Minkälainen perhe on teidän mielestä köyhä

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
kerrotko
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
näin jos ajattelis, niin Suomi on köyhiä täynnä..

Minusta köyhä on sellainenkin, joka saa peruselintarvikkeet ja laskut nippa nappa maksettua. Jolla ei jää siis rahaa mihinkään ylimääräiseen. Jos tämä on pitkäaikaista niin kyllä elämä on köyhää. Ihminen kun tarvii joskus jotain muutakin kun perustoimeentulon.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja EveLiie:
Minusta köyhä on sellainenkin, joka saa peruselintarvikkeet ja laskut nippa nappa maksettua. Jolla ei jää siis rahaa mihinkään ylimääräiseen. Jos tämä on pitkäaikaista niin kyllä elämä on köyhää. Ihminen kun tarvii joskus jotain muutakin kun perustoimeentulon.
Vielä kun tuohon lisää sen, että esim lasten lääkkeiden tai vaikkapa pesukoneen hajoamisen vuoksi joutuu sirtämään laskuja eteenpän tai ottamaan velkaa.

 
Vaikea määritellä. Mä en sanoisi ketään köyhäksi, jonkun elämä tosin voi olla köyhää pidempiaikaisesti tai väliaikaisesti. Ei kai Suomessa köyhiä oikeastaan olekaan, on vaan pienituloisia ja vieläpienempituloisia.
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
No se yyhoo varmaanki saa elarit ja lapsilisät myös...?

 
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
tai jos asuu maalla ja ei kulje busseja on saava bensaa. Rovaniemelläkin saattaa matka olla töihin jopa 50-60 kilsaa, eikä välttis pääse busssilla ( täällä on huonot bussiyhteydet) bensaa pitää silloin olla
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
tai jos asuu maalla ja ei kulje busseja on saava bensaa. Rovaniemelläkin saattaa matka olla töihin jopa 50-60 kilsaa, eikä välttis pääse busssilla ( täällä on huonot bussiyhteydet) bensaa pitää silloin olla

Sähän joskus Helsingin bussilakon aikana sanoit että pyöräilisit vaikka pakkasilla töihin 50km päähän. Ja samaa vaadit Helsinkiläisiltä. Joten pyöräileen vain, kuntokin nousee. Vai olitko enää töissä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Rikas hankkii mitä haluaa.
Tavallisen ihmisen rahat riittävät (juuri ja juuri) siihen mitä tarvitsee.
Köyhän on tyydyttävä siihen mitä ilman ei voi elää.

Sitten lienee viellä rikkaiden va tavallisten ihmisten välimaastossa joku hyvin toimeentulevien ryhmä, joka joutuu tekemään arvovalintoja; ostaako auton vai matkustaako, käyttääkö merkkivaatteita vai syökö usein ulkona jne...
Köyhällä voi olla vaikeuksia välttämättömänkin saavuttamisessa ja mun mielestä suomessa ei ole yhtään köyhää -en edes minä, vaikka aina ihan auki olenkin :D
 
kerrotko
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja kerrotko:
Alkuperäinen kirjoittaja veekku:
Sellainen, missä ei ole varaa edes peruselämiseen..Ruokaan tms..Mun mielestä asuminen pitää maksaa myös itse, ei kelan ja HUOM MUN mielestä.
No, jos pienituloinen pariskunta tai yh käy töissä ja tienaa kuukaudessa nettona esim. 1200 e, ja bruttona sit sata-kaksisataa enemmän, ja vuokra on vähän yli 800 e, kolmiosta pääkaupunkiseudulla, ja lapsia on kaksi, kerrotko sen yhtälön, miten tuosta netosta maksetaan tuo vuokra, ja vielä eletään?
Ruoka, vaatteet, matkakulut työpaikalle (seutulippu esim. pk-seudulla matkat on aika pitkiä), sähkö, vesi, kännylasku, lasten lääkärikäyntikulut, esim. lääkkeet tai silmälasit?

