Minkälainen koira kannattaisi ottaa lapsiperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirako?

Vieras
Itsellä ehkä hieman vielä sulattelemista tässä asiassa...
Mies haaveilee koirasta ja lapsikin on alkanut nyt puhumaan että koira olisi kyllä ihana.
Jos nyt alkaisimme miettimään ja suunnittelemaan ja punnitsemaan erilaisia vaihtoehtoja, niin mitä koiraa te suosittelisitte. Mistä kannattaa ostaa/ottaa?
Koiraa ei ehkä olla vielä tämän vuoden puolella ottamassa,halutaan suunnitella ja miettiä kaikessa rauhassa että ei tule hätiköityjä johtopäätöksiä.

Hyvä on asiaa harkita tarkasti.:) Meillä oli dalmatialainen kun olin pieni ja aivan ihana koira oli. :heart: Sitten on ollut cockeri ja lapinkoiran ja labradorin sekoitus ja nyt on huskyn ja lapinkoiran sekoitus. Sellainen lapsiystävällinen rotu kannattaa valita. Eli ehkä labradori, dalmatialainen, kultainen noutaja tms.

Enemmän kuin lapsia, miettisin sitä koiraa itseään. Mitä sen kanssa halutaan ja aiotaan tehdä? Harrastus, vai sohvakoira?

Onko tilaa, pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia heti omasta ovesta, vai lähdetäänkö kerrostalon kolmannesta kerroksesta kolme kertaa päivässä lenkille? Kuinka pitkiä lenkkejä on aikomus ja innostusta tehdä?

Kiinnostaako harjaaminen, nyppiminen, trimmaaminen ja turkinhoito, vai pitääkö olla niin että parin viikon välein harjalla huitaisu riittää?

jne. yms.

suomenlapinkoira :heart:
hyvän kokoinen, lapsirakas, kiltti, viihtyy kesät talvet ulkona jos asianmukaiset olosuhteet, aktiivinen rotu (mut niinhän kaikki), aika haukkuherkkä, mut ainakin meidän edesmennyt lappari lpetti kyllä käskystä ja oppi ylipäätään helposti peruasiat.
suosittelen lämpimästi :heart:

aparkkijaporro.jpg

(kuva netistä, ei omasta koirasta :))

Ei teille voi suositella mitään rotua, sillä ethän sinä kertonut oikeastaan mitään siitä, mitä te pystytte koiralle tarjoamaan ja mitä te itse koiralta haluatte.

Mutta siihen osaan vastata, että mistä sitä koiraa kannattaa lähteä ostamaan ja se on joku kunnon kasvattaja, jolla koirat hoidettu asianmukaisesti ja jolla pentueita sopiva määrä, eikä siten, että joka toinen kuukausi syntyy uusi pentue.

Osaisiatkohan nyt yhtään tarkemmin määritellä tuota kysymystäsi ja kertoa teistä vähän enempi, jotta jotain rotua voi joku ehdotella?

Alkuperäinen kirjoittaja MK:
Kokeile hauvakonetta:
http://www.iltasanomat.fi/hauvakone/

Itse haaveilen tanskandogista.

mulla on tanskandoggi ja tein juurikin tuolla hauvakoneella "testin" johon laitoin tahalleen tanskandogin tuntomerkit ja se suositteli mulle kultasta noutajaa ja villakoiraa :xmas:

et en lähtis uskoon :D

Ollaan muuttamassa omakotitaloon, tällä hetkellä asumme kerrostalossa johon ei koiraa oteta.
Ollaan lenkkeilevä pariskunta ja koira saisi lenkkeilyä tietenkin. Mitään sohvaperuna koiraa en halua.
Ja jos koira tulee niin tietenkin siihen paneudutaan samalla tavalla kuin lapsiin, harjataan ym. Mitään kauhean isoa en haluaisi, keskikokoinen tai pieni.
Onko missään kenneleissä mahdollisuutta käydä katselemassa ja tutustumassa koiriin?

Alkuperäinen kirjoittaja koirako?:
Ollaan muuttamassa omakotitaloon, tällä hetkellä asumme kerrostalossa johon ei koiraa oteta.
Ollaan lenkkeilevä pariskunta ja koira saisi lenkkeilyä tietenkin. Mitään sohvaperuna koiraa en halua.
Ja jos koira tulee niin tietenkin siihen paneudutaan samalla tavalla kuin lapsiin, harjataan ym. Mitään kauhean isoa en haluaisi, keskikokoinen tai pieni.
Onko missään kenneleissä mahdollisuutta käydä katselemassa ja tutustumassa koiriin?

mistäpäin olette?

meidän lapinkoira otettiin 90-luvun alussa hämeenkyröstä lecibsin kennelistä, googleta niin löydät nettisivut =)

tutustu ihmees tuohon suomenlapinkoiraan. Voisi olla teille todellakin oikea rotu. :) lappalaispalstalta saat enenmän tietoa rodusta yms.

ainoo ruttunaama jonka suostuisin meille ottamaan on leonberg
Leonberg-show.jpg

kuka voi kieltäytyy tälläsestä naamasta!!! :heart: :heart:
607607.jpg

lisäys: Meillä noita on ollu 11 parhaimmillaan ja ihanan lempeitä ja ihmisrakkaita. Vesipelastuskoiria ovat ja rakastavat uimista!

