Minkälainen on ADD-lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Viitsisikö joku ADD-lapsen vanhempi hiukan neuvoa tietämätöntä?
Miten käyttäytyminen eroaa "tavallisesta lapsesta"?

Mitä pitää ottaa huomioon kun on tekemisessä häiriön omaavan lapsen kanssa?

Pojan kummiperheessä on ADD-lapsi. Tai murkku hän jo on. Hidas, verkkainen, unohtuu aatoksiinsa tekemisen sijaan, puhe epäselvähköä, motorista hankaluutta jne...Koulua käy tuetusti ja tarvitsee edelleen 16v paljon tukea ja ohjausta elämässään. Oikeen mukava ja fiksu nuorimies. Hänen kanssaan ei kiireellä voi toimia ja kommunikoida. Oman aikansa ottaa tapahtua ja asioiden mennä perille.

Meillä ainakaan kotielämässä ei juuri mitenkään huomaa. Mutta koulussa tunneilla vaipuu omiin ajatuksiin ja on vaikea keskittyä kuuntelemaan ja sisäistää kuulemaansa isossa porukassa. Mutta kiitos hyvien lääkkeiden ei koulussakaan enää mitään ongelmaa. Ja melkein jokaöiset unissakävelyt lähtivät lääkkeillä pois. Kun sai aivoissa ajatukset kasaan lääkkeitten ansioista.

[QUOTE="aloittaja";26573103]Miten ADD eroaa ADHD:sta?
Onko jotain samaa vai täysin erilainen häiriö?[/QUOTE]

Lyhyesti: add on se rauhallisempi tapaus, mutta kuitenkin aivot toimivat melkein täsmälleen samalla tavalla kuin adhd:lla. Eli lapsi vastaanottaa informaatiota verkkaisemmin ja ehkä ei 'kuule' esim neuvoja niin kuin ns 'tavallinen' lapsi. Lyhyt ja selkeä puhe uppoaa parhaiten.

Meillä: Herkästi innostuva, herkästi myös loukkaantuva, musikaalinen ja unelmoiva, pukeminen hankalaa ja tumpelo joidenkin mielestä monissakin asiossa kuten suorittamana ylipäätä mitään mitä toiset käskevät jos sävy ei miellytä, osaa hienosti asiat joihin motivoituu, pieni keksijä luonne, käytännön asiat takkuilevat, ajantaju unohtuu, ihmiset suuttuilevat, tavarat katoilevat, lapsi havainnoi eri asioita kuin mitä "pitäisi" että sopisi muottiin, menee aivan erilaista elämän rytmiä mitä päiväkodissa odotetaan. Ruoka ehtii jäähtyä monet kerrat ja fysikaaliset kokeet tulevat luonnostaan.

ADD lapsella on todennäköisesti ongelmia toiminnanohjauksessa. Itseään vähemmän kiinnostavan toiminnan aloittaminen on vaikeaa ja pitkäjänteinen keskittyminen ei kiinnostavaan on hankalaa. Luulatavasti tarvitsee aika paljon enemmän patistelua hommiin ryhtymiseen ja tukea tarkkaavaisuuden ylläpitämisessä. Toisaalta: jos asia on häntä itseään kiinnostava, ei ole mitään ongelmia aloittamisen eikä keskittymisen kanssa. Silloin lähinnä haasteeksi voi muodostua tarkkaavaisuuden siirtäminen pois tehtävästä.

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="justus";26573358]Meillä: Herkästi innostuva, herkästi myös loukkaantuva, musikaalinen ja unelmoiva, pukeminen hankalaa ja tumpelo joidenkin mielestä monissakin asiossa kuten suorittamana ylipäätä mitään mitä toiset käskevät jos sävy ei miellytä, osaa hienosti asiat joihin motivoituu, pieni keksijä luonne, käytännön asiat takkuilevat, ajantaju unohtuu, ihmiset suuttuilevat, tavarat katoilevat, lapsi havainnoi eri asioita kuin mitä "pitäisi" että sopisi muottiin, menee aivan erilaista elämän rytmiä mitä päiväkodissa odotetaan. Ruoka ehtii jäähtyä monet kerrat ja fysikaaliset kokeet tulevat luonnostaan.[/QUOTE]

Kuulosttaa kovasti meidän vielä dg:a odottavan vajaa 5vltä...piirteet on kyllä jo todettu.

