Minkälainen ihminen kattoo oikeudekseen haukkua toista ulkonäön takia?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Kun eilen tuli taas esille sellainen, että jos ihminen on ylipainoinen, niin on täysi oikeus haukkua häntä. Syynä mm. se että sille painolle voi itte tehdä jotakin ja ihan omaa syytä se paino.

Siis millä logiikalla haukkuminen päin naamaa on sallittua vaikka toinen onkin ylipainoinen? :o Ei mun mielestä voi olla normaalilla järjellä varustettu ihminen joka noin ajattelee ja tuollainen ihminen varmasti kasvattaa tulevaa koulukiusaajaa.

Tuo ylipaino nyt on yksi esimerkki. Ihan yhtälailla sitä haukkumista voi saada osakseen laiha ihminen. Tai ulkonäössä on jotakin muuta sellaista mikä häirittee jotakuta ja sen takia joku kattoo oikeudekseen haukkua toista ihan jopa päin naamaa.

Ja ihan nyt tiedoksi, että haluan keskustelua yleisesti enkä mitään takertumista mun painoon yms. Tämä on aihe josta on hyvä keskustella, koska tuota ajattelutapaa moni varmasti siirtää lapsilleen ja opettaa, että on ihan oikein haukkua ihmisiä ulkonäön perusteella.

Ei ole hyvä, että pienet lapset jo omaavat tuollaisen ajattelutavan ja kiusaavat toisia hoidossa ja kouluissa. Joku lapsi saattaa olla pikkuisen pullukka ja sehän riittää joillekin syyksi kiusaamiseen. Myös hyvin laihat lapset saavat osansa, tai lapsi jolla on silmälasit. Syitä kiusaamiseen on monia.

Eikä ole ihme, että koulukiusaamista on, kun osa aikuisista ajattelee kuten ajattelee.

Ja joittenkin sosiaaliluokka ja kykeneväisyys äidiksi määräytyy tukan perusteella! :/ Oli ihminen lihava tahi laiha tai vaikka ruma tai mitä vaan, eihän se kuitenkaan hänen syvintä sisintään kerro!

Mä luulen, että ihmisillä joilla on tarve avautua toisen ulkonäöstä, on itsellään paljon komplekseja omasta ulkonäöstään. Tai jotain epävarmuutta siinä on taustalla jokatapauksessa.

Minä en ymmärrä sitä, että esimerkiksi joku sanoo murrosikäiselle tytölle jatkuvasti vitsin muodossa painosta. Tai että minulle yritetään koko ajan kaupata sitä "miehet tykkää tisseistä, lihoisit sinäkin"-juttua. Jotenkin vaan toisen ulkonäöstä ei tarttis kenenkään avautua, ellei erikseen kysytä ja silloinkin tosi varovaisesti.

Jos vaikka laihduttaa, niin mitä se auttaa, et joku jauhaa siitä joku päivä "olet läski" ja muuta, lähinnä ärsyttää.

Ulkonäöstä avautujan ystävä on kyllä todella hankala olla. Pahimpia ulkonäöstä sanojia on omat sukulaiset, vanhemmat ja perheenjäsenet. Pitäis edes joskus suunsa vaan ihan kiinni, jos ei oo hyvää sanottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NewArtRiot:
Ja joittenkin sosiaaliluokka ja kykeneväisyys äidiksi määräytyy tukan perusteella! :/ Oli ihminen lihava tahi laiha tai vaikka ruma tai mitä vaan, eihän se kuitenkaan hänen syvintä sisintään kerro!

Niin yksi mistä syystä ihmisiä haukutaan on se, että sattuu olemaan köyhempi eikä ole ns. parempaa luokkaa. Käsittämätöntä.

Vanhat mummot on kovia puhumaan toisten ulkonäöstä. Osa ikävä kyllä negatiiviseen sävyyn. Inhoan sitä tapaa, millä äitini kehuu jonkun ulkonäköä, vertaamalla johonkin ja haukkumalla sen jonkin pataluhaksi. Eli siinä se kehu. :/

Mun isä ja äiti on just sellaisia ja todella häpeän heidän seurassaan. Kommentoivat toisten ulkonäköä kun viittaavat puheissaan heihin, yleensä tuntemattomiin ihmisiin. Esim uimahallissa saattavat puhua "voi kun tuokin pulska nainen tuossa edessä!" niin että toinen kuulee sen. Kyllä mun korvat kuumottaa ja vaihdan seuraa nopeasti! Ja perheen kesken isän mielestä on ihan normaalia heittää esim vieraammalle serkulle heti että "on sunkin hiusraja paennut jo noin nuorella iällä (serkkupoika kaljuuntui jo reilu 20-kymppisenä ja hänelle se oli varmaan vaikea paikka)". Ei siis mitään häpyä tai kohteliaisuutta/suvaitsevaisuutta muita kohtaan!

