minkäikäinen lapsi voi asua viereisessä rapussa kun vanhempansa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
asumme siis pienessä...kolmen rapun ja kolmen kerroksen kerrostalossa. asunto on tosi kiva ja olenkin miettinyt, että tulevaisuudessa, siis 10 vuoden päästä (jolloin ovat teini-iässä) voitaisiin ostaa meidän talosta kahdelle vanhimmalle oma asunto...asumme nyt siis kolmiossa. joku yksiö tai kaksio... mutta minkä ikäinen teidän mielestä voi asua "yksin" -ja eroaisiko se paljonkin siitä että asuisimme isossa kerrostalossa jos ja kun lapsi asuisi viereisessä rapussa??? tietysti voisimme katsoa asuntoa tästä samasta rapusta mutta tässä on vain kolmioita ja isompia asuntoja tässä yhtiössä ei ole. on kuitenkin niin mahtava taloyhtiö ja pihat ettemme halua lasten kanssa tästä pois muuttaa.

No mä oon muuttanu heti yläasteen jälkeen, lukioon mennessä omaan asuntoon yli 500km päähän kotoa, ja ihan hyvin se sujui. Että ei sitä nyt ihan 18 ainakaan tarvisi olla..

juu siis ajattelin jotain 15 vuoden ikää. olen itse muuttanut 16veenä pois vanhempieni luota...
ja siis mietin että onko se kamala ero että asuvat viereisessä rapussa kuin jos me asuttaisiin isossa omakotitalossa?
tietysti olettaisin että käyvät syömässä jne. täällä...

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
En kyllä suosittele. Tuo voi rajoittaa nuoren omaa elämää, mikäli asunnon takia esim. mieluinen opiskelupaikka menee sivu suun.

Mut siis mä luulin että tossa on meininki että vanhemmat ostaa asunnon jonka sitten tarjoaa lasten käyttöön. Jos lapset lähteekin muualle opiskelemaan niin asunto voidaan antaa vuokralle tai myydä pois, ettei se sido lapsia yhtään.

Mä ite muutin omilleni 17v ikäisenä, samaan kaupunkiin missä vanhemmat asui. Mä olisin kyllä jo 16v ollut valmis asumaan samassa rapussa mut omassa asunnossa.

Miksi ihmeessä päätät mihin lapset muuttavat jos muuttavat? En ymmärrä moista että ostetaan asunto ja lapsen puolesta siis päätetään että tämä asuu mamin ja papin vieressä, kytättävänä.

Minuu vähän ois ahistanu jos ois poruka määränny jo suunnilleen vauvaiässä, että tulisin asumaan heidän naapurissaan teini-ikänikin. Mä muutin toiselle paikkakunnalle opiskelun vuoksi 18 v. (veljeni 15 v) ja muutenkin itsenäistymisen vuoksi. Ois aika valvovaa olla jos äiti kyttäis rappukäytävässä että ketä siel kylässä juoksee ja mihin aikaan se sieltä kaupungilta oikein palas...

voi että...jos haluavat lähteä muualle opiskelemaan, lähteköön...oletan että asuisivat muuten kanssamme noin parikymppisiksi...
en mä päätä, että ostan heille asunnon ja siinä olette, jos lähtevät muualle, niin lähtevät, sillonhan koko asuntoa ei tarvita!!! tai jos ehdimme sen ostaa ja lähtevät muualle, niin myydään pois tai laitetaan vuokralle tai jotain... enemmänhän mä täällä saman katon niitä kyttäisin kun jos asuisivat viereisen rapun katon alla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
En kyllä suosittele. Tuo voi rajoittaa nuoren omaa elämää, mikäli asunnon takia esim. mieluinen opiskelupaikka menee sivu suun.

Mut siis mä luulin että tossa on meininki että vanhemmat ostaa asunnon jonka sitten tarjoaa lasten käyttöön. Jos lapset lähteekin muualle opiskelemaan niin asunto voidaan antaa vuokralle tai myydä pois, ettei se sido lapsia yhtään.

Mä ite muutin omilleni 17v ikäisenä, samaan kaupunkiin missä vanhemmat asui. Mä olisin kyllä jo 16v ollut valmis asumaan samassa rapussa mut omassa asunnossa.