[QUOTE="aloittaja";26573103]Miten ADD eroaa ADHD:sta?
Onko jotain samaa vai täysin erilainen häiriö?[/QUOTE]

ADD:lta puuttuu H eli hyperactivity. ADHD:t ovat enempi ulkoisesti levottomia, esim. motorisesti levottomia ja/tai puhuvat paljon. Ja useimmiten impulsiivisempia kuin ADD:t. ADD:n levottumuus on päänsisäistä eikä näy ulospäin. Päässä suurruttaa ja keskittymisen suuntaminen/ylläpitäminen voi olla vaikeaa. Saamattomuus on hyvin yleistä. ADHD:t taas saattavat touhottaa paljon ja sataa eri asiaa - mutta eivät vältsii saa yhtään sen enempää aikaiseksi kuin ADD. :D

Tavarat katoavat. Vaipuu omiin ajatuksiin. Musikaalinen. Jos ei ojenna hammaharjaa käteen jää hampaiden pesu. Jos ei ole kaverina siivoamssa omaa huonetta niin ei siivoa. Ei ole tyhmä vaan erittäin viisas, jos vaan keskittyminen kohillaan. Toiminnan ohjauksessa ongelmia. Ei ole ilkeä, mutta tahattomasti sattuu kaikenlaista jossa pitää vanhemmallakin riittää ymmärrystä. Esimerkiksi on ollut tekemässä voileipää keittiössä.Seurauksena keittiössä kaapinovet auki. Voita lattialla. Maitoläikkä pöydällä.

Alkuperäinen kirjoittaja räpinä;26573580:
ADD:lta puuttuu H eli hyperactivity. ADHD:t ovat enempi ulkoisesti levottomia, esim. motorisesti levottomia ja/tai puhuvat paljon. Ja useimmiten impulsiivisempia kuin ADD:t. ADD:n levottumuus on päänsisäistä eikä näy ulospäin. Päässä suurruttaa ja keskittymisen suuntaminen/ylläpitäminen voi olla vaikeaa. Saamattomuus on hyvin yleistä. ADHD:t taas saattavat touhottaa paljon ja sataa eri asiaa - mutta eivät vältsii saa yhtään sen enempää aikaiseksi kuin ADD. :D

Voi vitsi, tämä kuvaus on niin totta. Mun poika on ADD ja sen paras ystävä ADHD. No siinä on sellainen parivaljakko ettei paremmasta väliä :D Mutta hyvin ymmärtävät toisiaan. Ja puolustavat toisiaan meille aikuisille. ;)

Pojan kaveri on kyllä tosiaan vilkas... ainakin mun omaan haaveilijaan verrattuna...

Voi vitsi, tämä kuvaus on niin totta. Mun poika on ADD ja sen paras ystävä ADHD. No siinä on sellainen parivaljakko ettei paremmasta väliä :D Mutta hyvin ymmärtävät toisiaan. Ja puolustavat toisiaan meille aikuisille. ;)

Pojan kaveri on kyllä tosiaan vilkas... ainakin mun omaan haaveilijaan verrattuna...

No joo, on melkoisen tuttua. Luultavasti meiltä löytyy yksi ADD ja yksi ADHD, siis mun ADD:n lisäksi.

Riippuu paljon kaikesta. Itselläni oli lapsena vaikeuksia esim. mennä mukaan toimintaan ja joissain sosiaalisissa tilanteissa, esim. seurata vapaata keskustelua isossa porukassa (tämä on vieläkin). Unohtelin, hukkailin, myöhästelin, vannoin aina parantavani tapani mutta epäonnistuin. Tuntui (ja tuntuu ilman lääkitystä ainakin edelleen) kuin minun ja maailman välissä olisi jonkinlainen sumuverho. Vaivuin ajatuksiini, en aina hoksannut, jos minulle puhuttiin. Jätin asioita puolitiehen.

