Minkäs kokoisia vaatteita pitäisi vauvalle ostella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Heippa,

Esikoinen tulossa ja pikkuhiljaa olen alkanut shoppailemaan.
Nyt mietityttää, että kuinka paljon tuollaisia ihan pienimpiä kokoja kannattaa kaappiin haalia. Periaatteessahan jotkut 50 cm voi olla pieniä jo lähdöstä?

Mitä kokoja sitä eniten haalisi? 56 cm vai 62 cm vai mitä? Ihan pihalla tuolla ostosviidakossa... Ja kuinka paljon niitä vaatteita oikeesti pitäisi olla?
Olisi kiva ettei ole aivan liikaa hommaisi...

Siis mä oikeesti haluisin jonkun listan et osta näin ja näin monta bodya, näin ja näin monet puolipotkarit, näissä ja näissä koissa... :D Osaa olla vaikeeta!

56 cm on aluksi hyviä ja kyllä ne 50cm meni meillä (syntymämitta 51cm).
Niihin ei kuitekaan kannata satsata, ku ne ei kauaa mene. Puolipotkarit on hyviä ja sukkahousut ihan. Tietty riippuu paljon , milloin vauva syntyy

Kauanko noi 56 cm yleensä menee?
Voiko vauvalla pitää kokoa isompia vaatteita? :ashamed: Jos ei kovin hommaisi noita pienimpiä ihan vaan käyttäisi sitten niitä isompia tarvittaessa myös vaikkei ihan sopivia vielä olisikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Heippa,

Esikoinen tulossa ja pikkuhiljaa olen alkanut shoppailemaan.
Nyt mietityttää, että kuinka paljon tuollaisia ihan pienimpiä kokoja kannattaa kaappiin haalia. Periaatteessahan jotkut 50 cm voi olla pieniä jo lähdöstä?

Mitä kokoja sitä eniten haalisi? 56 cm vai 62 cm vai mitä? Ihan pihalla tuolla ostosviidakossa... Ja kuinka paljon niitä vaatteita oikeesti pitäisi olla?
Olisi kiva ettei ole aivan liikaa hommaisi...

Siis mä oikeesti haluisin jonkun listan et osta näin ja näin monta bodya, näin ja näin monet puolipotkarit, näissä ja näissä koissa... :D Osaa olla vaikeeta!

Itse ainakin ostin talvivauvalle sopivan toppapuvun koossa 56 cm. Pääsee sitten sopivassa toppiksessa sairaalasta kotiin, ei mitään äp pukua, jossa saa hihoja ja lahkeita kääntää viisi kertaa.

Kietaisubodyjä, puolipotkuhousuja, potkuhousuja ja sukkia olen ostiskellut muutamia koossa 56 cm, ne ei välttämättä mene kuin muutaman viikon, mutta ompahan lapsella ainakin SOPIVAN kokoista vaatetta päällä ihan ensihetkistä lähtien.

Sen verran meinaan ostaa, ettei koko ajan tarvii pyykkikoneen pyöriä :).

Perheet ovat niin erilaisia. Samoin vauvat. Kuinka usein pyykkiä pestään, onko käytössä kestovaippoja, pissaako/kakkaako vauva paljon vaipan ohi, kuinka paljon pulauttelee jne.

Jos itselle olisi nyt tulossa vauva niin ostaisin puoli tusinaa 56-cm bodya, puoli tusinaa 56-cm puolipotkuhousua. 62-cm haalisin jo enemmän.

Kauanko noi 56 cm yleensä menee?
Voiko vauvalla pitää kokoa isompia vaatteita? :ashamed: Jos ei kovin hommaisi noita pienimpiä ihan vaan käyttäisi sitten niitä isompia tarvittaessa myös vaikkei ihan sopivia vielä olisikaan...

Riippuu lapsen syntymämitasta tietysti se kuinka kauan ne mahtuu päälle :).

