauko pidetään kun on ollu töissä 7h..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
kaveris on oikeessa, sellasta se on, valitettavasti.

nimim. ravintolatyöntekijä
Mikset vastaa kysymykseen? Mitä teidän tessi sanoo? Että ravintolatyöntekijän kuuluu myydä viinaa kymmenen tuntia putkeen, taukoja pitämättä?

Vai ovatko kaikki ravintola-alalla työskentelevät niin tossuja, etteivät osaa pitää omista eduistaan kiinni?

xxx
Ei ole sillain taukoja että 2 x 10 min kahvitauko ja puoli tuntia safkista. Niinku kai jossain toimistötyössä?

Tauot voi pitää tilanteen salliessa ja tauko kestää sen ajan mikä ruokailuun kohtuudella menee.
Eli rav. alalla käytännössä työn ohessa syödään ja juodaan kahvit. Tupakalle saattaa jossain joskus päästä.
Entisinä hyvinä aikoina sa hlökuntakin vetää röökiä työn ohessa esim. baaritiskillä

vieras
onhan ne lait yms lässynlää, mut ei se oikeesti mene niin et saat pitää aina rauhassa kaikki taukos.. välillä ei kerkee pitää kaikkia, tai eka tauko pidetään kun on ollu töissä 7h..
MIKSI TE ETTE PIDÄ NIISTÄ KIINNI, JOS NE TYÖEHTOSOPIMUKSESSA ON MÄÄRITELTY?

Idiootit! :D
Turha itkeä jollette itse omista, teille kuuluvista eduistanne PIDÄ KIINNI!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIKSI TE ETTE PIDÄ NIISTÄ KIINNI, JOS NE TYÖEHTOSOPIMUKSESSA ON MÄÄRITELTY?

Idiootit! :D
Turha itkeä jollette itse omista, teille kuuluvista eduistanne PIDÄ KIINNI!
Ei mullakaan ole taukoaikoja. Olen töissä 24h putkeen ja pidän tauon silloin kun on sopiva hetki. Joskus se hetki kestää tunnin-kaksi, joskus 5 min. Sellaista se on. Jos tämä ei sopisi mulle, mut vaihdettaisiin hyvin pian työntekijään jolle se sopii. Ei siinä ole sopimuksista kyse, vaan työn luonteesta.

xxx
Majoitus- ja ravitsemisala

Ruokatauko ja tauotus

Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijälleen tilaisuus aterioida työaikana, jos työpäivän pituus ylittää 6 tuntia.

Pakkotahtisessa työssä tai työssä, joka vaatii jatkuvaa paikallaan oloa, on työnantajan järjestettävä tilapäinen poistuminen tällaisesta työpisteestä. Tämä koskee myös alle 6 tunnin työvuoroja

Tämä muutos tullut uuteen tessiin:

Kahvitauot

* vähintään 4 tunnin työpäivässä vähintään yksi kahvitauko
o jollei voida työn järjestelyihin liittyvästä syystä antaa, työntekijällä oikeus nauttia virvokkeita työn lomassa

vieras
Yap,niin se vaan menee. Että välillä ei ehdi pitää kunnollisia taukoja tai ei ehdi syödä jne.. Mutta samalla on myös päiviä/aikoja millon ehtii ja saa pitää ylimääräsiäkin taukoja,tai tehä töitä siihen tahtiin kun huvittaa. Ite oon kahvila-ravintolassa töissä,ja monesti esim aamupäivällä (aamiaisen ja lounaan välillä) on pari tuntia tosi hiljasta;sillon yleensä esim opetetaan uusia työntekijöitä tekemään erikoiskahveja (jotka tietysti myös juodaan),maistellaan uusia tuotteita,puretaan kuormia jne kiireetöntä ja mukavaa. Näistä vaan harvemmin muistetaan "valittaa" kavereille työpäivän jälkeen..

vieras
Ilmeisesti et vaan ymmärrä. Minä olen töissä paikassa, jossa kaiken sujuvuuden vuoksi täytyy painaa töitä täysillä. Ne työt tekee sitten iltavuorolainen yksin, mikäli niitä ei tee päivällä ja mikäli iltavuorolainen ei saa tehtyä kaikkea pakollista, ne kaatuu aamuvuoron niskaan jne...

vieras
Ja kyllä siinä salin työntekijä kattois aika kieroon jos kaikkein kiireisimpänä päivänä löisit hanskat tiskiin ja sanoisit että sä meet syömään nyt, tee sä nuo pihvit sillä aikaa. Sitte syödään kun keritään, ellei keritä niin ei sitä oo niin nälkäkään kun koko ajan tekee ja menee.

xxx
Ja kyllä siinä salin työntekijä kattois aika kieroon jos kaikkein kiireisimpänä päivänä löisit hanskat tiskiin ja sanoisit että sä meet syömään nyt, tee sä nuo pihvit sillä aikaa. Sitte syödään kun keritään, ellei keritä niin ei sitä oo niin nälkäkään kun koko ajan tekee ja menee.
No entäs asiakas?

Menet sanomaan et sori, odottele sellaiset puolisen tuntia niin mä kipaisen syömässä.

:D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
No entäs asiakas?

Menet sanomaan et sori, odottele sellaiset puolisen tuntia niin mä kipaisen syömässä.

