minkälaisia tuloksia olette saaneet?

  • Viestiketjun aloittaja keppu
  • Ensimmäinen viesti
Minna..
meillä niskaturvotus oli 0,6 ja kuulemma on hyvä. verikokeen tuloksia tässä odotellaan vielä muutama päivä ja toivotaan että kaikki on kunnossa siinäkin. nt ultrassa viikkoja oli 11+4 ja pituutta huimat 4,3 cm :)
 
.......
Minna,tarkoitatko ettö se oli yks "osa" verikokeita? Mulla oli kätilöopiskelija ekalla neuvolakerralla ja se ei kyllä kertonu mitä verikokeita musta otetaan... tosin ei se kertonu paljo mistään muustakaan.
 
Sandeman9503
Meillä Espoossa tuo veriseula (seulotaan joitakin kromosomihäiriöitä sekä down-riskiä) tarjotaan yli 35-vuotiaille äideille. Ja mä olin siellä muistaakseni rv15+? (joku suositus aika) vaikka np-ultra olikin jo rv 12+5. Kotiin tuli kirje jossa kerrottiin tuloksen olevan NORMAALI. Tarkan todennäköisyyden olisi saanut soittamalla mutta totesin että en tarvitse sitä tietoa.
 
Minna..
neuvolassahan ainakin täällä otetaan verestä nää ihan tavalliset tutkimukset (hiv,kuppa, hepatiitti ja varmaan jotaa muutakin). Mutta tää "down" verikoe otettiin sairaalassa jossa kävin tuossa niskaturvotus ultrassa. ja siitä verikokeesta lasketaan tuon niskaturvotuksen kanssa riskiluku tuohon downin syndroomaan. Minulta ainakin eka neuvola käynnillä kysyttiin, että haluanko osallistua tuohon alkuraskauden tutkimukseen joka tehdään siellä synnytyssairaalassa. tämä on ainakin käytäntö täällä, en sitten tiedä miten muualla toimitaan. enkä kyllä ole mikään asiantuntija kerroin vaan oman käsityksen tästä asiasta. Ja minulla ei siis ole kyse mistään riskiraskaudesta vaan tämä oli ihan tavan tutkimus.
 
....................
ok, mulla otettiin np-ultrassa vaan ne mitat, ei verta. turvotus oli 1 eli ihan normaali. tää on kaikki nii uutta ja hämmentävää ettei osaa itekkään kysellä neuvolassa tuollaisia asioita.
 
oona2
mulla ekan kanssa turvotus 0,9 mm ja riskisuhde 1:50 000, tokan kanssa turvotus 0,8 mm ja riskisuhde 1: vajaaseen 15 000.

menini "huvikseni" noihin verikokeisiin kun verta piti joka tapauksessa mun molemmilla kerroilla suunnilleen tuolloin rv 12 paikkeilla antaa (raskausdiabetes)
 
A77
Onpa teillä kaikilla todella pieni tuo turvotus! Mutta ei kai se niin ole, että pitä pienempi turvotus, sitä pienempi riski, vaan se pitää vain olla tietyn rajan alla? Korjatkaa jos olen väärässä! Minulla molemmilla lapsilla ollut nt 1,5 rv 13.
 
huhuu huhuu
Menee taas hiukan eri seulonnat sekaisin ... Tässä tietoa niistä (eri kunnat tarjoavat erilaisia seulontoja (esim. vain nt-ultra tai nt-ultra+verikoe (nämä noin viikolla 12), tai viikolla 15 seerumiseula eli verikoe...))

http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=147&submenu=35
 
Seulottu
Käytäntö vaihtelee. Ei pidä yleistää tutkimusten tekemistä eikä toisaalta säikähtää, jos jotain ei ole tutkittu, koska meidät äidit on pantu tässä maassa älyttömän epätasa-arvoiseen asemaan riippuen siitä, missä kunnassa satut asumaan. Meillä tarjottiin kunnan puolesta JOKO niskaturvotusseulonta ilman verikoetta TAI keskiraskauden rakenneultra. Jos halusit jotain ekstraa tai molemmat noista tarjotuista, senkus vain menit yksityiselle. Kysyn vain, onko ihan reilua...
 
Masunkasvattaja
Hei!

Koska riksiluvun saa tarkimmin kun se otetaan samaan aikaan kuin nt-ultra kävimme teettämässä sekä ultran että seerumiseulan yksityisellä. Vko 12 tasan oli niskapoimu 2,0 mm ja seerumiseulan tulos 1:3900 eli pieni riski (riskilukuun vaikuutta myös ikä eli minlla oli silloin 35 v) Emme siis meneet lapsivesipunktioon. Np ultrassa katsottiin myös vauvan nenäluuta, koska sen pituudesta/normaaliuudesta voi myös päätellä tuota down riskiä eli jos nenäluu on hyvin näkyvissä = pienempi riski.
 
keppu
mä vähän ihmettelin sitä kun np-ultra pitäs tehä samana päivänä ku verikoe otetaan jotta tulos olisi tarkin.mun ainaki piti käydä verikokeessa 2 viikkoa aiemmin,vaikuttaako tämä sitten jotenkin tulokseen??ja sit en tajua et miten jotku saa tollasia tuloksia ku 1:15000 tai jopa 1:50000.itellä oli jotain 1:2700.n-turvotus oli 1,3mm.
 
