V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:En varmaan osannut selittää tarkoitustani oikein. Ajattelin, että jos joku osaisi "avata" minulle noita riskejä ja saisin sillä lailla tsemppiä laihdutukseen.. Siis noitahan näkee että "Liikalihavuus lisää sydäntautien, sydänkohtausten, verenpainetaudin ja kakkostyypin diabeteksen riskiä.". Mutta mitä se on käytännössä ja onko se oikea riski jo tällä ylipainolla?
No haluatko joutua ramppamaan lähes viikoittain lääkärissä, käydä kaikenlaisissa tutkimuksissa, säätää lääkitystä, syödä kymmentä eri pilleriä päivässä...? Haluatko sydänkohtauksen, aivoveritulpan...? Miten haluat tätä asiaa vielä avattavan?
No en tietenkään, mutta kun en koe itseäni sairaaksi, en koe tuota merkittävänä uhkana. Vai onko nämä sairaudet merkittäviä uhkia jo 31 bmi:llä?
No kyllä on. Ja lisäksi voit mitata vyötärösi ympäryksen. Jos menee 80cm rikki, silloin jo metabolinen oireyhtymä uhkaa. Silloin viimeistään pitäisi niille makkaroille alkaa tekemään jotain. Ja täytyy nyt sitten vielä sanoa kun näköjään kaikille nää asiat ei oo tuttuja, että laihuushan sinänsä ei ole merkki siitä, että mitään terveysriskejä ei olisi. Liikkumattomuus ja epäterveellinen ruoka aiheuttavat myös rasvan kerääntymistä sisäelinten ympärille, mikä sekin todella huono juttu. Vaikka kuinka olisi ulkoisesti hoikka.
Minun vyötärönympärys on 87cm. Että pienentää pitäisi. Alkaa kyllä tuntua, että minulla on jokin päänsisäinen ongelma, miksi en löydä motivaatiota vaikka minulle kuinka suoraan sanotaan? Onko olemassa anoreksian vastakohtaa, että pelkää kiloistansa luopumista?
Jotkut ylipainoiset eivät alitajuntaisesti halua laihtua, koska sitten eivät erinäisistä epäonnistumisistaan voisi syyttää ylipainoaan. Ihmissuhdeongelmat, ongelmat opiseklussa ja työssä jne. Voi myös kätevästi laistaa joistain epämiellyttävistä jutuista, koska ei ylipainonsa takia pysty niihin. eli sitä liikapainoa voi käyttää hyvänä tekosyynä ja selityksenä moneen asiaan.