Minkä ikäisenä teidän taapero on alkanut syömään itse? Entä potalle?

Kysymys tulikin jo tuossa eli minkä ikäsienä teidän lapset ovat alkaneet itse syömään tai edes kiinostuneet puuhasta? Meillä just 1-vuotta täyttänyt poika, jolla ei ole mitään kiinnostusta itse syömiseen lusikalla. Sormiruokia täytyy olla koko ajan tarjolla, mutta lusikan kanssa ei ole hoksannut homaan tarttua. Hyviä vinkkejä odotellaan, miten saisi asiasta kiinni!

Entäs sitten pottailuhommat? Milloin alkoi onnistumaan?
 
Meillä pojan syöminen alkoi sujua tossa 1v9kk aika hyvin, siis sotkua tulee, mutta saa suurinpiirtein tyhjennettyä lautasensa ja sotku vähenee koko ajan. Pottailu alkoi 1v5kk, siinä on eri vaiheita, nyt 2v2kk tekee kakat aina pottaan ja pissat joko pöksyyn tai pottaan (vien sinne ahkerasti) Kotona ei vaippaa päivisin, tarhassa kyllä, öisin aina.
 
Meillä 1v 2kk tyttö, joka on sujuvasti pottaillut n. 10 kk ikäisestä. Välillä pidetään päivällä ilman vaippaa kotioloissa. Kakat tekee kyllä aina pottaan ja suurin osa pisuistakin.
Syöminen omatoimisesti ei oikein suju, muutaman lusikallisen jaksaa laittaa suuhun, mut sitten mättää loput lattialle ja oottaa että syötetään. Viime viikkoina tosin on osoittanut jo kiinnostusta asiaan ja tekniikkakin kehittynyt pikkuhiljaa.
 
Meillä neiti 1v2vko:a, eikä vois vielä kuvitellakaan että söis lusikalla itse!! Sormiruokaa annetaan, tosin nekin lentää sit suun kautta lattialle ku on vähän huono oppimaan tuon karkeen syömistä |O Olen ajatellut, että tuota lusikoimista pitäs ruveta pikkuhiljaa harjoittelee, vaikkakin sitä sotkua sitten todella on tiedossa..
Potalla ei meillä vielä käydä, kun tyttö ei ilman housuja siinä mielellään istu :LOL:
 
meillä neiti alkoi ihan itse syödä 1v2kk ilman auttamisia, kiinnostui lusikasta vajaa vuoden ikäisenä ja innostui lusikoimisesta.

pottailtu ollaan noin 8kk lähtien, harvakseen tutustuttu, ja vuoden jälkeen ruuan päälle istuttu. nyt 1v4kk välillä näyttää vessaan , ei puhu, et kakka olis tulossa ja sit yleensä tuleeekin. ja pottaillaan yleensäkin ruuan päälle.

hassua et mein neiti söi ihan itse ennenkuin alkoi kävellä.... kävely lähti vasta 1v 3kk...
kaikki omassa tahdissaan...
 
Meillä esikoispoika 1 v 4 kk. Samoja potta- ja syömisasioita minäkin pohdin. Poika syö alkuun muutaman lusikallisen itse, sitten minä alan avustelemaan ja sitten syötän loppuun. Pientä mukavaa kiinnostusta asiaan pojalla jo on. Olenkin ajatellut, että kun osaisin itse sopivalla tavalla tukea, kannustaa ja antaa syömiseen mahdollisuuden, niin kiinnostus lisääntyy yhtä matkaa taidon kanssa. Etten aina ajattelis, ettei tuosta nyt ainakaan mitään tule... Eli pikkuhiljaa hyvä tulee! :) Sotkuakin on pakko sietää.

Pottailua meillä ei ole aloitettu. Mielestäni ehtii myöhemminkin.
 
Tyttö 1 v 11 kk pari viime viikkoa syönyt kaikki ateriat ihan itse ja suht siististi. Ei edes anna auttaa. Aikaisemmin aamupuurossa autettiin, muuten söi itse. Jo ennen 1 v. heilutellut lusikkaa kädessään. Näköjään oppivat kun ovat valmiita ja ilmoittavat kun ei enää saa/ tarvitse apua.

Aikaisemmin tyttö teki ison hädän aina pottaan, mutta kun oppi kävelemään niin ei enää malta istua potalla ja nyt ei jostain syystä halua. Luottavaisin mielin olen, että ilmoittaa kyllä kun on valmis pottailemaan eli toistaiseksi saa tehdä vaippaan ja kun joskus itse pyytää potalle istumaan niin siihen pääsee. Hyviä vinkkejä tietysti otetaan vastaan miten suostutella potalle? Karkeilla, kekseillä tms. en halua alkaa lahjomaan kun ei niitä muutenkaan juuri syö.
 
Meillä pojat on olleet kiinnostuneita itsesyömisestä ja molemmat on alkaneet syödä pääasiassa itse 1 v 1-2 kk iässä.