Tottakai vauvalla VOI pitää isompia vaatteita. Kääntää sitten vaan hihoja ja lahkeita, mutta minusta vauva on surkuhupaisan näköinen liian isoissa vaatteissa. Minusta jo vastasyntyneellä on mukavaa olla sopivan kokoiset vaatteet päällä.

Osaako joku heittää lonkalta että montako vaatekertaa teillä on vauvalle ollut kerrallaan ( kussakin koossa ) ?

Musta nyt ei varmaan ole apua, kun nyt jo noita 50-56cm vaatteita on niin paljon, että varmasti 20 vaatekertaa.. :whistle:

Osaako joku heittää lonkalta että montako vaatekertaa teillä on vauvalle ollut kerrallaan ( kussakin koossa ) ?

Ei varmaan kannata näin kysyä. Toiset menee ihan muutamalla vaatekerralla, toiset ostelee niin paljon vaatetta, että yhdelle vaatteelle tulee joku 1 käyttökerta :D.

tuolla vauvat 0-12kk puolella kulkee ketju et mitä kannattaa hankkia vauvaa varten valmiiks, siinä tais olla joitakin määriä vaatetuksestakin...

kai se aika pitkälti riippuu siitä, et miten paljon haluaa pestä pyykkiä.

Mieti tarkkaan millaisia vaatteita ostat: suosittelen kietaisubodeja aivan pienelle, helppo pukea. Puuvilla on materiaaleista ihana, itsellä jäi kaikki söpöt veloursamettiset asut käyttämättä. Potkuhousuissa napitukset haaroissa, helpottaa vaipanvaihtoa. Itse suosin kaksiosaisia asuja, siis housuja ja bodeja, mutta se on varmaan makuasia enemmänkin...

Bodeissa (pienissä varsinkin) voisi olla myös osassa ne käännettävät hihansuut, jolloin ei välttämättä tarvitse tippuilevia lapasia käteen, kun pieni vastasyntynyt rapsuttelee itseään pitkillä kynsillä...

Siinä joitain vinkkejä, määrästä sen verran, että mikäli povataan normaalikokoista, niin 56cm vähän ja 62 enemmän. Meillä koko 62 meni huomattavasti pidempään ja kun usein vauvanvaatteita voi jo vähän isoina käyttää, niin... Itse ostin kokoon 68 asti kaikki valmiiksi (mitkä tietysti tajusin, osa kausivaatteita, kuten hihattomat bodyt tai talvihaalarit enkä osannut etukäteen ostaa, kun ei tiennyt milloin vauva minkäkin kokoinen) ja se oli hyvä ratkaisu kun sattui vaativa ja itkuinen vauva, eikä muutamaan kuukauteen turhaan shoppailtu....

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Tottakai vauvalla VOI pitää isompia vaatteita. Kääntää sitten vaan hihoja ja lahkeita, mutta minusta vauva on surkuhupaisan näköinen liian isoissa vaatteissa. Minusta jo vastasyntyneellä on mukavaa olla sopivan kokoiset vaatteet päällä.

Juu toki näin. Mä vaan pelkään että kun innostun niin ostan iiiihan liiiikaa vaatteita niissä pienimmissäkin koissa jossen koita toppuutella itteeni...
Niimpä mä yritän päätyä johkin lukuihin tyyliin näin paljon näitä ja näin paljon näitä... :D Ja nyt en sit tiedä mikä on liikaa...

56 cm -kokoa oli ehkä joku 5 - 6 bodya ja ehkä neljät housut.... Luulisin.
60 cm oli sitten jo enemmän: se meni meillä pitkään ja aina se mitoitus vaihtelee riippuen valmistajasta. Jotkut vaatteet myös kutistuu enemmän kuin toiset.
Mutta huom: meillä on pieni pesukone, eli pyykkiä pesin joka päivä. Meillä puklattiin ja kakattiin aika tavalla ihan vauvana, joten harsoja oli myös pestävä usein. Siksi pärjättiin vähäisellä vaatemäärällä, vaikka joskus päivän aikana joutui sen kolme bodya vaihtamaankin.

