Minkälainen kokemus synnytyksen käynnistämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Luppana

Jäsen
25.12.2005
241
0
16
Itsellä ei ole kokemusta,kun ei ole koskaan tarvinnut käynnistellä..siksi kysynkin teiltä,joille on niin tehty,niin onko se juuri niin ikävä kokemus,mitä olen kuullut? Itsellä mahdollisesti se edessä,jos tämä vauva ei nyt päätä ruveta itsestään tulemaan... :/

Miulla on käynnistetty viikoilla 42+0. En nyt sanoisi että kauhea kokemus mutta erittäin rivakka ja supparit tuli todella tiheään tahtiin ei edes minuutin väliä. Ja olivat todella kivuliaita. Nopean tahdin vuoksi en edes kivun lievitystä ehtinyt saada vaikka anoin ja rukoilin.
Mutta kaiken kaikkiaan synnytys kesti 6h20min joten nopea oli mielestäni.

Eikun avoimin mielin vaan jos käynnitys edessä. Ei kannatta turhaan pelätä kuulojuttujen perusteellaa.

Minulla käynnistetty 3 kalvot puhkastu ja tippa laitettu. No ei ole jääny traumoja enkä kokenut vaikeaksi tai hirveän kivuliaaksi. Ilokaasulla ja sisulla selvittiin. Mutta johtuu varmaan siitä että muutenkin otan asiat tyynesti ja luonnolleen kun ei mitään voi. Ja varmaan liikunta auttanut synnytyksissäkin tai siis vuosien lenkkeily.
Ja synnytykset meni kaikki alle 3h. Ainoastaan vauhti oli nopea kun 2. syntyi reilussa tunnissa ei meinannu itte keretä mukaan.

Ei yhtään paha kokemus. Synnytys kesti 3h40min. Hetken teki prkleeen kipeetä, mutta nopeesti oli ohi.

Aamulla aloitettiin kohdunsuun kypsyttely tabulla. Ip puhkastiin kalvot ja siitä parin tunnin päästä tippa, kun ei alkanut suppailee. Alkuillasta alkokin sitten suppailee ihan kunnolla ja poika syntyikin sit rivakasti muutaman tunnin päästä. Viikkoja oli 41+3.

Kolmannen kohdalla tuli eteen käynnistys viikoilla 42+3, kalvon puhkaisu ei tuottanut tulosta, joten tippa käteen, ei ne oikeestaan olleet kivuliaampia supistuksia, mutta kokonaisvaltaisempia, eli tuntui niinku vähän jokapuolella, nopeesti oli myös ohi, ensimmäisestä tipasta 2h55min ja oli poika ulkona :whistle:

Esikoinen käynnistettiin rv 42, tai yritettiin...kaksi päivää tableteilla, ei tehoa ja kolmantena tippa ja se oli oikeesti ihan kamalaa..tosi kipeää.
Pikku kakkonen käynnistettiin myös, rv 42 kaksi tabletin murua. Viiminen laitettiin kuuden aikaan illalla ja kymmenen aikaan alko supisteleen. Mutta se oli parempi kokemus, voisin kuvitella että siltä tuntuu luomuna liikenteeseen lähtenyt synnytys :) Nopea oli tosin mutta silti sellainen pikkuhiljaa kipeytyvä.

Että kaksi ihan erilaista kokemusta minulla :)

Toinen synnytys käynnistettiin. Neiti odotutti itseään, joten käynnistettiin rv 42+2. Aamulla menin sairaalaan, eka ja vika cytotec laitettiin kohdunsuulle klo 9. 10.30 alkoi jonkin verran supistella, klo 12 aikaan supisteli jo säännöllisesti. Kalvot puhkaistiin klo 14:n tienoissa ja typy syntyi klo 18.04.

Ensimmäiseen verrattuna, joka alkoi siis itsestään, supistukset oli mun mielestä rajumpia ja tuli tosi tiheesti. Tosin synnytyksen koko kestokin oli paljon lyhyempi. Ensimmäistä tein 19 h ja tätä toista sen 6h.

