Minttunen!!

Miten tuo maitoaltistus tehdään käytännössä?

Poika on nyt 4kk, joten tuota soijapohjaista luultavasti on pakko kokeilla ennen noita kalliita merkkejä, näin olen kuullut kelan vaativan. Toinen juttu on se, jos testeissä selvästi näkyy soija-allergia..

Pitäisikö sun mielestä mun kokeilla omin päin ennen noita tuloksia jo jotain apteekin valmistetta? Vaiko odottaa kylmästi se pari vkoa, vaikka toinen on selvästi vatsakipuinen?
 
En kyllä odottaisi vaan kokeilisin apteekin korviketta.. siinä näet kuitenkin nopeasti auttaako. Siksi en odottelisi kun itse tiedän millaista elämä kipeän lapsen kanssa on.
Täällä Kymenlaaksossa ei ainaskaan alle 6kk edes testata tuota soijaa, meillä se selvisi pric-testien yhteydessä ja soijaa neiti oli saanut vain minun maidon kautta.. jota olin pikkusen käyttänyt.
Maitoaltistustehdään sairaalan lastenosastolla tai lastenpolilla (meillä Kymenlaaksossa) eli ensin laitetaan käsivarteen vähän maitoa, sitten suunympärille ja korvan lähelle ja sen jälkeen jos ei oireita 5ml suun kautta, puolen tunnin päästä 30ml, sitten 50 lopuksi sata. Koko ajan seurataan oireita. Meillä tuli normaalista poikkeava uloste jonka lääkäri tunnisti allergiakakaksi mutta pyysi vielä aamulla soittelemaan miten kotona meni. Yöhän me valvottiin itkevän lapsen kanssa ja kakka oli edelleen erikoista. Saatiin todistus noihin hydrolisoituihin korvikkeisiin (Profylac) joka ei sitten loppupelissä sopinut ja nyt Neocate. Kelan päätöstä on yli kuukausi odoteltu.

Eli meillä ei ensin verikokeissa näkynyt.. tosin Aada silloin 2kk ja lääkäri heti epäili ettei näy, nyt kuitenkin pric-testeissä näkyi.

Meillä ylimääräisenä noita profylac-korvikkeita jos tarvit voin lähettääkkin.
 
Paljonko nuo Profylacit maksoi sulle ja paljonko niistä ottaisit? Paljonko saa yhdestä purkista tehtyä?

Meillä ei täällä ilmeisesti saa kuin yhtä sorttia tuosta noin vaan hakemalla ja kuulemma tilaamalla tulee sitten seuraavaksi päiväksi isommatkin satsit. Ja sen nimi oli joku Peptid soija?? Taidan muistaa ihan päin honkia...

Kuinka pian oireiden pitäisi helpottaa? Jos kaksi päivää on saanut ja huutaa yötä päivää, niin ilmeisesti ei kyseinen korvike sitten sovi?

Hitsi kun on niin tietämätön ja paljon on kysyttävää, kaippa sitten tietty ohjataan ravitsemusterapeutille tms. osaavalle lääkärille jos/kun jotain allergioita ilmenee, oletan...

 

Tuo Profylac ilman kelakorvausta n.26 euroa apteekissa, kelakorvauksella n.6,5e siitä saa 3,2 litraa maitoa. Voisin myödä tuolla 6,5 eurolla purkki. Noiden sopivuudesta ei tosiaan muuten edes oikein pääse selville kun kokeilemalla ja se tässä rankkaa onkin. Neocaten korvattavuuden (se viimeinen vaihtoehto) saa sitten jos nuo hydrolisoidut (Almiron pepti, Profylac tai Nutri junior ei sovi, kun yksi niistä testattu)
Oireet kokonaisuudessaan kyllä voivat kestää melko kauankin mutta meillä on muutaman päivän jälkeen kyllä helpottanut ja koko ajan selvästi lievittyneet.
Nuo maitokorvikkeet on yleensä sellaisia että joutuu tilaamaan, itse vierastan tuota soijaa ihan sen takia että meillä vanhin sai 8kk ensin soijaa ja allergisoitu sille, seuraava sai profylacia joka puoli vuotiaana muutetiin soijaksi ja sama juttu.. allergisoitui soijalle. Nyt nuorimmainen saanut soijaa tosiaan vain rintamaidon kautta ja tosi vähän, on allerginen soijalla.
Täällä lääkäri myös sanoi ettei missään tapauksessa kokeilla alle puolivuotiaalle, mutta en tiedä onko jossain käytäntö toinen.
Meille ainakin suositeltiin käyntiä ravitsemusterapeutilla ja ollaan koko ajan nyt lastenlääkärin, joka erikoistunut noihin allergiatestauksiin hoidossa. Neuvolassa käydään vain rokotuksilla ja kasvuseurannassa. Täällä ainaksin niin ihana tuo lääkäri, että olen saanut hänelle ajan jopa samalle päivälle kun oireet olleet tosi pahoja.
Voimia sinulle ja pikkuiselle :hug:
 
Olen nyt vähän osaamaton :ashamed: enkä osaa laittaa yksityisviestiä....

Laitan sulle sähköpostia tulemaan nyt heti.. Toivottavasti lukaset sen pian. Viime yö oli jo hieman rauhallisempi, olisiko sitten noista gefilus plus-kapseleista jotain hyötyä, mene ja tiedä.. :/

Palataan siis sähköpostin merkeissä! =)
 

Yhteistyössä