Käy kirpparikierroksella hankkimassa ne pienimmät vaatteet niin sitten ei harmita jos tulee ostettua liikaa: lisäähän sä saat niitä tarvittaessa äkkiäkin jos kaupungissa asut, kuten profiilista ymmärsin.

Meillä vauva oli kova kakkaamaan ohi ja pyykkiä syntyi. Varmaan aluksi 5-6 vaatekertaa 56cm olisi mun hankinta. Ja yöpukuja n.3, meillä oli melkein joka yö eri yökkäri, kun aamukakat tuli ohi. Sitten 62 cm suunnilleen saman verran, 68 menee jo vähän kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:

Musta nyt ei varmaan ole apua, kun nyt jo noita 50-56cm vaatteita on niin paljon, että varmasti 20 vaatekertaa.. :whistle:

Juu no ei tää ainakaan hillitse aika ajoin iskevää shoppailuviettiä :D

Niitä vaatteita tarvii yllättävän vähän. Äitiyspakkauksessa on kuitenkin muutama vaate ja yleensä niitä tulee lahjaksi. Ja niitä vaatteita tulee pestyä aika usein. Kannattaa enemmän satsata 62 senttisiin. 56 senttisiä ostaa muutaman ja jos ne kaikki ovat likaisia, niin voi ottaa varalta noita isompia.

Itse ostaisin n. 4-5kpl 56cm bodyja ja siihen sit jotain potkareita. Sitten joku 56cm housut, napitettava paita. 2kpl yökkäreitä. Vauvalahjaksi varmaa tulee jo jotain 62cm vaatteita. Ja menisin sitten kauppaan ostamaan lisää kun vauva on syntynyt ja vointi on hyvä ja tietäisi tarkalleen vauvan sukupuolen. Noi luvut vielä riippuvat paljon siitä, että otatko äitiyspakkauksen. Siinä sitten jo 60cm vaatteita.

Meillä oli 56cm varmaan kymmenisen vaatekertaa ja siintä ylöspäin vaan enenpi, vauvat kyllä ollukin kovia pulauttelee, mut vaatteita meillä ollu aina liikaa, äiti kun on vähän kova shoppaa;D Mut mielellään liikaa, kuin liian vähän, mut toki niitä pieniä kauheesti kannata ostella, meillä meni ne molemmilla lapsilla parista viikosta reiluun kuukaúteen asti! Mut olikin isoja poikia:)

Itse tykkäsin kyllä että 50cm vaatteita oli tarpeeksi. Eli ainakin 6 kietaisubodya, samanverran potkareita ja puolpotkareita.
Meidän poju oli syntyessään 51cm ja kyllä ne meni reilu pari viikkoa ne 50cm vaatteet. Minä ainakin haluan käyttää alusta asti sopivia vaatteita vauvalla.
56cm toppahaalarin ostin myös ja se olikin kätevä. Me ei käytetty lainkaan sitten koko äitiyspakkaus haalaria kun se oli niin valtavan iso helmikuun vauvalle.
56cm vaatteita ostin sitten enemmän ja niitäkin tuli aika kauan käytettyä.
Mutta kannattaa muistaa että myös sukulaiset ja kaverit myös tuovat aika paljon vaatteita lahjaksi kun vauva syntyy :D

50 senttisiä ei ollut ollenkaan. 56 senttisiä potkupukuja oli varmaan yksi. Loput isompia. Ristiäiset olivat 1 kk 3 vk iässä ja teki tiukaa, että sain ristiäisiä varten varaamani valkoisen 62 cm potkupuvun mahtumaan isommalle vauvalle. Varpaat olivat jo kippurassa ja olkaimet yltivät juuri ja juuri.

Jos vanhemmat ovat olleet isokokoisia, niin tuskin vauvakaan on kovin pieni.

Yhteistyössä