Minkälaiset "ruhjeet" tokasta synnytyksestä?

• Viestiketjun aloittaja 8675857
  • Ensimmäinen viesti
8675857
Itselläni ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin episiotomia ja nyt jännittää kovasti, että mitenköhän alapää kestää toisen synnytyksen.. Pitääköhän taas leikata. Lapsille tulee ikäeroa 1,5 vuotta. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on? Eroaako toka synnytys paljonkin ensimmäisestä?

Kiitti vastauksista jo etukäteen!!

"vieras"
ekasta pari tikkiä, tokasta melkein juoksulenkille ois voinu mennä, ero oli kuin yöllä ja päivällä, tokasta tuskin edes tiesin seuraavana päivänä että olin synnyttänyt, ekasta tiesi vielä kk:n päästäkin että olen synnyttänyt. Onnea tulevaan koitokseen.:)

topa
Ekasta pahoja repeämiä ja lisäksi episiotomia. Paraneminen oli tosi kivualista ja kesti pitkään. Toinen lapsi syntyi kaksi vuotta myöhemmin ja tällöin selvisin täysin ilman tikkejä. Heti pystyin jopa kävelemään ja istumaan, kun ensimmäisellä kerralla istuminen ja käveleminen ilman itkua vei viikkoja.

"Mindy81"
Minullakin tuli ekasta synnytyksestä eppari ja 7 tikkiä, joten kuulostaa aika lohdulliselta jos sitä ei tarttis nyt toisessa synnytyksessä tehdä. Tosin synnytysten välissä tulee olemaan 4v 8kk aikaa

"Eriika"
Ekasta tuli muutama tikki ja helvetillisen hellä ja kipeä alapää...tokasta vain kaksi tikkiä, vaikka ainekset melkoiseen repeämään olivatkin tyrkyllä - kiitos ei valvotun syöksysynnytyksen, jossa ponnistusvaihe vain muutamia sekunteja...

viras
No, joskaan en ollut kovinkaan kipeä ekankaan jälkeen, niin tokan jälkeen oli seuraavana päivänä jo ihan ok, ihan kuin ei olis synnyttänytkään. Ekasta eppari ja kaikkiaan 5 tikkiä, tokasta sain tikin tai kaks, ei muista enää. Mut eroa kyllä kuin yöllä ja päivällä, kaikkeen näköjään se kroppa tottuu :)

lohdutuksena
[QUOTE="Mindy81";22306564]Minullakin tuli ekasta synnytyksestä eppari ja 7 tikkiä, joten kuulostaa aika lohdulliselta jos sitä ei tarttis nyt toisessa synnytyksessä tehdä. Tosin synnytysten välissä tulee olemaan 4v 8kk aikaa[/QUOTE]

Mulla kans ekasta piti tehdä eppari, lisäksi repse pikkasen. Tokasta tuli "pari pientä kosmeettista repeämää" kätilön mukaan, joihin ei edes laitettua tikkejä. Ja synnytysten välillä oli 6 vuotta :)

ds
Eka oli ihan mini vauva, mutta tikkejä tuli ja oli kivuliaampi. Toinen oli isompi vauva ja tikkejä siitäkin, mutta ei niin kivulias. Meni ehkä kylläkin vähän vikaan siinä, että saatoin ponnistaa kiellosta huolimatta...

"vieras"
Mulla oli toka kerta huomattavasti helpompi.
Ekalla kerralla ponnistusaika 1h15min, imukupilla autettiin ja jälkeenpäin ommeltiin kasaan leikkaussalissa.
Tokassa synnytyksessä ponnistusaika 9min, ei mitään repeämiä ja pystyin kävelemään synnytyssalista. Pelkäsin ponnistusvaihetta ekan synnytyksen jäljiltä ihan älyttömästi, mutta se oli ohi ennen kuin huomasinkaan :).

Ekasta tuli 3 tikkiä ja ensimmäinen viikko oli ihan tuskaa, imukupilla autettiin ulos kun en jaksanut enää ponnistaa.
Toisesta ei yhtään tikkiä ja muutama tunti synnytyksestä ei edes tuntunut että olin justiinsa synnyttänyt. (ponnistusvaihe 2min)
Kolmannesta ei yhtään tikkiä, tuosta nyt vajaa 7vrk ja tuntuu kun synnytyksestä olis jo ikuisuus. (ponnistusvaihe 4min)

Yhteistyössä