3 kertaa on käynnistetty, 2 kertaa cytotecilla ja kerran tipalla. Ihan positiivisia kokemuksia kaikki.
Ainoa ero minusta itsestään käynnistyneeseen oli, että itsestään käynnistyneessä supistukset oli paremmin "hallittavissa" ...muuten ei juuri eroa...

:S käynnistyksen takia vissiin jäi kipulievitys saamatta...
Ponnistusvaihe kesti VAIN 10min ja olin ensikertalainen ja lapsi keskikokoinen 3860g. Auh auh auh-...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jotain hyvää: Tosi lyhyt aika synnyttää :-)

Mulla käynnistettiin 41+6. sain ekan tbletti murun aamulla klo 08, joka ei vaikuttanut mitenkään. Seuraavasta murusta tuli supistuksia, jotka loppu. Aamuyöllä mut siirrettiin saliin ja poika synty 17.32.. :/ Ponnistusvaihekkin kesti yli tunnin, jaiks.

Tabuilla käynnistettiin. Ekasta murusesta meni 10 tuntia kun tuli saliin lähtö. Ei ole kokemusta muista synnytyksistä, mutta aivan järkyttävän kivuliaita supistuksia. Tasaisesti kaikki kaameita. Ystäväni on kätilö, ja hän on sitä mieltä, että luonnollisesti käynnistyvässä synnytyksessä supistukset ovat yleensä lempeämpiä. Mutta oli nopeeta toimintaa, ja kun en muusta tiennyt, niin mikäs siinä. Jotkuthan käynnistyvät vuorokausitolkulla :(

Minulla on takana kolme synnytystä- sektio, käynnistetty ja omikseen käynnistynyt synnytys. Ja jos vielä neljännen kerran olisin raskaana, niin toivoisin, että synnytys käynnistyisi luonnostaan.
Kakkonen siis käynnistettiin viikoilla 40+5 ja nopsaanhan se käynnistyi, mutta oi ja voih niitä suppareita... Synnytin yöaikaan, joten sain jotain lihaksia rentouttavaa lääkettä ja mitään puudutuksia ei ehditty antamaan, koska lihakset rentoutui niin hyvin, että synnytys eteni nopsaan. Sain tabletin suunkautta puoli 4 iltapv ja yhdeksän maissa illalla laitettiin tippa ja kolmen aikaan yöllä oli laps maailmassa...
Kolmas sitten käynnistyi ittekseen ja supparit oli huomattavasti helpompia, joten en halunnut mitään puudutuksia.
Eka myös käynnistettiin, mutta muutaman tunnin kuluttua päädyttiin sektioon, harmitti, mutta tärkeintä, että laps selvisi!!

Ihan kidutusta.. Omat supparit lopahti ja käynnisteltiin tabuilla moneen otteesee, supistukset oli yhtä helvettiä ja silti ei auennu paikat kun just juts 3cm et sai puhkastuu kalvot. Mielumin odottelisin oikeita supistuksia kun pakolla auki repimistä. (jos ei ole täysin pakko käyynistää)

Mulla ei ollut kamala käynnistys ollenkaan. Kakkonen käynnistettiin rv 42. Tippa laitettiin klo 12 ja klo 16 poika oli maailmassa :) Kyllähän ne supistukset tuli äkkiä ja oli voimakkaita (mulla tippaa lisättiin melko vauhdilla), mutta en mä nyt tiedä, että oliko se sen "kamalampaa", kuin supparit esikoista synnyttäessä, mikä oli ihan luonnollisesti käynnistynyt synnytys. Ponnistus kesti minuutin, että aika syöksyllä tuli sitten. :)

Jos nyt pitäisi valita esikoisen 13h kestävä synnytys tai kakkosen käynnistys, niin valitsisin jälkimmäisen.

Vettä alkoi tihkumaan, sairaalassa makailin yön ja aamulla laitettiin oksitosiini-tippa. Samaan aikaan alkoi omatkin supistukset, hitto että koski!!

6 tuntia ja kaikki oli ohi, vauhdikasta ensisynnyttäjältä. Imukupilla autettiin ja muutenkin oli härdelliä..