Onko ko. perhe luuseriperhe, koska joutuvat turvautumaan kelan asumistukeen?
No se yyhoo varmaanki saa elarit ja lapsilisät myös...?
Otan esimerkiksi itseni, vaikken olekaan yh. Mutta kuvitellaan että olen.

Kaksi lasta, leikki-ikäinen ja vauva.

Äitiyspäiväraha noin 900 e / netto, noin 1000 e brutto (en muista mikä on brutto, mutta netto on 800-900 e / kk)

Lapsilisä 100 + 110,50 + 2 x 36,60 = 283,20

Elarit se minimi, kaksplussa-palstan mukaan 129,19 x 2.

-70-luvulla rakennetun kerrostalokolmion vuokra on reilut 800 e, noin 810 e / kk. Kaksion vuokra on noin 750 - 790 e / kk.
Joissakin taloissa vesi sisältyy vuokraan, toisissa asunnoissa se on 11-17 e / henkilö / kk.
Lisäksi sähkö.
Nettiyhteys, kännykkälasku.
Muut maksut ja laskut, kuten ruoka. Vaatteet. Lääkkeet. Lääkärikäynnit mahdollisesti.

Elatusmaksu huomioidaan tulona, kun asumistukea määritellään.

Asumistuki otetaan bruttotulon mukaan. Asumistukeen huomioidaan että XX määrä ihmisiä "saa" asua max tietyn kokoisessa asunnossa, ylimeneviltä neliöiltä ei makseta asumistukea. Lisäksi asunnon vuokran neliöhinta saa olla max tietyn suuruinen, jos vuokra on isompi, ylimenevältä osalta ei makseta.
Jos siis asunto on tilava, iso 3 h + k, jossa on "liian" kallis vuokra, koko asuntoon ja koko vuokraan ei tule asumistukea.

Täysimääräisenkin as.tuen jälkeen täytyy maksaa omavastuuosuus, eli suomessa Kelan kautta ei kukaan saa vuokraansa kokonaan maksatettua. Kaikkien pitää itse maksaa jonkun verran.

Näin ollen voitaisi ajatella että äitiyspäiväraha menisi melkein kokonaan tai kokonaan vuokraan ja asumiskuluihin (sähkö, vesi), vakuutuksia ei yh:lla olisi, koska ei olisi varaa maksaa niitä. Näin ollen voitaisi ajatella, että ruoka ja vaatteet ja kännylasku yms. kulut menisi lapsilisistä ja elareista. Jos isi jättää joku kuukausi maksamatta, tai maksaa vittuillakseen vähän myöhässä, perheen ruokarahat koostuisivat lapsilisistä.

Summat kuulostaisi aika isoilta, mutta mitenkään leveä ei elämä olisi. Etenkään , jos ero on tuore ja kaikki pitäisi hankkia itse, huonekalut ja matot ja astiat ja kaikki.

Näin olen itse miettinyt, meillä on avioehto.

En luokittelisi itseäni köyhäksi, mutta ainakin pienituloiseksi tuossa tapauksessa, eläisimme niukasti.

Lasten tai leikki-ikäisen harrastuksen jäisi.
Vauvan vaippoihin menee rahaa, leikki-ikäisellä on ruoka-aineallergioita, joten makkarasoppaa ei voisi tehdä, kun ei voi syödä makkaraa. Allergiat on niin lieviä, ettei Kela maksa erityishoitorahaa.
 
onneks ei tollasta meillä
onneksi asun rakkaan mieheni kanssa yhdessä ja molemmat olemme työssäkäyviä. minä tienaan käteen n.2000e ja mies 1600e. lapsia kolme joten lisät heistä 341.50e. talo on oma eikä vuokria tarvitse miettiä. ikää meillä alle 30v. eikä lusikka suussa olla synnytty.
 
Kerttu-Kyllikki
Noh, en jaksanu lukea tota koko raapustusta, mutta saa kai se yh lapsilisään korotukset, ja kuka sanoo, että se äitiyspäiväraha on just 900? Tai voihan sitä kuvitella mitä lystää.
Niin ja vielä, missä muka oikeesti on noin kovat vuokrat?