Jos lihavaa ihmistä saa haukkua siks, että lihavuus on hänen oma syy, niin varmaan punatukkastakin saa haukkua (ainahan hiukset voi värjätä ) tai lyhyttä ihmistä (käyttäköön korkokenkiä ) tai pitkää (kävelköön kumarassa).
Toisen ihmisen ulkonäön arvostelu on asiatonta aina. Tosin pakko myöntää, että itseltäkin on joskus meinannu lipsahtaa "joo, oot tosi ruma"-kommentti tilanteessa, jossa normaali ihminen hakee kehuja kasvoista, hiuksista, vaatteista (tai mistä millonkin) vähättelemällä itseään tyyliin "kyl mun tukka on hirvee! siis apua, kun oon niin ruma!" Mut aina oon saanut hillittyä kieleni.

Minun isäpuolella oli tapana esitellä minut vieraille ihmisille niin, että nuorin perheen naisista, mutta silti kaikkein isoin. Siis tämä silloin kun olin teini. Lopetti kun vihdoin sain sanottua isäpuolesta, että vanhin mutta ei suinkaan viisain. Mutta teininä nuo kommentit kyllä satutti.

Ja itse aiheeseen... En ymmärrä minäkään haukkumista, en mistään asiasta. Eikös se monesti mene niin, että kiusaajat ovat yleensä niitä jotka itse tulisivat kiusatuiksi, mutta ehtivät ensin?

Eiköhän se peilaannut omasta huonosta itsetunnosta? Mitä huonompi itsetunto sitä enemmän etsii muista ihmisistä niitä ulkoisia "vikoja" joille naureskella.
Varmasti moni on myös tämän tavan oppinut kotoota.
Niin ja kylmä fakta usein on, mitä epäviehättävämpi nainen sitä hanakammin haukkuu muiden ulkonäköä.

miten sä scarlet jaksat pauhata toisten ihmisten huonosta käytöksestä jokainen päivä. Kun ei nuo sinunkaan sos. taidot ole kehuttavat ainakaan täällä (tuskin kovin toisenlaiset irl).
Roskaa vaikea nähdä omassa silmässä?

Alkuperäinen kirjoittaja joo joo:
miten sä scarlet jaksat pauhata toisten ihmisten huonosta käytöksestä jokainen päivä. Kun ei nuo sinunkaan sos. taidot ole kehuttavat ainakaan täällä (tuskin kovin toisenlaiset irl).
Roskaa vaikea nähdä omassa silmässä?

On se hyvä, kun löytyi taas joku joka ei osaa keskustella varsinaisesta aiheesta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Eiköhän se peilaannut omasta huonosta itsetunnosta? Mitä huonompi itsetunto sitä enemmän etsii muista ihmisistä niitä ulkoisia "vikoja" joille naureskella.
Niin ja kylmä fakta usein on, mitä epäviehättävämpi nainen sitä hanakammin haukkuu muiden ulkonäköä.

Näinhän se usein on

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Peesaan tätä.
Minä olen ainakin opettanut esikoiselle (ja opetan kahdelle pienemmällekin), että ihmisten erilaisuus on rikkaus ja onneksi tuo 5v on jo melko hyvin sisäistänyt tuon tiedon. Ehkä se on helpompaa, kun kasvaa kaksikulttuurisessa perheessä.

Mä oon miettinyt tätä monesti kans, tuntuu näin ylipainoisena että jotku saa hyvät itsetunnon buustit mainitsemalla painosta, helv*ttiäkö mun paino muiden asia on, painuisivat salille leijumaan. Ja muutenkin, miksi kukaan haluisi ympärilleen sellaisia ihmisiä jotka tieten tahtoen pyrkii loukkaamaan sanoillaan muita ihmisiä, oli se sitten paino tai kaljuuntuminen tai vaikka psoriasis. Jokaisella ihmisellä on joku asia mistä ei itsessään pidä, toiset joutuu kantamaan sitä kokoaika mukanaan ja aina esillä. Tuskin olis haukkujallakaan mukavaa jos itsetuntoa nakertavat asiat olis esillä kaiken kansan ruodittavana. Monesti sen "vi**n läski" kommentin kuulee kun väiteltäessä vasta puoli kokee olevansa tilanteessa häviöllä eikä enää muuta keksi, toiset hieman älyllisesti rajoittuneemmat hyppää suoraan siihen läskiyden puimiseen.

