Lapset hautajaisiin vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murhe

Vieras
Meillä on tulossa kummini puolison hautajaiset. Puoliso menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen eikä ikääkään ollut kuin 50v. Eli surullista tulee olemaan, erityisesti perheen lapsille ja puolisolle. Nyt mietin, otammeko mukaan omat lapsemme ikää 5,5v, 3,5v ja kohta 2v. Tilaisuus tulee olemaan raskas kaikille. Lapsille on mahdollista saada hoitaja ja hautajaiset ovat samassa kaupungissa. Lapsemme eivät olleet läheisesti tekemisissä menehtyneen henkilön kanssa. En osaa päättää mikä olisi paras ratkaisu. Lapset eivät ole aiemmin olleet hautajaisissa. Miten muut ovat toimineet?

meillä oli pojat mukana mieheni serkun hautajaisissa vaikka eivät olleet paljonkaan tekemisissä. raskaat hautajaiset olivat nämäkin kun serkku oli 19v kuollessaan.
pojat oli silloin 1v8kk ja 5v 1kk

En ottaisi. Olen myös ajatellut, että en ota lapsia mukaan oman mummoni hautajaisiin (jotka todennäköisesti ovat hyvin pian ajankohtaiset :( ) koska lapset eivät ole edes nähneet tätä isomummoaan kuin kaksi kertaa, eivätkä ajattele häntä isonvanhempana yms. Lapset siis 4- ja 2- vuotiaita.

Mä jätin ihan sen takia hoitoon koska sai keskittyä rauhassa suremiseen ja sukulaisten tapaamiseen ja jotenki sai surra sen surun ja hiljentyä itsekin ja tirauttaa muutama kyynel ku ei tarvinnu paimentaa lapsia..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ehdottomasti lapset mukaan kaikkii hautajaisiin, häihin ja muihin. Ne kuuluu elämään, niin ilot kun surutkin.

Näin minustakin. Kukin tietysti itse tietää, jaksaako lapset olla (varsinkin nuo pienet) ja miten itse jaksaa tilaisuuden, jos on itsellä voimat vähissä.

En ottais minäkään mukaan. Meillä oli sama homma kun mummoni kuoli ja ei haluttu ottaa lasta sinne "riesaksi" kun tilanne oli itsellemmekin todella raskas. Lapsi ei olisi ymmärtänyt miksi vanhemmat ja muut ihmiset itkee vuolaasti. Toki isommat lapset voisi jo ottaa mukaan,mutta 2-v (ja ehkä 3,5v) ainakin jättäisin hoitoon.

Aluksi tuli mieleen että ei, tämä siitä huolimatta että meidän lapset ovat olleet "jo" kolmissa hautajaisissa mukana (nyt 5,5v, 4v sekä kuopus yksissä 1,5v) mutta meidän suku on hyvin lapsirakasta eikä lapset ole ärsyttäneet vieraita.

Mutta kun miettii niin ehkä he toisivat kaivattua piristystä suruun monelle. Monia taas varmasti ärsyttäisi.
Miten itse jaksaisit vahtia lapsia tilaisuudessa (tai miehesi)?

Onko sinne tulossa muita lapsia? (suurinpiirtein samanikäisiä)

Osanottoni.

Ottaisin mukaan. Voihan sitä ajatella vaikkapa "harjoituksena", eli uskon että lasten on helpompi kestää jonkun vieraamman henkilön hautajaiset, kuin että jos joutuvat ensimmäisenä hautajaiskokemuksenaan osallistuvan jonkun itselleen hyvin läheisen ihmisen hautajaisiin. Se vasta on raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuikku:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ehdottomasti lapset mukaan kaikkii hautajaisiin, häihin ja muihin. Ne kuuluu elämään, niin ilot kun surutkin.

Näin minustakin. Kukin tietysti itse tietää, jaksaako lapset olla (varsinkin nuo pienet) ja miten itse jaksaa tilaisuuden, jos on itsellä voimat vähissä.

Siis piti kirjoittaa, että "miten jaksaa huolehtia lapsista tilaisuuden ajan".