Pakko pikkusen saivarrella. :xmas:
 
vieras
Aika moni on köyhä ihan omasta tahdostaan. Jos ei suostu tinkimään asumisestaan ja asuu isossa asunnossa tai mukavuuksista kuten autosta, on aivan turha valittaa että rahaa ei ole mihinkään. Pienempään asuntoon muuttaminen säästää useimmiten satoja euroja kuukaudessa ja autottomuus vielä enemmän
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Noh, en jaksanu lukea tota koko raapustusta, mutta saa kai se yh lapsilisään korotukset, ja kuka sanoo, että se äitiyspäiväraha on just 900? Tai voihan sitä kuvitella mitä lystää.
Niin ja vielä, missä muka oikeesti on noin kovat vuokrat?

Pakko pikkusen saivarrella. :xmas:
Tuohon on kyllä laskettu yh-korotukset, mutta elatusmaksut eivät ole tuloa kun lasketaan asumistukea niin kuin tuo sepostuksen kirjoittanut väitti.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika moni on köyhä ihan omasta tahdostaan. Jos ei suostu tinkimään asumisestaan ja asuu isossa asunnossa tai mukavuuksista kuten autosta, on aivan turha valittaa että rahaa ei ole mihinkään. Pienempään asuntoon muuttaminen säästää useimmiten satoja euroja kuukaudessa ja autottomuus vielä enemmän
Kyllä.
Uskon että moni on oikeasti köyhä, mutta tiedän, että on paljon myös niitä, jotka eivät halua luopua mistään. Kun elämäntilanne muuttuu, on usein myös kulutustottumusten muututtava. Muuten ei voi köyhyydestä ketään muuta syyttää kuin itseään. :/
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Noh, en jaksanu lukea tota koko raapustusta, mutta saa kai se yh lapsilisään korotukset, ja kuka sanoo, että se äitiyspäiväraha on just 900? Tai voihan sitä kuvitella mitä lystää.
Niin ja vielä, missä muka oikeesti on noin kovat vuokrat?

Pakko pikkusen saivarrella. :xmas:
Tuohon on kyllä laskettu yh-korotukset, mutta elatusmaksut eivät ole tuloa kun lasketaan asumistukea niin kuin tuo sepostuksen kirjoittanut väitti.
Ah, niinpäs olikin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Kyllä.
Uskon että moni on oikeasti köyhä, mutta tiedän, että on paljon myös niitä, jotka eivät halua luopua mistään. Kun elämäntilanne muuttuu, on usein myös kulutustottumusten muututtava. Muuten ei voi köyhyydestä ketään muuta syyttää kuin itseään. :/
Tuo on aivan totta, mutta se muutos ei onnistu ihan hetkessä. Esim pienemmän ja halvemman vuokra-asunnon löytyminen voi kestää pitkäänkin.

Mä luulisin, että tänä päivänä on paljon vaikeampaa olla vähävarainen kuin silloin 1980-luvulla, jolloin itse olin. Varmaan silloinkin oli lapsille jotain merkkivaatteita, mutta en ikinä sellaisia ostanut eivätkä kyllä ostaneet mun kaverinikaan omille lapsilleen. Tuntuu, että tänä päivänä vähävaraisuus ei saisi mitenkään näkyä - ainakaan ulospäin - ja siksi koitetaan keinolla millä hyvänsä elää kuten "muutkin". Vaikka ei olisi varaakaan. En siis menisi osoittelemaan syyttävällä sormellani niitä, jotka eivät ole kyenneet kulutustottumuksiaan muuttamaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Noh, en jaksanu lukea tota koko raapustusta, mutta saa kai se yh lapsilisään korotukset, ja kuka sanoo, että se äitiyspäiväraha on just 900? Tai voihan sitä kuvitella mitä lystää.
Niin ja vielä, missä muka oikeesti on noin kovat vuokrat?

Pakko pikkusen saivarrella. :xmas:
Ainakin pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa.
 

Yhteistyössä