Minkälainen nainen ei halua lapsia?

  • Viestiketjun aloittaja mä mietin
  • Ensimmäinen viesti
Minä vain
Minä en hanki lapsia koska minulle työni on elämäni tärkein asia. Rakastan kyllä miestäni mutta tunnen vastuuta työstäni niin että asetan usein sen jopa mieheni edelle. Itseni tuntien tekisin saman lapselle ja se ei olisi oikein. Lisäksi en ole keksinyt ainuttakaan asiaa missä lapsi toisi elämääni mitään lisäarvoa.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Eikä äiti-ihminen varmastikaan osaa ajatella kuinka mukavaa on miehen kanssa naida silloin kun siltä tuntuu, lähteä reissuun silloin kun haluaa ja laiskotella silloin kun siltä tuntuu ja tuhlata rahat mihin itseään sattuu huvittamaan.

 
huoh x 100
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olisiko sullakin tässä taustalla se, että et ole päässyt olemaan tarpeeksi lasten kanssa, eli tietämättömyys. Ja voihan sitä olla yhdessä vaikka kuinka kauan, mutta ehkä se on sitten sitoutusmikammoisuutta lapseen, se on kuitenkin eri asia. Ei haluta ottaa vastuuta.
Vastatataanpa nyt vaikka tähän.

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja käynyt sterissäkin (muu ehkäisy ei sopinut), ja koen melkoisen loukkaavaksi tuon vastuunpakoiluargumentoinnin. Minä ymmärrän asian niin, että vastuullinen ihminen pohtii, mitä tahtoo ja mihin on valmis, ja toimii sen mukaan. Eikä esimerkiksi tee lasta vaikkei ole varma onko vanhemmuus oma juttu ja laittaa sitten muksun kärsimään omasta vastuuttomuudestaan.

On aika köyhää ajattelua typistää vastuun käsite lapsen ympärille. Oletko sitten vastuuton kun lapset muuttavat pois kotoa? Eikä vastuuta ole olemassakaan ilman lapsia? Mielestäni on niin, että aikuinen ihminen ottaa vastuuta lukemattomista tekemistään valinnoista. Ja näiden omien valintojensa seurauksista vastaaminen on minun mielestäni vastuullista. Jos tehdään lapset, huolehditaan niistä => vastuullista. Jos ei tehdä, kannetaan vastuu niistä lukemattomista muista valinnoista joita tehdään (raha-asiat, koulutus, toimeentulo jne.)

Käsi sydämelle: kuinka moni voi väittää että ihmiset ovat ylipäänsä _parempia_ lasten teon jälkeen? Suurin osa maailman ihmisistä lisääntyy, mutta itse en ole nähnyt laupeuden ja harmonian täyttävän maailmaa tämän johdosta. Jotkut ihmiset ovat huomaavaisempia, rakastavampia ja lähimmäisiään kohtaan (muitakin kuin omia lapsia) ja ajattelevampia kuin toiset, eikä lasten hankkiminen tee asiaan muutosta.

Melkoisen asenteellista sinulta on hyväksyä miehiltä haluttomuus vanhemmuuteen ja pitää lapsettomia naisia omituisina. Kaikilla naisilla ei yksinkertaisesti ole sellaista tunnetta että äitiys olisi oma juttu. Ei siinä ole mitään sen kummempaa tai epäkypsempää kuin siinä tunteessa, että tottakai haluaa lapsia. Montako kertaa olet itse perustellut juurta jaksain sitä, miksi oikein haluat lapsia?

Itse tykkään lapsista ja olen ollut sekä työ- että vapaa-ajalla lapsukaisten kanssa enemmän kuin useimmat vanhemmat ennen omia lapsiaan. Tämä ei ole muuttanut mieltäni suuntaan eikä toiseen - lapset ovat useimmiten mukavia pikkuihmisiä ja se siitä.
 
Kukka
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Nuohan nyt voi soveltaa vaikka kissaan. En ymmärtänyt pointtiasi.
 
