Minkä kokoisia teidän 1,5 vuotiaat on / ovat olleet?

Kävimme tänään tuon pienimmän neidin 1,5 vuotis neuvolassa. Pituus mitattiin useampaan otteeseen, mutta tulos aina sama: 94cm. Painoa 17,01 kg. Pituutta tullut puolessa vuodessa 11cm. Vuoden ikäisenä lapseni mitattiin sekä neuvolassa että sairaalan lastenosastolla ja kummassakin mitaksi saatiin 83 cm.

Neiti tuntuu ihan suhteettoman suurelta ikäisekseen, joten kysynkin että missä mitoissa teidän 1,5 vuotiaat ovat olleet?
 
Poika ei ole vielä edes 1v5kk, mutta tänä aamuna punnitsin ja painoa on 12,9kg, pituutta semmoiset 85cm. Mietityttää, onko liian pullukka. Tavallista ruokaa kuitenkin syö, rintamaitoa saa edelleen... Alle viidessä kuukaudessa paino noussut lähes 2kg, pituuttakin tullut reippaasti.
 
pojulin äiti
Meillä oli 92 senttinen tuossa iässä. Ja muistaakseni n. 14kg. Silti jouduttiin lastenpolin lääkärin juttusille, koska kasvu oli liian pitkään ollut nousujohteista.

Jos lapsi on ylipainoinen, hän kasvaa ja kehittyy nopeammin. Myöhemmin kasvu sitten hidastuu.
 
"mie"
Meillä esikoispoika oli 1,5vuotiaana 92cm ja 17kg (1veenä oli 84cm/14kg). On käynyt myöhemmin kromosomitutkimuksessa, ei mitään poikeava. Poika on edelleen pitkä ikäisekseen: parin kuukauden päästä 6v täyttävällä on pituutta vajaa 130cm.

Keskimäinen poika on ihan erimittäinen kun isoveljensä. Pituutta oli 1,5v neuvolassa 80,5cm ja painoa muistaakseni n. 11kg.
 
"vieras"
Teidän tyttö on kyllä todella pitkä ikäisekseen!
Meillä myös pitkät lapset, mutta sentään vain 85 cm ja 11 kg (tyttö) ja 88 cm ja 12 kg (poika).
Ja heitäkin mittailtu uudelleen samassa neuvolassa ja pojalle varattiin oikein uusi aikakin puolen vuoden päähän kasvun takia.
Ainoa huono puoli, minkä keksin pitkien lasten vanhempana on se, että heitä luullaan aina vanhemmiksi kuin ovat ja oletetaan myös sellaista käytöstä..
 
  • Tykkää
Reactions: Maria I.
oli 89cm ja 14,5kg. Itse olen 177cm ja mieheni 185cm, joten kaikki ollaan pitkiä. Lapsi jo syntyessään 54cm. Itse en ole lainkaan huolissani. Olin itse (vuonna 78) 86cm pitkä, joten tyttö on vielä pidempi, mutta kun tytöistä puhutaan niin pituuskasvu saattaakin päättyä aikaisin, jos menkat alkaa ala-asteiässä. Esim. siskoni tyttö oli noin samoissa mitoissa kuin oma tyttäreni 1,5v. ja jäi 162cm pitkäksi, kun menkat alkoivat siinä 11v. kieppeillä.
Oma tyttäreni menee nyt 1v9kk pituus ja punnitus seurantaan ja sit taas 2v. nähdään kuinka pituuskasvu jatkuu. Mutta viestini on älä huoli, lapset ovat erikokoisia, mutta yhtä arvokkaita :)
 
Mutta viestini on älä huoli, lapset ovat erikokoisia, mutta yhtä arvokkaita :)
Näinhän asiat ovat. Meidän muut lapset ovat kaikki olleet alta 90 senttisiä puoltoistavuotiaina. Jopa hänen suuri kokoinen veljensä jää kauas tuosta pituudesta. Veljensä oli "vain" 89,5 cm pitkä tuon ikäisenä (pituusennuste hälle kuitenkin 205!). :)

Puolisoni on 186cm ja itse olen 178cm. Joten ei ole ollenkaan yllätys, että lapsemme ovat pitkiä. Nuorimmaisella on käyrä ollut nousu suuntainen koko elämänsä ajan, mutta se on kuitenkin tasainen. Siis suomeksi sanottuna kasvukäyrän nousukulma on suurempi kuin mitä neuvolakäyrien.

Ei meille ainakaan mitään ole sanottu tuosta kasvamisesta, kun se on kuitenkin tasaista eikä mitään kummempia piikkejä ole kasvussa huomattavissa. Toistaiseksi terve tyttö (taustalla on kuitenkin epäilys neurofibromatoosi 1:stä.) =)
 

Yhteistyössä