:D
Mitäs tuumaisit, asiakkaana, odottaisikko?

vieras
Ilmeisesti et vaan ymmärrä. Minä olen töissä paikassa, jossa kaiken sujuvuuden vuoksi täytyy painaa töitä täysillä. Ne työt tekee sitten iltavuorolainen yksin, mikäli niitä ei tee päivällä ja mikäli iltavuorolainen ei saa tehtyä kaikkea pakollista, ne kaatuu aamuvuoron niskaan jne...
Osaatko lukea?! EN YMMÄRRÄ, siksi avauksen teinkin, MUTTA en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen ; Miksi ette pidä omista eduistanne kiinni?
Kuvitteletteko saavanne isomman sulan hattuun jos painatte niska limassa töitä, tauotta?

vieras
Onhan se hieno ajatus pitää oikeuksistaan kiinni ja pitää tauot, mutta... Kun se ei vaan toimi. Ei niin vaan voi tehdä. Sitten tiedät, kun joskus menet töihin oikein kiireiseen ja hektiseen paikkaan. Sairaala vois olla aika hyvä esimerkki. Paska haisee ja kellot raikaa. Ei siinä autaku painella.

vieras
Osaatko lukea?! EN YMMÄRRÄ, siksi avauksen teinkin, MUTTA en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen ; Miksi ette pidä omista eduistanne kiinni?
Kuvitteletteko saavanne isomman sulan hattuun jos painatte niska limassa töitä, tauotta?
:D Ihana. Kun se ei vaan toimi noin. Sulkaa ei saa, mutta töitä ei voi jättää tekemättä. Niin se vain kuitenkin on. Minä en voi sille mitään, että meillä ei ole riittävästi työntekijöitä.

Vieras
Mä olen tuon 24h töissä, en tosin ravintola-alalla. Vastaan silti. ;) En sulkaa hattuun saa, mutta mulla on mielekäs työ. Mä en edes kaipaa sitä että olisi ruokatunti joka päivä 12-13. Jos kaipaisin, vaihtaisin duunia. Mun työssä vaihtelu, ajoittainen kiire ja tilanteiden nopea muuttuminen on parasta. En mä koe että en pitäisi eduistani kiinni, kun mun työhön esim. kuuluu monia etuja joita muilla ei taas ole. Miksi edusta mitä ei tarvitse, pitäisi pitää kynsin hampain kiinni? Mieluummin mä vaihdan sen toiseen etuun kuten siihen, että saan nukkua yleensä tuntikausia vuoroni aikana.

vieras
:D Ihana. Kun se ei vaan toimi noin. Sulkaa ei saa, mutta töitä ei voi jättää tekemättä. Niin se vain kuitenkin on. Minä en voi sille mitään, että meillä ei ole riittävästi työntekijöitä.
Eli odette vähä-älyisiä? Okei, tätä minä ajoin takaa :).
Ette osaa pitää omista eduistanne kiinni ja narisette sen sijaan että TEKISITTE asialle jotain.

Minä pidän omassa työpaikassani työehtosopimuksen mukaiset tauot. Niissä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.

xxx
Luepa ylempää viite tessiin.
Mitään virallista sääntöä ei ole, työnantajan täytyy antaa mahdollisuus ruokailuun. Se ruokailu voi olla sämpylän hotkaisu tiskikoneen takana. Tessiä on noudatettu.
Jos mahdollisuutta kahvitaukoon ei ole niin hoituu sillä, että saa juoda limua ja kahvia vapaasti työn ohessa.
Tessiä on noudatettu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen tuon 24h töissä, en tosin ravintola-alalla. Vastaan silti. ;) En sulkaa hattuun saa, mutta mulla on mielekäs työ. Mä en edes kaipaa sitä että olisi ruokatunti joka päivä 12-13. Jos kaipaisin, vaihtaisin duunia. Mun työssä vaihtelu, ajoittainen kiire ja tilanteiden nopea muuttuminen on parasta. En mä koe että en pitäisi eduistani kiinni, kun mun työhön esim. kuuluu monia etuja joita muilla ei taas ole. Miksi edusta mitä ei tarvitse, pitäisi pitää kynsin hampain kiinni? Mieluummin mä vaihdan sen toiseen etuun kuten siihen, että saan nukkua yleensä tuntikausia vuoroni aikana.
Niin siis kuten aloituksessani kerron, ihmettelen asiaa, siksi aloitus.
Miksi naristaan, mutta ei tehdä asialle mitään? En tajua.

vieras
Ette osaa pitää omista eduistanne kiinni ja narisette sen sijaan että TEKISITTE asialle jotain.

Minä pidän omassa työpaikassani työehtosopimuksen mukaiset tauot. Niissä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Onneksi et ole meillä hommissa. =) Meillä tahtoo hommat kasaantua ja työ on todella hektistä. Kriisistä kriisiin, kuten meillä sanonta kuuluu. Me tehdään hommat hyvin, iloisesti ja yhteishengessä. Tauko pidetään silloin, kun tilanne sallii.

Hyvällä tiimillä jaksaa, työkaverit tsemppaa ja auttaa.

vieras

Kukin tyylillään, oli meilläkin yksi työntekijä kesätöissä joka otti ja istu syömään yleensä kun oli kiiresin lounasruokailu menossa. Kuvitteli vielä että saa jatkaa syksyllä, kun pomo oli sellaisia vähän lupaillut. Eipä jatkanut, ja siihen vaikutti myös työntekijät.

Yhteistyössä