Missä konteksissa olet ADD-lapsen kohtaamassa, ap? Mietin tuota, mitä kannattaa ottaa huomioon. Ensinnäkin on hyvä muistaa, että välinpitämättömältä tai uppiniskaiselta vaikuttava käytös ei välttämättä ole sitä. Ei tartte eikä pidäkään vapauttaa ADD-lasta tavallisista asioista, mutta kun niistä muistutellaan, esitystavan olisi parempi olla ohjaava ja kannustava kuin syyttävä. Monet ADD:t hyötyvät selkeistä sävelistä, siitä, että tietävät, mihin ovat seuraavaksi menossa. Suoriutuminen voi tosiaan olla hyvin epätasaista, jotkut ihan tavalliset asiat eivät suju, ja jossain asiassa taas lapsi voi olla tosi lahjakas. Ei pidä vaatia/odottaa sitä lahjakkaimman suorituksen tasoista suoriutumista kaikessa, mutta on hyvä kannustaa löytämään omia vahvuuksia. Jos itselläni olisi ADD-lapsi, puhuisin jossain vaiheessa asiasta hänelle hyvin suoraan. Itselläni kamalinta oli se, ettei ollut diagnoosia, kaikki sanoivat, että olen ihan normaali, ja yhtenä hetkenä pelkäsin olevani suunnilleen kehitysvammainen, toisena ajattelin olevani vain paha ja huono ihminen jne. Monet "eivät halua leimata" lasta, mutta sillä voi tehdä myös paljon hallaa, kun lapsi ei ymmärrä, miksi jotkut asiat ja tilanteet ovat tuhottoman vaikeita, vaikka toisissa jutuissa sujuu hyvin, ja alkaa lopulta vähätellä onnistumisiensakin arvoa ja kuvitella, että on esim. saanut hyviä numeroita säälistä tai pärjännyt jossain vain hyvällä tuurilla tms.

Ahdistaa miten suosittua on kategorisoida nykyään näitä asioita. Ihmisiä on monenlaisia ja jokaiselle löytyisi joku nimitys jos todella oltaisiin kekseliäällä tuulella, mutta miksi jo lapsena halutaan takoa ihmisiä yhteen muottiin niin kiivasti. Varoitus, onko haaveileminen kiellettyä lapsesta alkaen? Ok, ehkä ne päiväkodin puurot jäähtyi.

Ahdistaa miten suosittua on kategorisoida nykyään näitä asioita. Ihmisiä on monenlaisia ja jokaiselle löytyisi joku nimitys jos todella oltaisiin kekseliäällä tuulella, mutta miksi jo lapsena halutaan takoa ihmisiä yhteen muottiin niin kiivasti. Varoitus, onko haaveileminen kiellettyä lapsesta alkaen? Ok, ehkä ne päiväkodin puurot jäähtyi.

Jos ainoa ongelma onkin se että lapsi unohtuu välillä vähän haaveilemaan ja joskus päiväkodin puuro jäähtyy niin ok. Tuskinpa siinä mitään diagnoosia edes tarvitaan.
Mutta joskus "oireet" voivat olla niinkin "hankalia" että lapsi ei saa edes ulkovaatteita itsekseen päälle vaan inohtuu koulun eteiseen "pyörimään" jos joku aikuinen ei auta ja ohjaa lasta laittamaan takkia päälle ja kenkiä jalkaan ja sano, että sitten ulos. Tai lapsi istuu koko matikan tunnin itsekseen omissa ajatuksissaan eikä osallistu opetukseen (eikä myöskään opi), muttei toki mitenkään häiritse tuntiakaan... ellei joku erikseen ohjaa ja tue lapsen etenemistä opinnoissa.
Eli joskus se diagnoosi on kyllä tarpeen ihan vain siksi, että lapsi saa sen avun ja tuen minkä tarvitsee pärjätäkseen ja selviytyäkseen koulusta.

ADD-aikuinen, vastasitkin hyvin siihen miksi hyvä asia saada tietoon oma add. jos siitä tiedosta itse hyötyy oikeasti.

35-vuotta ADDna/ADHDna olleena sanon, että kun elämä olisi ollut todella paljon helpompaa, jos silloin joskus kauan sitten näille ongelmille olisi osattu antaa joku nimi - ja ennen kaikkea siihen apua. Mulla on itsetunto lytätty jo ennen kouluikää ja se onkin taakkana sitten koko elämän.

Mä itse tiedostin diagnoosini vasta työelämään siirryttyäni, kun asiat menevät järjestelmällisesti vituilleen. Sittemmin tietty tajusin, että koko lapsuuteni oli ihan samanlaista räpeltämistä.

Mulla on tod.näk. kaksi adhd-lasta ja todellakin aion vaatia heille kaiken mahdollisen tuen, etteivät joutuisi käymään läpi samaa kivistä polkua kuin minä.

Ainahan noita huutajia riittää, joilla ei ole omakohtaista kokemusta - silloin on helppo normalisoida kaikki!

