minua ahdistaa vauvani nimittelyt - ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tyttö on 3kk, pelkällä rintamaidolla ollut koko huikean elämänsä ja viime neuvolassa mitat oli 7895g ja 63 senttiä. On jopa isompi kuin veljensä oli tuossa iässä, eikä velikään ollut mikään pikkuriikkinen.
Kyllä tuo tyttö silti saa kommenttia että on ihana ja söpö, sen lisäksi että kutsutaan emännäksi ja makkarakädeksi, yms. :D

Monesti olen jo saanut kuulla että ei kyllä uskois että on vasta tuon ikäinen, kun on niin iso, että "meidän tyttö oli vasta vuoden ikäisenä tuon painoinen"... Ja siltikin jaksan olla ylpeä ja iloinen että mun vauva syö hyvin, ja annan kyllä syödä milloin tahtoo, kun ei se tuttiakaan huoli. Neuvolassa myös kehuvat miten hienosti lapsi kasvaa äidinmaidolla.
Ja koska veli on vauvan pyöreydestään aikoinaan päässyt liikkumaan lähtiessään, niin en kyllä jaksa huolehtia jos mun toinenkin vauva on pyöreä... Eiköhän sama temppu hänelläkin onnistu :)

Toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Vauvasi on ensinnäkin todella pitkä. Reippaasti yli 8kg painoi meidänkin poika 4kk neuvolassa. Tällä hetkellä täysin normaalipainoinen leikki-ikäinen. Kummallista tämä painohysteria, jo vauvojen paino stressaa ja toisten painoja kytätään joka paikassa! En voi ymmärtää. Jos vauva olis sairaalloisen laiha, niin käsittäisin stressin ja huolen.

Imetetty vauva ei voi olla lihava. Minä olen ollut ylpeä meidän palleroista. Minulle on tullut aina hyvä mieli neuvolassakin, kun ovat kasvaneet niin hienosti maidollani. :) Minäkin hoikka. Olen ollut kuulevinani, että hoikilta tulee usein sitten ravitsevampaa maitoa... Voi tosin olla ihan urbaani legenda...

Musta tuntuu joskus, että osa äideistä on turhan herkkiä. Ehkä osa kommentoijista voisi vähän miettiä sanojaan, mutta onhan sellainen tosi pullea lapsi tosi söpö ja rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Ja onhan tuo ainut aika, jolloin voi kommentoida pullukaksi ilman, että se on loukkaavaa.

Toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Vauvasi on ensinnäkin todella pitkä. Reippaasti yli 8kg painoi meidänkin poika 4kk neuvolassa. Tällä hetkellä täysin normaalipainoinen leikki-ikäinen. Kummallista tämä painohysteria, jo vauvojen paino stressaa ja toisten painoja kytätään joka paikassa! En voi ymmärtää. Jos vauva olis sairaalloisen laiha, niin käsittäisin stressin ja huolen.

Niin onhan tämä painon kyttääminen melkosen ahdistavaa. Isosisko on mennyt aina -20 -käyrällä ja hänestä päivitellään, kuinka laiha hän on. Eikä saa tarpeeksi ruokaa ym.

Pitääpä sanoa, että vauva syö isosiskon ruuat, siksi toinen on noin laiha ja toinen on noin paksu :-)

Mutta kaikki me olemme yksilöitä - ihania sellaisia.

Mun poika oli vielä isompi kuin tyttösi 4kk ikäisenä. Pituutta oli 70cm ja painoa 9,6kg ja mua kanssa tympi tuntemattomien ihmisten kommentit. Poika oli syntyessään ihan normi kokoinen, 51cm ja 3,5kg, mutta heti syntymän jälkeen alkoi hurja kasvu.
Eipä toi kasvu edelleenkään näytä hidastumisen merkkejä. Poika on nyt 4,5vuotias, pituutta 117cm ja painoa 22kg, eli edelleen ikäisiään isompikokoinen.
Pojan ollessa vuoden ikäinen käytiin sairaalassa tutkimuksissa ton kasvun takia, mutta kaikki kokeet ok, kasvaa koko ajan omalla käyrällään.

[QUOTE="vieras";23827032]näin minä vähän mietinkin... kun joku tuolla ylempänä totesi, että rintaruokittu voi olla lihava ja aloin pohtia, että miten muka vauva laitetaan dieetille :D[/QUOTE]

Joo siis huomasin vasta nyt myöhemmin että siinä viestissä oli kysymysmerkit lauseitten perässä... Vois lukea vähän tarkemmin:D

Unohda tuollaiset kommentoinnit. Ne kun kertovat enemmän siitä kommentoijasta kuin vauvasta. Mä en ikinä menis kenenkään lapsesta kommentoimaan "Onpa se iso" tms. mutta tiedän että semmoisiakin ihmisiä jostain syystä on...