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Minulla on takana kolme synnytystä- sektio, käynnistetty ja omikseen käynnistynyt synnytys. Ja jos vielä neljännen kerran olisin raskaana, niin toivoisin, että synnytys käynnistyisi luonnostaan.
Kakkonen siis käynnistettiin viikoilla 40+5 ja nopsaanhan se käynnistyi, mutta oi ja voih niitä suppareita... Synnytin yöaikaan, joten sain jotain lihaksia rentouttavaa lääkettä ja mitään puudutuksia ei ehditty antamaan, koska lihakset rentoutui niin hyvin, että synnytys eteni nopsaan. Sain tabletin suunkautta puoli 4 iltapv ja yhdeksän maissa illalla laitettiin tippa ja kolmen aikaan yöllä oli laps maailmassa...
Kolmas sitten käynnistyi ittekseen ja supparit oli huomattavasti helpompia, joten en halunnut mitään puudutuksia.
Eka myös käynnistettiin, mutta muutaman tunnin kuluttua päädyttiin sektioon, harmitti, mutta tärkeintä, että laps selvisi!!

Sulla on tosi laaja tuo synnytysten kirjo!!Oot saanut(tai joutunut) joka tavalla synnyttämään siis.
:wave:

Mie menin ma-aamulla sairaalaan, sain suun kautta tabletin. No,paikat oli ihan epäkypsät ja tyttö syntyi lopulta ke-iltapäivällä. Ponnistusvaihe pitkittyi ja imukupilla auttoivat.
Kaikkiaan synnytys kesti n.11 tuntia,siitä pari tuntia ponnistusvaihetta.
(Enkä halua pelotella, tytöllämme oli väärä tarjonta ja käsi tulossa samaan aikaan,senkin takia kesti)

Hei, kiitti näistä kokemuksista! :flower:
Minäkin oon tän asian kanssa jännäillyt, kun tätä raskautta ei anneta mennä yliaikaiseksi ja jos siis ei ala itsekseen syntymään niin käynnistetään.

Moi!Mulla tämä synnytys käynnistettiin,koska ei annettu mennä yliaikaiseksi verenpainetaudin vuoksi.Tämä oli siis neljas raskaus.Pelotti hirveästi,koska eka oli sektio,toinen imukuppi ja näistä ei todellakaan ollut hyvät kokemusket,koska molemmissa oli oksitosiini tippa vauhdittamassa supistuksia ja olin todella kipeä,vaikka puudutukset sainkin.
Olisin toivonut luomu synnytystä,mutta lääkäri ilmoitti,että kalvot puhkaistaan ,pannan pinni vauvan päähän ja oksitosiini tippa,että vesialtaat ja suihkun voi unohtaa.Vessaan pääsee,mutta kävelemään ei.
Pelkäsin ihan hirveästi ja tilasinkin jo äitipolilla puudutuksen valmiiski,että edes jotenkin kestäisin kivut.Pelkäsin ihan turhaan.Mulla siis oli supistellu jo 2 viikkoa ja oli 3 cm auki ,kun kävin kontrolleissa.Heti kun synnytys salissa oli tilaa soittivat minut sinne ja käynnistettiin.5h ja poika syntyi ilman kipuja ja kaikki sujui nopeesti ja helposti.Aluksi otin ilokaasua ja sitten sain spinaalipuudutuksen,joka kesti loppuun asti.Voin sanoa,että ponnistusvaihe,joka tähän asti ollut pahin sujuin ilman kipua.
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus,vaikka olinkin kiinni sidottu sänkyyn synnytyksen ajaksi.Tällä kertaa puudutus tehosi oikein ja kesti tarpeeksi pitkään.Tämä olikin sitten viimeinen synnytys....

Neljä synnytystä, kaikki käynnistetty kalvojen puhkasulla. Mulla ei siis ole kokemusta itsekseen käynnistyneestä, joten ei ole vertailukohtaa.. Kyllähän ne oli nopeita kokemuksia (1. 1h59min, 2. 1h32min, 3. 1h3min ja neljäs 46min.) mutta ilokaasun avulla oon hengissä selvinny. Kaikista jääny hyvä mieli, tykkään synnyttämisestä!

Yhteistyössä