Minkä ikäisenä vauvanne lähti liikkeelle?

  • Viestiketjun aloittaja "pande"
  • Ensimmäinen viesti
"pande"
Olen lukenut omaa ja sisarusten vauvakirjoja sekä kysellyt muutamilta ystäviltä, ystävien tuttavilta sekä sukulaisilta vauvojen ryömimis, konttaamis ja kävelemisikiä kaikilla suunnilleen samat: ryömi 4-6kk(useimmat 5kk), konttas 5-7kk(useimmat 6kk), istui ilman tukea 5-10kk (useimmat 6kk), nousi tukea vasten 5-7kk(useimmat 6kk), käveli 8-12kk (useimmat 10-11kk). Meidän vauva kääntyi ja otti leluja käteen ennen kuin täytti 3kk, mutta nyt kun on 7kk, ei osaa edellä mainituista kuin ryömiä kovaa vauhtia. Ajattelin että mikä on vikana kun ei enenmpää liiku, sitten luin jostain opuksesta että useimmat vauvat lähtevät liikkelle esim.konttaa/ryömii vasta 9kk:den ikäisenä?!? Voiko se olla totta? Voiko olla sellainen sattuma että kaikki tuttujen ja tuttujen tuttuje jne. vauvat lähti tosi aikasin liikkeelle?
 
Kukin tavallaan
Meiän vauva lähti ryömimään 8 kuukautta täytettyään. Nyt on 9kk ja koittaa nousta konttausasentoon, muttei ihan vielä siinä onnistu.
Eipä tässä mikään kiire oo, monethan ottaa ekat askeleensakin vasta 1,5 vuoden iässä.
 
mulla
esikoinen: 4kk kääntyi, 6kk ryömi, 9kk nousi istumaan, 10kk nousi seisomaan ja konttasi, 1v3kk käveli
kuopus: 3kk kääntyi, 7kk ryömi, 8kk seisomaan, istumaan ja käveli tukea vasten, 9kk konttasi, 10kk käveli ilman tukea.

En tunne yhtään 4-5kk iässä ryöminyttä lasta, yhtään alle puolivuotiasta konttaajaa, enkä yhtään 8-9kk iässä kävellyttä
 
"mahtisonnitar"
kaikki kolme kääntyny 4kk iässä, esikoinen oppi ryömimään 10kk iässä, sitä ennen liikkui pyörimällä(mahalta selälle, selältä mahalle...), kakkonen lähti ryömimään 7kk ikäsenä ja kuopus myös 7kk ikäsenä.
 
Ellien
Aika hassua, kun mulla kaks lasta ja molemmat aikalailla liikkuneet noin kun olit laittanut nuo ajat. Mutta mulle kyllä iso osa äitejä kenen kans noista oon jutellu niin on sanonu että myöhemmin on niitten lapset liikkuneet, eli minun käsityksen mukaan nuo ajat on aika varhaisia oppia, ja sitten taas kyllä ajat jotka "virallisiin" oppaisiin on laitettu niin on aika myöhäisiä. Eli totuus lienee siinä näiden kahden keskivaiheilla että miten useimmat vauvat liikkumaan oppivat.
 
"annina"
Meidän poika konttasi 6kk ikäisenä,otti ensimmäiset askeleensa tasan 9kk ja vähän ennen 10kk lähti kävelemään. Nyt 11kk vanhana juoksee jo.
Siskon lapsi lähti kävelemään 1v4kk ja kaverin lapsi oppi kävelemään reilu 1,5v vanhana.
 
Meillä
oppi ryömimään n.7½kk ,n.9kk alkoi vetamään itsensä tukea vasten seisomaan, konttaamaan oppi 11kk,käveli silloin myös tukea vasten... 1v2kk oppikin kävelemään. Täysin normaali.
 