Meidän täysimetetty vauva oli jo syntyessään "iso jytky", kuten muotisanonta kuuluu. Painoa oli syntyessä 4,3 kiloa ja kuusiviikkoisena 6,3 kiloa, pian olisi 2 kk neuvola ja katsotaan, meneekö jo 7 kg rikki. Ei ole sokerivauva vaan tosi vahva ipana, motorisesti ikäisiään edellä. Kutsun lasta ylpeästi "michelin-ukoksi" ja "jötkäleeksi". Hän on poika, mutta väitän että ihan yhtä ylpeä olisin tytöstäkin.

Samalla tavalla lepertelen kavereidenkin lapsille, että "onpas hienoa että ruoka on maittanut". Vauvanhan kuuluu olla pyöreä! Jos vanhemmille vauvan pyöreys on ongelma, kannattaa ehkä hoitaa oma korvien väli kuntoon ennen kuin lapsi on kyllin vanha ymmärtääkseen.

Ja ei, en ole lihava.

Unohda tuollaiset kommentoinnit. Ne kun kertovat enemmän siitä kommentoijasta kuin vauvasta. Mä en ikinä menis kenenkään lapsesta kommentoimaan "Onpa se iso" tms. mutta tiedän että semmoisiakin ihmisiä jostain syystä on...

Jos isoa vauvaa ei saa sanoa isoksi iloisella ja positiivisella äänellä, niin mitä siitä vauvasta saa sanoa? Voiko sanoa että nätti tuuhea tumma tukka? Äiti voi saada siitä pahan mielen, jos on toivonut vauvastaan vaaleaa. Saako sanoa, että ihana hymypoika, kun kotona voi tulla iltaisin känkkäränkkä?

Vai sovitaanko, että kaikki vauvat ovat tästä lähtien pelkästään söpöjä? Entäpä jos joku ei ole halunnutkaan söpöä vauvaa vaan pikku isännän/emännän?

Ihmisillä voi olla aika jännä huumorintaju. Eräät tuttavamme vitsaili omasat tytöstään juuri tuolla tavalla. Eipä se nyt pientä vahingoittanutkaan. Kehkeytyi muuten tosi kaunotar tuosta neidistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Michelin-ukon äiti;23827280:
Jos isoa vauvaa ei saa sanoa isoksi iloisella ja positiivisella äänellä, niin mitä siitä vauvasta saa sanoa? Voiko sanoa että nätti tuuhea tumma tukka? Äiti voi saada siitä pahan mielen, jos on toivonut vauvastaan vaaleaa. Saako sanoa, että ihana hymypoika, kun kotona voi tulla iltaisin känkkäränkkä?

Vai sovitaanko, että kaikki vauvat ovat tästä lähtien pelkästään söpöjä? Entäpä jos joku ei ole halunnutkaan söpöä vauvaa vaan pikku isännän/emännän?

Näin. Äitiys on kyllä sellainen mielenpahoitusretki, jos sille päälle sattuu :) Ihan kaikesta voi pahoittaa mielensä. Siksi kannattaakin olla ylpeä lapsestaan sellaisena kuin se on ja todeta sille isoksi kutsuvalle ylpeänä, että "eikö olekin?" ja hymyillä iloisesti päälle.

Ihan asiaan enempiä puuttumatta, mitä jos teille tällainen "nimittelyyn" tympääntynyt äiti tuumaisi takaisin kun olette kommentoineet vauvan vatsamakkaroita, isoa kokoa ja hyvää ruokahalua, "sinuna en kyllä sanoisi mitään" ja tuijottelisi teidän keskivartaloa arvioivasti?

Loukkaantuisitteko? Olisiko äidillä oikeus kommenttiinsa teidän jälkeen?

[QUOTE="Piparnakkeli";23827391]Ihan asiaan enempiä puuttumatta, mitä jos teille tällainen "nimittelyyn" tympääntynyt äiti tuumaisi takaisin kun olette kommentoineet vauvan vatsamakkaroita, isoa kokoa ja hyvää ruokahalua, "sinuna en kyllä sanoisi mitään" ja tuijottelisi teidän keskivartaloa arvioivasti?

