Minkäikäiset lapset hautajaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
meillä ne edessä. Ja mietin että miten tuon 2vuotiaan kanssa, jaksanko :( Ja 5v kanssa aika vilkas tapaus. 8v nyt on ihan ok mukaanotettava.
Lapset ei ole pahemmin kirkossa käyneet, ja pelkään että tuo 2v ei ainakaan osaa "käyttäytyä", vaan menee hyssyttelyksi ja komentamiseksi. Ja on siis lähiomainen, eli pitää itse minun siinä olla "ykköspaikalla" vieraitakin jaksamassa.

Osanottoni suuruusi.
Jokainen varmasti ymmärtää että lapset on lapsia eivätkä odota ihan korrektia käytöstä heiltä.
Kun meidän lapset oli ensimmäistä kertaa hautajaisissa esikoinen oli vään päälle 3v ja kakkonen juurikin 2v. Vaunuissa istuivat koko toimituksen ajan, tosin silloin ei ollut kyseessä lähiomainen.

Viimekesänä vaarin hautajaiset ja lapsilla jo enemmän ikää 4v ja 3v istuivat nätisti penkissä, toki kaikki mitä tapahtui piti selittää ja juhlapaikassa juoksentelivat ympäriinsä mutta kyllä muut senkin ymmärsi.

Voisiko lasten vahtimista jakaa useammalle henkilölle ettei kaikki olisi sinun vastuullasi?

Meillä lapset aina olleet mukana, olivat sitten minkä ikäisiä tahansa. Viime kesänä nuorimmaiseni oli 2,5v ja hyvin jaksoi siskojen kanssa. Sukulaiset jopa kehuivat että kyllä oli kilttejä lapsia, ja nämä lapset eivät todellakaan oli rauhallisia normaalisti. Ennen hautajaisia kerroin lapsille mitä siellä tapahtuu ja miten siellä pitää käyttäytyä. Yhden ainoan kerran jouduin hieman ojentamaan keskimmäistä joka olisi halunnut mennä makaamaan kappelin penkille, tuolloinkin riitti olkapäälle koputus ja tuima ilme.

Olisko mahdollista pyytää vaikka jotakin ihan ulkopuolista lapsen vahdiksi. Voisi vaikka viedä pienemmät kirkosta ulos touhuamaan jos eivät jaksa istua. Ja sun ei tarvitsisi kokoaikaa huolehtia lasten pärjääämisestä.

hautajaisiin tulossa lapsia 2v ylöspäin. ja en mä ainakaan tykkää pahaa jos siel mekastavat. muutenkin haluun hautajaisista sellaset rennomat vainajan toivomuksesta. onneksi on nuori naispappi ja ei kaavoihin kangistunut vanha ukko.

Etenkin noiden kahden isomman kanssa kannattaa jutella niistä hautajaisista ja käyttäytymisestä siellä etukäteen, pienimmänkin voi ottaa mukaan siihen jutteluun.

Noita kahta pienempää ei kannata siunaustilaisuuteen tuoda sisään ennenkuin juuri tilaisuuden alkaessa, tapanahan on hiljentyä siellä etukäteen, mutta sitä aikaa ei kannata hukata lasten kanssa. Jos haluat itse hiljentyä, pyydät jonkun toisen (isän, kummin, tädin tms) viihdyttämään lapsia ulkona sen ajan. Pienimmän kanssa kannattaa jonkun istua paikassa, mistä pääsee tarvittaessa ulos, jos meno menee liian pahaksi. Pienimmälle voi varata esim. jotain pientä suuhun laitettavaa, vaikka karkkia, mihin keskittyminen lisää aikaa. Itse olen poistunut 2 v:n kanssa ulos omien kukkien laskemisen jälkeen (oli kyse miehen lähisukulaisen hautajaisista), sinun kannattaa varata joku henkilö tuohon ominaisuuteen.

Muistotilaisuudessa sitten lapset tuovat monelle vanhemmalla ihmiselle toivoa tulevaisuudesta.

pitää varmaan koko porukalla mennä, ja toivon että ymmärtävät muutkin vieraat. Pienin ei tajua että mummi on oikeasti lopullisesti poissa :( Ja oikein pistää aina mekastus ja esitysvaihteen päälle kun on paljon yleisöä...

