Minkälainen on tyhmä ihminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Utelias"

Vieras
En siis tarkoita nyt älykkyysosamäärää tai koulutusta/sen puutetta, vaan millainen on tyhmä ihminen ihan arkipäiväisessä elämässä? Mistä sen huomaa jos ihminen on tyhmä? Mitä te itse luokittelette tyhmyydeksi?

Itse pitäisin ehkä tyhmänä sellaista ihmistä, joka ei lue lehtiä, katso uutisia tai tiedä maailmanmenosta yhtään mitään. Tai sellaista, joka ei osaa asettua toisten asemaan, ei näe asioista mitään muuta kuin oman mustavalkoisen kantansa. Ei osaa hoitaa yksinkertaisia asioita (lampun vaihto tms).
En tosin ole varma onko nämä asiat tyhmyyttä vain ihan vain tietämättömyyttä ja itsekkyyttä.

Kielestä, tavasta puhua, tavasta käyttäytyä ja tavasta kohdella muita. Oman elämänhallinta on ollut pienestä asti hukassa. Huonoja ratkaisuja koutuksen ja puolison suhteen.

Tyhmä on erityisesti älyllisesti laiska ihminen, mutta monesti se tyhmyys ilmenee kyllä ihan muunlaisenakin laiskuutena.

Suomen kansa on aika helvetin tyhmää, sen kertoo jo se ettei kukaan tee mitään vaikka maata ajetaan konkurssiin.

Arkipäivätyhmyys tulee mun mielestä parhaiten esille poikkeustilanteissa. Ei esim. tiedetä, ettei kaupat ole auki joulunpyhinä, eikä myöskään osata sellaiseen varautua. Ei ymmärretä, että kaikki pikavipit ynnä muut lainat tulee oikeasti maksaa joskus takaisinkin, vaan otetaan koko ajan lisää lainaa kun pitää saada jotain kivaa. Ei osata katsoa elämää yhtään eteenpäin, vaan eletään koko ajan hetkessä (näitä sarjassamme "huomenna on jouluaatto eikä mulla ole yhtään lahjaa lapselle").

Myös tuo mustavalkoisuus kuvaa tietynlaista tyhmyyttä. Ei käsitetä, että mielipiteitä on monenlaisia, asioita voidaan tehdä monella eri tavalla, kaikki eivät elä samanlaista elämää samoilla periaatteilla jne.

Ja jos jostain yksittäisestä pitäis sanoa, niin kyllä Suomen kulloinenkin presidentti tarttis sentään nimeltä tietää. Ministerit ja kansanedustajat voi nyt vielä unohtaakin.

Ihminen, joka ei osaa ajatella laaja-alaisesti ja kaukokatseisesti.. vain oma napa nähdään ja samalla ollaan 'ajamassa päin seinää'. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ! :-D

No ainakin sellainen, joka ei opi yhtään mitään tekemistään virheistä, vaan tekee aina samat mokat uudestaan ja uudestaan. Enkä tarkoita pelkästään työelämää, vaan ihan muutakin elämää.

Joku sen jo sanoi : älyllisesti laiska jota ei kiinnosta mikään oman navan ulkopuolelta eikä halua ottaa selvää tai oppia mitään uutta. Yleensä myös täysin pihalla maailman ja lähiympäristönkin tapahtumista ja ilmiöistä.

Ja jos jostain yksittäisestä pitäis sanoa, niin kyllä Suomen kulloinenkin presidentti tarttis sentään nimeltä tietää. Ministerit ja kansanedustajat voi nyt vielä unohtaakin.

No minulla tekee välillä tuo presidenttikin tiukkaa, pitää oikein välillä muistella että olikos se nyt Halonen vai Niinistö :). Ja täytyy sanoa, että tiukkaa tekee ministereidenkin kanssa. Nämä ovat sellaisia asioita, joilla ei itselle ole juurikaan merkitystä ja nykytilanne on helposti tarkistettavissa. Muistan aikoinaan joutuneeni soveltuvuustestiin, jossa mm. kysyttiin Suomen sen hetkisiä tiettyjä ministereitä ja hallituspuolueita. Minulla tietysti löi ihan tyhjää, koska politiikka ei juurikaan minua kiinnosta. Olin ihan varma, että kyseistä työpaikkaa hakiessani putoan pelistä jo heti kättelyssä. No sain sen paikan kuitenkin, joten kynnyskysymys ei näköjään ollut politiikan tuntemus. Minusta kyse on enemmänkin siitä, että tarvittaessa pystyy etsimään ja hyödyntämään löytämäänsä tietoa kuin pitämään sitä mielessään. Toki joitakin elämän perustaitoja pitää osata, jotta elämästä ylipäätään selviää. Itse en pahemmin edes lue sanomalehtiä enkä seuraa uutisia, koska niistä nykyään saatu, useinkin jopa vääristynyt "tieto" on lähinnä sitä, missä oli liikenneonnettomuus tai kuinka monta kuoli jouluna tai juhannuksena.

:) En mäkään pystyisi luettelemaan hallituspuolueita kun ihan arvaamalla. Mä en sinänsä ole kiinnostunut politiikasta juur lainkaan, mutta tuo presidentti on vähän sellanen, että sama kuin ei tietäis maan pääkaupunkia nimeltä. Kun ajattelee, että ekaluokkalainenkin oppii koulussa, kuka on sen hetkinen presidentti :).

mä pidän tyhmänä ihmistä joka yleistää jonkun tietyn ryhmän tai ilmiön tietynlaiseksi yhden tai muutaman tietämänsä tapauksen perusteella ja jotka puhuu suureen ääneen vankkoja mielipiteitään asioista joista eivät oikeastaanedes tiedä mitään. tällä palstalla taitaa prosentuaalisesti olla enemmän heitä kuin mitä yleisesti.

