Minkälaisen asuntolainan saa 2300 bruttotuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "haaveilia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"haaveilia"

Vieras
Minulla luottotiedot menneet, joten en voi olla mukana lainanhaussa.

Saisiko esim asumisoikeusasuntoon sen takuurahan verran, noin 25000-30 000? Ei varmaan mitään sataa tuhatta saa lainaa noilla tuloilla?

Mitä asumistyyppiä mietitte? Perhekoko vaikuttaa myös ja jossain määrin jopa sun tulot, jos katsovat pankissa että mies "elättää" myös sinua niin lainaa myönnetään vähemmän.
Asossa on aika kova vastike (vai mikä sen nimi nyt on), joten tulee pidemmän päälle kalliiksi. Tietty jos ei omaan lainaa saa niin on vaihtoehto tietenkin.

Eli puoliso hakee yksin? Onko säästöjä, lapsia? Todennäköisesti maksimissaan sen parikymmentätuhatta, mutta ei teillä varmaan isompaan olisi varaakaan. Pystyttekö maksamaan samalla aso-maksun lainaa sekä vastiketta?

[QUOTE="Realisti";30735186]Eli puoliso hakee yksin? Onko säästöjä, lapsia? Todennäköisesti maksimissaan sen parikymmentätuhatta, mutta ei teillä varmaan isompaan olisi varaakaan. Pystyttekö maksamaan samalla aso-maksun lainaa sekä vastiketta?[/QUOTE]

Meillä on tällä hetkellä asumiskulut 920 euroa kuukaudessa, kyllä tuolla summalla varmaan jo makselee samankokoista aso asuntoa sekä lainaa. Jokunen tonni on laittaa säästöjä aso maksuun tai omistusasuntoon (voidaan myös säästää lisää, esim 10K)

Minulla on 2 lasta ja yhteinen tulossa

[QUOTE="a.p";30735189]Meillä on tällä hetkellä asumiskulut 920 euroa kuukaudessa, kyllä tuolla summalla varmaan jo makselee samankokoista aso asuntoa sekä lainaa. Jokunen tonni on laittaa säästöjä aso maksuun tai omistusasuntoon (voidaan myös säästää lisää, esim 10K)

Minulla on 2 lasta ja yhteinen tulossa[/QUOTE]

Viimeks kun aso-asuntoja katselin, olis perheasunnon vastike ollut n. 1200€. Ja siihen sitten vielä se asomaksun laina plus muut kulut. Järjetöntä, nykyisessä omistusasunnossa kk-kulut paljon pienemmät.

[QUOTE="a.p";30735189]Meillä on tällä hetkellä asumiskulut 920 euroa kuukaudessa, kyllä tuolla summalla varmaan jo makselee samankokoista aso asuntoa sekä lainaa. Jokunen tonni on laittaa säästöjä aso maksuun tai omistusasuntoon (voidaan myös säästää lisää, esim 10K)

Minulla on 2 lasta ja yhteinen tulossa[/QUOTE]

Asoasunnon vastike on yleensä noin 20% pienempi kuin vastaavan vuokra. Eli vastike olisi todennäköisesti luokkaa 700 euroa. Ei siinä jää lainan kuoletukseen kuin 200e. Korot kuitenkin juoksee, niin kyllä se maksimisumma on siinä 20 tonnin paikkeilla. Kuitenkin iso perhe elätettävänä suht pienillä tuloilla.

... Ei aso asunto ole mikään järkivalinta, jos ei ole jo sitä asumisoikeus asuntoon sijoitettavaa rahasummaa säästössä. 20-30 tuhannen laina pitkällä maksuajalla tulee todella kalliiksi. Lisäksi maksatte korkeaa vastiketta + muut kulut (vesi, sähkö,autopaikka jne) oikeasti, jos vaan on takaajia, ja molemmilla tuloja / säästöjä - kannattaa luottotietomerkinnöistä huolimatta reippaasti vaan astella pankkiin yhdessä keskustelemaan asioista. On paljon järkevämpää hankkia kohtuuhintainen ehkä vähän remonttia vaativa perheasuto osake , jos kyseessä ensiasunto, saa siihen valtionkin takausta, ja asunto itsessään kelpaa vakuudeksijollain prosenttiosuudella...Vaikka vain puolisosi hakisi lainaa, pankkia kiinnostaa ketkä tulevat asumaan samassa taloudessa.- Mikä on tulo ja menotasonne nyt ja minkälaiset ne tulevat olemaan jatkossa. Kannattaa rehellisesti ensin itse laskea kaikki tulot, menot ja kulut- lisätä niihin löysää ja olla valmiilla suunnitelmalla pankissa. Jos sinulla on työpaikka, ja lapsen syntymän jälkeen tuloja - ja jos olet maksanut edelliset velkasi- ei lainan saaminen välttämättä ole este.
Asokodissa asuminen ei rikastuta ketään muuta kuin pankkia ja asoyhtiötä.