Keittiönoita
Vaikea kysymys, kun en tunne yhtäkään naista, joka eläisi hyvässä parisuhteessa eikä silti haluaisi lasta. Mun tuttavapiirissäni on paljon lapsettomia naisia, mutta heillä lapsettomuuden syy on joko se, ettei sopivaa isäkumppania ole löytynyt tai että lasta ei yrityksistä huolimatta tule.
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Näin juuri:) Näitä ei voi ymmärtää ennen kuin kokee, ja monia pelottaa lähteä yrittämään, vaikka se toisi mukanaan monta ihanaa asiaa. Tietysti on ikävää jos ei ole löytynyt sitä oikeaa kenen kanssa edes yrittää. Tiedän myös monia jotka ovat aiemmin olleet niin lapsia vastaan, mutta ovatkin sitten hupsista vain raskautuneet kun on ikää tullut ja ei kukaan heistä vaihtaisi takaisin entiseen elämäänsä. Se kertonee jotain.

Monet myös saattavat esittää kovaa ja lapsikielteistä, mutta tosiasiassa se onkin suojautumista omia todellisia tunteita vastaan, tästäkin on laajaa kokemusta.
 
sellainen
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Eikä äiti-ihminen varmastikaan osaa ajatella kuinka mukavaa on miehen kanssa naida silloin kun siltä tuntuu, lähteä reissuun silloin kun haluaa ja laiskotella silloin kun siltä tuntuu ja tuhlata rahat mihin itseään sattuu huvittamaan.
Osaa tietenkin (koska monikaan ei ole alkanut äidiksi heti sukukypsäksi tultuaan), mutta nuokin asiat ovat huomattavasti arvostetumpia silloin, kun niitä ei voi tehdä ihan milloin vain.
Ja mikään noinsta ei kuitenkaan vie voittoa äitiyden ihanuuksista. Rahattomuus voi vaivata lapsetontakin ja äiti-ihmisellä sitä voi taas olla paljon. Ja vaikka ei olisikaan niin sen rahan haluaa ehdottomasti käyttää niihin lapsiin ensisijaisesti.
 
terve!
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Vaikea kysymys, kun en tunne yhtäkään naista, joka eläisi hyvässä parisuhteessa eikä silti haluaisi lasta. Mun tuttavapiirissäni on paljon lapsettomia naisia, mutta heillä lapsettomuuden syy on joko se, ettei sopivaa isäkumppania ole löytynyt tai että lasta ei yrityksistä huolimatta tule.
Minä tunnen. Ihanan pariskunnan, joka on avoimesti kertonut siitä millaista on olla lapseton kun ei halua lasta. Harrastavat koirailua, rakastavat kummilapsiaan ja ottavat heitä kylään, matkustelevat, retkeilevät, nauttivat toisistaan, ystävistään ja elämästään.
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt
sinkku
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Vaikea kysymys, kun en tunne yhtäkään naista, joka eläisi hyvässä parisuhteessa eikä silti haluaisi lasta. Mun tuttavapiirissäni on paljon lapsettomia naisia, mutta heillä lapsettomuuden syy on joko se, ettei sopivaa isäkumppania ole löytynyt tai että lasta ei yrityksistä huolimatta tule.
Liian usein se oma tuttavapiiri koostuu samassa elämäntilanteessa olevista ihmisistä/pariskunnista: sinkuilla on sinkkuystäviä, ystäväpariskunnat raskautuvat samoihin aikoihin jne.

Minulla ei ole yhtään ystävää, jolla olisi alle kouluikäisiä lapsia ja voin kertoa, että ystäväpiirini on erittäin laaja työn ja harrastusten kautta.

 
huoh x 100
Odottelen edelleen vastauksia omaan viestiini tuossa aiemmin... Kuulisin kovin mielelläni, miten tällainen lapsirakas, naimisissa oleva ihminen suhteutuu noihin teorioihinne pitkän viestini valossa.
 
sellainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kukka:
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Nuohan nyt voi soveltaa vaikka kissaan. En ymmärtänyt pointtiasi.
Meillä on ollut kyllä kissakin, mutta en mä sen kanssa kyllä mitään leiponut ja askarrelllut, ei se myöskään halannut mua, eikä sitä huvittanut ottaa matkoille tai kaupungille mukaan, koska se ei ymmärtänyt niiden päälle.
kissa ei ole koskaan jutellut kanssani ja sen kehitys loppui muutaman kuukauden jälkeen en koskaan myöskään raksatanut kissaa yhtä syvästi, kuin lapsiani.
Kissa ei edes koskaan hymyillyt minulle
Kissa on kuollut ja haudattu ja se on ok, mutta, jos lapseni olisi kuollut niin tuskin siitä menetyksestä toipuisin koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Odottelen edelleen vastauksia omaan viestiini tuossa aiemmin... Kuulisin kovin mielelläni, miten tällainen lapsirakas, naimisissa oleva ihminen suhteutuu noihin teorioihinne pitkän viestini valossa.
Minä en myöskään tykännyt ollenkaan siitä, että valittu lapsettomuus olisi sitä, ettei uskalla ottaa vastuuta. Kirjoitit hyvin, vaikka itse katsonkin asiaa äitinä.
 
vera
Kyllä mä ymmärrän hyvin niitä jotka ei halua lapsia. Kyllä tämä meidän elämä on yhtä kitinän ja huudon kuuntelemista ja ajoittain tuntuu perhe-elämä hieman raskaalta. Silti olen onnellinen että on lapsi mutta ymmärrän nyt kyllä hyvin niitä jotka ei lähde tähän kitinäralliin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle
Eikä äiti-ihminen varmastikaan osaa ajatella kuinka mukavaa on miehen kanssa naida silloin kun siltä tuntuu, lähteä reissuun silloin kun haluaa ja laiskotella silloin kun siltä tuntuu ja tuhlata rahat mihin itseään sattuu huvittamaan.
Ikävä kyllä äiti-ihminen osaa ajatella, koska on äiti-ihminenkin ollut joskus lapseton. Nykyään en ole enää ollenkaan varma, että haluaisin lapsia. Rakastan toki omiani, mutta...

 
vastaus huoh:lle
Alkuperäinen kirjoittaja huoh x 100:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olisiko sullakin tässä taustalla se, että et ole päässyt olemaan tarpeeksi lasten kanssa, eli tietämättömyys. Ja voihan sitä olla yhdessä vaikka kuinka kauan, mutta ehkä se on sitten sitoutusmikammoisuutta lapseen, se on kuitenkin eri asia. Ei haluta ottaa vastuuta.
Vastatataanpa nyt vaikka tähän.

Olen vapaaehtoisesti lapseton ja käynyt sterissäkin (muu ehkäisy ei sopinut), ja koen melkoisen loukkaavaksi tuon vastuunpakoiluargumentoinnin. Minä ymmärrän asian niin, että vastuullinen ihminen pohtii, mitä tahtoo ja mihin on valmis, ja toimii sen mukaan. Eikä esimerkiksi tee lasta vaikkei ole varma onko vanhemmuus oma juttu ja laittaa sitten muksun kärsimään omasta vastuuttomuudestaan.

On aika köyhää ajattelua typistää vastuun käsite lapsen ympärille. Oletko sitten vastuuton kun lapset muuttavat pois kotoa? Eikä vastuuta ole olemassakaan ilman lapsia? Mielestäni on niin, että aikuinen ihminen ottaa vastuuta lukemattomista tekemistään valinnoista. Ja näiden omien valintojensa seurauksista vastaaminen on minun mielestäni vastuullista. Jos tehdään lapset, huolehditaan niistä => vastuullista. Jos ei tehdä, kannetaan vastuu niistä lukemattomista muista valinnoista joita tehdään (raha-asiat, koulutus, toimeentulo jne.)

Käsi sydämelle: kuinka moni voi väittää että ihmiset ovat ylipäänsä _parempia_ lasten teon jälkeen? Suurin osa maailman ihmisistä lisääntyy, mutta itse en ole nähnyt laupeuden ja harmonian täyttävän maailmaa tämän johdosta. Jotkut ihmiset ovat huomaavaisempia, rakastavampia ja lähimmäisiään kohtaan (muitakin kuin omia lapsia) ja ajattelevampia kuin toiset, eikä lasten hankkiminen tee asiaan muutosta.

