Minkälainen olisi mielestäsi paras perhepäivähoitopaikka lapsellesi?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Kerroppas, minkälainen hoitopaikka olisi kaikista paras ja mieluisin. Millainen koti, millaiset ulkoilu-ruokatavat? Millainen hoitaja? Ja yleensäkkin ihan kaikki mikä liittyy aiheeseen.

Olen miettinyt tuota mahdollisuutta, koulutuskin olisi mulla valmiina.. Mietin vain että minkälainen paikka olisi se PARAS =)

"vieras"
Äitini oli pidetty perhepäivähoitaja. Ulos mentiin ennen ruokaa 9-10 aikoihin ja uudelleen noin 15.00 ja lapset haettiin noin 16.00. Huonolla ilmalla tietenkin vähemmän ja pihassa oli muitakin lapsia ja hoitajia, eli kerrostalo ja kaikille kavereita, myös hoitajille ettei tarvinnut yksin tylsistyä. Usein kävivät isommilla leikkikentillä, asioilla ja kirjastossa yms. muutakin kuin sitä samaa päivästä toiseen. Oli isot pikkujoulut porukalla ja pidettiin hiihtokilpailuja yms. paljon kävivät hiihtämässä talvella läheisellä hiihtopaikalla jne...

"mä"
Ulkoilua joka päivä , kiireetön arki eli ei liian paljon tekemistä niin että on aina kiire jonnekin , paljon leikkiä , samanikäisiä kavereita . Yleensä toi viimeinen on se vaikein toteuttaa :( siksi kait useimmat laittaa päiväkotiin isommat lapset .
Ulkoisilla puitteilla ei ole kauheita vaatimuksia kunhan siellä mahtuu leikkimään. Tärkeintä on se millainen on hoitaja.

Hoitajan persoona on isompi juttu kuin ympäristö. :) Hoitajan haluaisin olevan lämmin, aito, joustava jalat maassa-tyyppi, joka suhtautuu lapsiin yksilöinä. Haluaisin hänen myös suhtautuvan ammattiinsa vakavasti, perhepäivähoitokaan ei saisi olla pelkkä lapsen säilytyspaikka, vaan paikka, jossa toteutetaan oikeasti tavoitteellista kasvatustoimintaa. Kuitenkin sellaisen tavallisen arjen kautta. Ulkoilua, ruokailua, ruoanlaittoa, kotona köllimistä, sylissä istumista. :) Sellaista kivaa. Ihan sama onko kerrostalo, omakotitalo tai rivitalo, tavallinen koti riittää. Ulkoilua kaksi kertaa päivässä, ruoka tavallista kotiruokaa.

"hoitaja"
Kiitos vastauksista :) Meillä on iso rivitaloasunto johon tie päättyy. Pihaa on edessä ja takana+leikkipaikka. Asunto on neliö ja varmasti tilaa vaikka oman makuuhuoneemme suljemmekin käytöstä. Kirjasto on lähellä.
Itse koen olevani jalat maassa tyyppinen, otan lapset yksilöinä ja hoitolapsiin suhtautuisin kuin omaani. Perheitä kunnioitan ja uskoisin nauttivani työstä. Olen n.puoli vuotta asiaa miettinyt ja suunnitellut. Nyt olisi pian toteutuksen aika.

Yhteistyössä