Minkä ikäisenä teillä alko kuukautiset?

  • Viestiketjun aloittaja vii
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Mulla alko just viitos-kutos luokkien välisellä kesälomalla.
Mitenkähän se on tuo painojuttu (48 kg), onko se teillä pitäny paikkaansa? Aattelin vain, kun esikoisella (nyt 11 v) on ihan selkeesti rinnat alkanu kasvaan, ja painoa on vasta 30 kiloa (pituutta 154 cm!), että onkohan menkat ootettavissa lähiaikoina vai ei?!
En minä ainakaan usko että pitää just olla se ja se paino.
Lähinnä varmaan tarkottaa että jos kovinki alipainonen on niin ei heti ala...

Mitäs mieltä muut on?

Minä en ainakaan painanu 48kg ku menkat alko

 
Essiorvokki
Mulla alkoi 12-vuotiaana (viidennen luokan keväällä, olen tammikuussa syntynyt). Vanhemmalla tyttärelläni alkoi juuri kolmetoista täytettyään kuudennen luokan päätyttyä ja nuorempi tyttö nyt 12-vuotias, aloitti kuudennen luokan eikä vielä kuukautisia. Eli tässä ainakin tyttärillä alkoi/alkaa menkat äitiään myöhäisemmässä iässä! Isänsä puoleisessa suvussa naiset ovat olleet hitaampia kehittyjiä murrosiässä. Tuohon "painorajaan" sanon minäkin, ettei pidä paikkaansa. Itse painoin reilusti alle 40 kg, kun menkat alkoi. Ennemminkin se riippuu rasvakudoksen suhteellisesta määrästä kehossa, siitä riippuu riittävä naishormonien tuotanto kuukautisia varten.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
16 vuotiaana muistaakseni
mullakin alko samanikäsenä kuin sulla
Täällä kanssa yksi "vanha". Tai saattaa olla että alkoi jo kun oli 15, en todella muista. Miten teillä, mä ainakin olin iloinen kun viimein alkoi, rupes olemaan noloa ettei vieläkään ?
 
Yritin netistä hakea tuosta painosta lisää. Löysin jonkun jutun, jossa sanottiin, että kun tyttö on 11-14v ja paino 40 kg niin silloin voi odottaa kuukautisten pian alkavan. Itse olen jostain naistenlehdestä joskus lukenut, että painon pitäisi olla 48kg. Eihän nuo tietenkään pidä pilkuntarkasti paikkaansa, mutta hormonitoiminta vaatii rasvaa. Jos esim. laihduttaa liikaa niin kuukautiset voi loppua.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
kun tyttö on 11-14v ja paino 40 kg niin silloin voi odottaa kuukautisten pian alkavan. Itse olen jostain naistenlehdestä joskus lukenut, että painon pitäisi olla 48kg. Eihän nuo tietenkään pidä pilkuntarkasti paikkaansa, mutta hormonitoiminta vaatii rasvaa. Jos esim. laihduttaa liikaa niin kuukautiset voi loppua.
Olin 13 v. enkä varmasti yli 40 kg. Vasta noin 20-vuotiaana paino nousi 48 kiloon (oon 158 cm). Oon ollut nuorena laiha ja rasvaton, mutta menkat oli kellontarkat alusta asti.
 
voih
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Olin vähän vajaa 10v kun menkat alkoi.
hui kuinka aikasin! :|
kerkeskö sulle äiti puhua näistä asioista vielä mitään?
tai teille muille joilla alkanu kans +-10vuotiaana?
jos miettii ettei oo vielä 10vuotta kerenny täyttää niin on se kyllä ihan liian aikasin! :/ mutta eikös se ole perinnöllistä...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Olin vähän vajaa 10v kun menkat alkoi.
hui kuinka aikasin! :|
kerkeskö sulle äiti puhua näistä asioista vielä mitään?
tai teille muille joilla alkanu kans +-10vuotiaana?
jos miettii ettei oo vielä 10vuotta kerenny täyttää niin on se kyllä ihan liian aikasin! :/ mutta eikös se ole perinnöllistä...?
Mä olin kans neljännellä, eli vissiin siinä 10v. kun alkoi menkat. Kotona ei ollut puhuttu, kaks vuotta piilottelin vanhemmiltani kuukautisia, siis myös äidiltä. Vein verisiä pikkareita metsään ja sitä rataa. Se oli ihan hirveää, kun muut ei luokallaan olleet ollenkaan kehittyneet ja itse oli. Kun kutosella alkoi muillekin tulla kuukautisia, uskalsin itsekin paljastaa kotona... Että jäi vähän traumoja alusta. :whistle:

MEidän suvussa on alkanut naisilla varhain, pahimmillaan jopa 9vuotiaana, jolloin oli harkittu jatin lääkettä estoon... Toivottavasti tyttäreni pääsis edes 11vuotiaaksi ennen menkkoja.
 

Yhteistyössä