Loukkaantuisitteko? Olisiko äidillä oikeus kommenttiinsa teidän jälkeen?[/QUOTE]

Sanoisin varmaankin, että hyvä jos keskivartaloon on kertynyt jotain, koska mun on pakko vetää hirveät päivittäin kasat kylmäsavulohta ja kermajuustoa leivän päällä, ettei paino laskisi liikaa. Ja se on muuten ihan totta. Rankkaa hommaa tämä pullukan lapsen pullukkana pitäminen.

Tosi kurjaa! Yritä laittaa toisesta korvasta ulos moiset kommentit. Meidän poika oli samankokoinen 4kk, täysimetin 5kk. Sen jälkeen kasvu alkoi tasaantua ja nyt 1v 3kk on jo niin kaitakasvoinen. Joillakin vaan kato tulee rinnoista kermaa;)

[QUOTE="Piparnakkeli";23827391]Ihan asiaan enempiä puuttumatta, mitä jos teille tällainen "nimittelyyn" tympääntynyt äiti tuumaisi takaisin kun olette kommentoineet vauvan vatsamakkaroita, isoa kokoa ja hyvää ruokahalua, "sinuna en kyllä sanoisi mitään" ja tuijottelisi teidän keskivartaloa arvioivasti?

Loukkaantuisitteko? Olisiko äidillä oikeus kommenttiinsa teidän jälkeen?[/QUOTE]

Tämäkin on käynyt mielessä. Tuttavamme, joka on melkoisen pyöreä, aina jaksaa ihmetellä ja taivastella vauvan kokoa kusumalla häntä pullukaksi, isoposkeksi ym. Joskus tekisi mieli sanoa, että siinä ne kaksi mörssäriä nyt sitten tapaa toisensa, sinä ja vauvani.

No joo. Isosta koosta tytöille/naiselle on vaan muodostunut enemmänkin rasite ja häpeä. Vauvat ovat vielä sukupuolettomia, joten siksi kai ajatellaan, että heitä voi nimitellä lihavuutta ja isoa kokoa merkitsevillä sanoilla. Heistä kuitenkin kasvaa tyttöjä, naisia ja väistämättä monet ajattelevat, että pysyykö tuo vauva isona vanhempanakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä 40 v.;23827373:
Näin. Äitiys on kyllä sellainen mielenpahoitusretki, jos sille päälle sattuu :) Ihan kaikesta voi pahoittaa mielensä. Siksi kannattaakin olla ylpeä lapsestaan sellaisena kuin se on ja todeta sille isoksi kutsuvalle ylpeänä, että "eikö olekin?" ja hymyillä iloisesti päälle.

Ja myöhemminkin tuo asenne on paras lahja, jonka voi omalle lapselle antaa. Olipa lapsi iso tai pieni, kympin oppilas tai tukiopetusta tarvitseva, liikunnallinen, musikaalinen tai ihan vain tavallinen sydäntenmurskaaja, äiti rakastaa häntä ja on ylpeä hänestä.

Monen sairauden ensimmäinen merkki vauvaiässä on huono kasvu. Eli iloitse hyvin kasvaneesta tytöstäsi, niin mä tein :)
Meillä muuten 3kk oli yli 2 käyrän ja nyt 1 vuotiaana hieman miinus käyrällä.

[QUOTE="joo";23827034]mun mielestä tollanen nimittely edes hyväntahtoisesti ole kivaa. Iso tyttö teillä on, mutta varmasti oikein suloinen :) Eikä se nimittely ole kumpaakaan suuntaan kivaa, meillä on pieni tyttö ja aina saa kuulla kuinka pieni tyttö on.[/QUOTE]

Niin juttiinta!

Meillä on kaksi 'nälkäkurkea', laihaa, rimpulaa, tikkukinttua.

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut monta kertaa loukkaantuakin, en onneksi osannut silloin kun vauvoja olivat. Tosin pari äitiä ihan oikeasti luuli että mä pidin esikoista nälässä kun koettivat tyrkyttää sosepurkkeja mielettömistä varastoistaan kun tuli välipalan aika vauvajumppakerhossa ja mä vaan vaihdoin vaipat ja pistin tissin lapsen suuhun (on ne hoitolaukut vaan tilavia ja käteviä :D) ja mä koetin vakuutella että ei tää syö....... (eikä syönyt, ei niin millään ennekuin 11 kk iässä, ei vaikka kuinka tarjos ja tyrkytti.)

