Minkä ikäisenä traktorin rattiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja massikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

massikka

Vieras
Eli siinäpä se kysymys tulikin. Minkä ikäisenä olette päästäneet lapsen/nuoren yksin ajelemaan traktorilla peltohommissa tai ihan vain pihamaalla? Omalla pojalla kova hinku päästä jo yksin pellolle, mutten ole oikein vielä kypsä ajatukselle.

Nykyiset koneet on sen verran isoja et pitää olla kyllä reilusti toisella kymmenellä, ehkä siinä 14 v. kun eikös sen traktorikortin saa 16 v. Riippuu tietysti myös ajajan koosta eli kunnolla pitää yltää polkimille ja olla jo voimaa käyttää niitä. Mä en muista paljon olin kun ajoin yksin ekaa kertaa, varmaan rippikouluikäinen melkein. Maalta nääs kotoisin... :D

Korjaankin vähän tuota omaa aloitustani. En siis tarkoittanu että etes harkitsisin lapsen päästämistä yksin sinne pellolle, vaan sinne traktorin koppiin yksin tekemään joitain avustavia ajeluhommia pellolla ja vanhemmat (käytännössä "isäntä") olis kyllä mukana seuraamassa.

Ja todellakin, traktorit on nykyään aikas isompia kuin meidän lapsuudessa, mutta meillä onkin sellanen "piikkilangankiristäjä".

Niin muistuu vaan mieleen heti se poika joka kuoli kun putosi traktorista kun ei ollut ovia ja ikkunoita. Omat muksut meillä ei saa mennä kyllä avotraktoreihin ollenkaan, uudemmilla ikkunat ja ovet kiinni tuossa yli 14v. Ne pellot on sen verran kuoppaisia, jos sattuu vaikka vahinko pellon päässä kun ojat alkaa ja traktori kippaa kylelleen... :/

Meillä ainakin isäntä anto sukulaispojalle ehdoksi sen että kytkin pitää jaksaa painaa pohjaan ennenkuin voi itse ajaa. Oli sellanen pikku fergu millä ajeli, oisko ollut kymmenen ikänen, en muista varmaksi.

Meillä esikoinen teki äestyshommia pellolla isän valvonnassa 9-vuotiaana. Omasta halusta :D Ettei nyt vaan kukaan hyökkää niskaan lapsityövoiman käytöstä.
Traktori sellainen keskikokoinen ja pelto laaja salaojapelto... eipä ole vaaraa ajella ojaan.

Nyt kun on saanut traktorikortin, on todella iso apu kaikenlaisissa töissä.
Ja vieläkin omasta halusta, pakoteta ei!

Itse taisin olla jotain 10v kun olin apuna pellolla "ajamassa" traktoria.

Käytännössä siis ohjasin sinne minne isäni näytti. Traktori meni eteenpäin ihan itsestään hiljaista vauhtia, jos näytti pahalta isä hyppäsi itse kyytiin ja ajamaan (korjaamaan tilanteen)
Niin ja olkipaaleja silloin kerättiin mukaan peräkärryille..

Yhteistyössä