Itse veisin sen ikäisen joka osaa käyttäytyä. Ei ole soveliasta alkaa riehua hautajaisissa, riippumatta siitä että kyseessä olisi lapsi joka ei tajua hommaa. En siis veisi sen ikäistä, ja jos olisin itse lähiomainen, loukkaantuisin jos siellä lapsia riehuisi.

tyttö oli 4kk ja poika melkein 5v, kun mun oma mummuni haudattiin. Poika on vilkas, mutta hyvin osasi olla siunauksenkin ajan, kun kotona "hieman" ohjeistin, kuinka ollaan. Vähän se jotain välillä supatti, mutta muuten oli asiallisesti. Eihän ne lapset opi olemaan, jos ei niitä mukaan ota.

Esikoinen oli 5kk eka kertaa hautajaisissa. Toisen kerran 3,5v ja pikku siskonsa 1,5v, välillä mies läksi niitten kanssa ulos leikkimään, kun ei malttaneet paikoillaan olla.

meillä meny hyvin kaikki hautajaiset. olleet ihan pienistä mukana. Nyt nuorin tuossa sanoikin että täytyyhän sitä siunaustilaisuuteen päästä kattoo kun mummi saa luvan mennä taivaaseen.

Poika oli 1vee ja pari päivää päälle kun pappani hautajaissa oltiin. Mieheni hoiti poikaa koko ajan sekä kirkossa että muistotilaisuudessa. Poika oli myös minun sylissäni kun laskettiin sisarusteni kanssa seppele arkulle. En usko että on traumoja tilaisuudesta saanut tms.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Poika oli 1vee ja pari päivää päälle kun pappani hautajaissa oltiin. Mieheni hoiti poikaa koko ajan sekä kirkossa että muistotilaisuudessa. Poika oli myös minun sylissäni kun laskettiin sisarusteni kanssa seppele arkulle. En usko että on traumoja tilaisuudesta saanut tms.

Lisään vielä, että kirkossa olivat vähän sivummalla, eteisessä ja sakastiinkin saivat luvan papilta mennä (ei siis sijainnut kyseisessä kirkossa alttarin takana) Oli siellä kuulemma kokeiltu papin kenkiä ja tehty jos sun mitä, että aika kulunut.

En ole ajatellut että olisi joku tietty ikä jolloin voi mennä. Kuuluu elämään.

Vilkas 2,5v istui hiljaa paikallaan kun etukäteen asiasta puhuttiin. Muistotilaisuus oli vähän pitkä ja pitkäveteinen ja silloin käytiin ulkona jaloittelemassa niin muut saivat keskittyä tilaisuuteen rauhassa.

Vaikea ois kuvitella tota 2,5v termiittiä hautajaisiin. Se on kyl ollu kirkossa jne muttei yhtään pysy aloillaan ja hiljaa. En mä itse ehtis mitään muuta tekemään kun juoksemaan perässä pitkin pihoja. Itse olen ollu lapsena mukaanotettava ja tietäs miten ton pojan sais käyttäytymään edes jotenkin siedettävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse veisin sen ikäisen joka osaa käyttäytyä. Ei ole soveliasta alkaa riehua hautajaisissa, riippumatta siitä että kyseessä olisi lapsi joka ei tajua hommaa. En siis veisi sen ikäistä, ja jos olisin itse lähiomainen, loukkaantuisin jos siellä lapsia riehuisi.

Ei ole ikää, jollin lapsi yhtäkkiä osaisi käyttäytyä, oppia ikä kaikki. Tämä on minusta yksi suurimpia nykyajan kasvatusmokia, että aliarvioidaan lasta eikä vaivauduta kasvattamaan alusta asti.

Meil oli viimeks hautajaisissa lapset 4v, 2v ja 5kk. Kahden vanhemman kanssa juttelin etukäteen ja kerroin mitä tapahtuu ja miten käyttäydytään. Istuivat nätisti ja hiljaa. 2v välillä ihmetteli jotain kirkon yksityiskohtian tms. Vauvan kans piti lähtee välillä vaippaa vaihtaan ja imettämään.
Kannattaa siis jutella, mutta valmistautua myös siihen, että voi olla parempi poistua paikalta, jos homma ei suju.
Mun mielestä oli ainakin tärkeää, että lapset oli isovaariaan saattamassa, koska he olivat hänelle tärkeitä.

Yhteistyössä