Joillain on myös tapana mennä henkilökohtaisuuksiin sekä ulkonäön että älykkyyden osalta jos ilmaisee olevansa eri mieltä jostain asiasta. Mielipide-ero saattaa olla niinkin merkittävästä asiasta kuin musiikkimausta, kommentiksi tulee että ei kai tommonen läski idiootti muutenkaan mistään tajua. Kyllä, lähipiirissäni on tällainen kypsä henkilö, 40v mies.

Mä luulen, että ihmisillä joilla on tarve avautua toisen ulkonäöstä, on itsellään paljon komplekseja omasta ulkonäöstään. Tai jotain epävarmuutta siinä on taustalla jokatapauksessa.
näin se on .

Kun eilen tuli taas esille sellainen, että jos ihminen on ylipainoinen, niin on täysi oikeus haukkua häntä. Syynä mm. se että sille painolle voi itte tehdä jotakin ja ihan omaa syytä se paino.

Siis millä logiikalla haukkuminen päin naamaa on sallittua vaikka toinen onkin ylipainoinen? :o Ei mun mielestä voi olla normaalilla järjellä varustettu ihminen joka noin ajattelee ja tuollainen ihminen varmasti kasvattaa tulevaa koulukiusaajaa.

Tuo ylipaino nyt on yksi esimerkki. Ihan yhtälailla sitä haukkumista voi saada osakseen laiha ihminen. Tai ulkonäössä on jotakin muuta sellaista mikä häirittee jotakuta ja sen takia joku kattoo oikeudekseen haukkua toista ihan jopa päin naamaa.

Ja ihan nyt tiedoksi, että haluan keskustelua yleisesti enkä mitään takertumista mun painoon yms. Tämä on aihe josta on hyvä keskustella, koska tuota ajattelutapaa moni varmasti siirtää lapsilleen ja opettaa, että on ihan oikein haukkua ihmisiä ulkonäön perusteella.

Ei ole hyvä, että pienet lapset jo omaavat tuollaisen ajattelutavan ja kiusaavat toisia hoidossa ja kouluissa. Joku lapsi saattaa olla pikkuisen pullukka ja sehän riittää joillekin syyksi kiusaamiseen. Myös hyvin laihat lapset saavat osansa, tai lapsi jolla on silmälasit. Syitä kiusaamiseen on monia.

Eikä ole ihme, että koulukiusaamista on, kun osa aikuisista ajattelee kuten ajattelee.

Vain lyhyesti kommentoin; lapset oppii aikuisilta hyvinkin pahoja sanoja. Itse jouduin irtisanoutumaan työpaikastani törkeän työpaikkakiusaamisen vuoksi ja tämä kiusaaminen oli jatkuvaa ulkonäköni (ei ylipaino) haukkumista. Samasta ulkonäkövammasta johtuen olin aikoinaan myös koulukiusattu. Minkäläinen ihminen katsoo oikeudekseen haukkua toista ulkonäöntakia?; Sanoisin, että aikuisista sellainen itserakaspaskiainen ja lapsista lapsi joka on tälläisen lapsi. Tuo aikuinen on tosin aikoinaan ehkä oppinsa ottanut omilta vanhemmiltaan.

Mulle on kerran 2 pultsaria huudellut mun pukeutumisesta ja ylipainosta - siinä kohdin teki mieli huudella jotain hävyttömyyksiä takaisin - moiset yhteiskunnan loiset kehtaavat huudella toisille.

Itse puutun jopa vieraiden lapsien käytökseen, jos mielestäni puhuvat asiattomuuksia.

Jos kyse on sitten aikuisista ihmisistä, ajattelen, ettei heillä ole käytöstapoja ja toisekseen eivät tunne arvostelun kohteena olevaa ihmistä niin, että voisivat ajatella muuta kuin ulkonäköä.

Yhteistyössä