Potalla esikoinen kävi kakalla puolen vuoden iästä asti ja taukoa siinä oli vain kävelyyn opettelun ajan. Pissalla alkoi potalla käydä muiden esimerkistä perhepäivähoitajalla 1 v 2 kk iästä alkaen. 2-vuotiaana päästiin päivävaipoista, 2 v 8 kk yövaipasta. Kuopus (nyt 1 v 1 kk) taas ei kakkaa pottaan millään. Joskus kun malttaa siinä istua tekee kyllä pissat.
 
Meillä taisi olla noin 1v1kk poika, kun aloitti itse syömään lautasensa tyhjäksi. Tätä edelsi reilun kuukauden armoton sotkeminen, jolloin lusikka ei vahingossakaan päässyt kertaakaan suuhun. Ja sitten yhtenä päivänä lusikka meni suuhun ja lautanen tyhjentyi itse. Ja sen jälkeen on vain kunnianarvoiset vieraat saaneet syöttää poikaa.

Kyllähän siinä sitten meni aika kauan, ennenkuin syöminen oli siistiä...

Pottailu aloitettiin reilusti ennen vuoden ikää. Päiväkodissa 1v4kk pottailu säännöllistä ja tulosta alkaa hiljalleen tulla yhä enemmän ja enemmän. Kotona mentiin lapsen ehdoilla (jos ei kiinnosta, niin ei pakoteta). Viime kesänä alettiin yrittää vaipattomuutta (poika silloin 2v2kk), mutta ei menestystä. Nyt syksyn aikana pidätyskyky parantunut ja sisällä ollaankin ilman vaippaa. Poika ei kerro hätäänsä, mutta pissaa ja kakkaa pottaan. Eilen päiväkoti kertoi, että päikkäreiltä ja aamu-ulkoilusta ollaan jättämässä myös vaippa pois. Poika 2v5kk...

Meillä kehuminen ja tarrat ovat pottailussa käytössä. Tarravihkoja on kulunut vuoden aikana hirvittävästi - saalista on tullut, mutta tosiaan fyysistä kehittymistä täytyy toisilla odottaa pidempään. Päiväkodissa seura ja kirjat auttaa, niinpä myös meiltä löytyy nyt iso kasa kirjoja kummastakin vessasta, jossa on potta. Lukiessa viihtyy potalla.
 
Meillä poika 1v3kk ei suostu enää syötettäväksi, vaikka äiti mieluummin vielä syöttäisikin - sotku on nimittäin suuri kun poika syö itse. Tätä edelsi ehkä 2kk kausi, kun ei syöty oikein mitään, ei itse eikä syötettynä, joten nyt olen toisaalta vaan iloinen kun suostuu syömään. Ja hyvähän se on, että on omatoiminen ja haluaa oppia uutta.

Potalla poika käy tarhassa muiden kanssa vähän joka välissä ja ymmärtää mikä sen funktio on. Pissa ja kakka tulee pottaan, jos silloin sattuu olemaan hätä - ja useimmiten on. Kotona käytetään potalla aamulla ja illalla ja joskus ruuan jälkeen. Ei poika kuitenkaan vielä kykene kunnolla hallitsemaan rakkoaan, joten ahkerampi pottailu aloitetaan meillä kotona vasta vähän myöhemmin. Ettei potasta tulisi pakko ja ikävä juttu.
 
meillä tyttö 1v 7kk syö nyt aika hyvin.. 1v ei sujunut ja kans sormiruokaa mutusteli ja syötin, turha senkans on hoppuilla... pottailu alko meneen jakeluun täs 1,5v, ennen sitä ei oikein vaikka kokeiltiin usein.. 1,5v on otollisin aikakin potan opetteluun. esikoinen teki jo 8kk iässä,tiä kyl miks niin aikasin opetin,esikonkans ehkä koittaa olla niin nopea =) , sitten 1v kun oppi käveleenm,lakkas pottailun.. et tää 1,5v parempi kyl
 
Meillä poika kiinnostui lusikasta heti 1v. täytettyään. Nyt ikää 1v2kk ja tosi hyvin jo osaa lusikalla syödä. Sotkua ei juurikaan tule enää, jos tulee niin jugurtti, kiisseli yms. "löysemmät" lusikoitavat. Toki syömisessä avustetaan vielä.
Potalla alkoi käydä reilu kuukausi sitten silloin tällöin, pissat tulee n. kerran päivässä siihen. Sitä ennen pelkkää itkua jos potalle yritettiin, mutta sitten ykskaks huomasikin ettei siinä ole mitään pelottavaa :)
 
Molemmat syöneet 1-vuotiaasta ja allekin. 2-vuotiaana täysin itte, tyttöä 2 v 2 kk, en juuri enää koskaan syötä, ei edes tykkää. Jos sotkut kestää, saa ittekin pian syödä ruokansa lämpimänä lasten kanssa samanaikaisesti.

