Minkätakia kannattaa laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annamanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No tosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, et siks, et ylettyy pyyhkiin vessassakäydessä kakat.

No, jos ekasta viestistä luit, niin olen 85kg en 185kg..

Ja onpas siinä tärkeä pointti tosiaan, joo, vyötäröni ei ole 60cm.

Kyllä mä sanoin senkin, etten keksi sulle hyviä syitä, jos koet olevasi terve ja sulla on hyvä olla. Ei mullakaan vyötärö oo alle 60 senttiä, mutta alle 80 on. Toi pyyhkimisjuttu tuli oikeesti mieleen tosta ketjusta missä ihmiset kerto ällöttäviä tapojaan, ku yks sano, ettei pyyhi kunnolla, koska ei ylety. En nyt kuvitellut, ettet sä ylettys. Anteeksi.

Hei täällähän oli heränny oikein keskustelua..
Voi hyvin olla ja uskonkin niin, että olen tottunut ylipainooni niin etten itse sitä enää koe rasitteena.. Mutta ei kai se sitä sitten olekaan jos en niin koe? Tai siis jos jaksan tehdä kaikkea mitä normaalipainoiset ystäväni. Ikinä en ole joutunut tilanteeseen, mistä en olisi suoriutunut fyysisten ominaisuuksieni vuoksi, tai siis siksi, että olen isompi kuin toinen, päinvastoin olen huomannut monissa tilanteissa olevani vahvempi kuin kaveri..

Mutta nuo terveydelliset jutut kyllä.. Tuota rasvamaksaa en ole tullut ajatelleksikaan, mitä se sitten aiheuttaa?

Niin, et vielä. Odota vielä toki muutama vuosi niin on nivelet menny paskaks koska joutuvat kannattelemaan YLIpainoa, siis sellasta painoa jota niiden ei ole tarkotus joutua kannattelemaan. Sit ei ole kunto enää hyvä, eikä sitä voi edes parantaa kun ei pysty enää lenkilläkään käymään. Se, et nyt on olo hyvä, ei kerro siitä mikä olo sulla on vaikka 10 vuoden päästä.

Siis miten ne nivelet vahingoittuvat jos paino pysyy samana? Ymmärrän kyllä, että äkillisestä painonnoususta rupeaa nivelet paukkumaan, mutta kun eikö nuo tuossa pysy tahdissa mukana.. Eikös luutkin kaipaa rasitusta että ne pysyy vahvoina?

Luut on eriasia, kuin nivelet. Urheilijoillekin tulee helposti esim. nivelvaivoja, koska nivelet joutuu ylirasitukselle kovan harjoittelun takia. Sama homma ylipainoisilla. Kokeilepa nostaa vaikka 20 kilon sokeripussia kerralla. Suhteuta se sitten omaan ylipainoosi ja mieti miten paljon ylimäärästä lastia sun nivelet joutuu kantamaan suhteessa siihen, mitä ne on "tarkoitettu" kestämään. Ennemmin tai myöhemmin ne prakaa ja sit se on voi voi.

No tosta yhdestä ketjusta tuli mieleen, et siks, et ylettyy pyyhkiin vessassakäydessä kakat.

No, jos ekasta viestistä luit, niin olen 85kg en 185kg..

Ja onpas siinä tärkeä pointti tosiaan, joo, vyötäröni ei ole 60cm.

Kyllä mä sanoin senkin, etten keksi sulle hyviä syitä, jos koet olevasi terve ja sulla on hyvä olla. Ei mullakaan vyötärö oo alle 60 senttiä, mutta alle 80 on. Toi pyyhkimisjuttu tuli oikeesti mieleen tosta ketjusta missä ihmiset kerto ällöttäviä tapojaan, ku yks sano, ettei pyyhi kunnolla, koska ei ylety. En nyt kuvitellut, ettet sä ylettys. Anteeksi.

Et kai sä paljoo oo ylipainoinen tolla painolla edes?

Ekassa luki toi pituus hei eri tavalla?

Ai joku on tosiaan niin sanonu, en tullu ajatelleksi että niin voi jollakin olla oikeestikkin.. Sepäs se on se ongelma,kun on ihan hyvä olla ja silti järki sanoo, että noiden terveydellisten syiden takia pitäisi pudottaa painoa, mut sit en saa mieltä mukaan, mukavuudenhaluinenkin olen..

Ajattelin, että jos joku osais sanoa jonkun tärkeän pointin, jotain mitä en ole tullut ajatelleksi.. Tai jonkun motivaattorin..

Ja kyllä tota ylipainoa on pituus siis 166cm, että bmi on jotain 31

Alkuperäinen kirjoittaja Kato vaikka tästä:
http://www.poliklinikka.fi/?page=5901498&id=4430874

Tää oli kyllä ihan hyvä juttu. Kyllähän tahdon päästä liikkumaan vielä viiskymppisenäkin. Mut en kyllä alkanu mietenkään tota pelkäämään, ei jotenkin tunnu todennäköiseltä..
Diabetes ja se rasvamaksakin on ihan oikeita uhkia varmaan..