Kokeile hauvakonetta:

Täytyy sanoa omasta puolestani, että tuolla hauvakoneella ei tee mitään kun etsitään itselle koiraa. Jos minä alkaisin harkitsemaan joitain niistä vaihtoehdoista, joita tuo kone minulle esittää, olisi minulla kotona metsästyskoira tai vetojuhta. Nou tänks, sillä eihän minulla ole tarjota niille koirille rodulle ominaista tekemistä. (Eli en metsästä enkä harrasta rekikoiria)

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
Kokeile hauvakonetta:

mulla on tanskandoggi ja tein juurikin tuolla hauvakoneella "testin" johon laitoin tahalleen tanskandogin tuntomerkit ja se suositteli mulle kultasta noutajaa ja villakoiraa :xmas:

et en lähtis uskoon :D

:D
Juu, en mäkään saanut sielä doggia vaan gordoninsetterin ja boxerin siihen kärkeen. Ja rotutuntemuksen pitäis olla kuitenkin jotenkuten hanskassa. Nyt vaan kiistellään siitä onko 80kg koiraa liikaa. Edellinen kun oli 50kiloinen kääpiö. Miehen mielestä doggiuros vaatii pakun.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
ainoo ruttunaama jonka suostuisin meille ottamaan on leonberg
Leonberg-show.jpg

kuka voi kieltäytyy tälläsestä naamasta!!! :heart: :heart:
607607.jpg

lisäys: Meillä noita on ollu 11 parhaimmillaan ja ihanan lempeitä ja ihmisrakkaita. Vesipelastuskoiria ovat ja rakastavat uimista!

ihanaa
:heart:
meiltä löytyy tälläinen leonbergi

Voi Chrissy: Ihana tuo Leonberg!!!!! Niin super-suloinen! Kaikki mihin olen törmännyt ovat aivan mahtavia tyyppejä. Harmi kun meidän tarpeet huutaa lyhytkarvaista. Harmi kun Leonbergiä ei voi saada lyhytkarvaisena.

Voi Chrissy: Ihana tuo Leonberg!!!!! Niin super-suloinen! Kaikki mihin olen törmännyt ovat aivan mahtavia tyyppejä. Harmi kun meidän tarpeet huutaa lyhytkarvaista. Harmi kun Leonbergiä ei voi saada lyhytkarvaisena.

tosta meidän doggineidistä lähtee ainakin tällä hetkellä niin ketusti karvaa :kieh:
kaverin leonbergistä lähtee sillee tuppoina, ei yhtään niin veemäistä ku toi irtokarva :kieh:

:D

Eli olette valmiit lenkkeilemään, mutta ette tarjoamaan sen lisäksi juuri mitään muuta, kuin sitten niitä silityksiä ja halituksia. Tällöin kyseessä on ns. sohvaperunakoira, ainakin omalla mittapuullani.

Eli ette siis ole valmiita harrastamaan säännöllisesti koiran kanssa mitään. Tällöin listalta pudottaisin ainakin metsästysrodut yms. sekä ns. työkoirat ja muut suurta aktiviteettiä vaativat rodut, joille ei riitä pelkkä lenkkeily. Toki yksiötasolla olevia poikkeuksia on ja voidaan olla montaa mieltä monenkin rodun kohdalla, mutta näin minä itse ajattelen.

Ehkä lähtisin sinuna katsomaan vaikkapa bichonia tai kiinanharjakoiraa. Nuo kiinanharjakoirat ainakin ovat näppäriä koiria ja sikäli helpohkojakin, että niitä menee kohtalaisen kivuttomasti pari-kolmekin, jos oikein innostutte. Kannattaa kyllä ehkä suomen oloissa ottaa se karvallinen versio, sillä nakussa on omat temppunsa, kun sitä talvisin paketoi vaatekasaksi.

Tässä rotu, joka ei mielestäni vaadi älyttömyyksiä aktiviteetin suhteen, joskin omasta mielestäni sitä tulisi ihan jokaiselle koiralle tarjota. Toisaalta tämä rotu on ihan näpärä myös esim agilityssä, jos vaikka innostutte.

Valitkaa hdottomasti kenneli, jonne pääsette tutustumaan ja vielä miellään muutaman kerran, eli on mahdollista. Kunnon kasvattaja ei sitäpaisti myy koiraa näkemättä uusia omistajia etukäteen, ellei nyt ihan poikkeuksesta ole kyse.

Yhteistyössä