..
joo todella tyhmää kun kaikkilla paikka kunnilla ei tutkita mitenkään kummosesti. ultra aikoja on vain yksi alussa ja vissiinkin yksi lopussa. Kaikki muun saa tehdä yksityisellä.
 
Douniainen
Meillä nyt 3 lapsi tuloillaan ja keskimmäisessä olin juuri tuossa np;seulassa ja tuli todella hyvä ARVO... (en nyt muista sitä ulkoa!)
Mutta kas kummaa meille syntyikin pieni DOWN poika 6v sitten!!!
Lääkäri on selittänyt ettei mikään testi ole 100% varma ja aluksi tieto oli tuskaa...
Tänäpäivänä hän on perheemme aurinko enkä päivääkään vaihtaisi vuosistamme pois...

Siksi nyt 3-lastamme odottaessa en edes ajatellut meneväni tuohon testiin koska tulos on mikä on (eihän mikään testi ole varma...!)
Ja down ovat muuten aivan ihania kunhan heihin ensin tutustuu...

Tsemppiä kaikille muillekkin odottajille!
Kasvattakaamme ylpeänä "mahaamme!!!"
 
Iäkäs odottelija
Hei Douniainen! Kävitkö silloin 6 vuotta sitten muissa ultrissa, esim rakenneultrassa? Tosi harvoin saa lukea raskauksista, jotka päätyvät yllättäen down-lapsen syntymään, vaikka kaikki aiemmat seulat olisivat näyttäneet kaiken olevan ns. hyvin. Niitäkin kuitenkin on, vaikka ihan terveellistä jokaisen odottajan olisi tiedostaa tosiaan se, ettei mikään testi lupaa 100-prosenttisesti "tervettä" lasta. Onnea kolmanteen raskauteesi!
 
Douniainen
Juu kyllä minä silloin 6v sitten kävin kaikki ultrat+rakenneultrankin "lävitse" ja meitin kulta ei vaan sitt jäänyt noissa ns;haaviin!

En todellakaan halua kenellekkään tapauksestani pelkoa lietsoa vaan halusin kertoa sen että mikään ei ole niin varmaa...
Ja tosiaankin uusi tulokas on kaikille kullan arvoinen vaikka jotain löytyisin .

Eli nauttikaamme uuden elämän kantamisesta täysin rinnoin! :)
 
millepille
tämä on ainakin täällä ihan uusi juttu että kun menee np-ultraan niin siinä samassa otetaan se verikoe siellä sairaalassa. mä en nyt muista mikä seulonta se oli mutta samasta te siellä myös puhutte. mä käsitin että tää on tullut tämän vuoden alusta käytäntöön täällä satakunnassa että saa mennä niihin verikokeisiin samalla kun käy siellä ultrassa. ei ainakaan kahta vuotta kauempaa ole ollut käytössä.

mä oon ihan samaa mieltä että on kauhean epäreilua riippuen kunnasta mitä tutkimuksia tehdään. meillä siis kunta tarjoaa np-ultran ja rakenne-ultran ja nyt tuo verikoe tuli sitten vielä lisäksi. jos toisissa kunnissa on vaan yksi ultra tms... =(
 
Elkäähän ny..
Meillä tehtii viikolla 12 sekä tuo turvotus ultra (0,6mm) että verikoe (1:6987) ja sanottiin että normaalille näyttää. Jos tuo verikokeen luku on pienenmpi kuin 1:200 niin silloin suositellaan lapsivesipunktiota ja muita lisätutkimuksia koska silloin on riskiryhmässä!
 
Mia73
Kiva, etta Douniainen kavi valaisemassa tata palstaa. Nimittain itse odotan nyt ensimmaista vauvelia ja seulonnassa oli myos tulos positiiviseen suuntaan. Jotkut ihmettelivat miksi en mennyt lapsivesipunktioon, kerta sita tarjottiin. Siksi, etta en luota noihin veritesteihin ja toiseksi down lapsi ei ole mielestani syy keskeyttaa raskautta. (varsinkin kun vauvahaaveita vuosia takana) Minun arvot verikokeessa olivat 1:113 ja niskapoimuultrassa 1:420 On hurjaa, etta noita veritesteja viela tehdaan, koska virheita on todella paljon. (Mutta omapa oli vika, kun siihen menin, vaikka toinen lekuri kertoi, etta ei anna oikeita tuloksia) Lapsivesipunktio tosiaan kertoo tarkemmin, mutta siinakin on keskenmeno vaara. Eli ei kun onnellista odotusta meille kaikille, lopputulos on varmasti ihana:)
 
eräs äiti
Minusta on outoa, etteivät odottajat ole sen verran valistuneita, että tosiaankin tietäisivät sen, että "puhdas" tulos np-ultrassa tai veriseulassa ei takaa tervettä lasta. Niissä saa vain riskisuhteita. Minulle ainakin on selkästi infottu se todennäköisyys, jolla "saadaan kiinni" mahdolliset poikkeavuudet.

Ja taas toisaalta vain harva seulassa kiinni jäänyt, oikeasti on downlapsi tms. Eli ovat todella epäluotettavia nuo seulat ja np-ultrat.
 
..
Minun luokkatoverilla pariskunta ystävinä, joka halusivat terveen lapsen ja kaikki mahdolliset seulonnat, np-ulta, veriseula, lapsivesipunktio... Kaiken piti olla ok, mutta syntyi pieni down-vauva. Kyseinen lapsi taisi haluta heille oikein kovasti, kun onnistui piilottelemaan. :)
 

Yhteistyössä