"mahtisonnitar"
jatkan vielä, että meille sanottiin fysioterapiassa, kun esikon kans sielä pari kertaa käytiin, että 10kk ikäsenä pitäis vauvan mennä eteenpäin, tavalla ei väliä, voi ryömiä, kontata, istuen itseään vetää, kunhan menee eteenpäin..

meil esikko tosiaan oli 10kk ku lähti ryömimään, tasan 1v kun nousi itse istumaan ja samana päivänä nousi ekaa kertaa tukea vasten, n.1v2kk käveli ja hyvin on kerenny, ikää on nyt 5v.

itsekkään en tunne yhtään ainoaa lasta, joka olisi ryöminy alle 6kk, eikä taida ketään oppinu nouseen seisomaankaan alle 7kk.. kaikki nousseet suunnilleen 8-9kk jälkeen ja kaikki kävelleet noin vuoden iässä, hieman ennen tai jälkeen.

eipä sun lapsessa vikaa ole, jos ei 7kk ikäsenä nouse istumaan saati nouse seisomaan. jokainen lapsi on oma yksilönsä ja paljon vaikuttaa myös lapsen kokokin, toki pulleammalla lapsella on kovempi homma vetää itteensä, ku hoikalla ja ketterällä lapsella.
 
Meillä esikoinen:
kääntyi 3kk
ryömi 6kk
nousi istumaan ja konttasi 8kk

Kuopus on nyt 8kk ja vielä ei onnistu konttaus, vaikka asennossa on jo jonkin aikaa keikkunut ja nousee tukea vasten polvilleenkin. Istumaan alkoi 7,5kk vanhana, ryömimään 7kk vanhana ja kääntyi 4kk vanhana. Eli siis kaikessa esikoista "jäljessä".

Silläkin olen kuullut olevan merkitystä, että oppiiko vauva miten tuon kääntymisen, meillä tämä kuopus oli oikea mestarikääntyjä, liikkui siis kierien lattialla 5kk lähtien, vatsallaan ollessa otti suunnan ja lähti siitä sitten pää edellä kohdetta kohti. Eli oikeastaan "ryömi" tuolla tavalla kierien.
 
Mie luulen, et nuo sinun lukemasi aikavälit on aika totuudenmukaisia.

Sitä helposti vanhempana unohtaa milloin mikäkin kehitysvaihe saavutettiin ja muistellaan sitten, "et kyllä se meidän maija lähti aika aikasin liikkeelle, tais olla siinä puolivuotta ku konttas." Mieli muistaa asiat tapahtuneen aikasemmin ku ne oikeesti tapahtu.
 
Pakko vielä lisätä, et nuo liikkumisetapit on aika liikkuvia käsitteitä.

Tuosta istumisesta esimerkiksi. On aivan eri asia lasketaanko istumiseksi se, et ku lapsi laitetaan lattialle istuma-asentoon se siinä hetken pysyy oikeasssa asennossa vai se et hän itse menee istumaan. Näissä voi olla pitkä aikaväli.
 
"vieras"
Tyttö oppi kääntymään 5kk, ryömimään 5,5kk, konttaamaan 7kk, nousemaan tukea vasten seisomaan 9kk, kävelemään tukea pitkin 10kk, nousemaan ilman tukea 12kk, kävelemään 1v3kk (olis osannut jo aikaisemmin, muttei vaan uskaltanut irroittaa tuesta).

On motorisesti ihan taitava, koputan nyt puuta kolmasti mutta meillä ei ole mitään isompia haavereitakaan sattunut kun tyttö menee niin harkitusti.
 
tyttö lähti ryömimään 4kk, konttasi 6kk ja nousi seisomaan 6,5kk. Tukia pitkin käveli ja tuetta lähti kävelemään sitten vasta 1v2kk iässä. En muista koska oppi nousemaan itse istumaan.

Poika lähti ryömimään joku vajaa kuukausi sitten eli vajaa 7kk iässä. Melkein samantien on kammennut itsensä kontalleen mutta ei vielä osaa kontata eteenpäin. Istuu tuetta mutta hetken päästä kellahtaa kumoon. Ei nouse vielä seisomaan.
 

Yhteistyössä