Viimeksi muokattu:
:) En mäkään pystyisi luettelemaan hallituspuolueita kun ihan arvaamalla. Mä en sinänsä ole kiinnostunut politiikasta juur lainkaan, mutta tuo presidentti on vähän sellanen, että sama kuin ei tietäis maan pääkaupunkia nimeltä. Kun ajattelee, että ekaluokkalainenkin oppii koulussa, kuka on sen hetkinen presidentti :).

No joo, vähän vitsinä minäkin tuon presidentin heitin :). Toisaalta presidentti vaihtuu, mutta pääkaupunki ainakin täällä Suomessa on toistaiseksi pysynyt samana. Joku saattaisi pitää sitä huvittavana, että joudun useinkin miettimään, että mitäs vuotta me elämme. Se taas johtuu siitä, että olen töissä IT-alalla ja sovelluksia rakennettaessa ja testatessa "elämme" kalenterissa muutamia kuukausia tai vuoden etuajassa. Tämä aiheuttaa sitten välillä reaalimaailmassa ongelmia, kun pitää muistaa, että mikäs päivä tänään oikeasti onkaan :). Eli oikeastaan pitää tuntea se viitekehys, jossa kyseinen ihminen toimii, ennen kuin oikeastaan voidaan määritellä onko jokin toimintatapa tyhmä vai ei.

Tyhmä luulee kauheasti kaikenlaisia asioita tyhmässä päässään ja juoruilee sitten muka jotain tietävinään..hänellä on surkea elämä ja wt-perhe ja tyhmänä hän yrittää kaikin voimin pitää kulisseja pystyssä ja esittää olevansa jotain parempaa vaikka kaikki tietävät miten säälittävä ihminen hän on

Mun mielestä tyhmä ihminen on terve ihminen, jota ei kiinnosta mikään tieto. Hän ei tiedä mistään mitään, kaikki on uutta hänelle kun toinen ottaa jonkun aiheen puheeksi. (Toi terve ihminen tarkoitti tuossa sitä, ettei hänellä ole mitään masennusta jonka vuoksi mikään ei kiinnosta.)
Pitää olla jonkunlaista järjen köyhyyttä jos muu ei kiinnosta kuin Salkkarit. :D

• Tykkää
Reactions: Shesie
Onko kellään sellaista ongelmaa, että joskus ikäänkuin tyhmentää itsensä tahallaan tietyissä tilanteissa. Mulla ollut jo lapsesta lähtien, esim. jos jossain tilanteessa ujostutti ja halusin esittää esim. etten vain tiedä tai tajua jotain asiaa. Pääsin vähemmällä, eikä tarvinnut sitten ottaa kantaa johonkin asiaan. Jälkeenpäin tietysti voi harmittaa, että on tavallaan alentanut itseään toisten silmissä.

Saraldo, etkö puhunut vähän ristiin?

"Arkipäivätyhmyys tulee mun mielestä parhaiten esille poikkeustilanteissa. Ei esim. tiedetä, ettei kaupat ole auki joulunpyhinä, eikä myöskään osata sellaiseen varautua. Ei ymmärretä, että kaikki pikavipit ynnä muut lainat tulee oikeasti maksaa joskus takaisinkin, vaan otetaan koko ajan lisää lainaa kun pitää saada jotain kivaa. Ei osata katsoa elämää yhtään eteenpäin, vaan eletään koko ajan hetkessä (näitä sarjassamme "huomenna on jouluaatto eikä mulla ole yhtään lahjaa lapselle").

Myös tuo mustavalkoisuus kuvaa tietynlaista tyhmyyttä. Ei käsitetä, että mielipiteitä on monenlaisia, asioita voidaan tehdä monella eri tavalla, kaikki eivät elä samanlaista elämää samoilla periaatteilla jne."

Juuri että asioita voidaan tehdä eri tavoin, mielipiteitä on monia. Jos jotkut haluavat elää hetkessä, eivätkä stressata tulevaisuudesta? Ei se minusta tyhmää ole.

Joululahjatkin pelkkää materiaa, ihmiset ajattelevat vain rahaa ja omia tarpeitaan. Tuhoavat jatkuvasti maapallon luonnonvaroja. TÄMÄ ON TYHMÄÄ.

Itsestäni on tyhmää tehdä kaikki tietyn kaavan mukaan, suunnitella kaikki/tulevaisuus aivan valmiiksi, asiat harvoin menevät juuri niinkin tahtoo.. ja kuitenkin täällä kuollaan joskus.

Mun mielestä on tyhmää ja pinnallista arvostella toisia ihmisiä tyhmäksi tai tyhmemmäksi.. jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, mun mielestä jokainen meistä on samanarvoinen :)

Komppaan edellistä, ihmiskunta tekee suurta tuhoa maapallolla ja tässä mielessä olemme kyllä kaikki tyhmiä.. luonto ja kaikenlainen elämä kärsii meidän takiamme täällä : / onneksi valinnoillamme voimme vaikuttaa jonkin verran..

Yhteistyössä