Ai ei tunnu todennäköiseltä? :o

"Painoindeksiä (oma paino jaettuna pituuden neliöllä, esim. 80 kg / 1,8 x 1,8 m = 24,7) käytettäessä, ylimmässä painoluokassa (BMI yli 25,4) riski saada terveeseen polviniveleen kuluma on keskimäärin 18-kertainen verrattuna alempiin painoluokkiin. "

Mulla noista terveysriskeistä diabetes on pelottavin. Olen seurannut töissä parin diabeetikon elämää eikä kateeksi käy. Verensokeri heittelee välillä arvaamattomasti ja piikit pitää olla koko ajan mukana. Vaikuttaa oikeasti haastavalta hommalta pitää se balanssissa eikä mulla on pienintäkään kiinnostusta sairastua.
Tämän ketjun innoittamana päätin juuri että mun painotavoite on 68 kg. Aloitin siis 88-kiloisena, nyt 81, välitavoite jolloin palkitsen itseni on 78 ja siitä jatkan 68 kiloon.

Aloittajalle:

Vaikka olisitkin vielä terve (piileviä vaivojahan voi olla) niin vanhemmiten voi tulla painon takia vähintäänkin ongelmia polville ja lonkille. Polvet eivät vaan pidemmän päälle kestä sitä ylipainoa. Kuitenkin terveellisesti ja OMAN KULUTUKSENSA mukaan syöminen on paljon helpompaa, kuin myöhemmässä iässä vaivojensa kanssa kamppailu.

Mielestäni on tärkeää, että tunnet itsesi hyvinvoivaksi ja nätiksi=hyvän itsetunnon omaavaksi. Useimmiten sekin on plussaa, kun meinaa aloittaa painonpudotuksen. Eli ei ota niin paljoa stressiä siitä, että apua mä en ny laihdukkaan viidessä sekunnissa!

Jos kuitenkin syöt terveellisesti ja oman kulutuksesi mukaan, sekä liikut säännöllisesti, eikä paino putoa, niin sitten... en osaa sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Mulla noista terveysriskeistä diabetes on pelottavin. Olen seurannut töissä parin diabeetikon elämää eikä kateeksi käy. Verensokeri heittelee välillä arvaamattomasti ja piikit pitää olla koko ajan mukana. Vaikuttaa oikeasti haastavalta hommalta pitää se balanssissa eikä mulla on pienintäkään kiinnostusta sairastua.
Tämän ketjun innoittamana päätin juuri että mun painotavoite on 68 kg. Aloitin siis 88-kiloisena, nyt 81, välitavoite jolloin palkitsen itseni on 78 ja siitä jatkan 68 kiloon.

Kyllä minullakin vähän kipinää alkaa syttymään.. Toi oli ihana toi sun palkintohomma, aloin miettimään mikä mulle olis sellainen, mutta en keksi mitään!?
Minä haluaisin päästä vyötärönympärykseltäni alle 80 ja painoindeksin mukaan normaalipainoiseksi, pitäiskin tarkistaa mikä se olis..

Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Aloittajalle:

Vaikka olisitkin vielä terve (piileviä vaivojahan voi olla) niin vanhemmiten voi tulla painon takia vähintäänkin ongelmia polville ja lonkille. Polvet eivät vaan pidemmän päälle kestä sitä ylipainoa. Kuitenkin terveellisesti ja OMAN KULUTUKSENSA mukaan syöminen on paljon helpompaa, kuin myöhemmässä iässä vaivojensa kanssa kamppailu.

Mielestäni on tärkeää, että tunnet itsesi hyvinvoivaksi ja nätiksi=hyvän itsetunnon omaavaksi. Useimmiten sekin on plussaa, kun meinaa aloittaa painonpudotuksen. Eli ei ota niin paljoa stressiä siitä, että apua mä en ny laihdukkaan viidessä sekunnissa!

Jos kuitenkin syöt terveellisesti ja oman kulutuksesi mukaan, sekä liikut säännöllisesti, eikä paino putoa, niin sitten... en osaa sanoa.

No liikun ihan mukavasti ja syön varmaan aika hyvin, mutta ongelmana on nuo hrkut. Millä sais pidettyä sormet erossa suklaista ja irtokarkeista..

Kyllä minullakin vähän kipinää alkaa syttymään.. Toi oli ihana toi sun palkintohomma, aloin miettimään mikä mulle olis sellainen, mutta en keksi mitään!?
Minä haluaisin päästä vyötärönympärykseltäni alle 80 ja painoindeksin mukaan normaalipainoiseksi, pitäiskin tarkistaa mikä se olis..

Olisiko sulla jotain mitä haluat mutta et ihan välttämättä tarvitse? Mulla toi tallentava digiboksi on sitä. Se olis kiva ja se on siis mun eka palkinto. Ehkäpä jo kesälomalla pääsen sitä hankkimaan.
Ja sit oon miettinyt että ensi vuoden kesällä olisin niin hoikka että voisin ottaa napakorun. Hassua, ikää mulla on 34 enkä ole koskaan ennen mistään napakorusta haaveillut mutta nyt se tuntuu hyvältä idealta.

