minua ahdistaa vauvani nimittelyt - ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitäs sitten jos on pullea. Pahemmalta aliravittu vauva näyttäisi. Jos olisin sinä niin ensi kerralla kun joku lohkaisee jotain typerää vauvasi ulkonäöstä, niin tee sinä sama arvostelijan ulkonäöstä. "Et sinäkään kovin sirolta näytä" tai "kamala kun olet laiha, onko sinulla syömishäiriö?" tai "Jopas, nenäsi on valtava"

Alkuperäinen kirjoittaja Michelin-ukon äiti;23832333:
Jos joku on mielestäni kaunis, kerron sen hänelle mielelläni, vaikka hän sattuisi olemaan ylipainoinenkin. En käytä samoja ilmaisuja kuin vauvoista puhuessani, mutta tuskin sinäkään hömpötät aikuisille samalla tavalla kuin vauvoille.

Oletko sinä muuten ihan tosissasi, kun vertaat täysimetettyä, plussakäyrillä kasvavaa sylivauvaa ylipainoiseen aikuiseen?

No en vertaa, mutta vertasin siihen kommentoiko joku myös aikuisen ihmisen painosta ihan vaan "hyväntahtoisesti". Kyllä mä hyväntahtoisen läpän ymmärrän mutta jos vauvasta puhutaan sanoilla läski, jättiläinen tai valtava, niin se ei kuulosta mielestäni millään tasolla hyväntahtoiselta tai asialliselta.

Meillä -1 käyrällä kulkevaa, sopusuhtaista 6kk ikäistä pikkuneitiä sukulaispariskunta "nimittelee" pönäkäksi ja kertoo miten "oman siskonsa vauvat olivat niin paljon pienempiä tuossa iässä" jnejne Olen ottanut vähän itseeni vaikka tiedän, ettei ole mitenkään lihava / isokokoinen. Mätkätin tuosta asiasta ja eilen taisivat olla aika hiljaa.. :) Sano suoraan, ei tuo kivaa ole oli vauva minkä kokoinen tahansa!

No en vertaa, mutta vertasin siihen kommentoiko joku myös aikuisen ihmisen painosta ihan vaan "hyväntahtoisesti". Kyllä mä hyväntahtoisen läpän ymmärrän mutta jos vauvasta puhutaan sanoilla läski, jättiläinen tai valtava, niin se ei kuulosta mielestäni millään tasolla hyväntahtoiselta tai asialliselta.

Äsken puhuimme sanasta "iso", ja nimenomaan hyväntahtoisesti esitettynä. En oikein mitenkään osaa nähdä tabuna sitä tosiseikkaa, että lapset kasvavat eri tahtiin. Varsinkin kun se kasvu on hyvä ja toivottava asia.

"Läski" ei ole asiallista kielenkäyttöä minkään ikäisen ihmisen kohdalla. Sanoja "jättiläinen" ja "valtava" saattaisin ihan hyvin kuvitella käyttäväni leperrellessäni omalle lapselleni, mutta ymmärrän että toiset voivat kokea ne negatiivisina.

Vauvat on AINA ihania ja söpöjä ja sulosia, painoon tai ulkonäköön kattomatta! Mie voin sanoo, että teiän enkeli on ihana! (anteeksi, vauvat vaan on jotain niin hienoo, mitä ei vaan oo itelle siunaantunu...)

jännä juttu sinänsä, että poikavauvojen kohdalla tilanne on täysin päinvastainen sillä mitä isompi ja rotevampi, sitä parempi: mukamas. Isien ja äitein kesken käydään ylpenä kisaa siitä kenellä oli syntyessään suurin, sitten taaperona jne poika. Kai sitä sitten ollaan pohjimmiltaan niin juntteja että eletään jossain kivikaudella ajatellen että"tytöt on heikkoja ja rokkitähdet peikkoja"-tyyliin ja poikien kuuluisi olla isoja ja tyttöjen hauraita keijuja. Höpönlöpön sanon minä.

Ole ylpeä lapsestasi ja yritä olla ajattelematta kommentteja loukkauksina. Niitähän ne ei eivät tod.näk. ole mutta ymmärrän, jos kommentit tuntuvat pahalta. Ja sano ihan suoraan, ettet oikein tykkää moisesta kommentoinnin sävystä ja vaikka selitä, ettet tahdo kaunista pientä tyttöäsi kategoroitavan johonkin tiettyyn muottiin.

Voi että, tiedän miltä susta tuntuu.

Mun mielestä voit kyllä joilleki, etenki läheisille sanoaki jos kommentit loukkaa. Eikä se vauvan ruumiinkuvallekaa varmaan terveellistä ole jos pelkästään semmosta palautetta saa...

Meiän nuorempi neiti oli kans tosi pyöreä vauva, täysimetyksellä puolivuotiaaks ja sit vielä osaimetys 2,5 vuotiaaksi asti. Poimuja oli joka paikassa ja kyllähän jotkut siitä joskus huomautteli aika ajattelemattomastikin, mutta yleensä oltii kuitenki ihan asiallisia.