No just tota tarkotin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Miksi ihmeessä päätät mihin lapset muuttavat jos muuttavat? En ymmärrä moista että ostetaan asunto ja lapsen puolesta siis päätetään että tämä asuu mamin ja papin vieressä, kytättävänä.

kuten sanoin...saisivat sen käyttöönsä mikäli muuten asuisivat edelleen kotona. saisivat lisätilaa. jos päättävät peruskoulun jälkeen lähteä vaikka kiinaan opiskelemaan, menkööt.

Asuin kerran kerrostalossa jossa asui yhden perheen koko suku ja se vasta helvettiä olikin asua :(
Siellä asui nuoripari ja molempien vanhemmat ja sitten vielä en tiedä oliko tän nuorenparin miehen vai vaimon sisar eli 4 asuntoa siitä rapusta oli niiden käytössä ja se juokseminen edes takasin rapussa :(
se alkoi aamulla ja loppui joskus myöhään illalla.
Ne luuli omistavansa koko rapun,jos siellä satuit itse liikkumaan ja olemaan puhelimessa kyllä sain siitä kuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kuten sanoin...saisivat sen käyttöönsä mikäli muuten asuisivat edelleen kotona. saisivat lisätilaa. jos päättävät peruskoulun jälkeen lähteä vaikka kiinaan opiskelemaan, menkööt.

Miksi suunnittelet tällaista asiaa, jos lapset päättävät itse mitä tekevät?
Minulle ei aukea miksi harkitset asunnon ostamista (vain lasten käyttöön)...

Alkuperäinen kirjoittaja d:
No miksi hemmetissä se asunto täytyy _ostaa_ (vierestä), edes suunnitella moista?

ajattelin kuitenkin että en ostaisi sitä esim. keskustasta koska en halua taas vartavasten ajaa lapsia meistä vanhemmista kauemmaksi... mutta joo, onhan sekin vaihtoehto sitten että ostais sen asunnon kauempaa heille... mut se tuntuisi että ajan heidät pois :(

No miksi hemmetissä se asunto täytyy _ostaa_ (vierestä), edes suunnitella moista?

ajattelin kuitenkin että en ostaisi sitä esim. keskustasta koska en halua taas vartavasten ajaa lapsia meistä vanhemmista kauemmaksi... mutta joo, onhan sekin vaihtoehto sitten että ostais sen asunnon kauempaa heille... mut se tuntuisi että ajan heidät pois :(

_miksi_ on _ostettava_ heille asunto (ihan sama mistä)?
onko teillä liian pieni asunto vai?

Mä kuvittelisin että jos vaikka jäävät kotikaupunkiin lukioon tai johonkin muuhun toisen asteen kouluun niin tuo oma kämppä antaisi sitä hengitystilaa ja mahdollisuuden opetella itsenäisempään elämään. Sopisi vaikka jotain kuukausirahoja mitä saavat käyttöönsä, alkavat itse pestä pyykkinsä pyykkituvalla ja muuten huolehtia kämpän kunnosta.

Sinne voisi sitten vapaammin kutsua kavereita yökyläänkin. Jos koko perhe, vaikka vanhemmat ja kaksi 15-18v lasta asuu samassa kolmiossa niin ei siinä hirveästi sitä omaa tilaa jää.

Miksi suunnittelet tällaista asiaa, jos lapset päättävät itse mitä tekevät?
Minulle ei aukea miksi harkitset asunnon ostamista (vain lasten käyttöön)...

siis ensinnäkin...en ostaisi sitä asuntoa nyt, vaan kymmenen vuoden päästä, kun näkisin mikä on silloin teini-ikäisten lasten tilanne.
mikäli ovat jäämässä paikkakunnalle, voisin ostaa kahdelle vanhimmalle jonkun luukun, jotta saisivat lisätilaa.
mikäli ehdin asunnon ostamaan ja tulisi lapsille muita suunnitelmia... niin myydään asunto/laitetaan vuokralle. ihan hyvää hyvyyttään haluaisin niille teini-iässä tarjota enemmän tilaa kuin tuon 10 neliön makuuhuoneen verran.

Mutta siis MIKSI alle 19-20v nuori tarvitsisi asua muualla kuin vanhempiensa kanssa? Jos nyt siis ei käy jo töissä tai ole omaa perhettä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mutta siis MIKSI alle 19-20v nuori tarvitsisi asua muualla kuin vanhempiensa kanssa? Jos nyt siis ei käy jo töissä tai ole omaa perhettä yms.

tuon tilanpuutten takia siis :)
ajattelisin, että tykkäisivät rauhassa hengittää itsekin kun tilaa olisi enempi.

Yhteistyössä