minkäkäkoinen on mielestäsi iso vastasyntynyt ? Entäs te joilla ollut iso,

milloin on tullut ekat "merkit" raskaudessa siitä, että olisi tulossa iso(hko) vauva ?

terveisin hyvin tyhmä,vähän "säikähtänyt" odottaja, kun np-ultrassa vauva olikin yli viikon luultua isompi ..
 
---
Eikös 4kg ole joku puolivirallinen mitta isolle vauvalle? Kuitenkin moni synnyttää normaalisti melkein viisikiloisia. Omasta mielestä jo joku 3,7kg on aika iso, kun omat on olleet "pieniä", alle 3kg ja alle 3,5kg.
 
"diu"
Ekasta en tiennyt, kokoa oli 3,9kg viikolla 37, kun syntyi. Tokan vain "tiesin" isoksi, vatsa oli iso ja viikon 20 ultrassa oli kasvussa edellä. Mutta eih, vaikka kuinka vaadin, en saanut mitään lisätutkimuksia, kun sokerit yms oli ok.

Lapsi syntyi yli viisikiloisena.
 
Esikoinen 3990g 52cm. Ei missään vaiheessa merkkejä, että olisi iso vauva tulossa. Ultrissa oli ihan normaalin kokoinen. Synbtyi 41+5.

Kuopus 4290g ja 54cm. Käytiin 4D ultrassa ja siellä sanottiin, että laskettuna aikana olisi painoa n. 4kg. Oli silloin siis jo hieman isompi. Myös sf mitta oli 41cm rv41. Tämän takia oli paria päivää aiemmin ya-kontrolli. Syntyi 41+3.
 
Iso vauva?
Toinen lapseni painoi 4,3kg, kun syntyi laskettuna päivänä. Oli hän kai ainakin isohko? Tiesin, että oli iso vauva siinä vaiheessa, kun hänet oli punnittu. :) Esikoinen painoi 3,4kg, kun hän syntyi viikolla 40+2. Sf-mitta oli toisessa raskaudessa jopa pienempi kuin ekassa. Mitään painoarviota ei kukaan antanut missään vaiheessa, joten en ihan noin isoa odottanut. Ei siitä muuta harmia ollut kuin, että pienemmät vaatteet eivät sopineet lainkaan. Poika oli myös 53cm pitkä.
 
mun mielipide
Eikös tuo 4kg ole nykyään ihan normaalikokoinen lapsi? Tuntuu ainakin harvinaisemmilta nykyään nää 3,5-kiloiset kuin nuo 4-kiloiset :D Tai no joo. Ensimmäiset taitaa olla kaikilla kaveriporukassa ollut alle 4-kiloisia, mutta seuraavat sit jo isompia...

Isoksi sit mennään, kun mennään yli 4,5 kilon...
 
Hmmm, mulla oli valtava vatsa kun ootin poikaa, aika usein multa kysyttiin et odotanko kaksosia.
Poika oli syntyessään 4820g ja 56 cm. Sokereita seurailin, mutta ei niissä ollut kuitenkaan mitään häikkää.
 
Mun mielestä yli nelikilonen on iso, ja yli 4,5 kilonen on jo makrosominen eli epänormaalin iso. Tai sanotaan nyt epätavallisen ettei kukaan loukkaannu. Meillä vauvan koko arvioitiin viikolla 28 muistaakseni viimeksi ja silloin oli sen kokoinen että jos jatkaa samaa tahtia niin laskettuna on 4100g. Mullakin oli jo nt-ultrassa isompi kuin viikot(jotka tiedän tarkkaan). Tosin noi painoarviot voi heittää aikalailla. Mun veljen poika arvioitiin yli kolmekiloseks, mutta painoikin 2200g. Tästä tosin jo kymmenisen vuotta.
 
