Minua aina huvittaa, kun joku tekee itse lahjat. Siis semmoinen, joka ei OIKEASTI osaa :D

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
hohhoh
Taidanpa purkaa joulupakettiin käärimäni tsi-lahjan, kun tiedän, ettei se ole ammattilaisen tekemän näköinen :( Toki yritin tehdä mahdollisimman tarkasti ja huolellisesti mutta kovin on kotona tehdyn näköinen varmasti tämän keskustelun kommenttien perusteella. Musta on oikeasti kurjaa jos H&M:ltä ostettu kiertävä ja epäsopusuhtaisen mallinen vaate on muka parempi lahja kuin itsetehty. Kyllä on kiittämätöntä ja katkeraa elämä jos toisen tekemää ei arvosteta.

jaa
No, mä kyllä luulen, että mun omat vanhemmat tykkäis edelleen mun itsetekemistä lahjoista. Vaikka lopputulos olisikin laadullisesti kyseenalainen. Mut joo, en oo tehnyt heille enkä muillekaan itse lahjoja. Ehkä pian vois kuitenkin lasten kanssa yhdessä jotain jollekin tehdä.

minäpä se vaan
itse tykkään siitä ajatuksesta että joku on ajatellut minua, ahertanut työn parissa ja toivonut ajatuksen välittämisestä menevän perille. toisin kuin hampaat irvessä kiireessä hankitusta kaupan lahjasta, jota vaivannäköä on sadateltu jo ennen ostamista.

S
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoh:
Taidanpa purkaa joulupakettiin käärimäni tsi-lahjan, kun tiedän, ettei se ole ammattilaisen tekemän näköinen :( Toki yritin tehdä mahdollisimman tarkasti ja huolellisesti mutta kovin on kotona tehdyn näköinen varmasti tämän keskustelun kommenttien perusteella. Musta on oikeasti kurjaa jos H&M:ltä ostettu kiertävä ja epäsopusuhtaisen mallinen vaate on muka parempi lahja kuin itsetehty. Kyllä on kiittämätöntä ja katkeraa elämä jos toisen tekemää ei arvosteta.
H&M on iso yritys ja siellä on käytetty suuri määrä rahaa yhden tuotteen suunnitteluun, samoin trendit ovat täysin selvillä.

Eivät toki sovi joka vartalotyypille, mutta kyllä sieltä varmemmin saa miellyttävän lahjan kuin itse tekemällä.

Vieras
Voin suoraan sanoa että en arvosta käsitöitä, ja kyllä otan mielummin kaupasta ostetun lahjan.

En myöskään ymmärrä itsetehtyjä ruokalahjoja; kakkuja, sinappia yms. En söisi.

vieras
Mä teen käsitöitä, neulon siis, ja olen neulonut omille lapsille pipot, lapaset ja villapaidat ja housujakin. Miehelle ja itselle pipot, sukat, kaulaliinat jne. Perusneuleita ihan, ei mitään ihmekikkailuja.
Neulon tasaista jälkeä mutten osaa mitään "hienoa ja erikoista" tehdä. Olen tehnyt neulomalla kolme lahjaa,yhden kummilapselle(nallen) toisen äidilleni(kaulahuivi), yhden kaverilleni(lapaset) ja niiden kohdalla olin todella tarkka et jälki oli moitteetonta. En sit tiedä onko kukaan noita lahjoja käyttänyt ollenkaan, äitini ei kai ainakaan.

En loukkaannu, harmittaa vaan jos on antanut tarpeetonta lahjaks.
JA olen ottanut sen linjan etten tee itse kun omalle perheelle, just siksi ettei kaikki tykkää itsetehdystä ja toisaalta se mikä yhdelle on huonosti tehty voi olla toisen mielestä ihan hyvä.

Musta itsetehdyt jutut ei useinkaan ole hyvä lahjaidea, kaupasta ostettu epäsopiva on helpompi laittaa kiertoon jos se ei käy itselle mut kun joku on käyttänyt lahjaan aikaa ja vaivaa niin ei musta ainakaan ole kovin kiva sellaista roskiin laittaa, vaikka se miten olis huonosti tehty.

minna
Miks niitä lahjoja täytyy kauheesti arvostella. Jos ei lahjasta tykkää, kai sen voi hiljaisuudessa heittää sitten menemään. Mulle ei ainakaan merkitse noin kauheasti, mitä sielä lahjan sisällä on. Tärkeintähän on se muistaminen. Mua alkaa jo naurattaa täälä nää jutut, kauhean tarkkaan määritellään mitä pitäisi antaa lahjaksi, millainen kortti pitää antaa jne. Ei kai se nyt pääasia ole. Mä itse tavallisesti vien esim. jouluna alla jotain leipomisia, kun en halua mitään tilpehööriä viedä, mistä toiset ei välttämättä tykkää. silti en kyllä ala arvostelamaan jos joku mulle sitä tuo.

joojoo
Alkuperäinen kirjoittaja S:
H&M on iso yritys ja siellä on käytetty suuri määrä rahaa yhden tuotteen suunnitteluun, samoin trendit ovat täysin selvillä.

Eivät toki sovi joka vartalotyypille, mutta kyllä sieltä varmemmin saa miellyttävän lahjan kuin itse tekemällä.
Toki saa, ihan jonkun bangladeshilaisen pikkupojan omin pikkukätösin tekemän, yäk!

joojoo
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voin suoraan sanoa että en arvosta käsitöitä, ja kyllä otan mielummin kaupasta ostetun lahjan.

