Minne voin soittaa, olen ihan loppu, auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NYYNYY
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NYYNYY

Vieras
Voisiko joku ystävällisesti neuvoa minne minun tulee soittaa. Olen 5 kk vanhan lapsen äiti ja aivan lopussa. Mieheni on töissä eikä vastaa puhelimeen ja itken täällä silmät päästäni. Paha oloni on jatkunut jo pitkään ja nyt en enää hallitse tilannetta. Pelkään laiminlyöväni vauvaa tai tekeväni jotain itselleni. Minulla on niin paha olla, että tärisen, itken ja oksennan.

Keneen voin ottaa yhteyttä??

Sinuna en soittaisi neuvolaan, tekevät lastensuojeluun ilmoituksen koska äidin väsymys on yksi syy siihen. Onko ketään ystäviä tai sukulaisia jotka voisivat nyt ensi hädässä sinua auttaa? Halaukset sinulle. Tiedän varmasti miltä tuntuu kun itsekkin ihan jaksamisen äärirajoilla menty pitkän aikaa

Kuulostaa synnytyksenjälkeiseltä masennukselta. Googleta Äimä ry niin saat tietoa asiasta. Mutta nyt sinun kannattaa viipymättä soittaa neuvolaan, mielenterveystoimistoon tai vaikka hakeutua päivystykseen. Tarvitset kiireesti apua! Monet äidit kärsivät samankaltaisista oireista, älä häpeä uupumustasi ja masennustasi, siitä kyllä selviää. Puhun omasta kokemuksesta. Ilmoittelethan palstalla miten sinulla menee!

Alkuperäinen kirjoittaja möntti:
Sinuna en soittaisi neuvolaan, tekevät lastensuojeluun ilmoituksen koska äidin väsymys on yksi syy siihen. Onko ketään ystäviä tai sukulaisia jotka voisivat nyt ensi hädässä sinua auttaa? Halaukset sinulle. Tiedän varmasti miltä tuntuu kun itsekkin ihan jaksamisen äärirajoilla menty pitkän aikaa

Lastensuojeluilmoituksen kautta äiti saa apua, ei se ole mikään paha asia! Ja ap:lle, soita neuvolaan, psykiatrian päivystykseen tai jos et mistään saa apua niin tee itse itsestäsi lastensuojeluilmoitus.

Tsemppiä ihan hirveästi, toivottavasti läheltä löytyisi joku ihana ihminen joka auttaisi!

Kriisipuhelin

Puhelinnumero on 01019 5202

Puhelin on auki:

ma - pe 9:00 - 06:00, la 15:00 - 06:00 ja su 15:00 - 22:00.

Puhelumaksu on normaali verkkomaksu (ei mitään + min. hintoja )

http://www.mielenterveysseura.fi/kriisityo/sos-keskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin/

Möntti: todella typerä neuvo!!! Neuvola on juuri näitä tilanteita varten jotta äiti saa apua. Ei lasta oteta pois äidin masennuksen ja uupumuksen takia vaan äiti pääsee tarvitsemansa avun piiriin! Älä vaan Ap kuuntele tuota Möntin neuvoa! Ei minultakaan lasta viety vaikka olin masentunut, sain apua kotipalvelun perhetyöltä ja ihan ensimmäiseksi otin yhteyttä juuri neuvolaan. Pääsin myös neuvolapsykologille puhumaan pahasta olostani. Sinä selviät Ap kun vain haet apua!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Möntti: todella typerä neuvo!!! Neuvola on juuri näitä tilanteita varten jotta äiti saa apua. Ei lasta oteta pois äidin masennuksen ja uupumuksen takia vaan äiti pääsee tarvitsemansa avun piiriin! Älä vaan Ap kuuntele tuota Möntin neuvoa! Ei minultakaan lasta viety vaikka olin masentunut, sain apua kotipalvelun perhetyöltä ja ihan ensimmäiseksi otin yhteyttä juuri neuvolaan. Pääsin myös neuvolapsykologille puhumaan pahasta olostani. Sinä selviät Ap kun vain haet apua!

Eipä ainakaan meidän neuvolasta saa mitään apua vaikka ois pää kainalossa. Enhän minä mitään pahaa sanonut! Kuuleppa vain lestadiolais mammat ja alkoholistit saavat kaiken avun esim. perhetyöntekijän. Ja kotipalvelussa ei ainakaan meidän kaupungissa ole perhetyötä koska olen itse kyseisessä puljussa töissä.

Lastensuojeluilmoitus ei ole paha asia! Sain itse apua perhekeskukselta, lapsi oli siellä hoidossa parina päivänä viikossa että sain levätä. Kävin myös terapiassa. Kyseessä oli väliaikainen tukitoimenpide eikä todellakaan mikään huostaanotto! Sairastin siis synnytyksenjälkeistä masennusta. Ja voin kertoa että siitä selviää!

Jos asut Helsingissä tai Tuusulassa niin voit myös koittaa soittaa sos-autolle. (mielestäni tilanteesi on sellainen että olet oikeutettu myös heidän apuunsa )

SOS-auton päivystysnumero 040 503 2199
SOS-auto päivystää ympäri vuorokauden, joka päivä

http://www.mielenterveysseura.fi/kriisityo/sos-keskus/sos-auto

ja yritän seuraavaksi soittaa ihan neuvolaan, mutta soitanko lastenneuvolaan (jossa poikani on asiakkaana) vai äitiysneuvolaan jossa olin itse raskausaikana asiakkaana?? Anteeksi tyhmät kysymykset ja jonnekin soitan varmasti vaikkette osaisi neuvoa.

Minulla on ollut myös masennus vauvan jälkeen ja selvisin siitä. :)

Itse soitin ihan lääkäriin ja sain sieltä ajan psykologille. Sain apua ja tukea. Neuvola on myös hyvä paikka. Mutta soita heti äläkä viivyttele, synnytyksen jälkeinen masennus on yleistä eikä sitä tarvitse hävetä. :)

p.s. miehesi on kyllä aikamoinen ääliö, jos minulta kysytään...

Alkuperäinen kirjoittaja möntti:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:

Eipä ainakaan meidän neuvolasta saa mitään apua vaikka ois pää kainalossa. Enhän minä mitään pahaa sanonut! Kuuleppa vain lestadiolais mammat ja alkoholistit saavat kaiken avun esim. perhetyöntekijän. Ja kotipalvelussa ei ainakaan meidän kaupungissa ole perhetyötä koska olen itse kyseisessä puljussa töissä.

Perhetyö voi olla sosiaalitoimen alla tai terveystoimen alla. Ei monessakaan kunnassa kotipalvelussa. Eli vaihtelee kunnittain. Mutta suurimmassa osassa kuntia sitä on tarjolla!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja yritän seuraavaksi soittaa ihan neuvolaan, mutta soitanko lastenneuvolaan (jossa poikani on asiakkaana) vai äitiysneuvolaan jossa olin itse raskausaikana asiakkaana?? Anteeksi tyhmät kysymykset ja jonnekin soitan varmasti vaikkette osaisi neuvoa.

Soita lastenneuvolaan, jossa olette nyt asiakkaana.

Yhteistyössä