"add aikuinen" vei sanat suustani sanoessaan epäilleensä olevansa kehitysvammainen. Mä ehdin ajatella samat 35 vuotta että kun mussa selvästi on jotain vikaa, muttei kukaan osannut sanoa mitä , olin melko varma että olen kehitysvammainen jotenkin piilevästi. Se kontrasti älykkyyden ja vaikeuksien kanssa oli sietämätön. Toivoin monasti että olisin tyhmempi, etten näkisi ongelmiani niin selkeästi. Mä terapiassa pohdin että mulla täytyy olla jokin todella harvinainen aivosairaus joka keksitään luultavasti vasta kun musta aika jättää. Sitten kaikki vasta ymmärtävät. Mutta diagnoosi oli kuin vapautus vankilasta. Osaan nyt olla suopeampi itseäni kohtaan ja add lasta kohtaan

Add lapseni, 6 vuotta, on harvinaisen hyvä ihmistuntija. Se tuntuu lähes kuudennelta aistilta kuinka hän vaistoaa ihmisistä asioita. Erittäin herkkä loukkaantumaan eikä halua kertoa jos joku on loukannut, mutta masentuu pelottavasti kun joku on sanonut pahasti tms. Erittäin älykäs ja sanavalmis. Osaa käyttää kieltä värikkäästi, vivahteikkaasti ja omaa laajan sanavaraston. On ymmärtänyt ironiaa 3 vuotiaasta lähtien. On sydämellinen, eikä mitenkään pysty loukkaamaan ketään. Motorisesti kömpelö, vajoaa aina omiin ajatuksiinsa eikä silloin näe eikä kuule vaikka vieressä räjähtäisi. Oman toiminnan ohjaus haastavaa, aistiyliherkkyyksiä rasittavuuteen asti. Mutta erityislaatuinen ja uskomattoman rakastava ja rakastettava.

Miten tuota ADD:ta testataan? Lapselta tai aikuiselta? Olen alkanut epäillä että meidän 7 v tytöllä oli tuo, monet jutut sopii kuin nakutettuna. Tuo hidas pukeutuminen ja haaveilu, vaikeudet keskittyä jos homma ei miellytä mutta sitten taas keskittyy tosi hyvin kiinnostaviin juttuihin (vaikka tuntikausiksi) ja silloin taas on hankala saada irtautumaan siitä jutusta.

Nyt kyllä aloin miettiä onko itsellänikin tuo... jotenkin niin tutulta kuulostaa. Olen myös samanlainen haaveilija, joskus esim. koulutuksessa huomaan että olen miettinyt tyyliin ostoslistaa koko tärkeän koulutuksen ajan... koulussa olen aina ollut ns. kympin oppilas ja pärjännyt kokeissa, mutta silti välilä tuntuu että miten mä voin olla näin helvetin tyhmä kun en mitään muista ja tajua.

Onko jotain testiä mitä voisi itse tehdä vai pitääkö marssia suoraan psykologin puheille..? Mä nyt olen itseni kanssa elänyt jo 35 v ja voin elää jatkossakin, mutta tytön tilanteeseen haluaisin selvyyden.

Minun yhdellä sukulaisella on ADD. En tunne häntä kovin hyvin, mutta monet kerrat on tavattu sukujuhlissa. Hän vaikuttaa suoraan sanottuna zombilta. Ei puhu kenellekkään, ei ota kenenkään kontaktia, istuu aina vaan jossain itsekseen ja tujoittaa tyhjyyteen. Vaikuttaa aina olevan jossain pilvilinnoissa ihan omassa maailmassaan.

Tosin meidän sukujuhlat on aina niin kuivia, etten itsekkään sielä hirveän kiinnostunut ole käymään :D

Todella kiltin oloinen ihminen, mutta ei ole oikein ikinä läsnä.

Minuakin kiinnostaisi että miten tuota diagnoosia on lähdetään yleensä tutkimaan? Lähdetäänkö liikkeelle koulupsykologin luota, laittaako hän lähetteen jonnekkin vai kuinka?

Alkuperäinen kirjoittaja räpinä;26573580:

Jestas sentään Räpinä, tämä on aivan loistava kuvaus! Mulla on sekä ADHD- että ADD-diagnosoituja opiskelijoita ja tunnistan kuvauksesi perusteella melkein kaikista mainitsemasi piirteet. Voiko tätä enää paremmin ja tiiviimmin sanoakaan :)?

Yhteistyössä