Alkuperäinen kirjoittaja minskubansku:
Mä jätin ihan sen takia hoitoon koska sai keskittyä rauhassa suremiseen ja sukulaisten tapaamiseen ja jotenki sai surra sen surun ja hiljentyä itsekin ja tirauttaa muutama kyynel ku ei tarvinnu paimentaa lapsia..

Näin.

Lisäksi pienille lapsille on usein vaikeaa jaksaa ne siunaukset yms. ja aikuisten joukkoitkeminen voi pelottaa. Ja jos lapset leikkivät siellä, niin se voi loukata jotakuta.

Alkuperäinen kirjoittaja deb:
Ottaisin mukaan. Voihan sitä ajatella vaikkapa "harjoituksena", eli uskon että lasten on helpompi kestää jonkun vieraamman henkilön hautajaiset, kuin että jos joutuvat ensimmäisenä hautajaiskokemuksenaan osallistuvan jonkun itselleen hyvin läheisen ihmisen hautajaisiin. Se vasta on raskasta.

Ei 2-vuotiaan tarvitse suremista harjoitella.

Mä en ottaisi, enkä ottanut omianikaan ,suurin piirtein saman ikäisiä, isomummon hautajaisiin. Kuolemasta ja hautajaisista kyllä kotona puhuttiin.
Hautajaisissa katselin vastaavan ikäisiä lapsia, jotka olivat aivan hädissään, kun äiti ja isä itkivät vuolaasti ja kukaan ei lapsia lohduttanut tai "tukenut".
Ja miksi ottaa pieniä lapsia mukaan tilaisuuteen, jonka tietää olevan raskas ja jos ihminen ei edes ollut läheinen lapsille?
Voisihan sitä pohtia, että mitäs sitten kun se oikeasti läheinen kuolee, mitenkä sitten hautajaisissa pärjätään, kun ei ole saanut olla mukana? No, sitä mietitään sitten ja mä koin tämän ratkaisun hyväksi meidän lapsille.

Kiitos vastauksista! Riippuu tietysti hautajaisten kellonajasta, voisiko 2v. tulla mukaan koska nukkuu vielä päiväunet. Isommat ymmärtävät tilanteen, olemme jutelleet siitä mitä hautajaisissa tapahtuu. Onko ihan tyhmä ajatus jos hakisi lapset sitten muistotilaisuuteen?

Mun mielestä hautajaiset on tarkoitettu surun helpottamiseen eikä suremiseen. Rakkaan (?) ihmisen muistelu yhdessä toisten hänet tunteneiden ihmisten kanssa puhdistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä ottasin mukaan, koska kuuluvat sukulaumaan.

Samoin. Keskustelkaa etukäteen lasten kanssa mitä hautajaisissa tulee tapahtumaan.

Ai että keskustele alle 2v:n kanssa mitä tulee tapahtumaan??? Eipä olisi kyllä onnistunu meidän lasten kohdalla.

Mä jättäisin lapset hoitoon, kun ovat sen verran pieniä että varsinkaan pienimmät eivät vielä ymmärrä miksi äiti ja isä sekä muut ihmiset ovat niin surullisia ja itkevät. Musta alle 2 varsinkin voi helposti ahdistua tilanteesta, koska ei vielä oikein pysty käsittelemään asiaa. Varsinkin kun kuollut henkilö ei ollut mitenkään läheinen lapsille.

Mä en ottanut aikoinaan 8kk ja vajaa 2v lapsia isäni hautajaisiin koska lapset eivät olisi tilaisuudesta mitään ymmärtäneet ja tiedän että vanhempi olisi vaan ahdistunut surullisista ihmisistä. En ole lainkaan katunut tuota päätöstä. Jos olisvat olleet vanhempia ja läheisiä kuolleen kanssa, niin sitten olisin ottanut mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei 2-vuotiaan tarvitse suremista harjoitella.

Ap:llä oli myös 2 isompaa lasta, jotka jo ymmärtävät paljon enemmän. Tuon pienimmän voisi halutessaan jättää hoitoonkin.