Ilmeet olivat nähtävän arvoiset :D 'Ei syö!?!' nämä äidit kiljuivat ja laskeskelivat minkä ikäinen tenavani olikaan- pakkohan sen on jo näitä syödä, näitä saa alkaa antaa 4kk iästä...... (silloinen suositus) ja kauhea pajatus siitä kuinka heidän tenavat ei ainakaan millään olisi pärjänneet pelkällä maidolla......

Vieläkin korvat soi:snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Michelin-ukon äiti;23827280:

Ja suomalainen tuppisuumaisuus jatkuu :D

Olen vähän samoissa mietteissä kun äippä 40v. Meidän poitsu oli vielä vähän isompi 4kk ikäisenä. Ja näin jäkikäteen kuvista katsottuna oli kyllä aikamoinen tyyristyllerö;) Ja kommenttejakin tietty tuli, mutta en mä niitä edes kuullut;) Olin jotenkin niin pojan lumoissa etten ymmärtänyt yhtään ettei kaikki ehkä näe häntä ihan samoin kuin minä. Minulle poika oli/on maailman ihanin, kaunein, suloisin ja täydellisin lapsi, ajattelee muut mitä tahansa. Ymmärrän kyllä että tytön ulkonäkö on herkempi asia. Mutta ole vaan ylpeä ihanasta terveestä isosta tytöstäsi!

En vain jaksa ymmärtää, että joku jaksaa loukkaantua tuosta asiasta. Varsinkin, kun kyse on pienestä lapsesta ja oma maito riittää kunnolla kasvattamaan vauvasta pullukan.

Itse miettisin mikä äidin omassa ajatusmaailmassa on vikana, jos hyväntahtoisista kommenteista saisi hyvin tylyn vastauksen. Minusta kaikenlaiset vauvat ovat hyvin söpöjä ja kommentoin yleensä lapsen söpöintä ja silmiinpistävintä ominaisuutta. Joillakin se on silmät ja toisilla ihanat vauvamakkarat.

Hyvä että kasvaa. Asiasta voi sanoa ihan ystävällisesti, vaikka että "sano mieluummin ihanaksi ja söpöksi, must on inhottavaa kuunnella aina tota samaa"

Oletkohan itse ihan sujut sen kanssa, että lapsi on yläkäyrillä? Älä herranjestas ala rajoittamaan syömistä esteettisten seikkojen takia. Vauvoja ei laiteta laihikselle (mihin tämä maailma on menossa...).

Tärkeintä on että kelpaa sinulle, makkaroineen päivineen. Älä anna näiden nykypäivän sairaiden ihanteiden hiipiä alitajuntaan tuollatavoin. Ihmiset katsovat että voivat sanoa moista, koska se on vauvalla hyvä asia, mistä oma negatiivisuutesi asiaa kohtaan tulee?

itseänikin harmitti ku olin uimahallissa ja vieraat ihmiset tulevat kommentoimaan lapseni poskia. koen että kyllä vauvalla saakin olla pyöreyttä ja kuuluukin. jatkossa kyllä sanon ihmisille että voisitko olla kommentoimatta; ärsyttää tämä vääristynyt käsitys. Vanha kansa sanoi; vatsa varreksi muuttuu!! Rintalapsi voi hyvinkin kasvaa 1kg kuukaudessa, se on aivan normaalia. oma lapseni on nyt 6kk. 5kk neuvolassa oli reilu 9kg ja pituutta 68cm.

[QUOTE="pallopää";23827638]Hyvä että kasvaa. Asiasta voi sanoa ihan ystävällisesti, vaikka että "sano mieluummin ihanaksi ja söpöksi, must on inhottavaa kuunnella aina tota samaa"

Oletkohan itse ihan sujut sen kanssa, että lapsi on yläkäyrillä? Älä herranjestas ala rajoittamaan syömistä esteettisten seikkojen takia. Vauvoja ei laiteta laihikselle (mihin tämä maailma on menossa...).

Tärkeintä on että kelpaa sinulle, makkaroineen päivineen. Älä anna näiden nykypäivän sairaiden ihanteiden hiipiä alitajuntaan tuollatavoin. Ihmiset katsovat että voivat sanoa moista, koska se on vauvalla hyvä asia, mistä oma negatiivisuutesi asiaa kohtaan tulee?[/QUOTE]

Sitä olen miettinyt, mutta vastausta en ole löytänyt. En ole mitenkään ylpeä itsestäni tässä suhteessa. Älä kuitenkaan käsitä väärin, rakastan vauvaani hirveästi ja minusta hän todella suloinen. En ole koskaan pitänyt lihavuutta viehättävänä asiana - en esteettisesti enkä terveydellisesti. Juontaa juurensa ehkä sinne.