Pottailun poika aloitti alle vuoden iässä. Teki ensin satunnaisesti siihen. Myöhemmin asiaan innostui 1,5 vuotiaana, välillä oli paussia ja lähes päivittäin kävi sitten 2-vuotiaana. Neiti ei ole oikein innostunut asiasta vieläkään. En ole jaksanut ottaa stressiä. Olen 9. kuulla raskaana. Eiköhän opi aikanaan.
 
Meillä on poika nyt 1v3kk ja syö itse sormin ja haarukalla. Lusikalla harjottelee, mut syötettynä eväät menee perille asti. Antaa syöttää, mut haluu itekin osallistua. Ei mun mielestä vuoden ikäsen tarviikaan vielä lusikointia hallita... Anna vaan rauhassa harjotella ja syötä siinä samalla. Tai kokeile haarukkaa. Joillekin se on luontevampi väline. Sormiruokakin on ihan ok, ei sormin syömisessäkään vikaa ole.

Potalla poikaa on käytetty 7kk iästä lähtien, alusta asti säännöllisesti. Välillä sinne tulee jotain, välillä jää tyhjäksi. Poika tykkää käydä, kun samalla vähän leikitään tai katellaan kirjoja. Lähiaikoina on oppinu viestittämään, että tarttee potalle päästä. Vaippaakin tarvii vielä, mut vähitellen pyritään oppimaan molemminpuolin siihen, että käydään enemmän potalla. Nyt siis käytetään aina unien ja syönnin jälkeen sekä pojan pyytäessä. Poika ei juurikaan puhu, mut osaa eleillä kertoa. Aina ei muista tai me ei viestiä ymmärretä... Pyritään kuiten tulkitsemaan, että pojan motivaatio viestiä tarpeesta pysyis.

Jos vasta alottaa potalle totuttamisen tuossa iässä, niin saattaa hetken kestä ennen ku lapsi hoksaa mistä on kyse. Pyri tekemään pottailureissuista kivoja. Sekin on tärkeetä, ettei olis suorituspaineita eli kannattaa alkuun kehasta tuotoksesta, mut ei moittia siitä jos ei tuukaan pottaan mitään. Aikanaan lähtee sujumaan... Ei tarvi tässäkään asiassa ottaa turhia paineita. :)
 
tiipeli
Meillä pojat ovat alkaneet syödä itse noin vuoden iästä. Kuopus aloitti harjottelemisen 10 kk iässä ja hyvin on sujunut alusta saakka. Nyt on 1½v eikä suostu että autetaan, tosin eipä apua edes tarvitse. Sotkua tulee vain silloin kun kaataa tahallaan maidon pöydälle, jota viime päivinä on tapahtunut joka päivä. Nauraa päälle

Pottailu on aloitettu kuta kuinkin vuoden iässä myöskin. Esikoisella jo aiemminkin, mutta tuli takapakkia jossain vaiheessa. Kuopuksen kanssa laiskanlaisesti ollaan käyty, ihan viime viikkoina vasta säännöllisesti ja välillä saadaan saalistakin.
 
Meidän tyttö 1v. 1kk. osaa aikas hyvin laittaa lusikalla ruokaa suuhun, mutta laitan ruuan itse lusikkaan, koska sitä se ei osaa. Potulle ei olla kovin paljon opeteltu, kerran on vahingossa tullu kakka, kun olin ite viemäs heti ku alko ähistellä. Varmaan onnistuis useemminki, mut ehkä tässä kuukausien saatossa aletaan harjotteleen.
 
ire
mun kaikki kolme vuoden vanhoina nyt nuorin on 1v 1kk ja halu on kova vaik olen vähän toppuutellu eli hän siis kyl kauhoo jo kovasti suuhun eli kai mä luovutan kohta (aattelin jos hän ei ihan niin aikaisin:) pojilla monesti asiat tapahtuu hitaammin eli ei teillä vielä kiire lapsesi kerkee kyllä oppia ja säästyt sotkuilta ku lapsi rupee vasta myöhemmin syömään itse kun motoriikka+älli paremmat:)
 
Meillä on nyt tyttö 1v3kk ja noin 3kk syönyt täysin itse. Ei ollut yhtään kiinnostunut koko hommasta, kunnes eräänä iltana otti lusikan käteen ja söi puuronsa. Siitä se lähti. On siitä asti syönyt kokonaan itse ja jos yrittää auttaa toisella lusikalla, mättää omalla lusikallaan ruokaa pöydälle tai lattialle. Eli emme auta :LOL: Nyt syö harukalla. Makaronit, maissit ja herneet tähtäilee haarukkaan ja sitten suuhun. Aiemmin ruokailut oli hirveetä showta ja mekkalaa, mutta kun on haarukka kädessä, ruokapöydän ympärillä vallitsee ihana ruokarauha.

Pottailusta ei ymmärrä yhtään mitään. Istuu kyllä siinä, mutta useimmiten kakkaa heti pottailun jälkeen vaippaan tais pissaa lattialle.
 

Yhteistyössä