Olisiko sulla jotain mitä haluat mutta et ihan välttämättä tarvitse? Mulla toi tallentava digiboksi on sitä. Se olis kiva ja se on siis mun eka palkinto. Ehkäpä jo kesälomalla pääsen sitä hankkimaan.
Ja sit oon miettinyt että ensi vuoden kesällä olisin niin hoikka että voisin ottaa napakorun. Hassua, ikää mulla on 34 enkä ole koskaan ennen mistään napakorusta haaveillut mutta nyt se tuntuu hyvältä idealta.

Onhan tosi paljon sellaista, mutta noloa myöntää, oon niin nuuka, etten raaskisi mitään hankkia, että vois toimia väärinpäin, että en laihduta, ettei tarvitse laittaa rahaa palkintoon =)
Tuo napakorukin kuulostaa kivalle, mut sellaista en itse halua, jokin sen tyyppinen "merkki onnistumisesta" vois kyllä olla huippu!

Mie oon kanssa kauhea herkkujen ystävä, enkä millään pystyisi olemaan vaikka viikkoa ilman suklaata. Tosin vielä ei ole painoa kertynyt (Painoindeksi 18, vyötärö 60), mutta luulen, että vanhemmiten ei olekaan niin helppoa vaan olla ja syödä mässyttää ilman kilojen kertymistä.

Ajattelin (joo, ajattelin vasta), että koittaisin syödä jotain hedelmiä karkkien tilalla. En tosin tiedä onnistuisko. Suklaa vaan maistuu niin hyvälle.. Ehkä dippailen niitä hedelmiä ja marjoja suklaafondyyhyn :D

Alkuperäinen kirjoittaja hee:
Mie oon kanssa kauhea herkkujen ystävä, enkä millään pystyisi olemaan vaikka viikkoa ilman suklaata. Tosin vielä ei ole painoa kertynyt (Painoindeksi 18, vyötärö 60), mutta luulen, että vanhemmiten ei olekaan niin helppoa vaan olla ja syödä mässyttää ilman kilojen kertymistä.

Ajattelin (joo, ajattelin vasta), että koittaisin syödä jotain hedelmiä karkkien tilalla. En tosin tiedä onnistuisko. Suklaa vaan maistuu niin hyvälle.. Ehkä dippailen niitä hedelmiä ja marjoja suklaafondyyhyn :D

Tiedätkö, ei se oo sama =) Mä koitan aina välillä korvata suklaata hedelmillä tms. mutta siitä seuraa vain se, että tulee sen suklaan lisäksi syötyä niitä hedelmiäkin..

Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, tallennan tämän ketjun ja tulen huomenna katsomaan onko tullut mitään uutta..

Lumivalkoisellekin tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja hee:

Tiedätkö, ei se oo sama =) Mä koitan aina välillä korvata suklaata hedelmillä tms. mutta siitä seuraa vain se, että tulee sen suklaan lisäksi syötyä niitä hedelmiäkin..

Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, tallennan tämän ketjun ja tulen huomenna katsomaan onko tullut mitään uutta..

Lumivalkoisellekin tsemppiä!

Kiitos! Pari päivää mennyt aika lailla herkuttelussa kun sairastan kotona ja ai että kun jätski tekee hyvää kipeälle kurkulle mutta viimeistään maanantaina palaan töihin ja sitä myöden terveellisempään ruokavalioon.

teinixit_ei_vaan_osaa.gif

Alkuperäinen kirjoittaja mites:
Onko sulla lapsia?

On, ja toivessa vielä joskus iltatähtikin, senkin takia olis nyt hyvä saada painoa alas, jos jossain vaiheessa suunnittelis uutta raskauttakin..

No eikö se jo riitä syyksi, että lapset omaksuvat helposti vanhempiensa ruokailutottumukset. Jos itse olet syönyt itsesi ylipainoiseksi, on todennäköisempää että lapsellesi käy myös niin ennemmin tai myöhemmin. Voitte sitten yhdessä potea niitä paskoja polvianne kun niistä lopulta nivelet pettää... :-/

Eikö sua häiritse, että varmasti moni katsoo kieroon, kun olet ylipainoinen ja silti saatat vaikka jäätelökioskilta ostaa jäätelön? Tai kun kaupassa ihmiset mielessään ajattelee "ei voi olla totta, eikö tuolla ole mitään itsekontrollia" kun lapat kärrystä makeisia, suklaata, sipsiä kassan hihnalle? Tai saat sääliviä vilkaisuja vaatekaupassa kun etsit suurempia kokoja?

Tosi harva näyttää lihavana kauniimmalta kuin miltä hoikempana näyttäisi (enkä puhu luuviuluistakaan nyt). Harva nainen rehellisesti ei pätkääkään tästä seikasta välittäisi.

Paskapuhetta ettei karkkilakko onnistuisi jos oikeasti haluaisi. Itse mässytin pahimmassa tapauksessa levyn suklaata päivään :-X Ja lopetin kuin seinään. Eikä enää tee edes mieli.

Yhteistyössä