Esim leivonnaiset on oikein hyvä lahja, ainakin musta. Esim kiireiselle työssäkävijälle on ihana antaa joulukakku lahjaksi ja ainakin itse olen saanut kovasti kiitosta sellaisesta lahjasta. Jos ei se jollekin nirppikselle käy, niin roskiin vaan.

S
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:

Toki saa, ihan jonkun bangladeshilaisen pikkupojan omin pikkukätösin tekemän, yäk!
Tutki asiaa, ainakaan nykypäivänä he eivät käytä lapsityövoimaa ja H&M tuo elannon monelle köyhälle alueelle. Joten mielelläni sieltä jotain ostan, vaikka laatu ei olekaan hyvä. Kestää juuri sen trendikauden.

Vieras

Esim leivonnaiset on oikein hyvä lahja, ainakin musta. Esim kiireiselle työssäkävijälle on ihana antaa joulukakku lahjaksi ja ainakin itse olen saanut kovasti kiitosta sellaisesta lahjasta. Jos ei se jollekin nirppikselle käy, niin roskiin vaan.
Syököön kuka tykkää, itse en söisi.

joojoo

Tutki asiaa, ainakaan nykypäivänä he eivät käytä lapsityövoimaa ja H&M tuo elannon monelle köyhälle alueelle. Joten mielelläni sieltä jotain ostan, vaikka laatu ei olekaan hyvä. Kestää juuri sen trendikauden.
Tää onkin just se pointti, että kestää just ja just sen yhden kauden. Eli sillä ei tosiaan ole mitään tekemistä kestävän kulutuksen kanssa... Ja tuosta elannosta voi varmaan olla montaa eri mieltä.

joojoo

Syököön kuka tykkää, itse en söisi.
Niinhän mä sanoinkin:)

...
Anteeksi, mutta mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa?
Ihan kamalaa ajatella, että te kasvatatte lapsia.
En osaa mitään väkertää, enkä viitsi, mutta aina -siis ihan aina-
arvosta sitä, että joku on tehnyt minulle lahjan. Vaikka lahja olisi kuinka hassukka
tahansa, on sen tekijä tehdessään ajatellut minua.
Ja ehkä kierrättänyt ja tehnyt pienen ympäristöteon siinä sivussa.

No joo, olen minäkin vähän ikävä ja kriittinen.
En kauheasti tykkää, jos meille ostetaan krääsää tai halpatuotantokamaa (kuten H&M)
Mutta kyllä kauniisti kiitän kuitenkin ja säästän lahjan.

Toisaalta, harvoin tällaisia lahjoja tulee, kun ystävieni kanssa jaamme samankaltaiset arvot.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jotenkin veti apeaksi mielen tämä ketju.
älä muuta sano
Jep.

Varsinkin kun tämä ketju yllättäen aloitettiin sen jälkeen kun mä ihan oikeasti ylpeänä itsestäni tyhmänä laitoin kuvan tekemästäni joululahjasta.

Ei millään voi mennä joidenkin tajuntaan että vaikka se nyt ei ehkä jokaisen palstalaisen kotiin sovikaan, tiedän sen sopivan lahjan saajille.

Mutta ei voi mitään, onneton riepu ja ruma rävellys, työn jälki kuin ala-astelaisella. :|

Mulla on taas se aika kierrosta että oon vähän herkillä |O

Älä Aamuäree välitä.. :hug:

Tää nyt on vain niin tätä. Vieläkin, mä aion kopsata sun idean ja tehdä itse kans tuontyyppisen taulun! Mä oon ottanu omiin tekemisiini sen linjan, että teen sellaista mikä omaa silmää miellyttää ja sopii meidän kotiin, tai jos teen lahjaksi niin ainakin pyrin tekemään sellaista, mikä miellyttäisi lahjansaajaa.. Toivottavasti siinä onnistuen. Itse kuitenkin uskon tuntevani ne ihmiset, joita lahjon, paremmin kuin randomi anonyymi palstamamma. Että silleen.

Kiittämättömyys on maailma palkka ja niin päin pois.

Onko tosiaan vielä jollain aikuisella jouluna lahjat tärkeintä? Ei yhtään ajatella niitä työtunteja, kun toinen on omin pikku kätösin lahjansaajaa ajatellen väsännyt jonkun jutun. Käsitöiden ei ole aina tarkoituskaan näyttää suoraan kaupasta ostetuilta vaan nimenomaan itsetehdyiltä, niissä näkyy se tekijän kädenjälki.

Itse ottaisin tuhat kertaa mieluummin ystäväni minulle tekemät villasukat, vaikka ne olisivatkin kierot ja vääränkokoiset, kuin jonkun Henkkamaukan vastaavat. Kas ystävä on siinä tehnyt juuri minulle ne sukat lämmöllä ja rakkaudella, kun taas Henkkamaukan työntekijä tekee niitä liukuhihnatyönä täysin tunteetta, tai tuskin ainakaan positiivisin tuntein.

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jotenkin veti apeaksi mielen tämä ketju.
älä muuta sano
Jep.

Varsinkin kun tämä ketju yllättäen aloitettiin sen jälkeen kun mä ihan oikeasti ylpeänä itsestäni tyhmänä laitoin kuvan tekemästäni joululahjasta.

Ei millään voi mennä joidenkin tajuntaan että vaikka se nyt ei ehkä jokaisen palstalaisen kotiin sovikaan, tiedän sen sopivan lahjan saajille.

Mutta ei voi mitään, onneton riepu ja ruma rävellys, työn jälki kuin ala-astelaisella. :|

Mulla on taas se aika kierrosta että oon vähän herkillä |O
mulla on taas jääny jotain huomaamatta...millasen työn teit??

Yhteistyössä