Mukana olleen kynästä
http://blogit.demari.fi/mattisaarinen/2010/02/04/puhemiehen-tyotakin-on-voitava-arvioida/
Henkilökohtaisesti koen, että minulla on hyvät suhteet puhemiehen kanssa, joidenkin mielestä jopa liian hyvät.
Kun puhemiehen vaalissa Niinistö sai vain 89 ääntä tiedotusvälineet oikaisivat mutkat suoriksi tekemällä Niinistöstä säästäjän ja muista tuhlaajapoikia, jotka protestoivat puhemiehen säästölinjaa vastaan. Puhuttiin jopa kostosta.
Mielestäni asia ei ole näin. Kysymys ei enää ollut joistakin käyntikorttien hankintaan liittyvästä säästötoimesta, vaan ihan jostakin muusta.
Meitä julkisissa tehtävissä olevia on oikeus arvioida ja arvostella, puhemiestäkin.
Vaikka ei ehkä pitäisi, niin kommentoin vaalin tulosta vähän henkilökohtaistenkin ominaisuuksien perusteella, osittain omien ja osittain kuulemani perusteella.
Puhemiestä arvioidaan talon johtajana ja työyhteisön jäsenenä. Miten hän suhtautuu alaisiinsa, miten puolustaa tarvittaessa organisaatiotaan, miten hän suhtautuu saamaansa palautteeseen? Onko nykyaikaa, että johtaja huutaa, haukkuu, keskeyttää puhujaa ja itkettää? Näin on väitetty tapahtuneen.
Vuosi sitten puhemiehen vaali osoitti jo tyytymättömyyden henkeä, koska ääniä tuli vain n. 141. Pitkin vuotta puhemiehelle on yritetty antaa työn ohjausta ja palautetta mm. kansliatoimikunnassa ja puhemiesneuvostossa. Henkilöstöjärjestöt lähettivät hänelle kirjallisesti toivomuksensa käytöksen muuttamiseksi. Eduskuntaryhmien puheenjohtajat ovat yhdessä toivoneet puhemieheltä hieman myönteisempää suhtautumistapaa. Aiheesta on puhuttu hänelle myös yksityisesti. Tätä taustaa vasten äänestystulos ei tullut puskista, vaikka yllättikin rajuudellaan. Vähempikin olisi riittänyt.
Niinistö vetoaa valtavaan kansansuosioonsa ja ihmettelee kansan valittujen suhtautumista häneen. Yksityisen ihmisen kyseessä ollen, kumpi mahtaa tuntea Niinistöä paremmin kansa vain kansanedustajat ja talon henkilökunta? Niin me makaamme kuin petaamme itse kukin. Vaalin tulos kuvasti yleistä tyytymättömyyttä. Se ei ollut minkään puolueen ryhmäpäätöksillä johdateltua toimintaa.
Luottamus ja arvostus ovat sellaisia asioita joita ei kukaan meistä voi itse vaatia, ei puhemieskään.