[QUOTE="Jiihaa";30735256]... Ei aso asunto ole mikään järkivalinta, jos ei ole jo sitä asumisoikeus asuntoon sijoitettavaa rahasummaa säästössä. 20-30 tuhannen laina pitkällä maksuajalla tulee todella kalliiksi. Lisäksi maksatte korkeaa vastiketta + muut kulut (vesi, sähkö,autopaikka jne) oikeasti, jos vaan on takaajia, ja molemmilla tuloja / säästöjä - kannattaa luottotietomerkinnöistä huolimatta reippaasti vaan astella pankkiin yhdessä keskustelemaan asioista. On paljon järkevämpää hankkia kohtuuhintainen ehkä vähän remonttia vaativa perheasuto osake , jos kyseessä ensiasunto, saa siihen valtionkin takausta, ja asunto itsessään kelpaa vakuudeksijollain prosenttiosuudella...Vaikka vain puolisosi hakisi lainaa, pankkia kiinnostaa ketkä tulevat asumaan samassa taloudessa.- Mikä on tulo ja menotasonne nyt ja minkälaiset ne tulevat olemaan jatkossa. Kannattaa rehellisesti ensin itse laskea kaikki tulot, menot ja kulut- lisätä niihin löysää ja olla valmiilla suunnitelmalla pankissa. Jos sinulla on työpaikka, ja lapsen syntymän jälkeen tuloja - ja jos olet maksanut edelliset velkasi- ei lainan saaminen välttämättä ole este.
Asokodissa asuminen ei rikastuta ketään muuta kuin pankkia ja asoyhtiötä.[/QUOTE]

Me maksetaan asoasunnosta vastiketta 700 euroa. Siihen päälle oli lainanlyhennys 400. Laina on nyt maksettu ja menimme kysymään paljon saisimme lainaa jos ostaisimme oman osakkeen. 50 000 oli vastaus. Sillä ei todellakaan osteta edes pientä mahdollisinta asunto-osaketta neljälle hengelle.

Et ei se ole aina niin yksinkertaista et kannattaa ostaa asunto. Ku sitä lainaa ei vaan aina saa. Meillä mä olen työtön ja mies töissä.

Et ei se ole aina niin yksinkertaista et kannattaa ostaa asunto. Ku sitä lainaa ei vaan aina saa. Meillä mä olen työtön ja mies töissä.

Kannattaa tehdä jotakin != pystyy tekemään jotain. Kyllä teidänkin kannattaisi asunto ostaa, ei sitä muuta se ettette pysty. Jos makaa hangessa pakkasessa niin kannattaisi mennä lämpimään, oli sitten halvaantunut tai ei.

Mä sain yksin aika samalla bruttotulolla 125 000e lainaa viime vuonna. Lisäksi tuloina kahdesta lapsesta lapsilisät+elatusmaksut.
Säästöjä oli ennestään niin, et talon arvosta 70% jää maksettavaksi lainarahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsitteistä;30735284:
Kannattaa tehdä jotakin != pystyy tekemään jotain. Kyllä teidänkin kannattaisi asunto ostaa, ei sitä muuta se ettette pysty. Jos makaa hangessa pakkasessa niin kannattaisi mennä lämpimään, oli sitten halvaantunut tai ei.

No olipas harvinaisen typerä vastaus :D Ihan sama ku sanoisit syöpäpotilaalle et kannattais olla terve. Luuletko et auttaa asiaa?

Yritän kyllä päästä töihin koko ajan, mutta tänä päivänä sekään ei ole ihan niin yksinkertaista.

Me saatiin suunnilleen noilla tuloilla 8 vuotta sitten 225.000 lainaa. Itse vielä opiskelin/kotiäitinä, mutta työllistyminen oli melko selvää, joten pystyttiin puhumaan asia.

Ne katsoo nykyään aika tarkasti sitä kokonaisuutta. Ykkösenä on tietenkin varmat tulot, toisena tulon määrä. Kokonaisuudella tarkoitan sitä, että jos on pikavippiä (ne näkee sun pankkitilin ja mihin sulla on mennyt rahaa), holtitonta rahankäyttöä, ei luottotietoja yms. Tosi hyvä on, jos on pystynyt laittamaan säästötilille joka kuukausi edes jotain. Toisin sanoen, kun olet osoittanut, että pystyt myös säästämään, niin se on iso +.

Minä olen viimeiset 3 vuotta laittanut säästötilille joka kuukausi 800-1000e. Lainaa kun haettiin, niin sanoin pankkitädille, että "harjoittelin lainanmaksua". Pankkitäti kysyi, että saako minua käyttää esimerkkinä kun muut hakevat lainaa :D

Voin myös kertoa, että sain tingattua marginaalinkin aika hyviin lukemiin. Oikeasti mun laina ei maksa paljoa mitään. Kaupan päälle saatiin vielä pari hyvää ja kaunista juttua. Pankista sanottiin, että "eivät päästä meitä karkuun". Tietenkin kun lainaa kilpailutettiin, niin etsittiin sitä halvinta. Toki olisin eräästä toisesta pankista saanut yhden kymmenyksen paremman marginaalin, mutta oma pankki tarjosi sitten pari porkkanaa päälle, niin en sitten viitsinyt vaihtaa.

Yhteistyössä