"vieras"
Pidän yli nelikiloista vauvaa isona, oma lapsi syntyi 4,2-kiloisena. Ennen synnytystä ultrattiin ja siinä näkyi vauvan iso koko, muuten sitä ei olisi huomannut ulosapäin. Ennen ultraa kätilö sanoi että mulla on niin pieni vatsa että vauva on varmaan hyvin "sopusuhtainen". vai mitä sanaa käyttikään. Pyysi sitten vielä toisen kätilön ultraamaan uudestaan, kun ei uskonut että mun mahassa tosiaan voisi olla sen kokoinen vauva. Mulla oli kyllä todella tukala olo loppuraskaudessa, en voinut kumartua yhtään kun en yksinkertaisesti taipunut ja pienikin "taittuminen" oksetti kamalasti, ilmeisesti vatsa sitten kasvoi jotenkin "sisäänpäin".
 
"Muumi"
Joo'o. Mä olin ajatellut ennen, että siinä 3700 g kohdalla alkaa vauva olla jo isohko, ja uli 4-kiloinen iso. Kunnes synnytin 6255 g poikavauvan. Viikolla 40+3, ei ylipainoa, ei raskausdiabetestä, ei korkeita sokereita minulla.
 
"vieras"
Mun mielestä yli 4 kiloinen on iso, 3,5-4kg isohko. Itsellä just tilanne että muksun kasvua seurataan ja tarvittaessa synnytys käynnistetään etuajassa ison koon takia. Olen pieni ja siro ihminen ja painoarvio yli 4,5kg. Pelottavaa.
 
IhanaValo
Jotain 4-4,5 kiloisia miekin pitäisin isoina..En muista tarkkaan missä vaiheessa esikoista alettiin pitää mahdollisesti isona, mutta kun paria päivää ennen käynnistystä kokeiltiin niin 4,1kg oli arvio..tyttö oli sit kuitenkin vielä vähän isompi, 4,480kg. Meni siis yliaikaiseksi, ja mm.vauvan ison koon takia+epäkypsän kohdunsuun tms. tilanteen takia alettiin lopulta käynnistelee kun ei muuten alkanu tulemaan.
 
Mulla esikoinen oli isohko. Tyttö syntyi rv41+2 ja oli 4080g/52cm.
Kuopus taas on oikeasti iso :D Poika syntyi rv38+5 (käynnistettiin suuren kokoarvion vuoksi) ja oli 4340g/52cm. Tosin tuohon Muumi-nimimerkin poikaan verrattuna tää taitaa olla ihan rimpula ;) Nyt 3kk iässäkin poika on reilusti ikätovereitaan isompi (7,5kg ja 64cm).

Molemmissa raskauksissa sf-mitta on mennyt ihan omilla käyrillään yli asteikon eli arvattavissa on ollut että reilumman kokoiset mukulat on tulossa. Sokerit ovat olleet hyvät kummallakin kertaa eli sekään ei selitä lasten kokoa.
 
Kakkonen oli iso. 54 cm ja 4655 g. Mitään tietoa koosta ei ollut ennen synnytystä ja ajatus vauvan isosta koosta tuli kun hän juuttui hartoista kiinni "sinne". Ultrassa ravasin koko raskauden, ei mitään viitettä että iso vauva tulossa.
 
Mun mielestä 4,5kg on iso vauva, 4kg on vielä ihan normaalikokoinen ja lähes kaikki pystyy 4kg vielä synnyttämään alakautta.
Mun isoin painoi 4,1kg ja siinä ei ollut mitään merkkejä siitä että olisi iso vauva, mahakin oli saman kokoinen kuin ekasta joka painoi 3,2kg...
 
"viivi"
Toinen lapseni oli 3770g ja 53cm, pidin isona kun siskonsa oli vain 3080g ja 47,5cm :) Yli 4kg on jo iso vauva mun mielestä ja en mielelläni hirveästi tuota isompaa synnyttäisi.
 
mie olin ihan äimänä, kun kätilö puhui "isosta tytöstä" ja kotiinlähtö-tarkastuksessa
lääkärikin mainitsi "kookkaan ja yliaikaisen oloisen"... siis tämä nuorempi tyttö, oli 52cm/3.400g. esikoinen taas oli 48cm/3140 g
 

Yhteistyössä