Nyt sit ku neiti on päälle 3v, onkin painoa puoli kiloa vähemmän kuin 2 v neuvolassa! Neuvolatäti oli tästä vähän huolissaankin, mutta itse en. Tyttö syö tosi hyvin ja etenkin liha maistuu. ;) Eikä todellakaan ole nytkään mikään laiha, massua on ihan mukavasti, eikä yhtään alipainoinen. On vaan muuttunut vauvasta sellaiseksi leikki-ikäiseksi neidiksi. :)

Sanot kaikille sanojille suoraan, että sinun lastasi ei nimitellä noin.
Vaikkei vielä ymmärräkään, niin siitäpä kasvaa ja ymmärtää.
Ja sitten kasvaa huono itsetuntoisia lapsia ja aikuisia.
Ja syömishäiriöisiä.
Tiedän niin monta surullista tapausta.

Meidän lapsella oli kans normaalit michelin-jalat, vaikkei silleen iso ollutkaan. Paino kulki ekan vuoden kyllä siinä nollakäyrällä-vähän ylempänä ja pituus sitten siellä -2, micheliniä oli. Anoppi sitten jaksoi nimitellä (heidän lapsensa aina olleet niin luuviuluja, ettei voi sukua kyllä olla ;D) ja kun lapsi oli jtn alle puoli vuotta, kun sitten sanoin että minun lastani ei nimitellä eikä hänen itsetuntoa pilata. Hän on täydellinen, kaunis lapsi.
Kehua ei tarvitse, mutta haukkuja en anna lapseni kuulla.

Ja niinpä, vauvan mitat kyllä tasoittuvat. Nyt 3v, meidän lapsen paino alakäyrillä ja pituus plussan puolella.

Tsemppiä sulle ja näille nimittelijöille sanot vaan ystävällisesti suoraan, että et halua lapsestasi puhuttavan tuolla tavoin ainakaan lapsen kuullen ja jos ei ymmärrä niin selität vaikka että tuskin hänestäkään on kiva kuulla itseään haukuttavan isoksi tai michelin-reideksi.
Sä oot äitinä kuitenkin vastuussa myös siitä ettet anna kenenkään pilata haukuilla lapsesi itsetuntoa.

Tsemppiä !

Niin, mikä pilaa sitten lapsen itsetunnon? Se, että hänellä on ollut puolivuotiaana michelin-reidet ja sukulaiset ovat sen ääneen sanoneet? Vai se, että äidille on kova pala hyväksyä rasvamakkaroita edes pienellä vauvalla, jonka kehitykseen ne kuuluvat. Toivottavasti kumpikaan ei tee peruuttamatonta vahinkoa.

Tässä keskustelussa näkyy tietty outo kaksinaismoralismi. Toisaalta vakuutellaan, ettei vauvan tarvitse sopia mihinkään ahtaisiin ulkonäköihanteisiin, ja samanaikaisesti kerrotaan sankaritarinoita kuinka plussakäyrän vauvasta kasvaa miinuskäyrän leikki-ikäinen. Onko hoikkuus automaattisesti ratkaisu itsetunto-ongelmiin?

Hei ja kiitos viesteistä

Kävin eilen työpaikallani vauvaa esittelemässä ja olin jo etukäteen tsempannut itseäni olemaan välittämättä mahdollisista ikävistä kommenteista.

Ensimmäinen kommentti oli kaivettuani kultsukan vaunuista: "Herranjumala mikä tankkeri, eipä ole ainakaan äitiinsä tullut (itse olen siis aika pieni)!" Lisäksi tuli "Voi mikä makkarapaketti", "pullaposki", "jättiläinen", "tuo ei lähde liikkeelle ennen toista ikävuotta". No, tyttö kyllä kääntyilee jo.

Olin pari tuntia paikalla ja nielin kommentit, mutta jossain vaiheessa oli pakko sanoa, että mielestäni vauvani on kyllä aikas söde ja eipäs teistä monetkaaan nyt niin ruusuja ole. Heitin siis hyvässä hengessä, eräänlaisena vitsinä. Kyllä tämä harmittaa, ei voi mitään. Yritän olla välittämättä, mutta minkäs teet.

Eivät ne ihmiset pahalla nimittele. Ihanaahan on jos on täysimetetty, hyvinvoiva lapsi. En minä ainakaan hauku lasta, jos sanon pullukaksi tms. Hellyttelynimi se on. Harmi jos joku äiti ottaa siitä nokkinsa.

meilläkin ollut aikoinaan 4kk iässä 10,4kg ja 68cm, rintamaidolla kasvatettu miehen alku. koko ikänsä mennyt kasvukäyrien yläpäässä. nyt 5v. iässä 22kg ja 110cm.

Meillä tyttö oli suurin piirtein samankokoinen ja täysimetyksellä oli. Kommentteja tuli laidasta laitaan, itse en niistä ymmärtänyt mieltäni pahoittaa, olihan tuo suloisuus pullero :D
Tosin syntyessäänkin tytöllä oli niin isot posket että kätilö totesi että ihme ettei jäänyt poskista kiinni ;)
Nyt kun ikää on kohta 7v, ei uskoisi että oli vauvana niin pullukka :), nyt on varsinainen rimppakinttu.