minkäikäisen lapsen annatte nostella ja kantaa vauvaa? kyse siis puolivuotiaasta taaperosta, jota isoveli haluaa nostella

  • Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
qwe
6-vuotias ehkä jo jaksaa, jos osaa myös laskea vauvan nätisti lattialle. Vaikea sanoa, riippuu niin paljon lapsesta. Ja kovasti rimpuilevasssa vauvassa on aikuisellakin pitelemistä.

Meil 4v selviytyi hienosti pikkuveljen hoitamisesta -salaa: kerrankin kävi niin että vauva alkoi itkemään vaunuissa kun tein kotitöitä, mutta itku lakkasi hetikohta joten jatkoin vielä töitäni. Kohta 4v tuli ilmoittamaan että hän riisui jo vauvan... oli kantanut veikan makuuhuoneen sängylle, riisunut ulkovaatteet ja tuli sitten pyytämään äitiä antamaan vauvalle maitoa :whistle: hui, ja vauva oli siis noin kuukauden ikäinen ja isoveli juuri täyttänyt 4v
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Kuinka vanha on isoveli?

Kyllä mä nyt parivuotiaan annan jo aika hyvin retuuttaa sellaista isompaa vauvaa :D
Joo mutta kai vahdit vieressä? Nää pienet ei oikeen tajua vielä että kaulasta ei saa nostaa...
 
vieras
Meillä on lapsilla ikäeroa 2,5v, isompi nyt 5v. En ole antanut nostaa vauvana enkä anna vieläkään. Nyt tosin ovat aika saman painoisiakin, joten tyttö ei 3kg kevyempää pikkuveljeään jaksa edes nostaa.
 
qwerty
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Kuinka vanha on isoveli?

Kyllä mä nyt parivuotiaan annan jo aika hyvin retuuttaa sellaista isompaa vauvaa :D
Joo mutta kai vahdit vieressä? Nää pienet ei oikeen tajua vielä että kaulasta ei saa nostaa...
Joo kainaloiden alta saa raahata kunhan vauva ei itke. Mutta tosiaan kun on noita vanhempiakin sisaruksia niin ne katsovat jokin verran perään. Kyllä meillä nelivuotias on jo hyvä vauvavahti kymmenkuiselle :D
 
Meillä tyttö 8-vuotta saa nostella ja hoitaa pikkuveljeään niin paljon kuin haluaa. Vauva on nyt 6kk.
Hyvin onnistuu pukemiset, riisumiset, vaipan vaihdot ja syöttämiset. Osaa olla kyllä varovainen ja on isosti apuna.
Jos vauva käy liian painavaksi niin ymmärtää laskea pikkuveljen varoen lattialle tai pyytää äitiä apuun.
 
tytönjapoikienmamma
Meidän 7 vuotias ei saa nostella meidän nuorimmaista. tyttö on luotettava ja ahkera ja avulias. Mutta jotenkin minusta se ei kuulu isosiskolle, siis lapsen kantaminen ja nostelu. Muuten voi olla apuna ja onkin. Joskus mm vahtii (siis leikkii seurana) yhdessä huonneesssa (lapsiturvallinen) vauvan (tai nykyään jo taapero) kanssa sen aikaa kun kylvetän toista pikkuveljeä.
 
tytönjapoikienmamma
Alkuperäinen kirjoittaja ninja85:
Meillä tyttö 8-vuotta saa nostella ja hoitaa pikkuveljeään niin paljon kuin haluaa. Vauva on nyt 6kk.
Hyvin onnistuu pukemiset, riisumiset, vaipan vaihdot ja syöttämiset. Osaa olla kyllä varovainen ja on isosti apuna.
Jos vauva käy liian painavaksi niin ymmärtää laskea pikkuveljen varoen lattialle tai pyytää äitiä apuun.
Miksi 8v on tarpeen riisua , pukea tai syöttää vauvaa? Aikuisen hommaa minusta.

 
immu
Joo puolivuotias ei kyllä mikään taapero ole...

Ja 3v on saanut pitää vauvaa sylissä istuessaan, minä olen asetellut vauvan siihen. Nyt kohta 5v saa mun valvonnan alaisena nostaa 1,5v pikkuveljeänsä vähän, ja vain jos pikkuveli siihen suostuu.
 
äiti
Jestas te ootte jo ihan ylivarovaisia, mua ihan naurattaa!!!!! Pidättekö 7 vuotiasta niin tyhmänä ettei muka osais vauvaa nostella? Sori mut ei ihan normaalia. Tiedättekö 7 vuotiaista mitään tai lapsen kehittymisestä?
 

Yhteistyössä