Melkoisen asenteellista sinulta on hyväksyä miehiltä haluttomuus vanhemmuuteen ja pitää lapsettomia naisia omituisina. Kaikilla naisilla ei yksinkertaisesti ole sellaista tunnetta että äitiys olisi oma juttu. Ei siinä ole mitään sen kummempaa tai epäkypsempää kuin siinä tunteessa, että tottakai haluaa lapsia. Montako kertaa olet itse perustellut juurta jaksain sitä, miksi oikein haluat lapsia?

Itse tykkään lapsista ja olen ollut sekä työ- että vapaa-ajalla lapsukaisten kanssa enemmän kuin useimmat vanhemmat ennen omia lapsiaan. Tämä ei ole muuttanut mieltäni suuntaan eikä toiseen - lapset ovat useimmiten mukavia pikkuihmisiä ja se siitä.
Ei se vastuu häviäkään mihinkään, mutta onko isompaa vastuuta kuin kasvattaa uutta elämää? Siitähän tämän maailman toiminnassa on kyse. Ja jos kaikki siitä kieltäytyisivät niin mitäs siitä tulisi?

Tuohon paremmuuteen, niin kyllä minä voin rehellisesti sanoa olevani parempi lasten myötä, perheelliset ovat kokeneet myös lapsettoman elämän, mutta lapsettomat eivät ikinä voi tietää mitä on perhe-elämä: Uskallan veikata, että lapsettomilta puuttuu kyky ajatella asioita yhtä monipuolisesti kuin äideiltä. Poikkeuksiakin toki on. Joissain työpaikoissakin pomot jopa pitävät suotavana, että hakijalla olisi lapsia, ymmärrettävä kriteeri, tuohan äitiys mukanaan organisointikykyä. Ei sillä että lapsettomalla ei voisi olla, mutta kuitenkin.

Mistähän muuten johtuu, että opiskelupaikassani juurikin perheelliset tuntuvat vetävän parhaita arvosanoja? Ehkä siksi että lapsi pakottaa panostamaan tulevaisuuteen. Vai onko lapsettoman sinkkuopiskelijan krapulapäivien takia vesittyneet tentit vastuullista toimintaa? Äitiys opettaa vastuuseen niin uudella tavalla, että sitä ei voi kuvitella.

Ja mielestäni perustarvetta ei tarvitse sen kummemmin perustella, lapseni hoidan ja hietä pitkään halusin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sellainen:
Sellainen nainen ei halua lapsia, joka ei osaa ajatella, kuinka ihanaa on, kun
-vauva nostetaan syntymän jälkeen syliin
-saa ensimmäisen hymyn omalta lapseltaan
-vauva oppii uusia temppuja
-tapero ottaa kaulasta kiinni ja halaa ja suukottaa
-taapero oppii puhumaan
-taapero tanssii ja tuohuaa
-lapsen saa iloiseksi tekmällä yhteisiä juttuja
-koululainen tuo taidokkaan työn kotiin
-lapsen kanssa ollaan yhdessä shoppailemassa
-näkee, että lapsi nauttii yhteisestä lomamatkasta
-lapsi valmistaa ensimmäisiä kertoja ruokaa tai leipoo
-kotona on hyvä olla ja se on täynnä elämää
-juhlatkin tuntuvat juhlilta, kun on lapset jotka iloitsevat siitä miten on yhdessä koristeltu ja siivottu ja laitettu herkkuja.
-lapsi käpertyy kainaloon
-vanhempana lapset tulevat omien lastensa kanssa vierailulle

Ja elämä on yhtä onnellista ruusuilla tanssimista joka päivä - joka hetki lapsiperheessä?
 
Jenis
Tää keskustelu on kyllä taas niin kaksplussaa että voi huoh. Ihan kuin se, onko lapsia vai ei, tai onko niitä ikinä halunnut vai ei, kertoisi jotain ihmisen vastuunkantokyvystä tai itsekkyydestä. Siksikö te niitä lapsia "hankitte", että opitte vastuuta vai? Tällä palstalla on kyllä niin yksisilmäistä porukkaa että harvoin elävässä elämässä näkee. Onneksi.

Yrittäkää nyt ymmärtää, että toiset ihmiset kokee elämän eri tavalla kuin te itse. Niin lasten osalta kuin muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: orion's belt

Yhteistyössä